PDA

View Full Version : G60 (turbo) sputtert

desnelders
12-07-2011, 20:07
ik heb een sputter probleem met de golf 1

1800 8V turbo, PG motor

op de terugweg van gti international sputterde hij heel af en toe lichtjes, alsof je bijna zonder benzine gaat vallen. Maar ik volgde vrienden met een aanhanger dus constant zo tegen de 100km/u in vijfde dus in lage toeren, wanneer ik effe gas bij gaf reed hij terug goed.

Nu zondag naar volksdub gereden, dit was 200km heen en 200km terug. Op de heenweg begon hij terug te sputteren, maar enkel wanneer ik lang op dezelfde snelheid reed. Bij een beetje meer of minder gas reed hij terug goed.

Maar het bleef maar erger en erger worden en tegen dat ik terug thuis was, was het echt erg geworden. Hoe langer hoe meer stotteren en ook bij lagere snelheden zoals 80 en hogere zoals 150 , en op het einde zelfs bij het gas geven, hard sputteren, stotterne, en net voor ik thuis was viel hij twee keer stil bij het vertrekken aan het stoplicht, moeite moeten doen om hem draaiende te houden en te vertrekken.

brandstof probleem?

ik dacht eerst aan slechte benzine getankt in engeland (enkel euro 97), maar ondertussen al een keer 20L in belgie getankt (euro 98) en nog eens 20L in nederland (vpower 95 :confused: ). heb er net 10 liter uitgepompt en lijkt ok. bij stationair draaien geeft de benzinedruk regelaar strak 3bar aan, en ik hoor de benzine pomp ook niet haperen, dus:

ontstekings probleem?

bij aankomst thuis na volksdub waren de bougiekabels warm, niet heet maar warm, en slap als gekookte spaghetti. na afkoelen zijn deze terug stijver.
de contacten in de verdeelkap en rotor waren aangeslagen maar heb al erger gezien. ben vandaag nieuwe bougies en verdeelkap gaan halen, rotor komt morgen binnen. dus eerst die al eens steken.

maar kort samengevat, ik heb dus geen idee wat het zou kunnen zijn. iemand een idee aan de hand van de symptomen?

De Limburger
12-07-2011, 20:21
Ik denk dat je eens moet kijken voor een nieuwe Lambda sonde, ik heb zo'n vermoeden dat die misschien verbrand is door de turbo ombouw.
Dan krijgt de computer verkeerde waardes en gaat de motor verkeerd lopen.
Gr Ronnie

Audi1981
12-07-2011, 20:26
Bougies al getrokken ? Mijn ervaring met een G60 was dat ie wel bougies luste...

De Limburger
12-07-2011, 20:29
Kan ook ja, dat de warmte graad niet goed is, en dat ze verbrand zijn, dit zijn dingen die kun je makkelijk zelf controleren.
Gr Ronnie

desnelders
12-07-2011, 20:37
ja die heb al getrokken en die zagen er goed gebruikt uit maar niet verbrand, er zitten er al nieuwe in, enkel nog wachten tot de rotor binnen komt bij de onderdelen boer

Marcski
13-07-2011, 14:54
misschien je luchtmassameter, omdat het alleen bij constante last is en bij wisselende juist weggaat

desnelders
13-07-2011, 17:04
in het begin enkel bij constante last, maar tegen ik terug was van volksdub was het ook bij gas geven.

heb ondertussen nieuwe verdeelkap, rotor en bougies. Enkel de kabels zou ik ook mee willlen vervangen maar hadden ze niet bij de auto onderdelen handel, dus moet ik voor langs vw, vandaag niet geraakt

De Limburger
13-07-2011, 21:14
Zijn dat de zelfde kabels als van een PF? Die heb ik namelijk nog hagel nieuw hier liggen!
Gr Ronnie

desnelders
14-07-2011, 07:16
heb even gekeken op de site van Bosch en daar geven ze voor een PG en PF verschillende kabels op, dus zijn helaas andere denk ik. toch bedankt voor het aanbod :D

Bluepower
14-07-2011, 15:28
Kijk of je de brandstofdruk ook bij belasting kunt meten, en evt de injectoren reinigen(die kunnen lekken)..
Pruttelen doet mij denken aan te rijk lopen, waardoor de motor verzuipt als het ware...

desnelders
16-07-2011, 07:41
de golf rijd toch, en beter dan ervoor :thumbup:

ik heb de verdeelkap, rotor, bougie's en bougiekabels vervangen. Vooral die laatste heb ik men tijwfels over of die nog goed waren. Maar de oorzaak van het probleem was eerder iets doms :rolleyes: bij het vervangen van de motorsteunen paar weken geleden heb ik per ongeluk het vacuum buisje van de injectie naar de benzinedrukregelaar anders gelegd. nu zat die geklemd tussen twee buizen, die van luchtfilter naar turbo en die van de turbo naar de ic. En dan krijg je natuurlijk problemen met de benzinetoevoer, ook al werken alle onderdelen naar behoren...

maar met de nieuwe bougiekabels en verdeelkap enzo rijd hij nu wel véél vlotter als voordien, ook voor dat het sputteren begon.

dus toch een win-win situatie :D

Audi1981
16-07-2011, 16:55
Mooi :thumbup::thumbup::thumbup:

desnelders
07-08-2011, 19:38
had vorige keer een testrit van 10minuten gedaan en alles leek in orde maar...

vanmorgen naar mivw vertrokken, ging goed maar na 10minuten begon hij terug te stotteren, en na een half uur even aan de kant moeten gaan omdat hij geen vermogen meer had. bougiekabels nagekeken en terug vertrokken en leek goed maar na vijf minuten terug stotteren en harder ditmaal. dus besloten om terug te draaien en 2km voor men afrit hield hij plots alles in en geen vemogen meer dus aan de kant, en wou niet meer starten. Dus naar huis gewandeld en de daily en sleepkabel gehaald. Dus golf 1 naar huis gesleept en in de garage geduwt en met de daily naar mivw gereden.

- motor gaat rond maar slaat niet aan
- benzine druk komt mooi op 3bar bij contact
- bougies geven vonken
- alle vacuum slangen zijn ok

bij pompend gas geven tijdens het starten start hij met tegenzin en valt meteen weer stil.

ik denk aan de timing van de onsteking :confused:

AD G60
07-08-2011, 21:25
Kijk ook eens naar je krukaspoelie, hier wil de spie weleens uitslaan bij dit type motoren en dan klopt je timing ook niet meer. Hoop voor je dat dit niet het geval is...

desnelders
18-08-2011, 06:53
en het bleek geen van al deze dingen te zijn, maar de fiche die opt einde van de injectie rail steekt. waarschijnlijk van de hitte van de turbo het gekleurde plastic binnenin verduurt en broos geworden en gewoon uit elkaar beginnen vallen.
daardoor was er meer speling en stonden de pinnetjes van de stekkers iets open waardoor het contact niet meer goed was. Door de stekker lichtjes te bewegen kon je de motor slechter horen draaien en zelfs laten stilvallen. logisch natuurlijk als de injectoren slecht signaal krijgen.

http://www.vw-bus-land.de/tips/stecker/443906232.jpg

dus zo dadelijk een nieuwe bestellen bij de dealer

AD G60
18-08-2011, 09:11
Mooi als het daarmee opgelost zou zijn! Check ook gelijk even de bekabeling van de injectoren, die wordt met verloop van de tijd ook hard en broos...