View Full Version : additieven, werken ze wel of niet
additieven, werken ze wel of niet
ik heb zelf het idee dat het geen reet uitmaakt.
maar goed, ik zou graag de ervaringen (als die er al zijn) willen lezen van de mensen hier op het forum.
ik ben al wel een paar keer het verhaal tegen gekomen over "receptje oberhaussen (http://www.audiforum.nl/forum/motor-and-aandrijving/5444-de-eerste-km-met-koude-motor.html#post90915) ".
wat ik zou willen weten....
-Welk merk additief? wynn`s of eender welk merk
-Waarvoor? Olie, benzine, diesel, koelvloeistof, banden
-Reden om te gebruiken?
-Welk effect heeft het gehad?
Banden?
ja je kan ze vullen met lucht of stikstof.
waarom wil ik het weten?
1. een discussie op gang proberen te brengen.
2. echt intresse in de (non)ervaringen.
En hoe kom je aan jou idee?
ik was laatst een paar oude commercials aan het kijken en kwam "amazing discovery mike" tell sell filmpje tegen over Motor Up.
echt lach wekkend filmpje.
echter, bij de auto materialen shops heb je een mega keuze qua additieven.
dus ergens zal er wel een (misschien) een goed werkend produkt tussen zitten.
en nu geloof ik ook echt wel dat het gros alleen maar geld klopperij is.
maar zou toch graag de meningen willen zien van andere mensen.
indien deze een additatief gebruiken.
ook zou ik de ervaringen willen weten van stikstof gevulde banden.
want had laatst een discussie met een banden boer.
hij zij dat stikstof beter was.
en noemde een hele rits voordelen op.
echter mocht je dan niet meer met gewone lucht bijvullen.
want bij vullen met lucht zou de stikstof voordelen niet ten goede komen.
maar de beste man vergat dat op het moment de banden om de velgen gelegd worden deze al gevuld zijn met lucht, en bij gevuld worden met stikstof.
en dus alle voordelen van stikstof ook niet opgaan.
tenzij de banden vaccuum getrokken worden alvorens ze te vullen met stikstof.
stikstof is zowiezo onzin, additieven.. tja.. weinig ervaring mee, maar die pillen bij vloeistof lekkage werken wel goed, Maar dat doet een rauw ei ook.
desnelders
14-07-2011, 07:14
op mijn daily (2003 1,9 tdi gechipt naar 150pk) gebruik ik twee keer per jaar een busje reiniger van Bardahl, om de injectoren etc te reinigen. En ik moet toegeven dat ik elke keer merk dat hij terug pittiger rijd daarmee. vlotter optrekken en gewoon meer puf :D
Jel Golf 2 GTI
14-07-2011, 08:48
ik kap altijd een potje marly in de diesel tegen het roet en in de olie voor het smeren. (alleen bij diesel) voorbeeld (http://www.google.be/imgres?imgurl=http://marly.com/Portals/0/images/CTiD.gif&imgrefurl=http://www.marly.com/lang/nl-nl/winkel/cti-diesel-synthetisch-brandstof-additief.aspx&usg=__lhwtp0_2q76nxx3pHqaWSwD_F7c=&h=200&w=77&sz=10&hl=nl&start=0&zoom=0&tbnid=LS9SPae41QwMpM:&tbnh=104&tbnw=40&ei=ZaEeTqWeCMjqOcPKvLED&prev=/search%3Fq%3Dmarly%2Bdiesel%2Badditieven%26um%3D1%26hl%3Dnl%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:nl:official%26channel%3Dnp%26biw%3D1912%26bih%3D934%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=908&vpy=289&dur=1117&hovh=104&hovw=40&tx=98&ty=63&page=1&ndsp=75&ved=1t:429,r:20,s:0)
Bij benzine kap ik ook een potje in de motor om de injectie proper te houden (maar dit heb ik nog maar 2x gedan en ben niet overtuigd van het resultaat)
Audi1981
14-07-2011, 11:20
In mijn tijd in de garage's van Zeeland was er slechts 1 bij die actief aan reinigen deed, met Forte producten.
Bij iedere grote beurt een flesje Fuel Treatment erin en wij waren dealer van 2 merken, maar geen problemen met injectors zoals andere dealers van die merken ze wel hadden. We specialiseerden ook 2 andere merken en daar hetzelfde verhaal.
De brandstof en olie middelen werkten goed, bij sludge en vervuilde inlaatspruitstukken. Later op last van Pon overgestapt op Tunap, maar toch niet zo'n mooi product als Forte, minder goed reinigend e.d.
De motor-up verhalen vindt ik leuke t.v. maar meer ook niet ben ik bang...:screwy:
@Audi1981
Leuk hè die reklame van TellSell.
vind die van de "scratch remover" ook grappig
Forte hoor ik ook meerdere goed verhalen over.
@ Tjaap.
Ook een keer Bar`s Leak gebruikt.
ervaring, het lekje (in de radiator) werd mooi gedicht, maar ook alle kleinere koel kanaaltjes in het blok.
maar goed, het was een oude 3pitter charade die 1 liter olie en 1 liter water op de 10 à 20 kilometer gebruikte.
@desnelders
Bardahl, heb ik geen ervaring mee, evenals de rest van de producten.
maar bedankt voor de input.
dus je merkte echt verschil?
@Jel Golf 2 GTI
ook bedankt voor de input.
Zijn er nog meer mensen die additieven hebben gebruikt?
sciroccoGTII
15-07-2011, 15:08
Heb wel Bardahl octane booster veel gebruikt maar denk niet dat je om zulke ideeen vraagt....Dat werkte iedergeval wel goed op de rollenbank zeker merkbaar mbv een andere afstelling... Injectiereiniger van forte werkt iedergeval wel goed om een beetje ontopic te blijven. Motorup verhalen geloof ik dan weer niets van.
sciroccoGTII
15-07-2011, 15:10
Edit.
Evenals verhalen over toevoegingen voor versenllingsbakken. Zijn middenlen die op de tanden gaan kleven voor soepeler schakelen, maar....in mijn idee gaat dan het slijpsel (slijtage) ook aan de tanden kleven ipv de magneet in de bak..dus daar heb ik geen vertrouwen in
Die middeltjes van Forté zijn idd wel goed. Verder is er ook veel troep op de markt.
Heb je ervaring met de middeltjes van Forté en wat voor ervaring???
En Xado, wat vinden we daarvan? Die hebben zelfs iets om lekke koppakkingen te dichten, maar nog nooit een ervarensverhaal over gelezen... (ik heb het spul niet nodig, maar ben nog steeds benieuwd sinds ik het de eerste keer tegenkwam).
ik denk dat je hier ook nooit ervarings verhalen van zult vinden.
gok ik ....
Turbo-Variant
21-07-2011, 21:52
Als je aan additieven wilt beginnen moet je toch naar Forte grijpen denk ik. Heb onlangs eens motor-flush gebruikt op een 1.6je van een Golf 4. De olie kwam na het toedienen en 30min draaien eruit als water. Na de eerste start met verse olie klapperden de klepstoters nogal (leeggelopen natuurlijk), maar nadat deze zich weer mooi gevuld hadden was deze stiller als voor de behandeling.
forte idd....wij gebruiken het ook,heb zelf laatst ook een busje fuel conditioner in de v6 gegooid omdat ie warm wat minder mooi rond liep,loopt weer super.
Had een lekke koppakking bij mijn Polo 1100tje. Druk in het koelsysteem en koelvloeistofverbruik. Bar's leak heeft toen het gat succesvol gedicht. Dus ja, daar had ik dus wel goede ervaringen mee.
Bar's leak ooit een keer gebruikt in een charade met een 3pitter.
het model met een rond ruitje in de C-stijl
ding verbruikte ongeveer 1 op 50.
olie that is.
bij stop licht een sucses kan ik je verzekeren.
ook veel water.
1 liter op de 400 km ongeveer.
ook een blikje Bar's leak in het water resevior gedonderd.
ging een kleine 1500km goed........
Bar's leak had niet alleen koelwater circuit dicht gemaakt maar ook...
ach je raad het al.
blok was toch al niet goed en heeft waarschijnlijk door scheurtjes of misschien wel een lekke kop ook Bar's leak binnen in het blok gekregen.
prut zat zelfs aan de pijlstok voor de olie.
het hok maar naar de sloop gebracht
toch nog 125 gulden voor gekregen op de sloop toendertijd.
we hadden hem gekocht voor 2 "geeltjes" en een pakkie shag.
toch nog een kleine 3 kwart jaar in gereden in die rookbom.
niet veel KM hoor, werd duur aan olie
goed mijn niet geheel onpartijdige ervaring met Bar's leak
Forté heb ik geen ervaring mee.
wel goede dingen gehoord.
maar van de overige merken heb ik ook verhalen gehoord.
wel meer negatiefe dan goede verhalen.
maar euh...
let`s hear the story`s people
gister even zo'n busje van wynn's gekocht , injector cleaner plus.
Ga het straks eens door de tank gooien bij het tanken , ben zelf erg benieuwd maar verwacht er eerlijk gezegt niets van te merken.
bij al mijn auto's laat ik altijd 1x per jaar het hele inlaat traject reinigen met die forte spullen. Werk echt goed. Je merkt het verschil
gister even zo'n busje van wynn's gekocht , injector cleaner plus.
Ga het straks eens door de tank gooien bij het tanken , ben zelf erg benieuwd maar verwacht er eerlijk gezegt niets van te merken.
Nou tank is nu wel zo'n beetje leeg , had 1 flesje op iets meer als 3kwart .
Werkt wel degelijk , vooral koud loop hij soepeler na een paar dagen heb ik het idee . En als je hem helemaal door trekt lijkt het ook gewoon wat geleidelijker/soepeler te gaan . het is geen wereld van verschil maar heb wel het idee dat het iets geholpen heeft .
Johan1982MK1
03-08-2011, 13:53
voor het brandstofsysteem kan ik me indenken om er additieven bij te doen, maar motorolie oid nee..
Als je dat spul al door de motor gooit moet het blok ook al niet echt fris meer zijn.
Olieën van tegenwoordig zijn al erg goed.
Ik zou zeggen gewoon regelmatig verversen olie+filter en goede olie gebruiken.
En wat een radiateur betreft: Als een radiateur lek is gewoon vervangen zou ik zeggen.
Blijft je koelvloeistof ook mooi helder en wordt het geen in iedergeval geen slushpuppie.
ik blijf er ook mijn twijfels er over houden.
;)
Ik gebruik ook wel eens een paars flesje wynn's injectorcleaner bij de G60 en de GTI. Prima spul maar het veiligste is dit te combineren met het vervangen van de benzinefilter i.v.m. loskomend vuil.
Ik geloof in toevoeging van addatieven voor het bereiken van optimalisatie / preventie en soms tijdelijke repartatie bij nood.
Ik geloof niet dat ze recht kunnen maken wat krom is!
Johan1982MK1
11-08-2011, 08:07
Ik geloof wel dat leidingen en injectoren schoner van kunnen worden. Ik gebruik tenslotte ook wc eend bij ons thuis en dat help ook.
Maar dat je motor van een bepaald goedje weer als nieuw is beter gaat lopen of zuiniger/stiller/beter start/ geen olie meer verbruikt enz.. geloof ik niet.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.