PDA

View Full Version : Spindels spijlbus


Bussie komt zo
23-01-2004, 19:59
even een vraag.

ik zie vaak op plaatjes geheel gedemonteerde spindels staan.
zoals de verlaagde die er te krijgen zijn.

maar het draaiende gedeelte moet er dan vanaf.
nu misschien een domme vraag hoe doe je dit zonder ze in 2e te hoeven slijpen.
in het boek wat ik heb (vw transporter owners workshop manual) wordt gesproken over lower and upper kingpin.

maar ik wordt er geen wijs uit.

alvast bedankt Erwin

primer-look
23-01-2004, 21:57
Erwin,

Als je de juiste spullen heb is het simpel:
1: verwijder de spindels van de bus en haal ook de linkpin lagers en bussen er uit (de horizontale pinnen dus)
2: Verwijder de de stopbout (deze zit bij standaard spindels aan de buitenzijde midden van voor naar achter gemonteerd).
3: Verwijder nu de bovenste vetnippel (bij verlaagde spindels onderste).
4: Nu moet je een trekker maken welke door het vetnippel gat de bovenste kingpin pakt en verwijder deze (kan dus heel vast zitten).
5: Dan kan je ook de bovenste afstandsbus verwijderen en zo ook de onderste kingpin verwijderen.

Nu heb je ze dus uit elkaar, bedenk wel goed dat je een speciaal gereedschap nodig heb om ze terug in elkaar te persen het is namelijk wel leuk als de linkpinnen er ook weer in passen.

suc6

dennis

Volkswouter
23-01-2004, 23:45
En het is toch wel beter als het oog van de stuurstang eraf slijpt en omdraait! Anders slaan je stuurstangen tegen je chassis balk aan bij inveren.

primer-look
24-01-2004, 10:49
Nee joh ...... volgens mij wil ie ze alleen maar uit elkaar hebben (hij schrijft niet dat ie ze wil verlagen).
En dan nog ....als je je spindels omdraaid(dus verlaagd) komt de stuurstang al onder te zitten dus vrij'er van de balk. Je heb alleen een probleem met je stuurstangen met standaard spindels en een verlaste vooras dan gaan de stuurstangen tegen de chassis balk slaan.

Mijn advies is NOOIT slijpen aan spindels dat is echt niet nodig om het goed te doen.

Wouter mischien bedoel je inderdaad alleen rechter stuurstang en inderdaad die moet je bij verlaagde spindels doorslijpen 1 cm verwijderen en 180 graden omdraaien (of verstelbaar monteren).

dennis

Bussie komt zo
24-01-2004, 11:25
4: Nu moet je een trekker maken welke door het vetnippel gat de bovenste kingpin pakt en verwijder deze (kan dus heel vast zitten).

Zit hier draad in dan.

....als je je spindels omdraaid(dus verlaagd)

is dit een manier om je bus te verlagen. of komt er dan nog meer bij kijken.en hoeveel cm komt hij dan naar beneden.

Volkswouter
24-01-2004, 17:55
Als je alleen een spindle verbouwt zakt hij ongeveer 9 cm.

primer-look
24-01-2004, 18:47
de vetnippel en linkpen bus gaat er uit om de VW trekker aan te brengen. Je zal zelf een trekker moeten maken om de king pen te verwijderen.

Hier onder zie je dus hoe de king pen zit.

http://www.people.zeelandnet.nl/denest/kingpin.jpg

Bussie komt zo
25-01-2004, 17:09
Bedankt voor de tips ga maandag even kijken hoe het in het echt zit.

Bussie komt zo
26-01-2004, 15:41
de vetnippel en linkpen bus gaat er uit om de VW trekker aan te brengen.

kun je misschien een foto plaatsen van die trekker.ben wel bezig geweest maar het zit echt vast die pennen vandaar mijn vraag voor een foto van de trekker.

is het misschien nog zinvol om de buiten kant warm te stoken.maar ik durfde dit niet omdat er rubbers omzatten die het vet ertussen houden en ik weet niet of deze ook nog te koop zijn.

primer-look
26-01-2004, 18:09
sorry geen foto of idee van de trekker.
wat betreft de rubbers die kun je vervangen door o-ringen

suc6

dennis

primer-look
26-01-2004, 18:13
P:S wil je ze tevens verlaagen speel dan op safe en stuur je spindels op naar cristiaan van www.slammedpanel.com die hebben de mijne,wouter,en leon ook gedaan en dan heb je gewoon goed spul wat ook nog past.

Bussie komt zo
27-01-2004, 08:34
dan ga ik daar maar eens informeren.

ps Had je trouwens mijn e-mail nog gehad voor een bezoek afspraak.

Volkswouter
27-01-2004, 13:22
Mijn complete voorwiel en achterwiel ophanging met lange 4 bak van een Kever komen bij hun vandaan.

Het was niet goedkoop alles bij elkaar,maar het is wel nieuw en het rijd super.

De prijs van een set dropped spindles is geloof ik 210€ bij Chris.

http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/60881.jpg
http://members.lycos.nl/dkruis/airheads/wouter/ophanging.jpg

Bussie komt zo
29-01-2004, 13:07
Mijn complete voorwiel en achterwiel ophanging met lange 4 bak van een Kever komen bij hun vandaan.

Het was niet goedkoop alles bij elkaar,maar het is wel nieuw en het rijd super.

to wouter: wat is het voordeel van hun voor en achterwiel ophanging

Volkswouter
29-01-2004, 14:13
Ik wilde mijn spijl heel flink verlagen en daardoor moest ik alles wel vernieuwen.

Het voordeel is dat mijn vooras trapgewijs verstelbaar is en ik nu een lange 4 bak van een Kever eronder heb zitten waardoor ik met een standaard 1500cc H motor 135 km/ph rij op top.

Ik wilde alles vernieuwen,omdat ik er nog lang plezier van wil hebben.
Ik was alles bij elkaar zeker wel 2500€ kwijt.

Vernieuwt is:
-alle remmen,kabels en slangen
-wielen en banden (en dan zijn de velgen achter verbreed en gepoedercoat)
-stuurstangen en kogels
-vooras is compleet gestraald,rasterplaten erin gelast en gespoten.
-4 witte kyb`s schokbrekers gemonteerd
-gereviseerde 4 bak eronder

Bussie komt zo
29-01-2004, 20:12
ALs tie het doet doet ie het goed. toch wouter.

Ziet er goed uit op deze manier.heb je alles bij slammedpanel gekocht.

Volkswouter
29-01-2004, 20:31
Bijna alles!

Ga maar na:
-vooras kompleet was 600€
-smart voorbanden 135/70R15 81€ per stuk,achterbanden waren 50€ per stuk.
-straight axle kit met lange 4 bak was 1200€
-4 schokbrekers á 60€ per stuk
-4 velgen en doppen poedercoaten was 200€
-verbreden was 25€ per velg

Nou ben ik wel gematst met veel dingen,want Marco van slammedpanel is een vriend van mij.
Dit jaar ga ik de vooras weer opnieuw doen en dan ook versmallen.

Bussie komt zo
29-01-2004, 20:43
Dit jaar ga ik de vooras weer opnieuw doen en dan ook versmallen

Dit doe je dan zeker om aan de voorkant nog bredere banden te kunnen monteren.maar hoe doe je dit achter dan kun je achter ook nog versmallen zodat er bredere banden onderkunnen

en ga je dit zelf doe of laat je dit doen door Chris van slammedpanel.

Volkswouter
29-01-2004, 20:49
Chris en Marco zijn bij elkaar Slammedpanel.com!

Mijn spoorbreedte achter is al ander doordat ik met die keverbak rond rij.

Ik wil geen bredere banden,liefst nog smaller,maar die bestaan niet :(
Reden van versmallen,het is mooi en doordat ik met schijfremmen voor wil gaan rijden word hij ook weer breder.

http://www.keverpech.nl/achterwout.JPG
Op deze foto kun je zien dat de wielen voor al iets naar binnen vallen.Dit is ongeveer 1 cm smaller per kant en dat heeft iedereen die dropped spindles onder zijn bus zet.

Wil je nog smaller dan moet de vooras verbouwt worden.
http://www.volksaddiction.nl/budel2003/vette%20pickup.JPG
http://www.volksaddiction.nl/budel2003/pickuplinks.JPG

Gert
29-01-2004, 21:03
Wordt je draaicirkel dan niet veel groter ? Neem aan dat je wielen nu aanlopen met scherp sturen

Volkswouter
30-01-2004, 00:15
Rokus,nu heb ik nergens last van qua aanlopen. Op het moment dat je gaat versmallen las je een plaat aan beide zijdes van je centrale stuurarm op je as en daar draai je bouten in die de uitslag van die arm beperken.

Draaicirkel word inderdaad korter.