WestR32
11-08-2011, 21:00
Hoi allemaal,
Mijn naam is Frank, ik ben ondertussen 23 jaar en kom uit de omgeving Rotterdam. Momenteel studeer ik nog aan de hogeschool Rotterdam, ben ik werkzaam bij de Nederlandse Spoorwegen en werk tevens bij de Koninklijke Luchtmacht. Ik bezit sinds augustus 2008 een VW Golf 4 R32. Bij aankoop stond er 58.xxxkm op de teller en deze is in de jaren nu opgelopen naar 111.000km. Hieronder maar even de specs:
Type - VW Golf MKIV
Uitvoering - R32
Motor - V6 3.2 liter, 241 pk en 320 nm (nu een stukje meer ;) )
Kleur - Black Magic Pearl
Carrosserie - 3 deurs
Standaard opties o.a.:
Climatronic
Xenon
Koplampsproeiers
6 CD-wisselaar
Zwart lederen König bekleding
Regensensor
Navigatie origineel Volkswagen
Volkswagen DSP
Automatisch dimmende binnenspiegel
Elek. ramen en spiegels
Stoelverwarming
Warmtewerend glas
Lederen armsteun
Comfortmodule
Tuning:
EIP Street Series uitlaat
Simota Carbon Fiber Airbox
Chip van Jeroen Dik
Exterieur:
Aero achterwisser
OEM R-line bra
L.E.D's
USA achterlichten
Kortere antenne
Open side roosters in de voorbumper
Interieur:
Vol leder
Ophanging en remmen:
H&R Sport Veren
Powerflex Dogbone mount
Carbon Fiber veerpootkapjes
[soon: Forge verstelbare koppelstangen]
Audi TT Jacking Point Mod
Velgen en banden:
Zomer:
OEM OZ Aristo 18'' ET38 (Antraciet gecoat)
225/40/18 Federal 595RS-R semi slicks
spacers: 16mm achter
Zomer 2:
BBS CH 18'' ET30 (custom gecoat)
225/40/18 Federal 595RS-R semi slicks
spacers: 10mm achter
Audio and Multimedia:
MFD met wisselaar en VW amplifier/Soundsystem
Custom Pioneer Audio Installatie
------------------------------------------------------------------
Bij Jeroen Dik:
http://www.youtube.com/watch?v=98LWTKOh8D0
http://www.youtube.com/watch?v=CS_tPi0nFVU
Met de Milltek:
http://www.youtube.com/watch?v=6Q3_ZerGCWQ
Niet lang na aankoop:
http://img411.imageshack.us/img411/8661/mk4club2.jpg (http://img411.imageshack.us/i/mk4club2.jpg/)
http://img341.imageshack.us/img341/241/1803101.jpg (http://img341.imageshack.us/i/1803101.jpg/)
Met 19'' BBS LeMans:
http://img80.imageshack.us/img80/7548/img1145n.jpg (http://img80.imageshack.us/i/img1145n.jpg/)
http://img594.imageshack.us/img594/9422/img1147b.jpg (http://img594.imageshack.us/i/img1147b.jpg/)
http://img401.imageshack.us/img401/2726/img1365c.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/401/img1365c.jpg/)
Bij Jeroen Dik op de bank met destijds nog een Milltek Non-Resonated uitlaat. Ondertussen zijn er wat modificaties geweest onder de kap dus niet helemaal meer up-to-date:
http://img36.imageshack.us/img36/3609/33plvnr1.jpg (http://img36.imageshack.us/i/33plvnr1.jpg/)
Toen een paar hebbe dingetjes aangeschaft:
http://i688.photobucket.com/albums/vv249/chrisr32/DSC00940.jpg
http://img706.imageshack.us/img706/430/foto0013b.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/706/foto0013b.jpg/)
Wintersetup 2010:
http://img130.imageshack.us/img130/7615/foto0090j.jpg (http://img130.imageshack.us/i/foto0090j.jpg/)
http://img403.imageshack.us/img403/4887/foto0089c.jpg (http://img403.imageshack.us/i/foto0089c.jpg/)
Ondanks dat de Milltek een geweldig geluid gaf, ging ik toch over naar een EIP Street Series toen ik deze tegen kwam:
Links nog vies, rechts al een eerste poetsbeurt gehad
http://img600.imageshack.us/img600/9839/foto0112s.jpg (http://img600.imageshack.us/i/foto0112s.jpg/)
Voor:
http://img146.imageshack.us/img146/3447/foto0115i.jpg (http://img146.imageshack.us/i/foto0115i.jpg/)
Na:
http://img411.imageshack.us/img411/6902/foto0119kj.jpg (http://img411.imageshack.us/i/foto0119kj.jpg/)
Voor:
http://img94.imageshack.us/img94/5307/foto0116j.jpg (http://img94.imageshack.us/i/foto0116j.jpg/)
http://img404.imageshack.us/img404/4364/foto0122oi.jpg (http://img404.imageshack.us/i/foto0122oi.jpg/)
Na:
http://img546.imageshack.us/img546/5007/foto0118.jpg (http://img546.imageshack.us/i/foto0118.jpg/)
Uiteindelijk heb ik de gehele uitlaat gepolijst totdat deze weer in een absolute nieuwstaat was inclusief de middenpijp richting de katalysator.
weer even een update: (23-02-2011)
Vanochtend lekker vroeg de wekker gezet, ontbijtje op, douche en op weg naar ATEC. De heren daar hebben eerst de Milltek Non-Res uitlaat onder de auto vandaan gehaald. Dat bleek al iets meer werk dan verwacht omdat de uitlaatrubbers en klemmen aardig vast zaten.
Toen was het tijd om de EIP klaar te maken voor montage. Even de oude pakking eraf vijlen, een set nieuwe bouten voor de uitlaatklem en een nieuwe pakking. De EIP zat er vlot onder. Nog even wat proberen af te stellen van de eindpijpen maar dat bleek moeilijker dan gedacht. Bij Milltek kun je namelijk de eindstukken nog draaien ten opzichte van de einddemper. Bij de EIP is het één geheel dus daar valt niks aan te verstellen. Gevolg is dat hij welliswaar in het midden hangt maar wel iets naar beneden in de uitsparingen van de achterbumper (misschien dat een bezoekje aan Jelmer dit kan oplossen).
Nadat hij gemonteerd was werd het tijd voor een proefritje. Eerste reactie op mijn gezicht was: :shock:
Het geluid van de EIP is echt heel mooi. Lekker donkere klank en ook hoger in de toeren gewoon zalig! Mooier dan de Milltek. Minder raspend. Maar, je voelt hem al aankomen denk ik.. hij is LUID. Jawel, hoofdletters staan er niet voor niks. En dit is nog wel de street series met dus een middendemper!
Met een aangepast rijgedrag valt het nog wel mee maar ik moet echt niet tussen de 2100 en 2900 toeren rijden want dan wordt je er doof van. Ik was gewend geraakt om 50 in mijn 5e versnelling te rijden maar ik zal dit moeten aanpassen naar 100 in mijn 5e versnelling en 50 gewoon lekker in zijn 3e verzet. Voorlopig laat ik de uitlaat onder de auto zitten om te ervaren hoe ik het vind en of ik me er op kan aanpassen. Mocht het toch te veel van het goede zijn dan gaat hij er weer onderuit en gaat hij er nog éénmalig onder voorlopig voor de JD-meet. Want daarmee kom ik op het 2e. Vermogen!
Ik had op internet veel gelezen dat ik met de 3'' EIP vermogen en koppel zou verliezen tov de 2.5'' Milltek. En dan met name onderin. Niets is minder waar. Onderin heeft hij voor mijn gevoel net zoveel trekkracht en bovenin loopt hij zelfs nog wat makkelijker door. Ik zet hem dan ook graag bij JD op de bank om te zien wat de werkelijke cijfers zeggen.
Nadat de uitlaat gemonteerd was die avond even een filmpje gemaakt van de nieuwe sound. Helaas regende en waaide het vrij hard waardoor het geluid niet echt ten volle tot uiting komt. In het echt is de uitlaat een STUK luider :O
http://www.youtube.com/watch?v=HYad1n5YYgc
Update: (23-03-2011)
Aristo's terug ontvangen van het poedercoaten. Resultaat is een antraciet kleur met speciale .:R naafkapjes afkomstig uit de VS.
http://img148.imageshack.us/img148/48/foto0173p.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/148/foto0173p.jpg/)
en nog de laatste pics van de wintermodus:
http://img268.imageshack.us/img268/7848/img5833n.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/268/img5833n.jpg/)
http://img6.imageshack.us/img6/789/img5845e.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/6/img5845e.jpg/)
De nieuwe zomermodus:
http://img696.imageshack.us/img696/8043/testfoto2.jpg
http://img221.imageshack.us/img221/598/testfoto.jpg
en.. vanuit verveling en om te oefenen:
http://www.youtube.com/watch?v=QiTIZRT3CkM
Aangezien ik toch het idee had dat de .:R wat hoog op de poten stond, ondanks de verlagingsveren van H&R, had ik besloten alvast een setje koppelstangen van Forge aan te schaffen om het camber achter te kunnen corrigeren zodra er een schroefset onder zit. Schroefsetje moet nog komen maar de rest is er alvast op voorbereid.
http://img221.imageshack.us/img221/2786/foto0285znbu.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/221/foto0285znbu.jpg/)
Mijn naam is Frank, ik ben ondertussen 23 jaar en kom uit de omgeving Rotterdam. Momenteel studeer ik nog aan de hogeschool Rotterdam, ben ik werkzaam bij de Nederlandse Spoorwegen en werk tevens bij de Koninklijke Luchtmacht. Ik bezit sinds augustus 2008 een VW Golf 4 R32. Bij aankoop stond er 58.xxxkm op de teller en deze is in de jaren nu opgelopen naar 111.000km. Hieronder maar even de specs:
Type - VW Golf MKIV
Uitvoering - R32
Motor - V6 3.2 liter, 241 pk en 320 nm (nu een stukje meer ;) )
Kleur - Black Magic Pearl
Carrosserie - 3 deurs
Standaard opties o.a.:
Climatronic
Xenon
Koplampsproeiers
6 CD-wisselaar
Zwart lederen König bekleding
Regensensor
Navigatie origineel Volkswagen
Volkswagen DSP
Automatisch dimmende binnenspiegel
Elek. ramen en spiegels
Stoelverwarming
Warmtewerend glas
Lederen armsteun
Comfortmodule
Tuning:
EIP Street Series uitlaat
Simota Carbon Fiber Airbox
Chip van Jeroen Dik
Exterieur:
Aero achterwisser
OEM R-line bra
L.E.D's
USA achterlichten
Kortere antenne
Open side roosters in de voorbumper
Interieur:
Vol leder
Ophanging en remmen:
H&R Sport Veren
Powerflex Dogbone mount
Carbon Fiber veerpootkapjes
[soon: Forge verstelbare koppelstangen]
Audi TT Jacking Point Mod
Velgen en banden:
Zomer:
OEM OZ Aristo 18'' ET38 (Antraciet gecoat)
225/40/18 Federal 595RS-R semi slicks
spacers: 16mm achter
Zomer 2:
BBS CH 18'' ET30 (custom gecoat)
225/40/18 Federal 595RS-R semi slicks
spacers: 10mm achter
Audio and Multimedia:
MFD met wisselaar en VW amplifier/Soundsystem
Custom Pioneer Audio Installatie
------------------------------------------------------------------
Bij Jeroen Dik:
http://www.youtube.com/watch?v=98LWTKOh8D0
http://www.youtube.com/watch?v=CS_tPi0nFVU
Met de Milltek:
http://www.youtube.com/watch?v=6Q3_ZerGCWQ
Niet lang na aankoop:
http://img411.imageshack.us/img411/8661/mk4club2.jpg (http://img411.imageshack.us/i/mk4club2.jpg/)
http://img341.imageshack.us/img341/241/1803101.jpg (http://img341.imageshack.us/i/1803101.jpg/)
Met 19'' BBS LeMans:
http://img80.imageshack.us/img80/7548/img1145n.jpg (http://img80.imageshack.us/i/img1145n.jpg/)
http://img594.imageshack.us/img594/9422/img1147b.jpg (http://img594.imageshack.us/i/img1147b.jpg/)
http://img401.imageshack.us/img401/2726/img1365c.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/401/img1365c.jpg/)
Bij Jeroen Dik op de bank met destijds nog een Milltek Non-Resonated uitlaat. Ondertussen zijn er wat modificaties geweest onder de kap dus niet helemaal meer up-to-date:
http://img36.imageshack.us/img36/3609/33plvnr1.jpg (http://img36.imageshack.us/i/33plvnr1.jpg/)
Toen een paar hebbe dingetjes aangeschaft:
http://i688.photobucket.com/albums/vv249/chrisr32/DSC00940.jpg
http://img706.imageshack.us/img706/430/foto0013b.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/706/foto0013b.jpg/)
Wintersetup 2010:
http://img130.imageshack.us/img130/7615/foto0090j.jpg (http://img130.imageshack.us/i/foto0090j.jpg/)
http://img403.imageshack.us/img403/4887/foto0089c.jpg (http://img403.imageshack.us/i/foto0089c.jpg/)
Ondanks dat de Milltek een geweldig geluid gaf, ging ik toch over naar een EIP Street Series toen ik deze tegen kwam:
Links nog vies, rechts al een eerste poetsbeurt gehad
http://img600.imageshack.us/img600/9839/foto0112s.jpg (http://img600.imageshack.us/i/foto0112s.jpg/)
Voor:
http://img146.imageshack.us/img146/3447/foto0115i.jpg (http://img146.imageshack.us/i/foto0115i.jpg/)
Na:
http://img411.imageshack.us/img411/6902/foto0119kj.jpg (http://img411.imageshack.us/i/foto0119kj.jpg/)
Voor:
http://img94.imageshack.us/img94/5307/foto0116j.jpg (http://img94.imageshack.us/i/foto0116j.jpg/)
http://img404.imageshack.us/img404/4364/foto0122oi.jpg (http://img404.imageshack.us/i/foto0122oi.jpg/)
Na:
http://img546.imageshack.us/img546/5007/foto0118.jpg (http://img546.imageshack.us/i/foto0118.jpg/)
Uiteindelijk heb ik de gehele uitlaat gepolijst totdat deze weer in een absolute nieuwstaat was inclusief de middenpijp richting de katalysator.
weer even een update: (23-02-2011)
Vanochtend lekker vroeg de wekker gezet, ontbijtje op, douche en op weg naar ATEC. De heren daar hebben eerst de Milltek Non-Res uitlaat onder de auto vandaan gehaald. Dat bleek al iets meer werk dan verwacht omdat de uitlaatrubbers en klemmen aardig vast zaten.
Toen was het tijd om de EIP klaar te maken voor montage. Even de oude pakking eraf vijlen, een set nieuwe bouten voor de uitlaatklem en een nieuwe pakking. De EIP zat er vlot onder. Nog even wat proberen af te stellen van de eindpijpen maar dat bleek moeilijker dan gedacht. Bij Milltek kun je namelijk de eindstukken nog draaien ten opzichte van de einddemper. Bij de EIP is het één geheel dus daar valt niks aan te verstellen. Gevolg is dat hij welliswaar in het midden hangt maar wel iets naar beneden in de uitsparingen van de achterbumper (misschien dat een bezoekje aan Jelmer dit kan oplossen).
Nadat hij gemonteerd was werd het tijd voor een proefritje. Eerste reactie op mijn gezicht was: :shock:
Het geluid van de EIP is echt heel mooi. Lekker donkere klank en ook hoger in de toeren gewoon zalig! Mooier dan de Milltek. Minder raspend. Maar, je voelt hem al aankomen denk ik.. hij is LUID. Jawel, hoofdletters staan er niet voor niks. En dit is nog wel de street series met dus een middendemper!
Met een aangepast rijgedrag valt het nog wel mee maar ik moet echt niet tussen de 2100 en 2900 toeren rijden want dan wordt je er doof van. Ik was gewend geraakt om 50 in mijn 5e versnelling te rijden maar ik zal dit moeten aanpassen naar 100 in mijn 5e versnelling en 50 gewoon lekker in zijn 3e verzet. Voorlopig laat ik de uitlaat onder de auto zitten om te ervaren hoe ik het vind en of ik me er op kan aanpassen. Mocht het toch te veel van het goede zijn dan gaat hij er weer onderuit en gaat hij er nog éénmalig onder voorlopig voor de JD-meet. Want daarmee kom ik op het 2e. Vermogen!
Ik had op internet veel gelezen dat ik met de 3'' EIP vermogen en koppel zou verliezen tov de 2.5'' Milltek. En dan met name onderin. Niets is minder waar. Onderin heeft hij voor mijn gevoel net zoveel trekkracht en bovenin loopt hij zelfs nog wat makkelijker door. Ik zet hem dan ook graag bij JD op de bank om te zien wat de werkelijke cijfers zeggen.
Nadat de uitlaat gemonteerd was die avond even een filmpje gemaakt van de nieuwe sound. Helaas regende en waaide het vrij hard waardoor het geluid niet echt ten volle tot uiting komt. In het echt is de uitlaat een STUK luider :O
http://www.youtube.com/watch?v=HYad1n5YYgc
Update: (23-03-2011)
Aristo's terug ontvangen van het poedercoaten. Resultaat is een antraciet kleur met speciale .:R naafkapjes afkomstig uit de VS.
http://img148.imageshack.us/img148/48/foto0173p.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/148/foto0173p.jpg/)
en nog de laatste pics van de wintermodus:
http://img268.imageshack.us/img268/7848/img5833n.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/268/img5833n.jpg/)
http://img6.imageshack.us/img6/789/img5845e.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/6/img5845e.jpg/)
De nieuwe zomermodus:
http://img696.imageshack.us/img696/8043/testfoto2.jpg
http://img221.imageshack.us/img221/598/testfoto.jpg
en.. vanuit verveling en om te oefenen:
http://www.youtube.com/watch?v=QiTIZRT3CkM
Aangezien ik toch het idee had dat de .:R wat hoog op de poten stond, ondanks de verlagingsveren van H&R, had ik besloten alvast een setje koppelstangen van Forge aan te schaffen om het camber achter te kunnen corrigeren zodra er een schroefset onder zit. Schroefsetje moet nog komen maar de rest is er alvast op voorbereid.
http://img221.imageshack.us/img221/2786/foto0285znbu.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/221/foto0285znbu.jpg/)