PDA

View Full Version : Warmtewisselaar op een 1Y

Zollie
22-08-2011, 17:09
Ha!

Ik zit met een ombouwprobleempje.

Heb een 1Y (1900D) die ik in mijn Passat 32b aan het bouwen ben. Alle aanbouwdelen knopen netjes op het blokje.

Alleen de warmtewisselaar die tussen je oliefilter zit krijg ik niet netjes aangesloten. De slangen hiervoor heb ik niet en zijn lastig te vinden...

Weglaten kan makkelijk, de juiste slangen daarvoor heb ik genoeg, maar is dit verstandig? oude blokjes hebben dit bijna nooit, alleen TD enzo.

Wie o wie? Is het net zo goed voor het blok om deze weg te laten? Veel vermogen (warmte) levert zo'n blokje niet volgens mij...

Zollie
23-08-2011, 22:03
Nog een kwestie bij ombouw.

Het schijnt dat oude spruitstukken (inlaat) ovale gaten hebben, en nieuwere met een afgeplatte bovenkant.

Ik heb zonder dit te bekijken een spruitstuk van een 1600 diesel op een 1900 diesel gemonteerd, dus ovale gaten op een kop bedoeld voor de plattere gaten.

Gaat dit problemen geven? Of beter het originele spruitstuk, dan maar met powerfilter, originele filter niet aanwezig...

Gertjan
24-08-2011, 09:34
Bij de td ombouw van rutger zn santana hebben we die warmtewisselaar gewoon weggelaten.
Wat ik had begrepen is dat die niet echt de olie koelt maar de motor gewoon wat sneller op temperatuur brengt.
Wij hebben er geen problemen mee gehad, maar jij hebt wat meer vermogen erin hangen, misschien maakt dat wel uit dan...

Romulus
24-08-2011, 15:19
Volgens mij kun je 'm gevoeglijk weglaten als je geen turboplannen hebt. Hij zorgt dat de temperatuur van water en olie bij elkaar in de buurt blijven. Vooral relevant bij opwarmen en hoge belasting.

gti_power
26-08-2011, 22:56
Beter zet je er een oliekoeler op,met goed doorstomen trok mn 1.6d het toch niet kwa warmte zelfs niet met de gtd radiator.deze had ook geen warmtewisselaa.