PDA

View Full Version : Ter info!


Dean
17-03-2005, 21:56
Hallo,

Heb gisteren al mijn eerste advertentie gezet op de site omdat ik op zoek ben naar sleutelruimte voor mijn kever. Helaas nog niet veel reacties maar dat komt nog wel denk.
Ik heb een 1303 met een 2 liter type 4 motor. Basis is een Porsche 1700 motor echter zijn er de volgende zaken aan veranderd:"
Contragewicht krukas
Gebalanceerde en verlichte drijfstangen
Geflowde cilinderkoppen met 44 inlaat en 39 uitlaat
44 mm webers met K&N luchtfilters
BAS klepdeksels
Porsche 911 ventilator
009 ontsteking en carterontluchting
op de krukas gebalanseerd vliegwiel (verlicht)
Verder een versterkte bak met aluminium zijplaat

Ben nu bezig met het zoeken naar onderdelen om er een 2.4 van te maken. Eventueel met turbo. De 2.4 moet zeker 190 pk opleveren.

Een paar foto's heb ik bijgevoegd. Ziet er nog niet allemaal lekker uit maar gaat als de brandweer! :biggrin:

Jasper Ovaal
17-03-2005, 22:01
nou nou, ik vind het er anders al aardig netjes uitzien.
succes met zoeken, ik zoek ook nog steeds ene goede ruimte voor een paar auto's. :redface:
succes

Marco
17-03-2005, 23:00
Dean, woonde jij eerst toevallig in Lent in die villa/studentenhuis met zwembad aan de waal?

baseknot
17-03-2005, 23:14
heb jij niet mee gedaan met de sprints toen? op de duitse auto sport dag?

Dean
18-03-2005, 19:01
Dean, woonde jij eerst toevallig in Lent in die villa/studentenhuis met zwembad aan de waal?

Ja klopt. Nu niet meer maar vorig jaar nog wel ja. Waar ken ik jou dan van?

Dean
18-03-2005, 19:06
heb jij niet mee gedaan met de sprints toen? op de duitse auto sport dag?

Klopt. Toen tegen een Vectra 4x4 Turbo met lachgas injectie. Niet gewonnen helaas....Wel tegen een VR6 wat met applaus ontvangen. Ook geweest?

Dean
18-03-2005, 21:08
Dank je. Ik heb wel ruimte gezien in Eindhoven maar daar hebben we beide niets aan aangezien ik ook ruimte zoek in de regio Arnhem/Nijmegen. Succes alvast!

Marco
18-03-2005, 21:28
Ja klopt. Nu niet meer maar vorig jaar nog wel ja. Waar ken ik jou dan van?

Ik weet niet of je mij kent, ik ben toen eens op zo'n feest geweest wat jullie daar hielden. Sander Verhoeven is een vriend van me (dat is een vriend van die gast van van de water)

Zag je auto toen staan onder soort carport, tijdje bij staan kijken, daar ken ik je auto van. Volgens mij reed je toen ook impreza, of wat die niet van jou?

DerbyI
20-03-2005, 13:20
Hé broertje; ook maar eens op een forum aan het kijken? Nu ik zo de foto's van de cup I velgen zie blijf ik het jammer vinden dat ze toen van onder de wagen zijn gestolen. De porsche wielen die er nu onder zitten staan prima, maar dit had ook wel wat.
Het blokje er al uit gehaald om wat cosmetisch werk te verzetten? Porsche achterdraagarmen met de schijven er dan maar direct onder achter samen met de porsche klauwen voor? Remt het allemaal eens wat beter. Rijden in de 03 is nu meer iets voor zij die het leven moe zijn! :cool:

Dean
20-03-2005, 17:59
Ik weet niet of je mij kent, ik ben toen eens op zo'n feest geweest wat jullie daar hielden. Sander Verhoeven is een vriend van me (dat is een vriend van die gast van van de water)

Zag je auto toen staan onder soort carport, tijdje bij staan kijken, daar ken ik je auto van. Volgens mij reed je toen ook impreza, of wat die niet van jou?

Helaas van naam niet nee maar van gezicht zal ik je best herkennen :biggrin: Van Sjoerd of van zijn broertje (naam vergeten)?. Ik had eerst een Impreza ja maar die heb ik al een tijdje niet meer. Geweldige wagen en lekker snel maar de kwaliteit kan het niet meten met die van een volkswagen of welke duitse auto dan ook.

Dean
20-03-2005, 18:02
Hé broertje; ook maar eens op een forum aan het kijken? Nu ik zo de foto's van de cup I velgen zie blijf ik het jammer vinden dat ze toen van onder de wagen zijn gestolen. De porsche wielen die er nu onder zitten staan prima, maar dit had ook wel wat.
Het blokje er al uit gehaald om wat cosmetisch werk te verzetten? Porsche achterdraagarmen met de schijven er dan maar direct onder achter samen met de porsche klauwen voor? Remt het allemaal eens wat beter. Rijden in de 03 is nu meer iets voor zij die het leven moe zijn! :cool:

Nee blokje nog niet verwijderd helaas. Blijft een beetje lastig sleutelen onder een carport alleen. Misschien volgende week als Piet Paulusma eens gelijk krijgt met zijn 20 graden buitentemperatuur. Cilinderkopje al vervangen trouwens?

Van de Porsche remklauwen moet ik alleen nog de goede maat van de fuseekogels hebben. De van een Porsche zijn een beetje groter dan die van een kever.

DerbyI
20-03-2005, 18:40
Nee blokje nog niet verwijderd helaas. Blijft een beetje lastig sleutelen onder een carport alleen. Misschien volgende week als Piet Paulusma eens gelijk krijgt met zijn 20 graden buitentemperatuur. Cilinderkopje al vervangen trouwens?

Van de Porsche remklauwen moet ik alleen nog de goede maat van de fuseekogels hebben. De van een Porsche zijn een beetje groter dan die van een kever.

Van Kronenburg zou de nieuw bewerkte kop volgende week klaar hebben. Ik ben benieuwd.
Garage bouwen een idee?

Beetspeed
21-03-2005, 11:55
Verry, very nice car! Ik snap dan ook niet wat er nog cosmetisch te verbeteren zou zijn ;-)

190 pk uit een 2,4 is wel heel erg veel hoor! Zelfs Wilke Tuning haalde dat net niet in hun eigen test auto met alle trucs die ze in huis hadden...

Kom je nog naar de kever circuitdag op 23 juli op het Midland circuit in Lelystad?

Groetjes,
Walter

Dean
22-03-2005, 11:17
Van Kronenburg zou de nieuw bewerkte kop volgende week klaar hebben. Ik ben benieuwd.
Garage bouwen een idee?

Ja maar alleen gaat dat nu even niet. Als iemand een sleutelruimte heeft in de regio van Arnhem/Nijmegen dan hou ik me graag aangeboden!

9000 toeren nog steeds het doel? :p

Dean
22-03-2005, 11:20
Verry, very nice car! Ik snap dan ook niet wat er nog cosmetisch te verbeteren zou zijn ;-)

190 pk uit een 2,4 is wel heel erg veel hoor! Zelfs Wilke Tuning haalde dat net niet in hun eigen test auto met alle trucs die ze in huis hadden...

Kom je nog naar de kever circuitdag op 23 juli op het Midland circuit in Lelystad?

Groetjes,
Walter

Dank je! Mare Tafel tuning haalt al met gemak 180 pk uit een 2,4 en zegt zelf dat 190 goed te realiseren is. Ik kan zelfs het meeste van mijn standaard setup blijven gebruiken. Kijk maar eens op www.tafeltuning.de waar een mooie schema staat met verschillende type 4 setup's
Moet kunnen!
Greetz

Dean
22-03-2005, 11:21
En ik kom zeker naar Lelystad! Wie komen daar nog meer naar toe?

Beetspeed
22-03-2005, 12:14
Als het goed is, komt iedereen die niet op vakantie is en die ook maar enigszins geinteresseerd is in het luchtgekoelde tuning'gebeuren' naar Lelystad...

oldschool_lover
22-03-2005, 12:26
Hele mooie wagen zo zie ik ze graag.

Dean
30-03-2005, 16:55
Laatste update. Gisteren weer eens een stukje gereden om de motor weer wat toeren te laten draaien. Dus eerst ff een beetje de motor warm gereden waarna de snelheid al snel weer werd opgevoerd. Toch wel lekker om mensen met verbazing naar een kever te zien kijken die hun met een groot snelheids verschil inhaald op de linkerbaan. Ik zag de originele snelheidsmeter weer zijn bekende rondje rond maken (net voor de 0 km/u stand). Geen idee hoe hard dat is maar inhalen doe je iedereen!. Maar een paar spatjes regen op de voorruit deed me toch maar besluiten naar huis te gaan. Met gepaste snelheid natuurlijk (0 km/u... ) :-). Echter deze keer ging het nog harder. Dit was anders dan normaal maar het kwam me bekend voor van mijn Honda MT brommer die net voor een heetloper ook opeens bijzonder hard ging. Toch maar wat rustiger aan gedaan. Echter was het al te laat... De motor had geen power meer en de zuigers draaiende niet echt meer soepel rond. Auto langs de kant. ANWB erbij en naar huis gesleept. Olie lag onder de motor... Vandaag maar even de motor uit de auto gehaald. Morgen maar eens open maken en de schade bewonderen. Lelystad zit er ff niet in helaas...

Beetspeed
30-03-2005, 18:50
Lelystad zit er ff niet in helaas...
Kop op! Lelystad is nog 4,5 maand verder! En je weet de exacte schade nog niet eens...
Heb je een cylinderkoptemperatuurmeter? Raadt ik je toch wel aan.
Laat zeker ff weten wat het nu is/was. Misschien kunnen we helpen, al dan niet met een onderdeeltje ;)

Groeten,
Walter

Jasper Ovaal
30-03-2005, 19:01
das mooi klote, het voordeel is dat het nu weer wat warmer word, dus die carpoort word weer intressanter :biggrin:
succes

René
30-03-2005, 19:15
jammer man!!!sterkte ermee hoor!

zie dit topic trouwens voor `t eerst... heeft ie toevallig laatst in `n boekje gestaan? vw-speed ofzo?

supermooi ding!!

Dean
30-03-2005, 19:17
Tja ik denk dat het een zuigerveer is aangezien de motor wel op de startmotor rond draait maar met een sterk schrapend geluid en het vermogen opeens gedeeltelijk weg viel. Haha met deze temperaturen is het zeker beter werken aan de auto!. Deze week probeer ik wat foto's van het motorblok op de site te zetten. 2,4 liter cilinders moest ik toch al kopen dus die aanschaf wordt nu alleen maar versneld. Hopen dat de krukas geen opdonder heeft gehad...
Helaas nog geen cil. kop temperatuur meter nee.

Dean
30-03-2005, 19:20
Thnx! en nee hij heeft niet in een magazine gestaan. De kleur is natuurlijk wel een bekende kleur en de cup's zijn ook niet zeldzaam...

Beetspeed
30-03-2005, 20:05
Een zuigerveer gaat niet zomaar kapot hoor; daar zit een (andere) reden achter. Zorg dat je die vindt, want 103mm zuiger/cylinders maken met kleine 'foutjes' nog eerder korte metten dan 94mm's doen...

Dean
30-03-2005, 20:29
Ik zie dat jij ook een 2,4 hebt met een 915 bak. Wat zijn jouw ervaringen met een dergelijke bak?

Beetspeed
30-03-2005, 20:39
Ik zie dat jij ook een 2,4 hebt met een 915 bak. Wat zijn jouw ervaringen met een dergelijke bak?
Hehe, heb je ff?

Het is trouwens geen 103 x 71 maar een 100x76,4. De zuiger/cylinders zijn alu/nikasil en komen van een 964 af...

Dean
30-03-2005, 20:46
Ik heb ff...het papier is geduldig...Het gaat me vooral om de aanpassingen aan het onderstel met een 915 bak. Schakelpook en dergelijke.

Beetspeed
30-03-2005, 21:13
Ja maar ik heb geen zin een A4'tje vol te schrijven :o
Het kan iig wel (obviously), maar je moet veel van alle modelverschillen van die bakken af gaan weten om het juiste exemplaar voor jouw toepassing te vinden. Daarnaast is veel creativiteit, werk en dus tijd nodig, maar ik vond het alle moeite zeker waard.
Het zijn echter eigenlijk altijd dure bakken: ze zijn gereviseerd en dus duur of ze moeten nog gereviseerd worden en worden duur. Er is nauwelijks iets tussenin te vinden...
Ik heb een samenstelling van kever en 911 schakelstang gemaakt en met wat speciale porsche race slijtagedeeltjes in het schakelstanggedeelte een spelingsvrije pookslag proberen te maken en dat is goed gelukt vind ik. Ik heb er ook een origineel porsche kortschakelsetje (bestaat, eigenlijk bestond bij Porsche) in gemaakt want ik gebruik de originele 915 schakelpook. Op keversite heb ik van zowel de motor als 915 inbouw/opbouw een paar foto's geplaatst:
915 Bak:
http://www.keversite.com/forum/viewtopic.php?t=4809&highlight=915
2,4 motor:
http://www.keversite.com/forum/viewtopic.php?t=1238&postdays=0&postorder=asc&highlight=100mm&start=0
en:
http://www.keversite.com/forum/viewtopic.php?t=4098&highlight=2+4

Groeten,
Walter

Dean
11-04-2005, 19:14
Dank je voor de info. Pc werkte ff niet dus kon niet eerder reageren. Zal het eens in beraad nemen om het eens te proberen.

De laatste dagen wel bezig geweest met de motor aan het demonteren. Tot nu toe (draaiend gedeelte zonder cil en zuigers) heb ik nog niet kunnen vinden wat de oorzaak van het feit was dat er absoluut geen motorolie meer in het motorblok zat. Terwijl de peilstok voor het ritje nog voldoende olie aan gaf. Deze peilstok is (zoals ik het nu zie) spijtig zo gemaakt dat het altijd lijkt alsof er olie in het blok zit vanwege een opstaand randje waar de de peilstok inhangt. Onder dit randje blijft gewoon olie staan zodat het net lijkt of er voldoende in zit. Tot nu toe geen schade kunnen ontdekken behalve een schurende drijfstang van de derde cilinder. Lager zal wel niet echt lekker meer lopen.

Het blijft een raadsel het geheel. Nu maar 2,4 cilinders gelijk kopen...Zijn die van Custom Speed Parts goed? Zijn "maar" €920,-

Beetspeed
12-04-2005, 06:53
Hi Dean,

Ik dacht dat het plotseling verdwijnen van een groot gedeelte van je motorolie ook wel eens kan gebeuren door een slechte of te kleine carterontluchting. Met een bepaalde (onder)druk zou het ineens eruit gedrukt kunnen worden, maar dit gebeurt meestal alleen bij extreem hoge toeren en dat zie je dan meestal wel meteen aan de olievlek in je motorruimte...

Wees heel heel erg voorzichtig met welke 103 set je koopt. Er schijnen inferieure sets te zijn (uit amerika) die een slechte kwaliteit cylinder hebben.
Ik heb laaste nog eens een nieuwe set gezien die al 10 of 15 jaar geleden gekocht was (origineel Mahle met gesmede Mahle zuigers) en die hadden een wanddikte van ik dacht maar liefst 4,0 mm. Geen idee of dit het onderscheidende kenmerk is.
Ik weet ook niet wat CSP verkoopt...

Groeten,
Walter

Rico
12-04-2005, 07:49
http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=2898


jammer jammer jammer, staat er een kever voor die bus!
:)

Dean
14-04-2005, 14:06
Hoi, ik heb nog geen duidelijke reden kunnen aanwijzen voor het olieverlies. Krijg momenteel het vliegwiel er niet eens meer af. Maar dat terzijde. Ik heb geinformeerd bij Tafel en CSP en beide verkopen JE zuigers en cilinders. Ik neem aan dat het een goed merk is als het bij een Tafel Tuning te koop is. Ik neem het maar aan...

Verder zoek ik iemand die het blok weer in elkaar kan zetten tegen een redelijk prijs aangezien ik daar nog geen ervaring mee heb.

Kan jij me helpen of aan iemand die het kan doen?

Gr

Beetspeed
14-04-2005, 15:00
En Ahnendorp? Die adverteerde dacht ik nog steeds met een Mahle set in zijn catalogus, maar volgens mij was de laatste productierun daarvan allang uitverkocht (?)
J&E is amerikaans... Kweet niet, geen persoonlijke ervaring mee iig.

Ik doe zelf iig niks tegen betaling voor derden (sorry); zo houd ik tijd voor mijn eigen projecten en zodoende heb ik ook nooit een commercieel belang of een dubbele pet op als ik iets 'ergens' van vind :wink:

Waarom doe je het niet gewoon zelf ?
2,4 ltr blokken hebben de neiging om soms erg duur te kunnen worden als je het tegen een uurtarief van een bedrijf laat doen. En als er dan toch nog wat misgaat achteraf wordt je helemaal ziek.
Als je het zelf doet en je moet alsnog een olielekkage-tje oid repareren, is het wel balen, maar je raakt er iig niet zo gefrustreerd van als dat je er weer voor 'terug' met alle discussies over al dan niet garantie...

Doe het lekker zelf, documenteer je vorderingen en vragen (!) op het forum en 'wij' loodsen je er wel doorheen :wink: en van het bespaarde geld kun je dan de beste onderdelen kopen (erg belangrijk) en van de rest geef je een groot feest voor ons haha! :D

Dean
14-04-2005, 15:18
Alleen als ik zie dat Erik van de gebroeders Erik en Erwin er al de nodige veranderingen aan het blok heeft gedaan die hij uit zijn eigen ervaringen heeft geplukt, dan mis ik daar wel een stuk in. Zoals de stoterstaafjes op maat maken of het op maat (hoogte) maken van de klepstoters en het uitliteren van de koppen, het bepalen van de compresie etc dan graag toch wel wat ervaring die meekijkt (fysiek) bij het bouwen van de motor.

Ik zal eens naar Ahnendorp meelen voor de cilinders en zuigers.

Een tuinfeest zou ik zo gegeven. Als ik een tuin zou hebben...

Gegroet

Beetspeed
15-04-2005, 10:25
Ach, het was maar een idee. Voor een ieder liggen de (ingeschatte) eigen mogelijkheden en budgetten weer anders :rolleyes:
Echter alles wat je noemt (inclusief het stellen van de klepgeometrie, je omschrijft het goed :) ) is heel goed zelf - ook op afstand - te doen. Uitliteren kun je daarnaast beter degene laten doen die je ook de koppen laat bewerken, maar dat terzijde.
Als je maar een goede digitale camera en geen up/download restrictie hebt.

Als je Erik gesproken hebt: wilde hij de klus niet aannemen dan?

Dean
08-06-2005, 15:33
Zo ben er weer...Nee Erik kan ik niet bereiken op zijn telnummer wat naar mijn weten goed moet zijn. Heb jij een telnummer die je me even kan meelen anders?

Trouwens de 2.4 liter onderdelen zijn allemaal binnen. Oorzaak was toch te weinig olie. Waarom weet ik niet nog. Lager van derde drijfstang was vastgelopen. Deze heeft veel kracht op de krukas veroorzaakt waardoor deze ook krom was. Nokkenas is ook naar z'n grootje. Verder alle lagers met warmte sporen.

Kijken wat 2.4 gaat opleveren...

Beetspeed
08-06-2005, 17:51
Ok, goed dat je de oorzaak iig achterhaald hebt.
Ik PM je wel even.

Groeten,
Walter