Log in

View Full Version : compressor op abf

Sven-GTI
07-09-2011, 18:49
Hallo,

Na mijn vorige post over de 6-bak op een ABF, ben ik toch maar begonnen aan m'n auto. M'n blok is nu uitgebouwd en ligt al deels uit elkaar.
de versnellingsbak ben ik nog steeds niet over uit, of ik deze reviseer of een 6-bak monteer.

Het idee was zoiezo om het blok te voorzien van drukvulling, nu kies ik dus voor een compressor/charger.
Nu ben ik beetje op internet aan het rondneuzen geweest en kom je vaan aeton, vortech of rotrex tegen. Mijn vraag is dus of er nog ander goed spul op de markt is? en of iemand enige ervaring heeft met een compressor?

Richard
07-09-2011, 19:46
g60 lader..

Sven-GTI
07-09-2011, 20:46
zou dat beter zijn dan bv een eaton?
naar mijn mening is een glader toch onderhoudsgevoeliger?

HannoverEdition
07-09-2011, 20:50
ligt er aan hoe je er mee omgaat......dwz warm rijden EN koud draaien + goeie motorolie gebruiken lees Castrol ;)

Richard
07-09-2011, 20:52
als een eaton toeren gaat draaien( en dit zal hij moeten om vermogen te maken tov zijn standaard vorm als ondersteunende compressor- kleinere poulie etc) moet gaat zijn onderhoud ook omhoog. Het rendament van een g-lader is vrij hoog in vergelijking met een eaton en of roots.

Sven-GTI
07-09-2011, 20:57
en een centrifugaal compressor dan? gewoon turbo maar dan riem aangedreven met een tandwielkast eraan? een Raptor bijv?

ik wil toch wel op z'n minst op 250 pk uitkomen
uiteraard icm een goed uitlaat systeem en intercooler en nodige zaken

Richard
07-09-2011, 21:00
nogmaals..g60 of anders turbo.. geen enkele compressor behaald het rendament van een g-lader.. zijn hele stukken over op het net te lezen.

let wel dat je naast de toepassing van drukvulling nog veel meer aan je motor dient te veranderen. Leg je wensen pakket eens neer bij een van onze (ex)sponsors die hierin ervaring hebben, zoals Herm en Ruud 16vg60

HannoverEdition
07-09-2011, 21:11
ik wil toch wel op z'n minst op 250 pk uitkomen
uiteraard icm een goed uitlaat systeem en intercooler en nodige zaken

dat moet met een 16v ABF icm een bewerkte/iets aangepaste G-Lader en andere chip zeker wel lukken! een 3G 16v-G60 motor leverde destijds standaard al 210pk
zoals Richard al aangaf,probeer Ruud 16v-G60 of Herm Schreurs eens te benaderen,zitten hier ook wel op het forum, ff de search gebruiken
en trouwens Richard zelf heeft destijds zelf ook héél veel pk's weten te halen uit een 8v G60 ;)

Sven-GTI
07-09-2011, 21:30
ik dacht zo als die lader op 0,8/1 bar draait, icm met goed uitlaatsysteem en intercooler
andere injectoren, en chip op maat. moet dat toch zeker wel lukken.

kost alleen wel aardig wat centjes. maar omdat ik mijn auto het komende jaar niet meer nodig heb, heb ik alle tijd, dus lekker rustig aan opbouwen.

maar ik zal idd eens contact zoeken met ruud g60, heb z'n site net ff gecheckt

jan_gti_16v
07-09-2011, 21:32
zolas richard ook al zegt is het mischien handig om eerst alle info die je nodig hebt in te winnen...

en niet alleen de motor (correct me if i'm wrong) je bak zal je waarschijnlijk ook aan moeten passen...

denk aan de klinknagels uit je dif vervangen voor bouten...

andere koppeling die op het vermogen berekend is...

welk motormanagement ga je gebruiken...

en er zullen nog wel meer dingen zijn...

Herm Schreurs
07-09-2011, 22:10
Nice! :thumbup:

Je hebt een pb!

Je zult zeker je drijfstangen en zuigers aan moeten passen om met drukvulling te gaan rijden. Compressie moet omlaag om pingelen tegen te gaan.

Meer info volgt.

Herm Schreurs
07-09-2011, 22:20
Ook heb ik nog div delen te koop voor een 16VG60, check pb!

Sven-GTI
08-09-2011, 12:29
@ herm, ik heb je pb gelezen en ook ff terug gemaild.