PDA

View Full Version : The Specials


B-ram
14-09-2011, 11:28
Zijn er toevallig nog meer mensen die vanavond of morgen naar The Specials gaan in Paradiso?

Ik ga er met 4 man heen! Vet zin in! Voor de mensen die het niet kennen!!

http://www.youtube.com/watch?v=TGDQ85Dg-ss

LRR
14-09-2011, 12:18
Nee, ga er niet heen maar vind de muziek wel tof om af en toe eens te draaien/horen.

Veel plezier !!

Domi
14-09-2011, 12:26
Even een filmpje van een paar jaar geleden. Ik denk mening personen hier het nummer wel kennen ;)

http://www.youtube.com/watch?v=IEnjXCuc3C8

Toffe muziek btw :thumbup:

Tja, beetje SKA achtige muziek.

Steilheck
14-09-2011, 14:28
"Beetje" Ska-achtig? Lmao

Domi
14-09-2011, 19:21
"Beetje" Ska-achtig? laughing my ass off

Leuk dat je het grappig vind. Maar............................



Rond 1979 beleefde de ska in Engeland een revival onder aanvoering van de band The Specials. Hierdoor brak skamuziek ook op het Europese vasteland door. Spoedig volgden meerdere Britse groepen, zoals The Selecter, The Beat, Bad Manners en Madness, die de ska combineerde met humoristische en soms politieke teksten.

Britse skabands speelden een soort ska die sneller en puntiger klonk dan de Jamaicaanse ska.

De kleding die bij ska hoorde was beïnvloed door de kleding die Jamaicaanse immigranten in Engeland droegen : gleufhoeden met vaak tweedehandse maar nette herenkleding. Opvallende toevoegingen hieraan, bestonden uit zwart-wit geblokte details, smalle stropdassen, buttons en puntige schoenen met een lage hak. Het geheel had veel weg van de jaren vijftig look met een knipoog.

De haardracht voor jongens was, onder invloed van de skinheads van de jaren zestig, over het algemeen gemillimeterd of kaalgeschoren. Dit teruggrijpen op het skinhead-modebeeld leidde ertoe dat TwoTone-evenementen steeds vaker uitpakten als verzamelplaats voor een groepering die zich eveneens van het skinhead-imago bediende: jonge rechts-extremisten. Vooral de band Madness (de enige Skagroep die volledig uit blanke muzikanten bestond, zij brachten, als een van de weinigen, hun platen uit onder het label "Stiff Records", een naamsverwijzing naar de wat stijf aandoende ska-muziek, de Britse "stijve" cultuur en de bekende Engelse "stiff upperlip") werd in de beginjaren door dergelijke groepen geclaimd als hun band. Dat deze liefde niet wederzijds was, blijkt al uit het feit dat Madness vernoemd was naar een nummer van de zwarte muzikant Prince Buster en dat hun eerste single 'The Prince' een eerbetoon aan deze ska-pionier is. Ook het platenlabel TwoTone, dat het centrum van de ska-revival vormde, had een uitgesproken anti-racistische achtergrond. Het label werd opgericht door Jerry Dammers: een politiek geëngageerde muzikant, die later onder meer bekend werd als de schrijver van het nummer 'Free Nelson Mandela' en als organisator van 'Rock Against Racism'-evenementen. Toch bleven agressieve rechts-extremisten aansluiting zoeken bij de ska-rage. Hun aanwezigheid bij optredens leidde regelmatig tot ongeregeldheden en was daarmee naast de veranderende tijdgeest (verzakelijking ) een van de oorzaken van de neergang van de moderne ska.

In Nederland werd TwoToneska onder meer gespeeld door de Britse zanger Mark Foggo, die in 1980 een hit had met New Shoes. In de tijd na de TwoTone-rage kwam in Nederland de groep Doe Maar op. Ze verwerkten onder meer ska- en andere Jamaicaanse invloeden in hun muziek. Andere nederlandse Ska bands zijn Let's Quit en The Beatbusters.

Steilheck
14-09-2011, 19:44
Mijn leeftijd (46) zegt dat ik in die periode op de middelbare school zat en dus veel met die muziek te maken had.

Ik moest eigenlijk lachen (en daarmee bedoel ik niet uitlachen of respectloos te zijn) om de stelling: beetje ska-achtig, terwijl het 100% Ska is.

Net zoals ik altijd moet lachen als iemand zegt: een beetje stuk.

Fijn overigens dat je een stukje historie post zodat er bij mij weer goede herinneringen naar boven komen, dank daarvoor!

Domi
15-09-2011, 07:10
Zijn er toevallig nog meer mensen die vanavond of morgen naar The Specials gaan in Paradiso?

Ik ga er met 4 man heen! Vet zin in! Voor de mensen die het niet kennen!!

http://www.youtube.com/watch?v=TGDQ85Dg-ss



En? Hoe was het?

B-ram
15-09-2011, 10:56
Supervet! Wat een stelletje helden! Al aardig aan de leeftijd, maar daar merk je niks van! Heb ze in 2010 ook op Rock Werchter gezien! Veel 40+ers aanwezig, maar toch ook nog aardig wat jeugd! Ook mensen die hun kids meehadden! Geniaal!! Ska is wel echt mijn ding! Mark Foggo komt in november weer naar Leeuwarden, ben ik weer van de partij net als vorig jaar! En een paar vrienden van mij zijn nu iets meer dan een jaar bezig met een skaband, genaamd Mr. Wallace! Zeker in de gaten houden, die gaan het wel maken denk ik!!

http://www.youtube.com/watch?v=v4wEz8DFVUU

Ebut
15-09-2011, 11:28
Dan moet je in Oktober ook even naar Jaya The Cat. Ik moet ook nog even kaarten voor Foggo halen :D

B-ram
15-09-2011, 16:37
oei! En in januari The Beat! Leuk leuk leuk! Ga je dit weekend ook nog naar romein toevallig?