Log in

View Full Version : Project - 1.9TD (AAZ) in Passat 32b


JohanHilverda
22-09-2011, 13:57
Na ongeveer een jaar in mijn geliefde 32b 1.6D gereden te hebben werd het toch een keer tijd voor een wat sneller dieselblokje. :D Vorige week woensdag heb ik een 1.9 TD AAZ blok opgehaald bij een sloopbedrijf. De turbo heeft wel een beetje speling, misschien dat ik deze nog ga vervangen. Scheelt dat de olieretourleiding van de turbo op het blok zit in plaats van op het carter omdat het carter ook overgezet moet worden. Voor zover ik weet heb je de volgende onderdelen nodig:

- Oliefiltersteun/adapter monteren van een Audi 80 (B4, 8C) TD AAZ– 028 115 417 b (met externe oliekoeler aansluiting) of 053 115 417 D (watergekoelde oliekoeler/verwarmer)
- Toplager in krukas plaatsen - 056 105 313 C
- Carter overzetten van 1.6D
- Olieaanzuigbuis overzetten van 1.6D
- Motorsteunen overzetten van 1.6D
- Voorpijp Audi 80 TD
- Eventueel poelies omzetten van 1.6D
- Dynamo overzetten van 1.6D

Ik loop al tegen het eerste probleem aan. De voorpijp die ik gekocht heb voor een Audi 80 TD (B4, 8C) past niet op mijn turbo. Moet ik misschien een voorpijp hebben van een 81, 85 of B2?

Zodra er weer wat voortgang is zal ik dit posten.

De passarati
http://farm7.static.flickr.com/6171/6172079082_5008bf5fdb_z.jpg
http://farm7.static.flickr.com/6170/6172079276_52e8b954c6_z.jpg

En het blok
http://farm7.static.flickr.com/6163/6171721307_07baf23bac_z.jpg
http://farm7.static.flickr.com/6167/6171723855_e89290665b_z.jpg

Grotere plaatjes op m'n Flickr (http://www.flickr.com/photos/38978162@N04/)

Zollie
22-09-2011, 14:40
Er zijn 2 verschillende voorpijpen!

Eentje met vierkante aansluiting, en eentje met nog een bult aan de onderkant. Ligt eraan welke turbo je hebt dus.

Misschien zit het verschil in TD/TDI, of dat er op de TD 2 turbo's zijn geleverd.

In elk geval heb je dus helaas precies de andere nodig, en past ie dan wel!


Dit is een TDI turbo, heb jij dan de vierkante aansluiting en een verkeerde pijp nu??
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1209klein.JPG

JohanHilverda
22-09-2011, 14:51
Ah, natuurlijk heb ik dat weer. Maar ik moet dus wel een hebben van een B4 of 8C? Ik kan overigens maar 1 type vinden op een aantal webshops.

Ik heb trouwens zo'n soort turbo(net zo een als hierboven):
http://www.turbovans.com/images/AAZ%20TURBO%20VIEW%20resized.jpg

Gijs
22-09-2011, 16:58
Dat is geen TDI turbo Zoltan. ;) Deze zat namelijk ook op mijn AAZ motor die in de T3 gaat. Ik heb hier nu een turbo voor liggen afkomstig van een SB (Golf 2 GTD) motor.

Als je trouwens nog een AAZ turbo zoekt, ik heb er nog eentje over. Qua speling zou ik hem tzt even moeten controleren.
Leuk project verder! Waarom gebruik je de AAZ dynamo/poulies met multiriem niet gewoon?

JohanHilverda
23-09-2011, 09:01
De AAZ dynamo heb ik er niet bij gekocht, de dynamo die nu op de passat zit komt er op denk ik. Deze is aangedreven door een v-snaar.

Zou het zo kunnen zijn dat er in de Audi 80's een andere turbo is geleverd? Ik kan namelijk nergens iets vinden over twee verschillende typen voorpijpen. Denk dat ik zelf maar een flens ga knutselen dan.

Gertjan
24-09-2011, 19:40
Let even op met een 80 TDI pijp in een 32b; deze komt namelijk net een paar cm lager uit, en als je hem vervolgens ook nog verlaagd komt ie akelig dicht bij de grond te hangen.

Ik ben samen met een vriend bezig geweest om een Santana diesel naar een 1.6 eco td uit een Golf om te bouwen, en daarbij schuurde die pijp regelmatig over de grond heen.
Verder klopt je vooronderzoek heel aardig, dit waren ook de dingen waar wij zo'n beetje tegenaan gelopen zijn.
Wij hebben alleen simpelweg in de oliefiltersteun van het oude blok m12x1,5 getapt en daar de olie aanvoer op aangesloten.
De 1.6 heeft nog de retour op de carterpan, en dus hebben we die uit de Golf pan geslepen en in de Santana pan gelast :)
En je moet een beetje creatief zijn met het luchtfilter, wij hebben er gewoon een groot open filter op gezet ;)

Gertjan
24-09-2011, 19:43
En wel aan de roetstop draaien he, da's gaaf :D

http://www.teamvw-speed.nl/Gallery/albums/2011/worthersee-26-5-2011/IMG_0346.JPG

JohanHilverda
25-09-2011, 20:39
Let even op met een 80 TDI pijp in een 32b; deze komt namelijk net een paar cm lager uit, en als je hem vervolgens ook nog verlaagd komt ie akelig dicht bij de grond te hangen.

Lasapparaat is aanwezig, dus ik kan de pijp zo even inkorten. :D

Wat voor uitlaat is er bij die Santana gebruikt dan? Zit daar dezelfde turbo op als ik heb?

JohanHilverda
26-09-2011, 17:22
http://img839.imageshack.us/img839/7122/schermafbeelding2011092q.png (http://imageshack.us/photo/my-images/839/schermafbeelding2011092q.png/)
Weer een jaartje APK!

Zollie
26-09-2011, 17:36
De turbo op mijn plaatje is zeker een TDI turbo!
De AAZ en 1Z hebben blijkbaar door elkaar turbotjes gebruikt! (volgens ETKA ook volgens mij). Ik heb 100% zeker mijn turbo en pijp uit een schade-80 TDI!

Over oliefiltersteunen... 1.6blokjes laten heerlijk uitwisselen, alleen de 1.9 blokken hebben een grotere voet voor de oliefiltersteun. een 1.6 steun past gewoon niet eens tegen de motor aan geschroefd!

En waarom je de dynamo niet houdt, je zou dan een 80 steun en dynamo moeten pakken. De plaatsing van de dynamo bij golfjes is verkeerd, in een passat kom je dan in de weg met de fan voor je koeling. Beter dus voor je startmotor plaatsen, en de passatsteunen heb je hier toch al voor :)




Steunen, motorsteunen, carterpan en buis laten zich in elk geval 1 op 1 overzetten, ben bezig met een 1Y motor en dat gaat soepel!

JohanHilverda
26-09-2011, 17:53
Ik heb ook nog wat foto's gemaakt van de oliefiltersteun, misschien handig voor een mede 32b ombouwert.

http://farm7.static.flickr.com/6163/6185479967_9453d5d9f7_z.jpg
Originele steun

http://farm7.static.flickr.com/6178/6186004542_a454c549ed_z.jpg
Steun van een AAZ uit een Audi 80. Hier zitten ook nog oliekoeleraansluitingen op, komt mooi uit! Waar die 2 sensoren voor zijn weet ik nog niet maar dat komt vanzelf wel.

Ben nu ook even ETKA aan het downloaden, altijd handig voor dit soort klusjes.

JohanHilverda
27-09-2011, 08:20
In ETKA is te zien dat er 2 soorten voorpijpen zijn, 8A0 253 101 B en 8A0 253 101 AF. Ik denk dat ik nu 8A0 253 101 B heb, hiervan is ook een plaatje te zien in ETKA. Het andere type is bijna nergens online te vinden, alleen op een paar russische websites. Vanmiddag maar even naar de onderdelenboer om te kijken of ze dat type wel kunnen leveren.

Zollie
27-09-2011, 09:19
Was een heel gedoe vond ik, om die te vinden! Uiteindelijk dus op MP een 80 slopert gevonden waar ik wat spul uit mocht trekken.

Waar heb je de oliefiltersteun vandaan?? Ik zoek er nog eentje!

JohanHilverda
27-09-2011, 10:44
Mijn oliefiltersteun komt van Schaap en Bron autodemontage (http://schaapbron.nl/), geen idee of ze er nog meer hebben.

Zal vanmiddag of morgenmiddag hier even op de sloop kijken of er nog een Audi 80 TD staat.

JohanHilverda
30-09-2011, 14:39
Hier op de sloop stond helaas geen Audi 80 TD. Ik heb via onderdelenzoeker(oid) nog een reactie gehad van een demontagebedrijf die waarschijnlijk nog een voorpijp hebben liggen :D

Voor de liefhebbers nog een oliefiltersteun op eBay->klikkerdeklik (http://www.ebay.de/itm/Olkuhler-AUDI-80-8C-B4-1-9-TDI-66-kW-053115417D-/200651739386#ht_3217wt_922)

Voor de rest helaas nog geen voortgang.

JohanHilverda
04-10-2011, 09:54
Gisteren ben ik weer bezig geweest met de AAZ. De oliefiltersteun + leiding naar de turbo zitten er nu op. De distributieriem moet ook vervangen worden, daar zijn we dus ook even mee begonnen.
Uiteraard hadden de inbusboutjes geen zin om los te komen, de vorige eigenaar zat hier blijkbaar ook mee want de inbussleutel draaide lekker door :D Even aan het lassen gegaan dus. De waterpomp vond het vervolgens ook leuk om even mee te draaien, op de poelie hebben we een metalen stang gelast zodat deze niet meer ging meedraaien :thumbup:

http://farm7.static.flickr.com/6054/6210073059_5c23a8fdc0_z.jpg

Morgen meer!

JohanHilverda
04-10-2011, 17:35
Weer een probleem erbij :(

Waarschijnlijk heb ik een half elektronische dieselpomp. Tussen de leidingen zitten 2 aansluitingen, geen idee waar deze voor zijn. Zie dit plaatje:
http://i182.photobucket.com/albums/x91/markb_1303/DSCF1772.jpg
Aan de onderkant zitten ook nog 2 draden, ik geloof een witte en een bruine.
http://i182.photobucket.com/albums/x91/markb_1303/DSCF1773.jpg
Volgens een aantal personen op VWDiesel.net gaat het moeilijk (http://www.vwdiesel.net/forum/index.php?topic=18350.0) worden om deze pomp aan de praat te krijgen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of enig idee hoe dit aangesloten moet worden?

M v D
04-10-2011, 19:22
Nog iets specifieks waar je tegenaan loopt: De koelwaterslang van de waterpomp naar de cilinderkop heeft een aftakking naar de warmtewisselaar. Deze slang kun je niet gebruiken van de 'Golf'-AAZ, want doordat de oliefiltersteun in de Passat-uitvoeringen iets verdraaid/scheef zit, wordt het stukje slang naar de warmtewisselaar te kort.

Waar die draadjes op de pomp voor zijn, kan ik je zo 1,2,3 niet vertellen, ik kan bij mijn Vento AAZ anders wel es voor je kijken..

Alvast veel succes! Komt vast allemaal goed.

JohanHilverda
04-10-2011, 21:55
Als het goed is kan ik gewoon de koelwaterslang van mijn 1.6D gebruiken. Ik heb namelijk geen warmtewisselaar op de originele motor zitten, en ook niet op de AAZ.

Zien we dan ook wel weer ;)

Gertjan
05-10-2011, 16:24
Lasapparaat is aanwezig, dus ik kan de pijp zo even inkorten. :D

Wat voor uitlaat is er bij die Santana gebruikt dan? Zit daar dezelfde turbo op als ik heb?

De voorpijp van een Audi 80 met gewoon een vierkante flens.
Verder een uitlaatlijn voor een turbodiesel, die is wat dikker dan de normale diesel. Van Ebay afgetrokken, nieuw.
Om hem op de 80 voorpijp te laten passen, moet je wel je middendemper een stukje verlengen, maargoed, je hebt een lasapparaat en het wijst zichzelf allemaal wel een beetje ;)

JohanHilverda
13-10-2011, 18:04
Nieuwe brandstofpomp is binnen en gemonteerd. Alleen het afstellen moet nog even gebeuren, stom dat er geen spie in zit. Dit weekend moet het blokje maar even uit m'n passat! :D

JohanHilverda
14-10-2011, 15:33
De motor is eruit! Lekker smerig klusje met olie overal, heerlijk!

http://farm7.static.flickr.com/6226/6243791232_665ec04e2b_z.jpg
http://farm7.static.flickr.com/6043/6243274823_3749d66840_z.jpg
http://farm7.static.flickr.com/6151/6243792040_3a3b67d6b8_z.jpg

De koppeling rammelt als een gek dus hier mag even een nieuwe in. De versnell'nsbak hangt wel los, zit maar vast aan 1 steun aan de achterkant. Het lijkt alsof er nog 2 versnell'nsbak steunen zijn die niet gebruikt worden, kan dat kloppen?

Zollie
14-10-2011, 16:24
Nee, de bak zit behalve aan je blok maar aan 1 steun vast. Loshangen... Misschien krikje eronder??

M v D
14-10-2011, 19:01
Mooi project! Altijd leuk om 32B-projecten te zien. Ook een super nette Passat nog, zo te zien. :)
Wat zijn de plannen verder nog met de motorruimte/motorblok? Zo'n 32B is niet erg zwaar, dus met wat handigheidjes met de pomp en turbo icm een leuke intercooler, wordt het gauw een rappe wagen! Hehe! Moet willen met een AAZ,toch? :D

JohanHilverda
15-10-2011, 17:39
De netheid van de Passat valt ook wel weer mee ;) Zit wat roest onderaan de deuren en de wielkastranden achter zijn niet helemaal 100% meer. Komt allemaal nog wel.

Blokje had/heeft 75 PK en met wat trucjes (boostpin, turbodruk en IC) is er wel zo'n 100 van te maken :D Eerst maar het blok inbouwen en dan pas dingen aanpassen.

JohanHilverda
17-10-2011, 19:19
Vanavond ben ik bezig geweest met het omzetten van de motorsteunen, poulies en wat koelwaterslangen.

Een van de problemen waar ik tegen aan ben gelopen is dat de voorste motorsteun niet past op het nieuwe blok. Uit deze motorsteun moest een stuk geslepen worden om het pas te maken. Een ander probleem is dat de oliefilter niet past, deze komt tegen de koppelingskabelhouder(?) aan. Of ik moet een gat boren en draad tappen in de oliefiltersteun van de 1.6D, of de koppelingskabelhouder wat aanpassen. Daarnaast zitten alle motorsteungaten vol met prut waardoor de bouten er niet ingedraaid kunnen worden. De draadtap moet er dus nog even doorheen.

Ik heb ook een nieuwe koppelingsset besteld voor het bedrag van 62 euro op eBay, lekker goedkoop!

Weer genoeg te doen :D

JohanHilverda
20-10-2011, 09:06
De motorsteunen zijn gemonteerd, gaf voor de rest geen problemen. Ook heb ik gisteren de carters, olieaanzuigbuizen en vliegwielen omgewisseld, wat een smerige klus! Overal in de schuur ligt nu olie :D

Waarschijnlijk komt vrijdag m'n nieuwe koppelingsset binnen dus dan kan ik de motor erin hangen, jeej! Nu nog even een complete TD uitlaat zien te regelen want mijn huidige uitlaat is totaal doormidden. Vanavond zal ik even een paar foto's maken van de vorderingen.

Zollie
20-10-2011, 09:21
Mooi werk!

Herinner me inderdaad dat er iets aan de voorste steun geslepen moest worden om m te passen, maar das geen groot werk gelukkig! Ook de draden zaten bij mij vol, beetje borstelen, schoonmaken en kopervet en alles draaide erin bij mij.

Dat van de koppelingskabel klinkt vreemd, misschien omdat je zo'n enorm ding hebt met oliekoeler eraan?? Of is het alleen je filter? schroef je toch een klein filtertje erop?

Voor de complete TD uitlaat kan ik je verwijzen naar www.kfzteile24.de daar haal ik bijna al mn spul vandaan, en mijn TD uitlaat past gewoon goed, geen regelrechte rommel dus!!

M v D
20-10-2011, 10:03
Ja, idd vreemd dat het oliefilter tegen de steun van de koppelingskabel komt...
Heb effe voor je een foto van de situatie en zoals je ziet, komt zelfs de warmtewisselaar er niet tegenaan.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-KHJDBBOW.jpg

JohanHilverda
20-10-2011, 16:55
Ik vind het ook raar dat het niet past. De filter komt tegen de steun van de koppelingskabel aan. Ik heb nog even een foto met mijn iPhoney gemaakt van de steun maar hij is niet echt duidelijk geworden.

http://farm7.static.flickr.com/6213/6263501703_a03cf822a5_z.jpg

De steun moet dus even aangepast worden, geen probleem :D Ook is m'n koppeling binnen. Een aardig goede koop want de set bestaat uit een Sachs druklager, Sachs koppelingsplaat en een Borg & Beck drukgroep. Ik heb vorige week ook nog een oliekoeler met slangen gehaald van een Golf GTI, een beetje kever-oliekoeler-formaat.

Hieronder de nieuwe dieselpomp met een of ander (KSB) solenoid. Het schijnt dat hier gewoon 12 volt op moet om hem goed te laten lopen. De pomp moet nog even afgesteld worden maar daar moet ik nog ergens zo'n metertje voor regelen. Dit weekend moet ik ook nog maar even naar de sloop voor een betere boostpin (GTD?), deze is namelijk nogal vlak.
http://farm7.static.flickr.com/6157/6263502019_fd4cda89bb_z.jpg

En zo ligt/staat het er nu bij
http://farm7.static.flickr.com/6154/6264029348_ce43158e59_z.jpg

M v D
20-10-2011, 19:02
Als ik naar die foto van jouw filtersteun kijk, heb ik het idee dat ie een andere stand heeft tov. het onderblok. Is dat wel één van een 32B?
Ik hoop voor je dat je zo'n scherpere boostpin kan vinden op de sloop. Ik rijdt zelf momenteel met een Vento met AAZ motor, loopt netjes maar er zit compleet geen turbo-boostgevoel in zoals bij een GTD motor.

Roy 1.6
20-10-2011, 19:20
Leuk project :)

JohanHilverda
21-10-2011, 15:43
Er zijn naar mijn weten verschillende soorten boostpinnen. In een van mijn dieselpompen zit een redelijk vlakke maar in mijn andere dieselpomp zit een soort van kegeltje. Ik heb vandaag ook nog een paar boostpinnen uit wat citroëns gehaald om aan te passen.

De steun is ook aangepast en heb hem even heel mooi goud gespoten :thumbup:
http://farm7.static.flickr.com/6220/6266686150_4c5166e49f_z.jpg
http://farm7.static.flickr.com/6038/6266158729_f2cfae526a_z.jpg

M v D
21-10-2011, 16:05
Kijk es aan! Een vergulde motorsteun! Dat zie je niet vaak.:)
Je hebt nog wel kans dat de koppelingshandle tegen het oliefilter aan komt, daar heb ik namelijk mee gezeten sinds de thermostaat voor de oliekoeler er bij tussen kwam. Ik heb de handle iets verbogen en een dun oliefilter gemonteerd.
Wat die boostpins betreft; Je kan ze zelf ook evt. wel iets scherper vijlen en dan de balg met pen zodanig monteren dat de scherpste (=gevijlde) kant aan de kant van de distributiezijde komt. Lekker expirimenteren dus tot het naar de zin is.

Cobrakever
21-10-2011, 19:19
Leuk project! Iets waar ik wel aan heb gedacht toen ik nog in deze passat reed.
Echter is het er nooit van gekomen. 50000 km in 1,5 jaar tijd heb ik er in gereden toen ik deze heb ingevoerd.

Succes met de ombouw en nog beter dat de passat in leven wordt gehouden.

Greetz, Rogier

JohanHilverda
25-10-2011, 17:32
Grappig, nog een oud mede-eigenaar! Dat is de derde persoon die ik weet die deze Passat heeft gehad.

Weet iemand wat voor spruitstuk ik moet hebben voor een T3/T4 aansluiting? (inspiratie (http://volksforum.com/forum/showthread.php?t=90360)) Op eBay zijn wel een aantal te vinden maar die zijn voor 1.8T motoren. Aangezien mijn turbo niet echt de beste meer is wil ik direct een wat grotere turbo erop hebben :D

JohanHilverda
26-10-2011, 14:37
Ik heb nog een beetje gezocht op de interwebz en ik denk dat een G60 spruitstuk (http://www.ebay.de/itm/Turbo-Krummer-T3-T4-VW-G60-1-8-2-0-8V-Golf-1-2-3-T3-T4-GT30R-GT32-GT35R-/200657054681?pt=DE_Autoteile&hash=item2eb817abd9#ht_3612wt_929) past op mijn uitlaatpoorten. Het enige verschil is de vorm van de uitlaatpoorten (http://www.vwdiesel.net/forum/index.php?topic=17262.0) . Het idee is om hier dan een turbo van een VW 2.4 blok (Volvo 240 740 940 of VW LT) op te schroeven. Door het redelijk universele uitlaatspruitstuk kunnen er in de toekomst ook nog andere turbo's op.

Nu eerst maar eens een metertje regelen voor in mijn dieselpomp om deze op tijd te zetten. Dan kan de motor er ook eens een keer in.

Cobrakever
26-10-2011, 20:21
Grappig, nog een oud mede-eigenaar! Dat is de derde persoon die ik weet die deze Passat heeft gehad.

Weet iemand wat voor spruitstuk ik moet hebben voor een T3/T4 aansluiting? (inspiratie (http://volksforum.com/forum/showthread.php?t=90360)) Op eBay zijn wel een aantal te vinden maar die zijn voor 1.8T motoren. Aangezien mijn turbo niet echt de beste meer is wil ik direct een wat grotere turbo erop hebben :D

Ik ben de eigenaar geweest die hem naar nl heeft gehaald, levis (mijn broertje :D ) was de tweede, daarna is hij verkocht aan iemand uit Bornerbroek.
Erg leuk, heb echt nog steeds een zwak voor deze auto.
Heb nu echter wel mijn ultieme 80'er jaren bak gevonden, een audi 100 avant uit 1985.
Groet
rogier

M v D
26-10-2011, 22:23
Nu eerst maar eens een metertje regelen voor in mijn dieselpomp om deze op tijd te zetten. Dan kan de motor er ook eens een keer in.

Kan ook nog wel ná het inbouwen afgesteld worden.

JohanHilverda
27-10-2011, 15:04
Heb nu echter wel mijn ultieme 80'er jaren bak gevonden, een audi 100 avant uit 1985.

Dat is ook een zeer brute wagen!


Kan ook nog wel ná het inbouwen afgesteld worden.

True! Maar het lijkt mij wat handiger om het nu te doen omdat ik overal lekker makkelijk bij kan. Helaas nog geen metertje gevonden om mijn dieselpomp mee af te stellen :(

JohanHilverda
27-10-2011, 16:39
Nieuwe auspuff!
http://farm7.static.flickr.com/6035/6285809225_29c483bee3_z.jpg
Compleet voor ongeveer 130 euro inclusief verzenden, gekocht bij kfzteile24-shop.

JohanHilverda
03-11-2011, 22:05
Nieuw uitlaatspruitstuk is binnen. Het is een gewoon 8v T3 spruitstuk en past gewoon. Zit ook een klein beetje verschil in de grootte van de turboaansluiting :D

http://farm7.static.flickr.com/6113/6309877951_0e008e1fbc_z.jpg

Ik zit nu nog wel een beetje met het afstellen van de dieselpomp. Op de een of andere manier moet ik er achter zien te komen hoe de pomp moet staan voor de 1e cilinder. Op een website heb ik gelezen dat je dit kunt doen door naar de sleuf voor de spie te kijken. Het schijnt zo te zijn dat deze naar de verstuiveruitgang wijst op de pomp. Kan iemand dit bevestigen?


At the point of injection, the keyway of the shaft will align with the delivery valve receiving the injection and the illustrated hash mark on the seal housing.

JohanHilverda
05-11-2011, 21:05
Mijn turbo is ook binnen. Het is een turbo van een Volvo/VW D24 blok en moet nog een beetje aangepast worden.

http://farm7.static.flickr.com/6239/6315587209_4e456c2517_z.jpg
Zoals te zien is komen de olietoevoeg- en retourleiding niet goed uit. Het huis moet dus nog een beetje gedraaid worden.
http://farm7.static.flickr.com/6102/6315588489_26147a4c6b_z.jpg

Iemand trouwens nog antwoord op de vraag hierboven?

tiepe ain
06-11-2011, 03:06
Stonethrower, hele klus een huis verplaatsen. bierhok zit er aanvast toch?

Samurai
06-11-2011, 17:22
Kleppendeksel eraf, zit een sleuf in de nokkenas die gelijk moet liggen met de rand (versnellingsbakzijde).
Je hebt er een speciaal plaatje voor, en afstelgereedschap voor de bosch pomp.

Toevallig heb ik wel zo'n setje liggen hiero.

Of heb je de pomp eraf liggen?

JohanHilverda
06-11-2011, 21:11
Probleem is al opgelost! Als je het tandwiel van de pomp afhaalt dan staat er een heel klein merktekentje op de pomp. De spiebaan moet met dit merktekentje gelijk staan. Morgen de pomp maar even goed afstellen.

Gertjan
07-11-2011, 12:58
Dat met dat turbospruitstuk en turbo is wel geinig om te weten voor me in de toekomst.
Hoeveel groter is die turbo vergeleken met het ding wat er origineel op zit?

J-9A-N
07-11-2011, 13:23
Goed bezig mbt de turbo!
Ik snap alleen niet waarom je dan een standaard uitlaat monteerd :confused:
Met een grotere diameter spoelt de turbo eerder op , wat bij zo'n groot ding toch wel wenselijk is.

JohanHilverda
07-11-2011, 13:33
Goed bezig mbt de turbo!
Ik snap alleen niet waarom je dan een standaard uitlaat monteerd :confused:
Met een grotere diameter spoelt de turbo eerder op , wat bij zo'n groot ding toch wel wenselijk is.
Ik zet er eerst maar een standaard downpipe op omdat de ombouw al lang genoeg duurt. Later kan ik alles wel gaan fine-tunen zoals een dikkere downpipe, intercooler en de boostpin.

Dat met dat turbospruitstuk en turbo is wel geinig om te weten voor me in de toekomst.
Hoeveel groter is die turbo vergeleken met het ding wat er origineel op zit?
Behoorlijk wat groter, de luchtinlaat van de oude turbo past ruim in de luchtinlaat van de nieuwe. Zal vanavond eens even een foto maken zodat je ze kunt vergelijken.

J-9A-N
07-11-2011, 13:37
Ik zet er eerst maar een standaard downpipe op omdat de ombouw al lang genoeg duurt. Later kan ik alles wel gaan fine-tunen zoals een dikkere downpipe, intercooler en de boostpin.

:thumbup:

JohanHilverda
08-11-2011, 23:03
Motor hangt erin! Was behoorlijk wat geklooi om alles goed uitgelijnd te krijgen.

Het volgende moet nu nog gebeuren:
-Dieselpomp afstellen + nieuwe distributieriem
-Downpipe maken
-Flens maken voor olieretourleiding
-Olieaanvoer aansluiten
-Oliekoeler aansluiten
-Chassisbalk aanpassen voor ruimte voor de turbo
-Koelslangen aansluiten + radiateur
-Luchtfilter zoeken/aansluiten
-Pakkingen voor turbo zoeken
-Inlaatbuizen maken/zoeken
-Nieuwe uitlaat onder de auto hangen
-Olie bijvullen
En vast nog wel wat meer, genoeg te doen dus.


Eerst maar wat crappy pictures!

http://farm7.static.flickr.com/6059/6327087164_f5446df276_z.jpg
http://farm7.static.flickr.com/6047/6327084998_806ea680fa_z.jpg
http://farm7.static.flickr.com/6214/6327084404_79007aea94_z.jpg
Meer foto's op m'n Flickr (http://www.flickr.com/photos/38978162@N04/) pagina

JohanHilverda
10-11-2011, 20:12
De startmotor zit inmiddels ook op de bak. Het paste niet in een keer want de startmotor kwam tegen een oud ophangpunt van een motorsteun aan. Deze heb ik zeer professioneel( :D ) met een afbraamschijf weggeslepen waardoor de startmotor nu wel past.

De gaskabel, koppelingskabel en dieselleidingen zijn ook aangesloten, dit ging gelukkig wel zonder problemen.

Morgen maar even een flens fabriceren voor de olieretour van de turbo. En dit weekend even wat slangen zoeken voor van de turbo naar de inlaat.

M v D
11-11-2011, 23:39
Goed bezig!! Whahaha, wát een vettte turbo! Als die één keer is aan het joelen is, stopt ie niet zo maar weer....
Ben reuze benieuwd of het wat wil lukken met de downpipe en de rest van de auspuff pasmaken. Iig. succes!

JohanHilverda
12-11-2011, 17:23
Zo, vanmiddag lekker bezig geweest met de Passat. Ongeveer alles is nu aangesloten behalve de koelslangen en de uitlaat. Ik heb net nog even geprobeerd of de motor zin had om te starten maar dat was niet het geval. De startmotor draait ook niet, vast een aardeprobleem oid. Vanavond wat betere foto's van het geheel!

JohanHilverda
12-11-2011, 19:47
Het was een aardeprobleem! Aarde aangesloten en toen kon er wel gestart worden. De startmotor is te zwak voor deze 1.9 motor, hij krijgt hem echt moeilijk rond en er komt rook vanaf. Tijd voor en nieuw startmotor dus! Ik heb net even gezocht en het dikste is een 1.7kW, morgen maar even kijken wat voor startmotor dit is. De inlaatbuizen zijn gemaakt van een stuk hydrauliek slang van een heftruck en een stuk uitlaatbuis van een Fiat Uno. Het is nog niet gelukt om de motor aan te laten slaan. Morgen ga ik de Passat aanslepen, kijken of het dan wel wil. Tijd voor plaatjes! Klik = groot

http://farm7.static.flickr.com/6211/6338088742_a32de6c416_z.jpg (http://farm7.static.flickr.com/6211/6338088742_a32de6c416_b.jpg)

http://farm7.static.flickr.com/6101/6338089430_03fe840713_z.jpg (http://farm7.static.flickr.com/6101/6338089430_03fe840713_b.jpg)

http://farm7.static.flickr.com/6226/6337339473_c5070fabf9_z.jpg (http://farm7.static.flickr.com/6226/6337339473_c5070fabf9_b.jpg)

JohanHilverda
14-11-2011, 20:19
Vanavond heb ik geprobeerd om de Passat aan te slepen maar dit had helemaal geen effect. Nog geen zuchtje kwam uit de motor. De timing van de motor moet wel goed staan want hij heeft goede compressie. Ook komt er een beetje diesel uit de turbo. Wanneer je de dieselleiding van de verstuiver loshaalt en daarna start komt er niks uit. Als je je vinger op de leiding houd dan voel je maar een heel klein beetje druk. Best vreemd dus. Ik denk dat de dieselpomp kapot is, dus dat wordt weer een andere kopen.

De startmotor heb ik ook nog even bekeken, dit is een 1.7kW startmotor. Het kan ook zijn dat de startmotor een klein beetje scheef in de bak zit waardoor hij nogal zwaar draait. Dat moet dus ook nog even bekeken worden. En anders moet er óók nog een nieuwe startmotor komen... :mad:

Heeft iemand nog een goed adresje voor lasbochten/uitlaatbochten van staal?

Gertjan
16-11-2011, 22:40
Dat is idd een redelijk grote turbo :D
Ik ben ook wel benieuwd waar je wat lasbochten en materiaal voor een uitlaatje maken kan krijgen...

joostvw
17-11-2011, 00:41
volgens mij heeft zelfs autostyle nog wel bochtjes en pijpjes op voorraad.
Leuk project man!

JohanHilverda
19-11-2011, 16:49
Hij doet het!

Vanmorgen heb ik een wel werkende dieselpomp opgehaald bij een sloperij in Groningen. Vanmiddag de pomp erop gezet en afgesteld op 1mm ipv 0.8mm. Filmpje:

Passat 32B met 1.9 td op youtube (http://www.youtube.com/watch?v=6gwYHEr8p2I)

De ghetto-tuning uitlaat rammelt wel een beetje in het filmpje. Ik heb de auto een paar kilometer geprobeerd en hij lijkt goed te lopen. Op sommige momenten trekt hij hem door de koppeling, ik hoop dat dit een beetje nieuwigheid is. Binnenkort meer!

joostvw
19-11-2011, 16:51
Klinkt lekker!
Ik zou de uitlaat zo laten ;)

Gijs
19-11-2011, 17:21
Nice! :)
Wat voor koppeling heb je erin zitten? Komt ie wel goed vrij, eventueel kun je deze bijstellen.. Anders moet je misschien een zwaardere drukgroep monteren.

ronnieabf
19-11-2011, 19:12
ik ben benieuwd hoe hij gaat lopen ben zelf met de zelfde setup bezig in een golf 1
ik hou het in de gaten!!

Jel Golf 2 GTI
19-11-2011, 19:21
netjes hoor :thumbup:

JohanHilverda
20-11-2011, 21:38
Zojuist heb ik een heuse tuiningsluchtfilter gekocht! Een heuse neppe Green filter nog wel -> klikkerdeklik (http://www.ebay.co.uk/itm/330599175150?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649#ht_2004wt_986) Het moest wel een platte filter worden want anders komt de luchtfilter in de knoop met de oliekoeler en een toekomstige intercooler. Daarnaast heb ik nog een paar lasbochten en pijpen besteld bij Car Fantasy (die naam! :giggle: ). Dus dat zal dinsdag ook wel weer binnen zijn. Volgend weekend hopelijk een stukje rijden :D

Oja, de koppelingshendel is ook een beetje teruggedraaid. Daarna heeft de koppeling niet meer geslipt denk ik.

Gertjan
21-11-2011, 18:06
Hihi, die uitlaat :D
Wel creatief ;)

JohanHilverda
30-11-2011, 15:15
De nieuwe uitlaat hangt er onder! Pieter heeft gisteren even de 63mm downpipe gelast. Het enige wat nog verbeterd moet worden aan de downpipe is de flens die op de turbo komt, het gat wat hierin zit is namelijk veel te klein. Ik moet dus nog even zo'n flens (laten) maken.

De nieuwe luchtfilter is nog steeds niet binnen dus ik kan nog niet al te veel rijden. Gister heb ik de Passat natuurlijk wel even uitgeprobeerd. Ging zeer mooi! Op rode klinkers slippen de banden in z'n tweede versnelling nog :D En het turbogeluid, BRUUT! Zal binnenkort wel even een filmpje maken.

Voor de rest zijn er nog een paar kleine dingetjes die gedaan moeten worden. De retourleiding van de turbo lekt nog een klein beetje en de krukaspoelie wobbelt een beetje. Ook moet de inlaat nog wat aangepast worden want hij komt nu tegen de motorkapisolatie aan.

Oja, nog een plaatje van de downpipe:
http://farm8.staticflickr.com/7006/6430796307_c2790c81ca_z.jpg


Tuners! :tongue:

Johan1982MK1
30-11-2011, 16:05
Geweldig dit! :thumbup:

JohanHilverda
30-11-2011, 22:41
Vanavond heb ik ook nog even een stukje gereden want de luchtfilter was binnen, ging mooi! De eerste versnelling is helemaal onbruikbaar als je hard optrekt. In z'n twee slipt hij ook nog redelijk op een beetje vochtig wegdek. Ook heb ik de turbodrukmeter er even aan gehangen en de turbo levert nu 0,7 bar. Kan nog omhoog dus :D Hij trekt ook mooi in een stuk door naar 140 km/h :thumbup:

Nu de kleine dingetjes nog afmaken...

Ron.s
02-12-2011, 21:06
Leuk projectje... :)

Gertjan
03-12-2011, 19:10
Gaaf, dit wil ik ook :D

JohanHilverda
03-12-2011, 21:20
Filmpje! (http://www.youtube.com/watch?v=2V4eJELXqi4)

Gertjan
04-12-2011, 14:49
Heel veel gefluit hoor ik niet? ;)

tiepe ain
04-12-2011, 15:00
Heel veel gefluit hoor ik niet? ;)

http://youtu.be/g247CEZ9p70

JohanHilverda
27-12-2011, 16:20
De Passat deed het redelijk. Tot gisteravond. Gisteren is een stuk van de kabelboom tegen de uitlaat gekomen waardoor er kortsluiting ontstond. Vette vonken en veel rook. Gelukkig waren de kabels (van de dynamo) gemakkelijk te vervangen.

Daarna heb ik weer een stukje gereden op een autoweg (+/- 120 km/h) en op de afrit klonk de motor heel anders. Net alsof hij nog maar op 3 cilinders liep. Met je hand voor de luchtfilter was er een klein beetje druk te voelen, blazen. Er was al wel een klepstoter een tijd aan het tikken... Vanavond maar eens kijken wat er aan de hand is, vrees een gat in de zuiger of een verstuiver die dicht zit :( Hoop maar op het laatste dan.

Audi1981
27-12-2011, 17:14
Zou alvast een koppakking bestellen ;)

JohanHilverda
09-01-2012, 11:04
De koppakking was het niet. Wel twee klepstoters waar de bovenkant van losgekomen is :confused:

Gisteren wouden we de kop eraf halen maar toen we bij de nokkenas aan waren gekomen zagen we dat een stoter er raar uit zag. Nokkenas eruit en het was meteen duidelijk. Bij de 1e cilinder was de klepstoter van de uitlaatklep helemaal aan gort. Bij de tweede of derde cilinder zat de bovenkant van de stoter ook al los. Moeten dus alle acht even vervangen worden. De nokkenas heeft gelukkig geen beschadigingen.

Plaatjes!

http://farm8.staticflickr.com/7168/6665980433_6c255fcdc3_z.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7009/6665979905_309e9afccf_z.jpg
http://farm8.staticflickr.com/7014/6665979231_534fbbf3b6_z.jpg

M v D
09-01-2012, 12:26
Goeiedag, serieuze schade! :( Zoiets nog nooit gezien... Hoe kan het uberhaupt gebeuren?
Ik zou me er ook maar even van verzekeren dat er geen 'brokstukken' in het blok zijn beland, dus misschien verstandig om effe de carterpan eronder weg te halen?

JohanHilverda
09-01-2012, 13:45
Op zich best apart idd. Misschien een slechte batch klepstoters ofzo, echt geen idee. Volgens mij heb ik alle stukjes metaal er uit gevist, heb ook niet zoveel zin om de caterpan er onderweg te halen. Als ie stuk gaat lepel ik er wel een ander blok in.

Vanavond ga ik in Winschoten even 8 nieuwe klepstoters ophalen. :)

JohanHilverda
10-01-2012, 20:45
Weer een succesje vanavond. Klepstoters erin gezet, verliep allemaal soepel. Toen de moeren op de nokkenasbrug vast proberen te zetten maar daar ging het fout. Een draadeind van de nokkenasbrug is even lekker afgebroken. Heerlijk!

Morgen dus even opzoek naar 8 nieuwe draadeindes. Het zit gelukkig allemaal wel weer mee. :)

Audi1981
11-01-2012, 18:41
Soms zit het mee....meestal zit het...tegen :rolleyes:

JohanHilverda
13-01-2012, 07:58
Hij doet het weer! Gisteren de nokkenas er weer ingezet en de pomp afgesteld op 0,8mm(standaard). De motor loopt super mooi nu, geen getik of gerammel :) Het enige probleem dat ik nu nog heb is de startmotor. Draait nogal langzaam rond en daardoor slaat de motor niet aan. Dit weekend de startmotor maar even uit elkaar halen en kijken of de koolborstels nog goed zijn.

:cowboy:

Audi1981
13-01-2012, 12:03
Dit weekend de startmotor maar even uit elkaar halen en kijken of de koolborstels nog goed zijn.

:cowboy:

Gelijk even een paar lagerbusjes halen er voor, is waarschijnlijker dat die eruit liggen...:thumbup:

Johan1982MK1
13-01-2012, 12:28
Ja als die bussen stuk zijn draait ie loodzwaar en heeft ie geen goed starttoerental
En super dat je blok weer goed loopt.
Heb je veel geluk mee gehad :thumbup: :D

JohanHilverda
14-01-2012, 16:33
En weer een tegenvaller! Was vanmiddag even een stukje aan het rijden en na ongeveer 20 km vloog de dynamo eraf incl de plaat waarmee je deze vast zet. Je houdt het niet voor mogelijk. De dynamo vloog in een plas met water en blubber en is nu denk ik wel stuk. Ook zijn er een paar stukken van de dynamo afgebroken en de poelie is nu krom/beschadigd. De bouten waarmee de dynamo en de motorsteun mee vast zitten zijn afgebroken en zitten nu in het blok. Voor zover ik kon voelen is er 1 makkelijk uit te halen en de andere weet ik niet. Zal wel weer lassen worden of zo.

Het ene is nog niet gemaakt of het andere gaat alweer stuk. Leuk. De motor liep nog wel goed gelukkig.

Zollie
14-01-2012, 17:30
Serieus?? Gewoon je voorste motorsteun afgebroken dus?? tering... nog een beetje te repareren?

levis
14-01-2012, 17:33
die auto is niet gebouwd voor zo´n snelle motor

JohanHilverda
14-01-2012, 17:54
Het is vast wel te repareren. Ga er dan wel bouten in zetten met een wat hogere treksterkte. Het gebeurde trouwens ook toen ik over een spoorwegovergang ging, heeft er vast iets mee te maken. Misschien ook wel een idee om de motorsteunrubbers vol te spuiten met siliconen oid om ze wat steviger te maken. Toch wel apart.

Zollie
14-01-2012, 19:56
die auto is niet gebouwd voor zo´n snelle motor
Passat is ook geleverd met 100kw 5pitter... Zon kar kan wel wat hebben...

JohanHilverda
14-01-2012, 20:03
Zojuist nog even twee mistlampen (http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=260930401818#ht_500wt_1218) gekocht op eBay voor 26 euro. Kan ik daar mooi m'n tuning stroboscooplampen inbouwen ;)

JohanHilverda
16-01-2012, 22:46
Startmotor doet het weer normaal. Er zat achterin de startmotor helemaal geen busje waar het asje in hoort te draaien. Deze heb ik even overgezet van een andere startmotor en nu draait ie weer lekker. Meevallertje!

De draadeinden zijn ook uit de motor, ging best wel gemakkelijk. Een ging er met een boor uit en de andere ging er met wat hulp van een beitel uit.

Ook heb ik nog even gekeken naar m'n dynamo maar ik denk dat ik deze beter niet meer kan gebruiken. Er zit een scheur in de behuizing en de poelie is krom. Morgen bij de sloop maar even op zoek naar een andere.

:cool:

JohanHilverda
23-01-2012, 11:08
Nieuwe (tweedehandse) dynamo is zaterdag binnengekomen van een Audi 80 1.8. Natuurlijk steekt de poelie 1 cm meer uit dan de originele dynamo. :shake: Heb de dynamo nog niet gepast maar misschien gaat dat vanavond gebeuren.

Ook heb ik zaterdag de mistlampen binnengekregen. :cool: Er missen wel 2 penntjes waar je de mistlampen mee vastzet dus deze moet ik nog even namaken. Nog even op de sloop opzoek naar een mistlamp/achterruitverwarming knopje voor de mistlampen en een relais.

Binnenkort meer!

joostvw
23-01-2012, 12:08
Misschien ook wel een idee om de motorsteunrubbers vol te spuiten met siliconen oid om ze wat steviger te maken. Toch wel apart.

Dit kun je dan beter met PU kit doen, word vaker gedaan.
Worden ze wel een stuk stijver van.

Wel jammer dat het allemaal zo tegenzit nu. Vind het echt een toffe bak zo.

Audi1981
23-01-2012, 21:48
1.6D/TD en afbrekende dynamo's :screwy: klinkt bekend :D
Ik heb hem bij de andere motor gewoon lekker op de Golf plek gezet, moet je wel een andere koel-fan,
maar hij blijft tenminste zitten :thumbup:

Zollie
23-01-2012, 22:47
1.6D/TD en afbrekende dynamo's :screwy: klinkt bekend :D
Ik heb hem bij de andere motor gewoon lekker op de Golf plek gezet, moet je wel een andere koel-fan,
maar hij blijft tenminste zitten :thumbup:

Ik had de complete dynamosteun/motorsteun wel eens loshangen ja, maar de bouten weer aangedraaid en gaan met de banaan ;)

JohanHilverda
24-01-2012, 17:58
Wel jammer dat het allemaal zo tegenzit nu. Vind het echt een toffe bak zo.
Danku! Binnenkort ga ik hem ook nog verlagen op deze (http://forums.vwvortex.com/showthread.php?5550880-My-coilover-setup..) manier. Veerpoten zijn al in huis :)

Geen onbekend probleem met die dynamo/motorsteun dus. Zal de dynamo even ergens aan vast maken zodat ie er niet weer af kan donderen. Hou de motorsteun iig even goed in de gaten.

Gertjan
24-01-2012, 19:11
Hm, ik had de achterkant toch gewoon simpeler gedaan met een Golf 2 setje ;)
En de armen voor de stuurkogel (pitmanarm?) ook meteen een stuk lager gezet...

Maar succes, ben benieuwd naar het resultaat, vind dit soort dhz projectjes altijd wel leuk :D

JohanHilverda
26-01-2012, 10:47
Was ook al van plan om 2 veerpoten van een Golf te nemen voor de achterkant. Vergeten om er bij te zetten. Ik weet niet of ik met die stuurstangarmen wil gaan kloten, is sowieso niet echt bevorderlijk voor de APK lijkt mij.

Vanmorgen even 5 km gereden naar m'n stageplek en dat ging prima. Alleen het koud starten moet nog even verbeterd worden. Gewoon even de vervroeging aansluiten dus.


:rock:

MauSeR35
26-01-2012, 23:27
Als je er veel mee gaat rijden zou ik of niet te laag gaan, of wel die armen wat lager zetten. Anders wordt het banden vreten schijnbaar, omdat de uitlijning dan niet meer ok te krijgen is, iig dat is mij verteld pas geleden door degene die mijn audi 80 uit heeft gelijnd...

joostvw
26-01-2012, 23:59
Wat ik hier niet helemaal snap: Hoe zit die nieuwe draadbus vast op de oude schokbrekerpoot. Zit die alleen vast met die dop waar de schokbreker mee op zn plek zit?
Want dan draait hij toch mee als het beetje vast gaat zitten met de jaren?

levis
27-01-2012, 14:46
Waarom niet verkorte veren nemen en een setje verlaagde toplagers (heb ik dat goed?)

JohanHilverda
27-01-2012, 16:31
Wat ik hier niet helemaal snap: Hoe zit die nieuwe draadbus vast op de oude schokbrekerpoot. Zit die alleen vast met die dop waar de schokbreker mee op zn plek zit?
Want dan draait hij toch mee als het beetje vast gaat zitten met de jaren?
Als je draadbussen van staal hebt kun je deze gewoon vastlassen op de schokdemperpoot. Ga ik waarschijnlijk ook doen. Vastzetten met die doppen vertrouw ik niet echt.

@levis; Dat scheelt maar 4 cm oid. Dan kan ik bijna nog m'n hoofd tussen band en spatbord proppen :tongue:

Zal nog wel even na gaan denken over het verlagen van die stuurstangarmen. Misschien als ik het op een fatsoenlijke manier vast las dat ze er niks van zien bij de APK.

Mk1driver
14-02-2012, 11:39
Wat voor bak heb je achter die AAZ zitten? Wil ook een AAZ in mijn 32b gaan bouwen en heb een QJ bak opgescharreld.

JohanHilverda
15-02-2012, 07:29
Ik weet de bakcode niet. Weet wel dat het een 4+E dieselbak is.

Zollie
15-02-2012, 18:14
4+E diesel is 3M, 1600 benz en turbodiesel ook 3M.
een iets zwaardere bak is 2N, van een 1800 benzine.

QJ zegt me ff niets, kijk op passat-kartei.de voor bakverhoudingen!

JohanHilverda
15-02-2012, 19:42
Weten we dat ook weer ;)

Ik heb vandaag de dieselpomp nog even wat bijgesteld naar ongeveer 1 mm. Ben er nog niet echt tevreden over. Voorheen trok hij veel harder op. Hij start daarentegen wel veel beter. En er tikt nog steeds één klep. Binnenkort dat maar eens inspecteren.

Kan bijna met m'n ogen dicht de distributie afstellen :tongue:

M v D
22-02-2012, 22:52
Je kan 'm rustig nog wel wat vroeger dan 1mm zetten, volgens mij. Heb ik bij de mijne ook (1,25mm dacht ik) en dat verschil merk je wel, vooral onderin. Als ik 'm nog vroeger zet, onstaat er duidelijk hoorbare dieselklop. Fabrieksopgave is meestal allemaal tussen 0,93 en 1,05mm, maar dat lijkt me gewoon wat aan de veilige kant. Bovendien zijn de pompen misschien niet allemaal gelijk en doorgaans anno 2012 niet nieuw meer.

JohanHilverda
23-02-2012, 07:53
We zijn nu een beetje aan het experimenteren met de pomp. Staat nu op de standaard waarde (+/- 0.95mm) maar hij wil nu even niet aanslaan doordat er waarschijnlijk lucht in de pomp/leidingen zit. Vanavond nog maar even aanslepen, misschien helpt dat.

Ook is de nokkenas er weer uit geweest om de "nieuwe" klepstoters te bekijken. Er waren er maar liefst 3 gewoon met je duim in te drukken, stuk dus. Deze zijn nu vervangen door 3 klepstoters die er ooit in zaten. Nu mag het ook wel even ophouden met alle tegenvallers.

JohanHilverda
23-02-2012, 22:43
Passat doet het weer! Loopt goed en geen getik meer :)

JohanHilverda
04-03-2012, 22:21
Inmiddels alweer 700 km gereden zonder problemen. Wel even een nieuwe radiateur erin gezet omdat de 26 jaar oude begon te lekken in de hoekjes.

Blij!

Gertjan
05-03-2012, 09:45
Op hoeveel mm heb je de pomp nu staan dan?

JohanHilverda
05-03-2012, 17:24
Ik dacht dat ik de pomp nu op 0.9mm heb staan. Kan in de toekomst nog wel wat meer worden maar ik vind het voor nu wel mooi geweest. Trekt in een stuk door naar 140km/h.

JohanHilverda
02-05-2012, 19:14
Te koop! (http://volksforum.com/forum/showthread.php?p=1285857#post1285857)

joostvw
09-05-2012, 11:55
Jammer man, wat ga je nu rijden dan?