PDA

View Full Version : Past een vliegwiel van een 1.8T in een 1.9tdi(110pk)


Michano2010
22-09-2011, 16:31
Hallo,

Ik heb een golf 4 Tdi AHF en mijn vliegwiel is aan vervanging toe,
golf heeft bijn 3ton gereden dus ik vind zonde om zoveel geld nog uittegeven om een nieuwe vliegwiel tekopen voor 600euro, dus ik had geluk dacht ik want ik weet niet of het past als zegt die jongen dat het wel past.
Kan een vliegwiel en koppelingsplaten kopen van een 1.8Turbo(met 60.000km) mijn vraag zou die in mijn tdi 110pk passen?Ik hoop dat een van jullie weet want ik kan nergens iets over vinden.

Groeten

Michano2010
22-09-2011, 23:14
Niemand die het weet???

Gerjan
23-09-2011, 16:48
Voor zover ik weet zit er een twee-massavliegwiel in de TDI en in de 1.8T niet.

Het juiste antwoord zou zijn: Past niet.

Rallyegolf20vt
24-09-2011, 08:37
Heb het laatst nog gedaan , dus past wel.
Was alleen een 105 pk pompverstuiver ATD volgens mij
Weet alleen niet hoe lang zoiets het volhoud .

Pewi Vwteam
24-09-2011, 19:07
een g60 koppelingsset monteren! met vliegwiel. als goed is moet dit passen.

d_man
29-09-2011, 16:17
past wel
heb vandaag een golf 4 agr 90 pk tdi voorzien van een 1.8T vliegwiel
rijdt weet perfect..

Audi1981
30-09-2011, 08:14
Neem je dan ook de koppelingsset van de 1.8T mee ?
En wat is er verder nog aan te passen dan ?
Ga zelf voor een IV TDI met AGR motor kijken en wil ook die 2-massa ellende eruit hebben...:screwy:

Pewi Vwteam
02-10-2011, 11:30
als je die 2 massa elende er uit wilt hebben moet je een g60 vliegwiel hebben met een sachs koppelingsset, moet ff kijke wat voor type auto vorige week heeft mijn maatje zijn eigen mk4 tdi ook voorzien van zo setje. en ik rij zelf ook met een vast vliegwiel in mijn mk5 tdi.

Audi1981
03-10-2011, 19:25
Ik kwam uit op een vliegwel en koppelingsset van een 1Z motorcode, kan dat ?

indewarre
06-10-2011, 18:10
ik rijd met een 1z vliegwiel en een verzwaarde sachs koppeling dit kan alleen met een 5 bak dat is wat ik er van weet mijn motor is een asz ik heb wel eens van een seat monteur gehoord dat de krukas het begeven kan door de trilling en dat het 2 massa vliegwiel hiervoor ontworpen is

Audi1981
06-10-2011, 20:14
Nou er is een hele post op problemcar aan gewijd en hoewel de tegenstanders vooral met de theorie erachter zwaaien zijn er genoeg die dus gewoon probleemloos met een vast vliegwiel rijden op een rotatiepomp-TDI. De 1Z TDI is in grote lijnen gelijk aan b.v. de AGR en de 1Z is nooit met 2-massa vliegwiel geleverd.

indewarre
06-10-2011, 21:46
nee dat klopt en ik ben al 30dkm onderweg op deze manier mijn en mijn oude 1z koppeling heeft het 420dkm volgehouden en er zat ook nog wel vlees op om een half miljoen uit te komen

Audi1981
07-10-2011, 11:15
Even ontopic: klikkerdeklik (http://www.vagtechniek.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=72_97_76&products_id=611) en je bent van je probleem af.

Fryslan
23-10-2011, 11:20
Volkswagen schrijft voor ANWB auto's zelfs voor om het dubbelmassa vliegwiel eruit te halen en een vaste set te monteren! Comfort gaat wel iets achteruit.. (meer trillingen)

indewarre
23-10-2011, 12:45
Volkswagen schrijft voor ANWB auto's zelfs voor om het dubbelmassa vliegwiel eruit te halen en een vaste set te monteren! Comfort gaat wel iets achteruit.. (meer trillingen)

En ik hoorde van een seat monteur dat het kan voorkomen dat de krukas breekt omdat een 2 massa vliegwiel de klappen opvangt en een vast vliegwiel niet.

in sommige gevallen kan het ook niet bij een 6-bak bijvoorbeeld

Audi1981
23-10-2011, 15:56
En ik hoorde van een seat monteur dat het kan voorkomen dat de krukas breekt omdat een 2 massa vliegwiel de klappen opvangt en een vast vliegwiel niet.

Er zijn een reeks Toledo's geweest waarbij de TDI krukassen sowieso al braken...ongeacht of er een 2-massa vliegwiel op zat of een vast model...


in sommige gevallen kan het ook niet bij een 6-bak bijvoorbeeld

Dit wordt door de bedrijven die de ombouw doen ook afgeraden.
Blijft wel zo dat de 2-massa vliegwielen op de rotatiepomp-TDI's erg lang mee gaan. Bij de PD motoren is dat wat minder...daar zijn de klappen van de ontbrandingen gewoon veel heftiger...

indewarre
23-10-2011, 16:04
ik hoop dat mijn krukas het wel volhoud anders word het weer een duur grapje.

Fryslan
29-10-2011, 23:10
Jongens, waar denk je dat de Tangentiaalveren voor zijn welke in de koppelingsplaat zitten voor zijn? Juist! om de klappen van de krukas op te vangen.

Het maakt dus geen bal uit of je een 2 massa of een 1 delig vliegwiel hebt. 2 massa word gebruikt voor het comfort, overschakelen en motor loop is net ff wat mooier als met een 1 massa. Veel mensen merken het niet eens overgens..

Ik ga volgend jaar mijn A3 90 pk ook voorzien van een vast vliegwiel ivm serieuse tuning, zodat er een versterkte koppeling in kan..