Log in

View Full Version : Schroefset onder 32B

M v D
04-10-2011, 20:09
Aangezien er wel vaker medeforummers hier posten over het verlagen van oude Passats en Audi80's leek het mij ook wel leuk hierover een topic te starten.
Ik ben dus gestart met project nr. 294 :P rondom mijn Passat 32B: Het verlagen van de auto dmv. een schroefset waarbij ik schroefdraad met wartels, veren en dempers op de voorste veerpoten moet laten maken.
Het verlagen van een 32B dmv. een schroefset is niet zo eenvoudig, daar de voorste veerpoten één geheel vormen met de fussee en de stuurarm. (Zeg maar de grote broer van het Polo2/3 onderstel) Er is dus ook geen schroefset in de handel voor verkrijgbaar. (helaassss..)
Vandaar dat ik dacht: Ik ga er verslag van doen.

Wat zijn de plannen?

*Losse, andere voorpoten demonteren en opsturen naar de H&R Gewindefahrwerk-afdeling in Duitsland.
*Wielkasten opnieuw in de lak zetten nadat ze ontdaan zijn van roest en oneffenheden.
*Draagarmen etc. opknappen.
*En dan, als ik alles terug heb van H&R incl. de schokbrekers voor de achterzijde, alles hopelijk naar volle tevredenheid weer monteren! :)

Zo staat mijn auto er nu bij op 100% originele hoogte:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MAPFX7GO.jpg

Dit is een beetje een idee van hoe ik het in gedachten heb, hehe, alleen of mijn portomonee ook groot genoeg is voor die velgen... ?:P
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZZQZANH7.jpg

Vanmiddag de eerste stap gezet. 2 voorpoten gekocht die er dus aan moeten geloven. Het huidige onderstel laat ik mooi intakt en berg ik op, zodat ik te alle tijde alles weer naar de originele uitvoering kan terugbouwen. Wel zo belangijk mijnsinziens.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SFCBKWYH.jpg

Nou, tot zover eerst, zodra ik weer wat nieuws heb, verfris ik het hier weer. Reacties , tips en ideeen zijn altijd welkom natuurlijk!

Zollie
04-10-2011, 21:55
heb je een schatting van de kosten voor zo'n grapje??? :)

JohanHilverda
04-10-2011, 22:11
Tof topic! Ben benieuwd wat ze er bij H&R van maken, misschien is het wel na te maken :D

Edit: Bij Volvo 240's doen ze het trouwens op de volgende manier zelf: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=85793 Niet al te moeilijk lijkt mij, enige verschil is de stuurstang bevestiging.

M v D
05-10-2011, 09:35
Tsja, de kosten... Zit dichter bij 1000 dan 500 eu, weet ik. Maar ja, dan heb ik het wel helemaal naar mijn zin. Ik zeg altijd: Of helemaal origineel, óf extreem laag..haha! Niet daartussenin.

Wat die Volvo betreft: Dat lijkt idd best zelf goed te doen. Bij de Passat zit de stuurarm best wel in de weg, waardoor er nooit zulke lange draadbussen op/om kunnen.

M v D
20-10-2011, 09:39
De voorpoten heb ik reeds gereed gemaakt voor verzending naar Duitsland.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-XZUSNMCO.jpg

Maar dat verzenden duurt nog wel ff, eerst maar beetje sparen :cool:

J-9A-N
20-10-2011, 10:17
Goed bezig Marcel!!

Baricade
20-10-2011, 13:03
Maar die rode heeft airride, en als een schroefset laten maken richting de 1000 gaat, is dan airride niet interessanter.

Ben zelf zeer benieuwd wat het gaat kosten, wil zelf de passat ook wel naar beneden hebben..

M v D
20-10-2011, 14:24
Oke, tja airride.... Airride zal denk ik ietsje duurder zijn, maar vind dat maar niks. Eens laag, altijd laag. En als ik onder mijn 32B een schroefset heb, heb ik wel iets unieks, en dat spreekt me ook enorm aan.

@Jan, ja, ze worden degelijk verzonden. :) Zonder beschadigingen...

Samurai
21-10-2011, 20:06
Hier is al een oplossing voor, oudere bmw's heb ook zulke "poten" eronder.

Je kan een pakket kopen in de u.s, daar zitten alle benodigheden in om er een schroefset van te maken.

Zit sleeve (waar schroefdraad opzit), alleen zal je dan nog veren moeten zoeken!

Je slijpt de shotel eraf, zodat je een koker overhoud. Daar las je dan de sleeve aan vast. Nieuwe kortere schokbreker monteren et voila!

M v D
21-10-2011, 21:43
Oké, das ook wel even interessante informatie. Ik had al wel zoiets van: ''Moet in principe zelf te maken zijn, maar waar haal je al die losse onderdelen vandaan??''
Heb je een site van die Amerikanen?

Samurai
22-10-2011, 09:06
Nou is dat al weer een aantal jaren geleden dat ik ook zo'n oplossing zocht voor mijn bmw e28!

Struin eens die website's af, dacht dat je een heel pakket kon bestellen voor die specifieke auto.

Of even naar iemand met een draaibank gaan.
Het is in princiepe prima zelf te maken, alleen zit je even met de onderdelen!

Gertjan
22-10-2011, 10:07
Je zit dan toch nog steeds met de stuurarmen?
Als je die eraf slijpt kan je niet echt goed meer sturen :D

Samurai
22-10-2011, 12:36
Nee je snapt mij niet. je slijpt de schotel van de buis af, de buis blijft zitten!

Zodat je de koker overhoudt met stuurarm ...

jones
22-10-2011, 13:48
http://www.rallydesign.co.uk/index.php?cPath=1358

en biesheuvel heeft ze ook

JohanHilverda
22-10-2011, 16:33
Je kunt ook de stuurarmen mee verlagen. Moet je natuurlijk wel een mal maken voor de juiste hoek van de stuurarmen. Lijkt mij niet zo heel erg moeilijk, misschien wel een leuk projectje voor in de winter :D

M v D
22-10-2011, 19:59
Ondanks dat het me in feite hartstikke leuk lijkt om die verlaagde poten zelf te fabriceren, begin ik er toch niet aan. Ik ga dan een hoop tegenkomen wat betreft de juiste stand van de (eventueel verplaatste)pitmanarmen en de nieuwe lengte van de demperkokers ivm de kortere schokdempers. Moet vervolgens alle schroefsetonderdelen apart aanschaffen mét -wel zo belangrijk- de juiste veren. Van draadbussen tot veerschotels, lopen de kosten ook aardig op dan.
Ook heb ik nog kans op bumpsteer-effect als het niet helemaal goed komt en tot slot de veiligheid! De krachten op de voorste veerpoten zijn tijdens het rijden en remmen(!) enorm en of het met zelfbouw allemaal sterk genoeg wordt, moet ik nog zien. En dan heb ik de achterste veerpoten nog niet eens, die H&R er wél bij levert.

Ben overigens vanmiddag effe aan het meten geweest. De kleinste bodemspeling op dit moment is 18 cm, dus als ik 'm een centimeter of 15 laat zakken... :)

Samurai
22-10-2011, 20:30
De stuurarm blijft op dezelfde hoogte!

Qua krachten die erop staan, tja de originele buis blijft intact enigste wat je doet is de veer setup veranderen.

Maar ik geef je groot gelijk hoor, waarom zelf martelen als je het kan laten doen.
Ik ben hoe dan ook benieuwd naar de set die H&R maakt.

M v D
07-01-2012, 23:03
Deze maand probeer ik de voorpoten op te sturen naar Duitsland. Alleen nog effe eea voorbereiden.

thafox
07-01-2012, 23:23
heeey MVD,

zou je eens contact met mij kunnen opnemen over de kosten enzo... om deze naar duitsland te sturen?

misschien kunnen we samen een stel poten sturen.

groeten

M v D
01-02-2012, 20:52
Nou, het H&R-verhaal gaat niet meer door..:P
Na wat mailcontact heen en weer, kwam als antwoord dat men er dit jaar niet meer aan toe kwam, het vééél duurder werd dan in eerste instantie werd beweerd door H&R-vertegenwoordiger en zo ver als ik 'm wil laten zakken, kon men mij ook niet garanderen... Wordt allemaal niks dus.

Zodoende; plan B maar in de planning gezet: Het toch maar zelf fabriceren van de voorste veerpoten. Komt idd wel behoorlijk wat bij kijken, maar heb een set-up, die uit te voeren moet zijn.
Heb al eea. overdacht, overlegt, uitgemeten en uitgedoktert, dus binnenkort zal ik wel es wat vorderingen uploaden hier.:)

Gertjan
02-02-2012, 09:27
Supersport doet dit geintje ook he, op maat fabriceren, en zij waren niet eens zo heel gek duur dacht ik.

M v D
07-02-2012, 09:54
Nou, de kop is eraf.
Heb een schroefset aangeschaft waarbij de dempers eruit te halen zijn. Dat was een prioriteit om i.i.g. eraan te kunnen lassen.
Het werd een set van AP, passend voor de Golf/ Jetta II.
De achterste dempers kunnen gewoon plug-and-play gemonteerd worden.

Van de originele voorpoten heb ik eerst de veerschotels verwijderd.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-SFCBKWYH.jpg

Toen ben ik begonnen met het maken van een linker en rechter mal, waarmee ik later de stand/hoek van de pitmanarmen weer kan herleiden, want das belangrijk voor de stuuruitslag.
Vervolgens deze armen losgeslepen en met beleid én met geweld :P de cilinderbussen uit de fussees geslepen en geslagen. Was aardig wat werk, want deze zaten er loeivast in!
Toen kon vervolgens de flex in de glansnieuwe voorpoten van de schroefset, want hieraan zaten natuurlijk nog de beugels waarmee je, bij bijv een Golf, de poten aan de fussee schroeft. Deze vervallen in mijn situatie.
De gladde buis die ik nu overhield, pastte, na enige bewerkingen, naadloos in de fussee van de 32B. :):)
Aangezien ik voor maximale verlaging ga met zo goed mogelijke rij-eigenschappen, heb ik de pitmanarmen zo dicht mogelijk onderaan weer vastgelast, zodat de stuurstangen zoveel mogelijk in het verlengde blijven van het stuurhuis. Wel zo belangrijk om bumpsteer te minimaliseren.
Wanneer ik beide poten klaar heb, wordt het geheel gestraald en geel verzonken.
Hieronder een foto van 1 voorpoot, de andere is nog niet klaar.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZLO4ITWO.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-J8ZG4S6I.jpg

Gertjan
07-02-2012, 10:51
Dat ziet er goed uit :)
Ik denk dat je die mal wel kan bewaren en eventueel nog wat meer van dit soort setjes maken? ;)

M v D
07-02-2012, 11:09
Wie weet..;)

Gerdjan
07-02-2012, 21:41
Dat ziet er goed uit :)
Ik denk dat je die mal wel kan bewaren en eventueel nog wat meer van dit soort setjes maken? ;)

Er is meer intresse :thumbup:

JohanHilverda
08-02-2012, 15:31
Mooi bedacht! Deze manier is nog makkelijker dan het gebruik van schroefbussen, wel beetje duurder. Heb je ook gecontroleerd of het fusee weer recht staat ten opzichte van de schokdemper?

Ben benieuwd hoe laag je er mee kunt!

M v D
08-02-2012, 17:25
Nou, duurder... Weet niet, als ik begin met losse sleeves met schroefdraad, betekend dat dat ik alles los en apart moet kopen, dat tikt ook wel aan. Bovendien valt het niet mee om dan de juiste materialen bij elkaar te krijgen.
Het fusee staat als het goed is weer recht t.o.v. de demper, ik heb het zo zorgvuldig mogelijk pasgemaakt, dus veel kan er niet aan mankeren.
Ik ben ook benieuwd hoe laag het allemaal kan straks. Heb er wel een goed gevoel over, maar tis pas duidelijk als de auto er echt op rust. De onderkant van de cilinderbussen zit, net als de originele trouwens, straks vlak boven de homokineetkoppeling, dus ga ik ervan uit dat het ongeveer gelijk uitpakt als wat je doorgaans met deze set onder een Golf II kan bereiken. Op dit moment staat ie in de stalling, dus kan niks direkt vergelijken of evt. alvast passen.
Heb de andere kant ook al klaar en het spul ligt ook al bij de verzinkerij.:)
Vanmiddag bij de dealer eea. besteld, bij een automaterialenzaak nieuwe wiellagers en toplagers besteld, dus over 'n tijdje kan ik alles perfect en nieuw weer monteren.

arnus71
13-02-2012, 20:38
Ga je niet in de problemen komen doordat je de hoogte flink hebt veranderd van waar je stuurstangen op de veerpoot komen? Heb je vast wel uitgedokterd hoor, maar dat is zo een verschil van 25 cm?

Typ 81
13-02-2012, 21:55
Die pitmanarm is als ik het zo zie, niet 25 cm lager vastgelast hoor. En je heft dat hoogteverschil op met het verlagen van de auto. Auto lager (wielen hoger t.o.v. veerpoot), dus moet de pitmanarm lager.

De Pul
13-02-2012, 22:00
Die pitmanarm is als ik het zo zie, niet 25 cm lager vastgelast hoor. En je heft dat hoogteverschil op met het verlagen van de auto. Auto lager (wielen hoger t.o.v. veerpoot), dus moet de pitmanarm lager.
alleen daarom zou ik al een andere oplossing willen,mijne ligt voor nu een 10cm lager en dat stuurt als een dweil,bij elk hobbeltje gaat ie zoeken.miss even de poten eronder uit en alleen de pitmanarmpjes verplaatsen,staan nu standaard omhoog bij mij.

M v D
13-02-2012, 22:58
De pitmanarmen zitten 9,5 cm lager aan de veerpoot, lager kon feitelijk ook niet. Ik reken op een verlaging van rondom of meer dan 14 cm en hopelijk blijven de stuurstangen redelijk mooi in gelijke lijn met het stuurhuis. Maar das dus effe afwachten. En ach, als ie goed stug is met deze set, valt de bumpsteer ook wel mee. Hehe.

@De Pul: Opzich is het redelijk goed te doen om de pitmanarmen los te slijpen en te verplaatsen, maar als jij de originele veerschotels er nog op hebt zitten, kun je d'r wel verrekte moeilijk bij...

M v D
14-02-2012, 15:56
Het spul is weer terug van de verzinkerij.
Erg mooi geworden en duurzaam tegen roest!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-LVOYQ8GR.jpg

Nu heb ik alles compleet en kan ik beginnen met het in elkaar zetten van alle onderdelen. Als ik de Passat weer uit de stalling heb, kan het er zo onder gezet worden en kom ik hopelijk geen problemen tegen...

http://www.mijnalbum.nl/Foto-KC7RHADU.jpg

Tjaap
14-02-2012, 16:12
ziet er supercool uit,.. alsof het zo uit de fabriek is gekomen.

Gertjan
14-02-2012, 16:50
Mooi spul geworden idd :)

Insane J
14-02-2012, 18:30
wow netjes man!!! ben heel benieuwd hoe het uiteindelijk past en verlaagd :D

Typ 81
14-02-2012, 19:28
Heel mooi gedaan!

M v D
16-02-2012, 23:15
Nou, praktisch klaar voor montage!! :) Mijn carterpan ziet het met lede ogen vorderen...

http://www.mijnalbum.nl/Foto-XBNYDKGY.jpg

levis
17-02-2012, 09:48
Geweldig!!

Ik moet zeggen dat ik je HoW-to niet helemaal begrijp, maar voor tips en tricks kunnen we altijd bij je terecht?

arnus71
17-02-2012, 10:16
Wanneer ga je het monteren? Ben erg benieuwd hoe het wordt nml

M v D
17-02-2012, 16:28
Na 't weekend haal ik de auto uit de stalling. Dan ga ik beginnen met demonteren en rustig aan alles eronder zetten. Ik ben zelf ook reuze benieuwd hoe het uitpakt uiteraard!
Ik kan wel beweren dat je voor tips en tricks bij mij terecht kunt, maar tis voor mij ook allemaal nieuw dit, dus eerst maar es afwachten.

GJ007
20-02-2012, 12:43
zeer sjieke oplossing.
handig voor mijn audi 80 ;)

Audi1981
20-02-2012, 19:39
zeer sjieke oplossing.
handig voor mijn audi 80 ;)

Ik zou eerst er even onder kijken :thumbup:
Die AAZ-voorpijp steekt nogal uit :D

GJ007
20-02-2012, 19:40
Ik zou eerst er even onder kijken :thumbup:
Die AAZ-voorpijp steekt nogal uit :D

hahaha!
ja klopt, die steekt idd aardig uit...
denk dat we eerst maar is een setje veren met 40/40 ofzo gaan proberen.
this nodal een kostbare oplossing, en ik heb andere prioriteiten wat dat betreft :tongue:

Audi1981
20-02-2012, 21:13
Ik had het graag gedaan, mede omdat MvD een prachtige Passat gebouwd heeft en ik iets dergelijks ook met de 80 voor ogen had...maar die voorpijp is bij jouw 80 de beperkende factor ;)

GJ007
21-02-2012, 12:43
Ik had het graag gedaan, mede omdat MvD een prachtige Passat gebouwd heeft en ik iets dergelijks ook met de 80 voor ogen had...maar die voorpijp is bij jouw 80 de beperkende factor ;)

we gaan het zien, heeft ook (nog) geen prioriteit :D ... maar in de toekomst zou het wel heel vet zijn :thumbup:

even terug ontopic; MvD, hoe staat het ervoor met de montage?

M v D
21-02-2012, 18:43
Nou, het vordert al lekker. :)
Heb de wielkast, draagarm en binnenspatbord rechtsvoor al mooi opgefrist en de veerpoot gemonteerd, zoals op de foto te zien.
Hij heeft ook al even op zijn rechtervoorwiel gestaan en , goeiegenade! wat laag! :D

http://www.mijnalbum.nl/Foto-DNSMPQKD.jpg

Typ 81
21-02-2012, 23:13
Ziet er goed uit, ben benieuwd!

GJ007
21-02-2012, 23:14
dat lijkt heel mooi te passen!
mooi afgewerkt enzo!

het was een schroefset van AP voor de golf 2 toch? nog een specifieke uitvoering?

mag ik je tevens vragen wat het verzinken koste?

M v D
22-02-2012, 00:51
Nou, zo mooi past het niet... :( De pitmanarm moet wél nog verzet worden, want de wang van de band loopt er tegen aan... Dikke shit. Had ik niet op gerekend. Maar goed, het spul kan er dus weer onderweg en dan moet ik de boel modificeren. Zo zie je maar weer: Juich nooit te vroeg.. Het komt allemaal wel goed, maar niet zonder slag of stoot, haha.

levis
22-02-2012, 08:25
Spoorverbreder plaatsen

M v D
22-02-2012, 12:11
Spoorverbreders zijn geen optie, daar is het verschil te groot voor, helaas.
Ik moet me nog even beraden over hoe en wat nu, maar ik vind vast wel een oplossing.
Qua "hoogte" is het wel aardig, hij is 12 cm gezakt. Op de foto is ie iets te laag, er is niet mee ter rijden en sturen, maar iets hoger is wel te doen.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-R4HYDGTY.jpg

Audi1981
22-02-2012, 12:42
Waaah! Laag! :thumbup:

JohanHilverda
22-02-2012, 15:10
BRUUT! Echt super stoer.

thafox
22-02-2012, 19:23
Ziet er zeker heel goed uit ...

maar hoe kon die pitarm nu in 1 keer tegen je wang aankomen eigelijk?

erik_jetta
22-02-2012, 20:26
Vind hem super uit zien zo laag! Ben benieuwd naar het eindresultaat!

M v D
22-02-2012, 22:45
Ja, haha, het wordt er een héle andere auto van, op deze stand.
Die pitmanarmen moest ik verzetten om de stand van de stuurstangen te behouden, maar normaal zitten deze armen hoger dan het wiel, en raken ze nooit de band.
Omdat de pitmanarmen naar voren staan, wijzen ze, zeg maar, iets naar buiten en raken ze nu dus de wang van de band.:( Had ik niet voorzien, mede omdat ik de Passat niet thuis had in de tijd dat ik alles aan het verbouwen was.

BIEZELWERKS
23-02-2012, 00:53
http://i55.tinypic.com/14ctddu.jpghttp://i56.tinypic.com/2dl4q5c.jpg
Ziet er dik uit,en zeker laag met een schroefset gezien de rode airride heeft!
:thumbup:

Oudelut
23-02-2012, 09:30
En velgen met een andere ET-waarde gaan ook de oplossing niet zijn? Of moet je de pitman-armen sowieso verplaatsen vanwege de stuurstangen?

arnus71
23-02-2012, 09:35
En velgen met een andere ET-waarde gaan ook de oplossing niet zijn? Of moet je de pitman-armen sowieso verplaatsen vanwege de stuurstangen?
Lijkt me ook een goede oplossing, deze velgen komen wel erg ver naar binnen!

GJ007
23-02-2012, 12:30
Lijkt me ook een goede oplossing, deze velgen komen wel erg ver naar binnen!

verbreder en andere ET ... ?

verder ziet het er wel heeeeeel dik uit zo :D :thumbup:

skinny
23-02-2012, 17:53
ik denk dat ik dit topic maar eens blijf volgen!

M v D
24-02-2012, 00:17
Nee, andere velgen zijn geen optie.
Wat ik voor ogen heb, is een nagenoeg originele 32b, met alleen een nette, dikkere motor en plat op zijn snuit... :D Verder geen verprutsingen en verbouwingen. Ik ben zowieso niet zo'n "velgenliefhebber" en ga dus voor lekker origineel, dus ik wil hoe dan ook deze velgen eronder laten.

De look dat je krijgt wanneer de wielkasten lekker ver over de (smalle)wielen heen 'hangen', is helemaal mijn smaak en dat is wat ik wil creeren.
Bovendien heb ik deze velgen een tijdje terug net helemaal gerestaureerd en klaargemaakt. (gestraald en gepoedercoat en nette chroomdoppen)

Dus ga ik de pitmanarmen aanpassen met waarschijnlijk een kleine spoorverbreder.

GJ007
24-02-2012, 00:20
pitmanarmen naar binnen draaien?
of hoe wil je dit gaan doen?

snap je plan; vette look :D

M v D
24-02-2012, 11:15
Spul is er weer onderweg en brengt nieuw licht op de zaak.:)
De pitmanarmen hoeven niet verzet te worden, gelukkig maar.

Ik kan het wél reddden met spoorverbreders van 0,5 mm en wat metaal verwijderen van het uiteinde van de armen. Dan weer dichtlassen voor de stevigheid en afwerking.

GJ007
24-02-2012, 11:25
Spul is er weer onderweg en brengt nieuw licht op de zaak.:)
De pitmanarmen hoeven niet verzet te worden, gelukkig maar.

Ik kan het wél reddden met spoorverbreders van 0,5 mm en wat metaal verwijderen van het uiteinde van de armen. Dan weer dichtlassen voor de stevigheid en afwerking.

Hele opluchting.

Ik vroeg me nog af hoe je de schroefset vast hebt gezet aan de fusee.
Die paste erin? Ik zit namelijk voor mezelf te denken om de pitmanarmen op hun plek te laten en vanaf daar schroefdraad. Ik hoef ook niet zo (extreem) laag als jou. Mede ivm een voorpijp die (letterlijk) roet in het eten gooit.

M v D
24-02-2012, 16:15
Ja, idd, dat pastte erin. Niet direkt maar wel na wat bewerkingen.
Als je de pitmanarmen laat zitten, kan je met schroefdraadsleeves werken en daar een stugge veer met kortere schokdempers mee combineren. Wat er precies voor te koop is en wat het uiteindelijk brengt, heb ik geen idee van. De pitmanarmen los flexen en verzetten is op zich niet veel werk. Maar dan krijg je wel wat meer marge met de hoogteverstelling.

GJ007
24-02-2012, 16:18
Thnx!

Maar zat ook te denken om een complete schroefset te halen; makkelijker... Maarden de pitmanarmen gewoon laten zitten op hun orgineel plek; dus iets minder stelruimte. Maar het moet niet zo zijn dat ik hoger uitkom :p

M v D
02-03-2012, 20:33
Kleine update:
Waar ik nu mee zit, is dat de achterkant niet zó laag kan/wil, dat de auto mooi recht staat. Aan de voorzijde heb ik alles redelijk op laagte, maar hij staat nu 'n beetje op zijn neus terwijl ik achter de boel op de bumpstops heb liggen..:S
Dus ben nu bezig met drop-plates fabriceren.
Trommel en ankerplaat heb ik gedemonteerd van de achteras en heb een technische bouwtekening gemaakt zodat ik ze bij een metaalbewerkingbedrijf kan laten maken.
De naaf komt nu 7,5 cm 'hoger' op de achteras te zitten. Precies wat ik moet hebben.
Gaat weer helemaal goed komen en mooie gelegenheid om meteen nieuwe remleidingen en remcilinders te monteren.:) (waren ook wel aan vervanging toe)

Gertjan
03-03-2012, 00:16
Achterpoten van een Polo 6n of Golf 1 nemen, die zijn een stuk korter :thumbup:

Gertjan
03-03-2012, 13:15
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/427143_264400220296963_100001809624569_611893_554417584_n.jpg

M v D
03-03-2012, 23:01
Ja, idd, dat verschil liegt er niet om! Nou, ja, ik ga nu niet weer aan het wijzigen met de set, want mijn geldboom in de voortuin heeft de strenge vorst niet overleeft..:P

Gertjan
04-03-2012, 18:30
Lijkt mij persoonlijk een makkelijkere, veiliger en goedkopere manier dan je astappen te gaan verzetten ;)

Insane J
04-03-2012, 20:01
+1...

lekker cheape polo poten proberen te scoren?

levis
04-03-2012, 20:13
Ik zou ook voor kortere veerpoten gaan. lijkt me niet echt lekker om de achterophanging zo aan te passen.

M v D
04-03-2012, 22:52
Tsja, misschien toch het overwegen waard... Mmh, effe zien wat ik ga doen dan.

J-9A-N
09-03-2012, 11:24
Enige nadeel is, dat met nog kortere poten de stand van de achteras wel heel schuin word.

Audi1981
09-03-2012, 22:11
Dat is met de lange bomen van langsdraagarmen bij een 32b nie zo'n ramp :thumbup:

M v D
12-03-2012, 21:02
Nou, hier een updeetje..:

Had een ontwerp getekend voor de drop-plates en deze laten maken in de buurt. Ze passen perfect!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-WRRZMFL7.jpg

De achteras had ik al helemaal voorbereid voor montage, ondertussen van de week nog een roestgaatje in de wielkast dichtgelast. :thumbup:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-HKWYPGND.jpg

En kijk! Dit is wat de bedoeling was, de naaf zit nu een centimeter of 7 hoger aan de as. Precies genoeg om niet op de bumstops te belanden en de auto iig mooi recht af te stellen. Ook heb ik nog schoortjes eraan gelast ter versteviging, deze heb ik niet aan de achteras gelast, zodat terugbouwen altijd zonder ellende te doen is.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JPBR3EI6.jpg

Zonet in het donker nog effe gauw een plaatje geschoten, waarbij ik erachter kwam dat de handremkabel nog wat verlegd moet worden, maar das niet 'n ernorm probleem.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MBQ4V6IZ.jpg

GJ007
12-03-2012, 22:31
:thumbup: [vind ik leuk]

Gerdjan
12-03-2012, 23:13
Ziet er goed uit :thumbup:

Insane J
15-03-2012, 00:22
zeker shön!!! knap staaltje werk...

arnus71
15-03-2012, 08:55
Interessante oplossing dit! Goed bedacht. Zal dit dan ook APK waardig zijn? Zou niet weten waarom niet, maar toch....

Wat ik me wel afvraag - is een schroefset van een Golf 1 niet beter om te gebruiken voor deze ombouw gezien wat je achter hebt moeten fabriceren? Vraag me af of je de voorste poten van een golf 1 schroefset net zo kan gebruiken zoals je de golf 2 poten hebt gebruikt. Want de achter poten zijn korter en dus beter geschikt voor een 32b.

Maar blijft mooi werk dit :thumbup:

M v D
15-03-2012, 14:59
Tsja, APK-waardig... Nou, ja, ik kan 't zo terugbouwen als het moet, en dat zou betekenen dat ik 't eens in de 2 jaar om moet zetten...:) Lig ik niet wakker van dus.
Maar idd, als ik dat van die golf 1 schroefpoten had geweten, had ik dat zeker in overweging genomen, absoluut, maar nu had ik deze set al en ik kan 't geld maar 1 keer uitgeven. Een nieuwe Golf1 set 'aanbreken' had ik geen zin in en 2e hands achterpoten van één of andere kwaliteit/merk opzoeken vond ik ook maar niks.
Maar goed, totnutoe ben ik niks anders dan tevreden en hieronder dus foto's van waar het allemaal om begonnen was.

Foto 1: Medio najaar, voor dat ie de stalling in ging.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-WDRXXREP.jpg

Foto 2: Met schroefset, moet nog precies afgesteld en uitgelijnd worden. Hij hangt iets in de kont, maar dat vind ik persoonlijk bij zo'n auto prachtig staan.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-X768X6SY.jpg

Foto 3: Dik tevreden! Lekker brede, lage slee, zo. :):) :thumbup:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NZWTJBFU.jpg

arnus71
15-03-2012, 15:15
Heel netjes gedaan hoor, vette bak zo! En de look met originele velgjes kan ik wel waarderen :thumbup:

Tuurlijk dat je je nieuw aangeschafte golf 2 schroefset gebruikt, het is meer voor anderen mogelijk interessant om een golf 1 set te gebruiken.

golfje_295.000
15-03-2012, 15:21
die is goed laag, mooi werk. :thumbup:

koenjanssen
15-03-2012, 18:02
Erg netjes allemaal.

Was ik maar zo handig.....

Gerdjan
15-03-2012, 18:46
Ziet er heel goed uit !!!

levis
15-03-2012, 20:01
heel gaaf!! hoe rijdt het?

M v D
09-04-2012, 21:19
Nou, heb er al weer wat (test)km's op zitten en ik ben dik tevreden. De set is niet extreem stug, hij is comfortabel, gedempt stug, zeg maar. Heel mooi allemaal.
Klaar voor de lange rit naar Oostenrijk!! :) :)

GJ007
10-04-2012, 17:17
zeer mooi resultaat ook, mooi dat de set bevalt ;)

ik heb uiteindelijk onder mijn audi 80 een setje ABT veren, bedoelt voor een polo G40 gemonteerd. en ben daar ook zeer content mee. die ABT veren rijden geweldig!

plaatje bij het praatje:

http://i961.photobucket.com/albums/ae94/gjmulder007/Facebook/Audi/553488_360238887352176_100000982041765_1022032_351031338_n.jpg

en net zoals eerder gezegd, hangt (optisch) wat in de kont, staat geweldig! (al zeg ik het zelf) ... volgens de waterpas is het perfect :)

vw-unit
10-04-2012, 18:12
Ziet er goed uit!!, heb zelf me set om laten bouwen door Supersport maar
is alleen voor verstelbaar, achter vast en lig helaas ook niet zo laag als de jouwe.
Welke toplagers heb je nou gebruikt?, bij de mij zit de camber afstelling
voor de voorzijde bovenop toplager, heb je dit er nou nog wel op zitten?
Paste achter de schroefpoten er zo in?, want dat is misschien dan ook nog wel wat voor de mijne.
Is ze al uitgelijnd en stond/staat alles nog in het lood na alle modificaties?
Echt super gedaan :thumbup:

M v D
10-04-2012, 19:19
Mooie 80, GJ007!! Hij is nog best veel gezakt, afgaande op het feit dat je alleen met veren gewerkt hebt, netjes. Originele kleur? En wat is het Baujahr?

@vw-unit:
Jaah, ik ken je topic over je Audi 100, erg nette bak, absoluut. Ik volgde je project al beetje, vooral over je Supersport-onderstel.
Ik heb gewoon de originele toplagers aan de voorzijde, maar hier zitten geen camber afstelmogelijkheden bij. Gat zit gewoon in het midden.
Aan de achterzijde kan ik gewoon golf2 poten gebruiken, (bij nader inzien zelfs beter Golf1 poten, maar das achteraf..) omdat de achteras in de basis gelijk is aan die van een Golf2.
En idd, de auto is ook al uitgelijnd, was nog een heel gedoe om 'm daar fatsoenlijk op de brug te krijgen en om de klemmen op de achterste velgen te zetten, :) maar tis allemaal gelukt. Dus naar mijn weten staat ie nu geheel goed in het lood, ja.

GJ007
10-04-2012, 19:26
@ MvD, thnx! is een '83 orginele kleur (ly8v) ... en ook ik schrok , in positieve zin, van het resultaat met enkel een setje veren. helemaal gezien het feit dat ik nog met orginele schokbrekers rijd ... :)
keep up the good work ... dan komt de rit naar W'see vast goed, de audi mag dat binnenkort ook gaan doen ... wij gaan rond 10mei die kant op.

Audi1981
10-04-2012, 20:00
Da's een bekende 80 :rolleyes:
Ziet er goed uit kerel :thumbup:

M v D
11-04-2012, 16:25
Goeie reis gewenst naar Oostenrijk. Wij gaan een daggie later. Wie weet treffen we elkaar nog ff.

GJ007
11-04-2012, 18:00
Da's een bekende 80 :rolleyes:
Ziet er goed uit kerel :thumbup:

danku :thumbup: blijft een heerlijke wagen

Goeie reis gewenst naar Oostenrijk. Wij gaan een daggie later. Wie weet treffen we elkaar nog ff.

jullie ook! goeie reis :thumbup:

vw-unit
12-04-2012, 08:16
Ik heb gewoon de originele toplagers aan de voorzijde, maar hier zitten geen camber afstelmogelijkheden bij. Gat zit gewoon in het midden.
Aan de achterzijde kan ik gewoon golf2 poten gebruiken, (bij nader inzien zelfs beter Golf1 poten, maar das achteraf..) omdat de achteras in de basis gelijk is aan die van een Golf2.

Dus je kan geen camber stellen? En je huidige achteras is de originele achteras van een 32B?
Had jij origineel ook al op de achteras de veren om de dempers zitten of zaten deze origineel los van mekaar?,
dus de schokdemper zat op punt A en de veer ernaast op punt B.

Zal je hierna niet meer lastig vallen met al die vragen ;)

M v D
12-04-2012, 22:06
Haha, nou, tis geen lastigvallen, hoor, daar is dit een forum voor toch?

Camber kan ik beetje stellen met de fusseekogel die in sleufgaten over de draagarm wil schuiven.
De huidige achteras is idd gewoon de originele 32b achteras. Heb aan die configuratie helemaal niks veranderd. En ja, origineel zitten de schokdempers ook ín de spiraalveren, gelijk aan Golf 1, 2 en 3. Het is idd anders als bij de Audi 100, waar ze náást elkaar zitten.

vw-unit
14-04-2012, 13:30
Ok thanks voor je antwoorden :thumbup: , heb idd andere achteras dus
zal 1st goed moeten gaan kijken als een schroefpoot van bijv. een MK1 golf wel past.

GJ007
14-04-2012, 15:40
Dat past ;)

arnus71
14-06-2012, 13:01
Ik heb een kant en klare schroefset voor een audi 80 typ 81/82/85 (http://www.quattromanufaktur.de/catalog/product_info.php?manufacturers_id=2&products_id=16) (dus ook voor passat) gezien, kost maar 1530 euro... :wow:

M v D
15-06-2012, 14:37
Knap gevonden, kom je niet gauw tegen. Haha, maar wel grappig, lijkt sprekend op wat ik gemaakt heb, alleen was ik niet zo duur uit...:)

M v D
30-07-2012, 21:12
Onverwachts toch nog tegen andere velgen aangelopen.:) Zijn Fuchs replica's, dat is het enige lichtmetaal wat ik er eventueel onder zou willen hebben, naast original Stahl. Staat perfect, m.i.
Dus nu is ie zo:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-BSVTZ6RM.jpg

In vergelijking met het originele staal met hoge banden, is het geheel ook nog even een centimetertje of 4 verder gezakt... Mmm, kan ie hebben,hehe!

GJ007
30-07-2012, 21:22
Heel sjiek!

De Pul
30-07-2012, 21:25
bruut!

erik_jetta
30-07-2012, 22:01
Vind zo'n 32B steeds mooier worden!! Deze ziet er goed uit met de nieuwe velgen!!

levis
30-07-2012, 22:05
Ik wil ook weer een 32B!!! staat wel mooi, maar de fuchs vind ik minder geslaagd.

hoe rijdt dit eigenlijk met platte banden in tegenstelling tot de dikke balonbanden?

M v D
31-07-2012, 20:14
Ha, grappig dat je de Fuchs minder geslaagd vind. Mag, meningen zijn vrij natuurlijk, maar ik vind het helemaal super staan. Geen idee hoe het rijdt.. 1 band is zwaar versleten en ik mis in elk wiel een bout. Ik ben nog aan het wachten op 2 nieuwe banden en 20 nieuwe wielbouten.

Gerdjan
01-08-2012, 23:09
[QUOTE=levis]Ik wil ook weer een 32B!!!

heb er vorige week net een gesloopt :D

levis
02-08-2012, 11:20
Ik wil ook geen sloper, maar een plaatje van een auto ;)

M v D
09-04-2014, 20:24
Deze schroefset is momenteel te koop! Ik ga de auto namelijk verkopen op origineel onderstel.. :P

levis
08-05-2017, 08:47
zijn de voorste en achterste veerpoten van een Passat 32B ook gelijk aan een audi B3?

Marijn32b
12-05-2017, 08:19
Er zijn weinig mensen die denken van wel. Ik 'dacht' het iig niet.