PDA

View Full Version : Golf VI GTI op LPG


Chriskee.
11-10-2011, 18:30
Aangezien de Camry van m'n pa na trouwe dienst rustig begint af te takelen, is hij nu naar een nieuwe auto aan't kijken.

Hij is gaan kijken naar een Mazda 2 op LPG, maar dat is niet wat hij wil..

Een Golf VI GTI daarentegen vind 'ie prachtig, MAAR..
Gezien de kilometers die m'n pa maakt (±100 km/dag) wil hij eigenlijk persé een auto op LPG.

Mijn vraag is nu, kan een Golf VI GTI op LPG lopen zonder grote ingrepen?

We weten namelijk dat bij de nieuwere Toyota's de cilinderkop niet geschikt is voor LPG. Deze moet dan aangepast worden (o.a. klepzittingen veranderen).
Moet dit dan ook bij een Golf VI?

Spierings
11-10-2011, 21:28
Er zijn vrij weinig golfjes 6 op LPG, dit komt omdat vw ook een paar erg snelle diesels heeft.
Je ziet vaker moderne benzine motoren met Vloeibaar gas injectie, of dit bij een gti motor ook mogelijk is durf ik niet te zeggen.

Zou hem eerder een snelle diesel aan praten, op gas moet je koken :D

Chriskee.
11-10-2011, 22:25
Als het rendabel was om diesel te rijden, deed ie dat wel ;)
Voor hem is LPG nog steeds goedkoper als diesel per maand.

Daarom ook mijn vraag.

Er is namelijk ook een BiFuel geleverd geworden, die hadden standaard benzine & LPG, maar ik kan daar heel weinig over vinden..

SvR
12-10-2011, 19:05
BiFuel wordt inderdaad gewoon nieuw geleverd, maar dat is dus geen GTI. Ik zou als ik jullie was eens informeren bij een gas inbouwer.

Ik zou het trouwens wel een hele aparte keuze vinden. Een GTD lijkt me een veel beter alternatief.

Roy 1.6
12-10-2011, 19:07
G3 is helemaal geen rare keuze als je kijkt naar de maandlasten...

SvR
12-10-2011, 19:11
Wel op een GTI.

Een GTI koop je voor fun, looks, etc. Niet om daarna elk dubbeltje om te draaien.

patjetta
12-10-2011, 20:20
Als je gas wilt in bouwen kan je dit eigelijk alleen doen met lpi.
Omdat je ook zit met je turbo en dat je daarom geen onderdruk in je inlaat spruitstuk hebt als je gewoon rijd.
De prijs zal rond de 2000 euro liggen denk?
Maar de meeste auto`s zijn niet geschikt voor gas.
Zo ook elke toyota niet. (werk zelf bij de toyota)
Ik zelf zou nooit een gti kopen om hem vervolgens op gas te laten rijden.
Koop dan een 1600 en bou deze om met gti looks.
Loopt die nog zuiniger ook.

Spierings
12-10-2011, 21:19
Zou ook even aan je pa vragen wat het budget is ;)

Als hij naar een mazda 2 bifuel is gaan kijken (welke er is vanaf 14000 euro) stap je niet opeens over naar een wagen die eens zo duur is.
Een golf 6 GTI heeft namelijk een vanaf prijs vanaf 32290 en dan moet hij nog omgebouwt worden naar gas.
Dat is ongeveer 20000 euro duurder :rolleyes:

dub35i
12-10-2011, 21:22
Wel op een GTI.

Een GTI koop je voor fun, looks, etc. Niet om daarna elk dubbeltje om te draaien.

Onzin, waarom zou je je spaarvarken niet stuk mogen slaan op een wat kostbaardere auto, om vervolgens die weer aan te spekken met besparingen in de maandlasten ?

Fun en looks kunnen denk ik prima samen met economisch rijden... :thumbup:

Turbo-Variant
12-10-2011, 23:01
De stap tussen Mazda2 en 6 GTI is inderdaad een flinke. ;)

De vraag naar LPG kan ik overigens wel begrijpen... Met LPG/LPI kun je een hoop leuke dingen doen op snelle motoren. Vaak nog meer dan op benzine.
Uitspraken als; "gas is om op te koken" zullen doorgaans dan ook komen van mensen die zelf nooit LPG hebben gereden. Veel motoren leveren op LPI zelfs een hoop meer vermogen en koppel dan op benzine. Ofwel, sneller én goedkoper. Hoezo geen fun...
Zelf ben ik overigens ook dieselrijder (TDI blijft leuk spul), maar weet LPG wel op waarde te schatten. ;)

Ik geloof dat er recentelijk weer wat systemen op de markt zijn gekomen voor motoren met directe injectie (TFSI!). Hier zou je eens naar moeten zoeken. Veel informatie vind je wellicht in Duitsland ook, daar is men iets verder qua lpg-gebruik dan hier.

Roy 1.6
13-10-2011, 06:26
Wel op een GTI.

Een GTI koop je voor fun, looks, etc. Niet om daarna elk dubbeltje om te draaien.

Kutargument :rolleyes:

Gaat niet om dubbeltjes, gaat om bedragen.....
Ik rijd zelf een GTD uit de vag tak, maar dat is echt niet leuk qua verbruik ofzo. Ik wil gewoon een snelle auto rijden. Maar bij een diesel die 1:15 neemt en daar de vaste lasten nog over..... (de diesel is ook asociaal duur hedendaags)
Ik zou bij de volgende auto zeker G3 of LPI overwegen...

Chriskee.
13-10-2011, 09:25
Als de overstap naar de VI GTI gemaakt wordt, gaat de Porsche de deur uit :wink:
Budget ed. is er momenteel niet.

Ga zelf eens rekenen, een diesel is per maand duurder als LPG/LPi.
M'n pa heeft al genoeg dingen overwogen, andere opties hoef ik dus ook niet.

Wil gewoon informatie vergaren of het mogelijk is of niet :wink:
Want, zoals ik & patjetta al zeiden, Toyota's gaan niet op LPG zonder aanpassingen.

Lord-Iggy
22-10-2011, 15:25
Als het rendabel was om diesel te rijden, deed ie dat wel ;)
Voor hem is LPG nog steeds goedkoper als diesel per maand.

Daarom ook mijn vraag.

Er is namelijk ook een BiFuel geleverd geworden, die hadden standaard benzine & LPG, maar ik kan daar heel weinig over vinden..

Ik heb wel eens een weekje zo'n mk6 Bi-fuel meegehad, toen ik hem zag staan dacht ik van owww eentje op gas, maar dat viel reuze mee het reed niet verkeerd met name ook dat ie nog lekker doorreed ook en vrij zuinig...

Samurai
22-10-2011, 20:39
Ik rij al een poosje met een lpi systeem van vialle, echt helemaal super is dat!

Je merkt totaal niet dat je op gas rijdt of dat hij omschakelt.

Informeer eens naar een vialle lpi systeem.

Omslagpunt ligt al bij 5000km, en op een lpi systeem loopt een auto zelfs beter dan op benzine. En het is lekker goedkoop, en daardoor blijft het juist leuk!

Nee ik ga voor ikweetniethoeveel euro per maand me scheel betalen aan benzine!

Misha
22-10-2011, 20:52
Wat is het verbruik enz dan met zo'n lpi systeem, en wat kost de aanschaf + inbouw van zo'n grap?

Fryslan
22-10-2011, 22:49
Sorry, maar dit zijn gewoon 2 dingen die niet samen gaan! Volkswagen en Gas is sowiesow al een kriem..

Daarnaast komt het gewoon heel erg precies een GOLF VI GTI, deze motoren hebben op benzine de nodige problemen mbt Cilinderoverslagen en motor storingen ivm de direct inspuiting, en dan ga jij er ook nog gas op zetten?

Ik blijf gewoon bij mijn mening:

Fabrikanten hebben Jaren en jaren in de ontwikkeling van een motor zitten, kwa inspuiting, aansturing, brandstofdrukken, direct inspuiting, kleppen, cilinderkoppen, vormgeving zuigers, inlaatspruitstukken met wervelkleppen, katalysatoren, NOX kat's, labdasonde's en NOX sensoren, en niet te vergeten Bougie's en Turbo's.

Hier zijn dus meerdere zeer pientere mannen dagelijks mee bezig (stuk of 50?) die dit ontwikkelen en hebben hier jaren voor nodig om alles precies zo te krijgen..

Dan komt het: 1 of andere Domme nederlander of Belg denkt van: Wacht eens ff, als je nou gewoon de inspuitsignalen afpikken van het motorregelapparaat, en die doorgeven aan de gas computer, om vervolgens meerdere sensoren door te lussen naar de gascomputer om het signaal te verneuken voor de orriginele computer (waar ze Jaren research naar gedaan hebben) zodat de auto op gas kan lopen!

Gevolg: een motor met minder vermogen, Nog HETERE verbranding (en ze worden al zo heet!!) maar wel lekker goedkoop rijden, want dat willen we zo graag!

Jongens, als je het niet kan betalen koop dan 1 of andere vreselijke Toyota Ygo, of 1 of andere FOX met een 3 pitter.. Dan kan je goedkoop rijden!

Dus: GEEN GAS op een Volkswagen! En ZEKER niet op een TUrbo motor met directe inspuiting.. Gas is om op te koken, en niet om op te rijden...

Koop een Fiets ofzo..


EDIT:

Over Bifeul verhalen.. kijk dat word al heel anders!

Dit is een systeem dat compleet mee ontwikkelt is met de motor, en dus ook orrigineel en op de juiste manier afgeregeld kan worden, en idd dat rijdt niet heel verkeerd!

Aftermarket: NOT DONE, hoort in het rijtje thuis van de Carbonlook Dashboard inlegopplak delen.. van de halfords..

Roy 1.6
23-10-2011, 15:07
Ja en diesel is voor trekkers.....

SvR
29-10-2011, 16:09
Kutargument :rolleyes:

Gaat niet om dubbeltjes, gaat om bedragen.....
Ik rijd zelf een GTD uit de vag tak, maar dat is echt niet leuk qua verbruik ofzo. Ik wil gewoon een snelle auto rijden. Maar bij een diesel die 1:15 neemt en daar de vaste lasten nog over..... (de diesel is ook asociaal duur hedendaags)
Ik zou bij de volgende auto zeker G3 of LPI overwegen...

Nee jij hebt een goed argument? :screwy:

Lees het verhaal hierboven maar, precies wat ik bedoel.

Koop lekker een Aygo als je zuinig wilt rijden, een GTI moet je niet mee rommelen. Technisch gezien dus niet (zoals hierboven staat) maar ook niet omdat je het idee van een GTI voorbij streeft. Sportief rijden vs economisch, die 2 gaan gewoon niet samen.

Chriskee.
29-10-2011, 16:24
Koop een Fiets ofzo..
Ik moet een fiets kopen, maar normaal antwoorden kun jij ook niet he?

Koop lekker een Aygo als je zuinig wilt rijden, een GTI moet je niet mee rommelen. Technisch gezien dus niet (zoals hierboven staat) maar ook niet omdat je het idee van een GTI voorbij streeft. Sportief rijden vs economisch, die 2 gaan gewoon niet samen.
Mijn vraag is puur en alleen of het KAN. Of het ethisch verantwoord is of wat dan ook, interesseert mij persoonlijk geen ruk, en ik denk mijn pa ook niet, anders wilde hij er niet meer informatie over hebben..
Als ik zou zeggen dat het om een Jetta VI - of wat dan ook - ging, was het zeker wel goed he?



We rijden nu al jaren lang, met verschillende auto's, probleemloos op gas. En er is gewoon niets om op aan te merken. Ja goed, het onderhoud komt wat nauwkeuriger, maar dat is geen ramp... Echter, zoals al 20x gezegd is, de nieuwe Toyota's kunnen niet op gas lopen, vanwege de "zwakke" cilinderkop.

Dus, jullie te geloven, kan een Golf BiFuel, wat ook een FSI systeem heeft, wel op LPG/LPI, maar een GTI niet? :shake:

Objectief een antwoord geven blijft toch moeilijk...

Melvin
29-10-2011, 17:52
Ik zeg doen! Ik weet toevallig dat http://www.autospeciaal.nl/ ooit een A4 TFSI op LPG heeft afgeleverd en dat gaat prima.

Het kan me overigens minder dan niks interesseren welke auto jij naar LPG wilt ombouwen. Als je geen GTI neemt, verkoopt en bouwt VW een GTI minder aan het eind van de rit. Als je er wel een neemt, boeien wat je ermee doet! Het is niet dat ze zeldzaam zijn ofzo :cool:

Chriskee.
30-10-2011, 09:16
Dan zal ik daar eens informeren, bedankt voor de info Melvin :)

bprijs
30-10-2011, 16:50
Heb zelf ook al een beetje research gedaan want wil ooit misschien nog een keer een tfsi op lpg in een golf 1 bouwen.
Het schijnt dat vialle een nieuw systeem heeft ontwikkeld dat LPDI heet en ook speciaal voor de TFSI motoren word geleverd.
Volgens mij kwam dat binnenkort op de markt en moest rond de 2800 euro kosten.
Bij dit systeem werd het gas rechtstreeks vloeibaar in de cilinders gespoten.
Dus ook voor de gti is er hoop ;)

En laat de mensen maar zeuren over je moet niet op gas rijden.
Op benzine rijden de staatskas spekken en vervolgens alles weg zien vliegen in Europa ben ik ook geen voorstander van. :rolleyes:

Chriskee.
30-10-2011, 18:00
Daar hebben we zelf nog niks over gevonden, maar dan ga ik daar eens naar zoeken :thumbup:

Samurai
30-10-2011, 20:23
Vialle maakt supersystemen!

Bij mij is het verbruik op gas 1op12

De Pul
30-10-2011, 20:31
klant van ons rijd een dodge ram srt 10 op lpi,moest een speciale computer voor gemaakt worden omdat die nog niet bestond voor 10cil.ding is op de bank geweest en gaf nog meer pk's dan op benzine.is natuurlijk niet echt een vergelijk,maar wel dat wat dat aangaat alles mogelijk is.

Samurai
30-10-2011, 20:39
Dat is heel vaak het geval dat je meer pk's hebt op gas!

octaangehalte van gas is meer dan 100.

Samurai
30-10-2011, 20:41
hier nog een mooi stukje over gas:

http://www.scholieren.com/werkstukken/17337

Audi1981
04-11-2011, 14:21
Het schijnt dat Vialle een nieuw systeem heeft ontwikkeld dat LPDI heet en ook speciaal voor de TFSI motoren word geleverd.
Volgens mij kwam dat binnenkort op de markt en moest rond de 2800 euro kosten.
Bij dit systeem werd het gas rechtstreeks vloeibaar in de cilinders gespoten.



Juist! Klikkerdeklik (http://www.vialle.nl/producten/lpdi.html?L=1)

Chriskee.
01-12-2011, 15:23
Super! :thumbup:

MauSeR35
31-01-2012, 17:15
Ben eigenlijk wel benieuwd of er al een keuze is gemaakt en of het ook een gti op gas is geworden, en zo ja hoe rijd het?

Chriskee.
01-02-2012, 19:33
Het is nog niet rond, dus qua rij-ervaring kunnen we nog niks zeggen :tongue:

richard-polo
02-02-2012, 11:11
Jongens, als je het niet kan betalen koop dan 1 of andere vreselijke Toyota Ygo, of 1 of andere FOX met een 3 pitter.. Dan kan je goedkoop rijden!

Dus: GEEN GAS op een Volkswagen! En ZEKER niet op een TUrbo motor met directe inspuiting.. Gas is om op te koken, en niet om op te rijden...

..


:shake: ....

http://www.polotreff.de/forum/t/218449
leuk voorbeeld van gas en een 1,6l 16Vgti motor met kompressor.. :tongue:

Clean_golf_3
21-11-2015, 15:53
Ondertussen al meer info over tfsi motoren op lpi , speel soms met de gedachte een mk V gti op lpi te leggen = snelle , zuinige , praktische daily