PDA

View Full Version : Schokdempers inkorten

Melvin
14-10-2011, 16:27
Iemand hier ervaring met het inkorten van schokdempers (in dit geval golf 1) ?

Ik zit te denken de zuigerstang korter te maken, afslijpen en weer draad te laten tappen...

Heeft iemand dit al eerder gedaan hier?

René
14-10-2011, 16:29
klasgenoot van me heeft dat een keer gedaan bij een golf 3. Werkte prima. Alleen moet je wel de bovenste moer vast- en losdraaien met een luchttolletje, omdat je er geen inbus meer in kan drukken.

Melvin
14-10-2011, 16:30
Dat is wel waar ja... is dit iets wat op een draaibank moet gebeuren allemaal, of kun je zelf aan het slijpen en draad tappen daarop?

The_Maxx
14-10-2011, 16:30
is het niet makkelijker en goedkoper om gewoon een setje ingekorte schokdempers te kopen? Heb je ook het probleem van het ontbrekende inbusstuk niet.

Melvin
14-10-2011, 16:31
Geen idee.. Kost dat dan?

Mijn einddoel is overigens comfortabel laag. Er zit nu een schroefset onder de mk1 die nog geen 3mm vering toe laat... wat absurd is, want er is voldoende bodemvrijheid en ik heb hoge, smalle banden, dus ruimte genoeg om te veren in de wielkassen!

René
14-10-2011, 16:33
Hij heeft het op een draaibank gedaan en is behoorlijk lang bezig geweest met het snijden van het draad.

Of het ook wil in een bankschroef, de flex er door en er draad op maken met een snijmoertje weet ik niet.....ik zou zeggen; probeer het;)

Melvin
14-10-2011, 16:35
Ik heb niet veel te verliezen idd :) Morgen ga ik eens goed kijken hoe en wat. Verder ben ik nog steeds benieuwd naar 'ervarensdeskundigen'... laat je horen!

René
14-10-2011, 16:37
Weet trouwens niet welk draad erop hoort en wel draad je erop wilt hebben, maar je moet in elk geval de zuigerdiameter op de juiste maat hebben van het draad. Als deze bijvoorbeeld net iets dikker is dan het buitendraad, moet je er eerst een stuk af laten draaien.

Melvin
14-10-2011, 16:38
Jep.. en ik geloof dat het draad een stuk kleiner is dan de zuigerstang zelf. Dus zal sowieso gedraaid moeten worden dan... Hoe kan ie dan ingespannen worden?

René
14-10-2011, 16:41
even denken....

Mijn klasgenoot had hem met het oude schroefdraad ingespannen....toen de zuigerstang op maat gedraaid voor het buitendraad....daarna het draad erop gesneden en als laatst het oude schroefdraad eraf gestoken.

Nou weet ik niet meer precies of hij de schokdemper aan de andere kant in een center had draaien voor steun of niet...volgens mij wel.

staande golf
17-10-2011, 17:34
Zou hem maar wel steunen met een meelopend-center ja! ;)

Melvin
26-10-2011, 08:51
Is het niet mogelijk de zuigerstang af te slijpen en het schroefdraad gedeelte een stuk lager weer in te lassen?

(het is mogelijk natuurlijk, maar nog sterk genoeg?)

berendd
26-10-2011, 09:14
waarom zet je niet gewoon wat zachtere veren in je schroefset?

veren voor een schroefset kan je in verschillende hardheden krijgen en makkelijk vervangen en ze zijn nog goedkoop ook.

http://www.rallydesign.co.uk/index.php?cPath=465_1152_1153_1154

(als de maat niet goed is even hier kijken: http://www.rallydesign.co.uk/index.php?cPath=465_1152_1153)

Melvin
26-10-2011, 09:16
Nice, die zijn inderdaad cheap! Hoe werkt hun rate, meer is harder?

Vervelend is alleen, de auto gekocht met schroefset. Is zo'n tec-tuning set en rijdt echt voor geen meter. Demping mag ook een heel eind zachter heb ik het idee (nuja, nu is het moeilijk onderscheiden welk gedeelte de vering voor rekening neemt, en welk gedeelte de demping. Er is nu namelijk geen vering en demping :D)..

berendd
26-10-2011, 09:28
zou dan inderdaad het mooiste zijn om een schroefsetje met verstelbare demping te hebben. je kan even testen hoeveel het scheelt als je je huidige set op zijn hoogste stand zet. demping zou dan wat zachter moeten zijn en de veren blijven hetzelfde.

volgens mij is de spring rate lb/inch

http://www.miracerros.com/mustang/springs_calcs.htm