Log in

View Full Version : Golf 3 1.6CL trilling

Hrdstyl3r
15-10-2011, 10:44
Hallo iedereen,

Een paar weken terug heb ik een Golf 3 aangeschaft, een 1.6 CL uit 1994.
Deze auto heeft de hele tijd goed gereden totdat ik op vakantie ben geweest en ongeveer 1200km snelweg heb gereden.
Bij 55 km/h en 90 km/h begint de auto een beetje te trillen ongeacht welke versnelling ik rijd en na deze snelheid neemt het weer af.
Ook hoor bij hobbels in de weg rechtsachter een geluidje wegkomen wat klinkt op iets van hol ijzer wat los in de kofferbak ligt en tegen elkaar aan komt (moeilijk te omschrijven).

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Spierings
15-10-2011, 12:31
Zou beginnen met het controleren of je velgen krom zijn en deze te balanceren.

Wat het geluid is is moeilijk te zeggen, zou beginnen met het controleren van de ophanging.

Antera
15-10-2011, 14:19
wielen eerst even laten balanceren want duid op onbalans is de wielen meten voor en achter doen want de trilling kan ook van achter komen.

dat rechts achter zou ik eens de bevestiging van de schokdemper in de kofferbak controleren daar zitten schoteltjes en moertjes enz en misschien dat die wat los zitten

Hrdstyl3r
16-10-2011, 12:11
Ik heb eerst maar eens mijn banden opgepompt en gekeken naar dat schoteltje, daar zit alles vast en mijn banden waren redelijk op spanning.
Helaas is het geluid en trilling er nog steeds.

Ik weet wel zeker dat het van de rechterachterwiel komt aangezien ik even met mijn ramen open gereden heb en het ook op die manier hoor.
Ik kan het rechter achter wiel ook naar mij toe trekken voor ongeveer een cm.
Zou dit kunnen duiden op een kapotte wiellager?

Spierings
16-10-2011, 12:28
I
Ik kan het rechter achter wiel ook naar mij toe trekken voor ongeveer een cm.
Zou dit kunnen duiden op een kapotte wiellager?
Waarschijnlijk wel, maar een cm is wel heel overdreven veel.
Haal de trommel RA anders los om te controleren.

Zou er in ieder geval niet meer mee rijden.

Antera
16-10-2011, 13:07
dan heb je inderdaad speling op je wiellager als is dat wel erg veel. krik hem eens op en geef het wiel een draai dan moet je het wel zien en horen als het lager speling heft.

Hrdstyl3r
18-10-2011, 10:44
Hoi,

Het leek inderdaad meer dan het was, heb de auto opgekrikt en waarschijnlijk stond hij verkeer ofzo want nu bewoog hij net zoveel als linksachter.
Heb er nog een draai aan gegeven maar wiel slijt niet aan o.i.d.
Wel heb ik gezien dat de schokdemper een beetje lekt.
Klinkt ook logisch qua het geluid dat ik hoor.
Ik denk dat die ik die eerst eens ga vervangen...

Antera
18-10-2011, 20:03
Hoi,

Het leek inderdaad meer dan het was, heb de auto opgekrikt en waarschijnlijk stond hij verkeer ofzo want nu bewoog hij net zoveel als linksachter.
Heb er nog een draai aan gegeven maar wiel slijt niet aan o.i.d.
Wel heb ik gezien dat de schokdemper een beetje lekt.
Klinkt ook logisch qua het geluid dat ik hoor.
Ik denk dat die ik die eerst eens ga vervangen...

vervang ze dan meteen alle 2

Hrdstyl3r
19-10-2011, 08:51
Dat doe ik ook.
Ik weet trouwens dat wanneer je ze voor vervangt je de banden ook opnieuw moet uitlijnen moet dit achter ook?