Log in

View Full Version : achter wiel staat wat scheef golf 1

vwfiel
25-10-2011, 17:15
Sinds een paar dagen ben ik in bezit van een golf 1
Nu zei iemand tegen me dat me 1 achterwiel wat scheef stond
Dat had ik dus niet gezien bij aankoop
Wat kan dat zijn ?
Kan je die stellen ?

Mk1driver
25-10-2011, 17:17
Ik zou hem even laten uitlijnen, dan weet je zeker hoe scheef de boel echt staat.

G60variant
25-10-2011, 17:30
achteras van een golf 1 is niks aan te stellen.

maar inderdaad even uit laten lijnen, weet je precies wat er loos is.
anders achterasje vervangen..

vwfiel
25-10-2011, 17:31
kan het een wiellager zijn ?
Is dat makkelijk te doen ?
Wat gaat me dat weer kosten ?

Spierings
25-10-2011, 18:52
kan het een wiellager zijn ?
Is dat makkelijk te doen ?
Wat gaat me dat weer kosten ?
Je moet toch veel speling hebben wil het wiel er schuin eronder staan.

Zou gewoon beginnen met het controleren van de ophanging, mocht je daarbij niks vinden zou ik de uitlijning laten controleren. Mocht het wiel volgens de uitlijning te (ver) buiten zijn waarde zijn zit er waarschijnlijk niks anders op als de achteras te vervangen. Of je moet het op een goedkope manier met een cambershim oplossen.

vwfiel
25-10-2011, 18:56
Hoe kan ik dan kontroleren als ik een andere as koop of hij recht is ?

Chriskee.
31-10-2011, 22:58
Is 'ie verlaagd?
Dan wil dat ook wel eens gebeuren :D

Of staat de sporing verkeerd?

Melvin
01-11-2011, 08:50
@chriskee: sporing verkeerd? Zoals hierboven al genoemd, je kunt niets stellen aan de achteras van een golf 1.

Als een wiel toch te schuin staat, is zeer wss je astap krom of de as zelf krom. In beide gevallen denk ik handiger om een 2ehands as eronder te knopen. Je kunt dan eigenlijk nauwelijks zien of die wel recht is, dat is natte vingerwerk...

jk vento
23-01-2012, 20:20
dat heb ik gehad met me golf 3, banden sleten scheef af, had ook een astap krom. kwam er pas achter toen de hele as er onder weg was en de nieuwe er al onder hing, hij was krom nabeneden gebogen!:O
en de vorige eigenaar heeft dat proberen op te lossen door ringetjes tussen de astap en de as te doen:| hij is weer uitgelijnd en alles is weer piekfijn voor elkaar!

arthur
23-01-2012, 21:30
Krik de auto even op en voel aan het wiel, zit alles goed vast zonder spelling is inderdaad waarschijnlijk je astap of as krom.

Toevallig een paar maanden geleden bij een mk1 van een maatje gedaan (hij was apk afgekeurd doordat de band die tegen de veer liep, visueel was er niet veel te zien buiten de schuin afgesleten band, as bleek wel degelijk krom), best een karwei maar met gezond verstand prima te doen.

EelcoB
24-01-2012, 15:55
Heb nog wel een goed asje voor je! :thumbup: