PDA

View Full Version : HOW-TO Distributieriem en keerringen vervangen Golf II 1.05 en 1.3 Deel 1 van 2


JohanV
26-10-2011, 20:14
HOW-TO VOOR HET VERVANGEN VAN DISTRIBUTIERIEM EN KEERRINGEN VAN DE GOLF II 1.05 en 1.3
(Deel 1 van 2)

Gemaakt voor de motorcodes:
1.05 liter: GN, HZ >> 786022, AAU >> 015867
1.3 liter: HK, MH, NZ >> 200000, 2G >> 262739, PY >> 002177, 3F >> 008526

Bruikbaar voor (zelfde principe, andere riem):
1.05 liter: HZ 786023 <<, AAU 015868 <<, AAK, ACM
1.3 liter: NZ 200001 >>, 2G 262740 >>, PY 002178 >>, 3F 008527 >>, AAV
1.4 liter: ABD
1.6 liter: ABU

Let dus vooral bij HZ, AAU, NZ, 2G, PY en 3F op het motornummer!

Moeilijkheidsgraad: 2/3
Geschat tijdsbestek: 3 uur

Download PDF: HOW-TO Distributie NZ (http://vw-nz.freehostingcloud.com/images/distributie/How-to%20Distributie%20NZ.pdf)

Bevat:
- DISTRIBUTIERIEM en WATERPOMP VERVANGEN
- KRUKASKEERRING en NOKKENASKEERRING VERVANGEN
- OLIE en KOELVLOEISTOF VERVERSEN
- Foto's en data gelden voor een Golf II NZ >> 200000!

BENODIGD GEREEDSCHAP:
Engelse sleutel
Griptang voor slangenklem
Grote schroevendraaier
Lange inbussleutel maat 6
Momentsleutel (tot minimaal 90 Nm)
Ratel
Sleutels/doppen maten 10, 13, 19, 24

BENODIGDE ONDERDELEN:
2x Keerring - 068103085E - krukas- en nokkenaskeerring zijn gelijk
Krukasbout - N90292802
Distributieriem - 052109119
Waterpomp met O-ring - 052121005AX
V-snaar - 052903137F - 9,5 x 675mm
Koelvloeistof ± 5 liter - G12+
Carterstopring - N0138492 - maat A14x20
Olie ± 3,5 liter - 5W40 of 10W40, minimaal VW502.00
Oliefilter - 056115561G - winding 3/4”-16

WEL HANDIG:
Wielblokken
Twee platte opvangbakken, inhoud ± 5 liter
Wasbenzine
Twee parkertjes of kleine inbussleuteltjes
Vloeibare siliconenpakking


STAP 1 – Voorbereiding
Haal de minpool van de accu los. Verwijder de luchtfilterbak en luchthoeveelheidsmeter in verband met de nodige ruimte.

http://img831.imageshack.us/img831/2126/77562734.jpg

Verwijder de voorste distributiekap.

http://img90.imageshack.us/img90/6448/23114961.jpg

Krik de auto op en bouw wat veiligheid in met bijvoorbeeld wielblokken. Zorg dat je de auto niet makkelijk van de krik kunt drukken. Verwijder het rechter voorwiel.

http://img851.imageshack.us/img851/4329/38280633.jpg


STAP 2 – V-snaar verwijderen
Met twee sleutels 13 de moer wat lossen, vervolgens de grote moer (waar het tandwiel aan zit) met de Engelse sleutel draaien zodat de dynamo naar de motor toe kantelt en de V-snaar ontspant.

http://img5.imageshack.us/img5/5420/0453b.jpg

De V-snaar verwijderen.

http://img14.imageshack.us/img14/2267/43662056.jpg


STAP 3 – Motor in BDP

Haal de distributiekap los en kijk waar de rotor heen wijst en zoek de kerf in het huis van de stroomverdeler op. De kerf zit wat verstopt achter het zwarte stofkapje.

http://img35.imageshack.us/img35/1949/42621676.jpg

Draai de krukas aan de krukasbout met sleutel 19 door, rechtsom als je er van de distributiekant tegenaan kijkt.

http://img148.imageshack.us/img148/4741/33643726.jpg

Draai door totdat de kerf in de krukaspoelie bij het punt O ligt (O = Obere Totpunkt, bovenste dode punt van de eerste cilinder). Kijk nu naar het nokkenasriemwiel. Hierin zit in de rand een putje. Deze moet nu bij de kunststof pijl aan de distributiekap liggen.

http://img402.imageshack.us/img402/2890/95267311.jpg

Aan de andere kant moet de rotor nu naar de kerf op het stroomverdelerhuis wijzen. Dit is ook een indicatie voor het bovenste dode punt. Als dit niet klopt, draai dan de krukas verder door totdat het wel klopt. De krukas draait namelijk twee keer zo snel als de nokkenas, dus je kan 180 graden verkeerd zitten.

http://img5.imageshack.us/img5/1305/77571579.jpg


STAP 4 – Krukas blokkeren
Haal het kunststof dopje uit de versnellingsbak en steek er een grote stevige schroevendraaier in. Je voelt meteen de tanden van de starterkrans wel.

http://img263.imageshack.us/img263/6130/1016eu.jpg

Op deze manier kun je de krukas straks blokkeren.


STAP 5 – Koelvloeistof eruit
Zet de verwarmingschuif volledig naar rechts. Zo komt de koelvloeistof ook uit de slangen van de kachelradiateur.
Plaats een platte opvangbak onder het laagste punt van de onderste radiateurslang. Haal de slangenklem los. Wring de slang voorzichtig van de buis en laat de koelvloeistof in de bak lopen.

http://img37.imageshack.us/img37/9505/85745475.jpg

Let op, de koelvloeistof komt met een golf zowel uit de radiateur als uit de motor. Zet na afloop de radiateurslang weer op zijn plaats en zet vast met de slangenklem.


STAP 6 – Krukaspoelie los
Als de vier inbusboutjes van de krukaspoelie erg smerig zijn, krab ze dan met een schroevendraaier binnenin schoon.

http://img821.imageshack.us/img821/81/21098917.jpg

Zet sleutel 19 op de grote krukasbout. Sla met een hamer inbussleutel 6 precies recht in de inbusboutjes. Als je deze boutjes doldraait, ben je ver van huis.

http://img31.imageshack.us/img31/3025/74116009.jpg

Draai de boutjes los door af te zetten tegen de krukasbout. Door schoksgewijs te draaien of even aantikken springen ze wel los. Het zijn korte boutjes.

http://img195.imageshack.us/img195/4986/20708389.jpg


STAP 7 – Krukasbout één slag los
Dit is een lastig punt omdat de krukasbout heel erg vast kan zitten. Het handigst op te lossen met z’n tweeën waarbij één iemand de krukas blokkeert met de schroevendraaier in de starterkrans en de ander zich bezighoudt met de krukasbout.

http://img11.imageshack.us/img11/9777/35813861.jpg

http://img263.imageshack.us/img263/6130/1016eu.jpg

Zet dop 19 met een stevige ratel op de krukasbout. Verleng zonodig met een stuk pijp. Bij mij waren naast een stuk pijp nog enige hengsten met een hamer nodig om de bout een slag los te krijgen. De starterkrans kan het wel hebben. De bout voorlopig nog even laten zitten.


STAP 8 – Nokkenasbout één slag los
Blokkeer het riemwiel, bijvoorbeeld met een schroevendraaier of dop 10 op het boutje achter het riemwiel.

http://img831.imageshack.us/img831/5360/26780985.jpg

Zet dop 24 met een ratel op de nokkenaswielbout. Deze bout kan ook behoorlijk vast zitten, maar is veel korter en dunner dan de krukasbout.

http://img148.imageshack.us/img148/6859/48551227.jpg


STAP 9 – Krukaspoelie verwijderen
Trek de krukaspoelie er recht af. De krukasbout hoeft hiervoor niet verwijderd te worden want de poelie schuift eroverheen. Door de roest kreeg ik hem er zo niet direct af, dus alsnog de krukasbout er met sleutel 19 helemaal uit gedraaid en de poelie inclusief krukasriemwiel recht eruit getrokken.

http://img31.imageshack.us/img31/9843/88596644.jpg

http://img37.imageshack.us/img37/1883/84156222.jpg

De distributieriem is nu meteen ontspannen. Dit geeft nu verder geen problemen, want de krukas is nog wel geblokkeerd op de starterkrans en je draait de krukas verder ook niet. Er is goed te zien dat er een uitsparing in de krukas zit, dit betekent dat de poelie er ook maar op één manier in kan.

http://img18.imageshack.us/img18/6843/36346572.jpg

http://img831.imageshack.us/img831/2259/63103784.jpg


STAP 10 – Distributieriem ontspannen
Officieel moet na het verwijderen van de krukaspoelie de distributieriem ontspannen worden door de waterpomp te verdraaien. Zet de opvangbak van de koelvloeistof nu hier onder. Draai de drie zeskantbouten (maat 10) een slag los en draai de waterpomp weg door een schroevendraaier in de uitsparing te steken. Door met de klok mee duwen ontspant de distributieriem.

http://img18.imageshack.us/img18/2242/image2vgnv.jpg

Bij het lossen van de bouten komt er nog veel meer koelvloeistof uit.

http://img851.imageshack.us/img851/2571/12368998.jpg

http://img195.imageshack.us/img195/489/94764269.jpg

http://img805.imageshack.us/img805/5655/12816238.jpg

http://img163.imageshack.us/img163/1880/33510115.jpg


STAP 11 – Distributieriem verwijderen
Verwijder het onderste distributiekapje door twee zeskantbouten los te draaien (maat 10).

http://img703.imageshack.us/img703/8412/15737132.jpg

Neem vervolgens de distributieriem eraf.

http://img849.imageshack.us/img849/7608/60366103.jpg


STAP 12 – Nokkenasriemwiel verwijderen
Draai nu de nokkenaswielbout met dop 24 helemaal los. Zonodig het wiel weer tegenhouden met een schroevendraaier of dop 10 op het boutje achter het wiel. Neem het nokkenasriemwiel af. Er is goed te zien dat er een uitsparing in de nokkenas zit, dus het riemwiel kan er ook maar op één manier in. Draai de boutjes van de achterste distributiekap los. Tweemaal maat 10 en éénmaal maat 13.

http://img163.imageshack.us/img163/2172/39555483.jpg

http://img714.imageshack.us/img714/4782/74450307.jpg


STAP 13 – Waterpomp verwijderen
Verwijder de waterpomp nu volledig door de drie zeskantboutjes (maat 10) inclusief ringetjes eruit te draaien. Neem meteen de achterste distributiekap mee. Op de foto is goed te zien wat er in geval van een lekkende nokkenaskeerring gebeurt.

http://img204.imageshack.us/img204/6222/16101431.jpg

http://img809.imageshack.us/img809/3338/44957089.jpg


STAP 14 – Grote schoonmaak
Maak nu alles grondig schoon, zowel de distributiekant van de motor als alle kappen, poelies, wielen en bouten. Verwijder olie en alles wat er allemaal verder aangekoekt is. Maak op het blok vooral de rand goed schoon waar de waterpomp zit. Verwijder eventueel resten vloeibare pakking, resten O-ring, schuur eventuele roest weg en zorg dat het oppervlak weer glad is.

JohanV
26-10-2011, 20:17
HOW-TO VOOR HET VERVANGEN VAN DISTRIBUTIERIEM EN KEERRINGEN VAN DE GOLF II 1.05 en 1.3
(Deel 2 van 2)


STAP 15 – Keerringen vervangen
Bij de NZ zijn krukaskeerring en nokkenaskeerring exact hetzelfde.

http://img163.imageshack.us/img163/5943/60959993.jpg

Draai bijvoorbeeld twee parkers in de keerring en trek hem er recht uit. Het rode gedeelte is zacht en er zit ruimte achter. Het lukt ook met kleine inbussleutels. Op een bepaald moment plopt de keerring er wel uit.

http://img850.imageshack.us/img850/3821/32538764.jpg

Beschadig de randen in de opening niet. Rondom schoonmaken. Duw de nieuwe keerring erin en tik hem er rustig en gelijkmatig in met bijvoorbeeld een grote dop en een hamer. Zover mogelijk intikken.

http://img683.imageshack.us/img683/7773/78978349.jpg

http://img707.imageshack.us/img707/4407/13207039.jpg

http://img832.imageshack.us/img832/4893/17300453.jpg

http://img4.imageshack.us/img4/84/91996920.jpg

http://img52.imageshack.us/img52/6056/20673491.jpg

http://img269.imageshack.us/img269/4287/26003292.jpg


STAP 16 – Waterpomp monteren
Neem de nieuwe waterpomp. Monteer de nieuwe O-ring in de rand van de waterpomp. Als de oude waterpomp nog soepel draait en geen enkele speling op de as heeft en er verder geen koelvloeistoflekkage is geweest, kan de oude waterpomp wel opnieuw worden gebruikt. Gebruik wel altijd een nieuwe O-ring. Doe er eventueel nog wat vloeibare siliconenpakking op en monteer de waterpomp tegelijk met de achterste distributiekap. Draai de drie maat 10 boutjes met ringetjes handvast. Bevestig de distributiekap tegelijkertijd.

http://img856.imageshack.us/img856/3061/74022295.jpg


STAP 17 – Krukasriemwiel monteren
Monteer het krukasriemwiel. Deze valt precies in de uitsparing in de krukas. Draai de bout er handvast in zonder de krukas verder te verdraaien. Linksonder op de foto zit een markeringspunt dat straks nodig is.

http://img90.imageshack.us/img90/8893/33224998.jpg


STAP 18 – Nokkenaswiel monteren
Monteer het nokkenasriemwiel en draai ook deze bout handvast zonder de nokkenas verder te verdraaien.

http://img153.imageshack.us/img153/6117/95756543.jpg


STAP 19 – Distributieriem aanbrengen
Leg de nieuwe distributieriem erop. Begin bij het nokkenasriemwiel aan de voorzijde en leg hem daarna strak om het krukasriemwiel onderaan en om de waterpomp. Aan de voorzijde moet het met de tanden exact passen.

http://img803.imageshack.us/img803/3948/76135261.jpg

Als het niet helemaal klopt en je per ongeluk één van de twee riemwielen dreigt te verdraaien of het gewoon niet vertrouwt, monteer dan even de krukaspoelie en draai de inbusboutjes met de hand aan. Het markeringspunt van het krukasriemwiel moet precies achter het gaatje in de krukaspoelie vallen.

http://img836.imageshack.us/img836/6256/4549g.jpg

Je kunt nu zien of de kerf op de poelie nog wel klopt met het merkteken O. Zonodig weer even iets bijdraaien. Veel zal het nooit schelen want de starterkrans blijft gewoon geblokkeerd.

http://img11.imageshack.us/img11/6553/21685495.jpg

Kijk of het putje op het nokkenasriemwiel ook nog steeds bij het merkteken staat.

http://img263.imageshack.us/img263/4632/image1jrk.jpg

Dit kan eigenlijk niet fout. Moet je toch de nokkenas draaien, dan mag daarbij geen enkele cilinder in het bovenste dode punt staan, met grote kans op het beschadigen van de kleppen doordat ze de cilinder raken. De krukas mag dan dus juist NIET op het merkteken O staan.

Pak de krukaspoelie er weer af en monteer de onderste distributiekap met de twee boutjes maat 10. Het uitstekende plaatje met de merktekens valt hier doorheen.

http://img827.imageshack.us/img827/3343/36928801.jpg


STAP 20 – Distributieriem spannen
Span de distributieriem door een schroevendraaier in de uitsparing te steken en de waterpomp tegen de klok in te duwen. Span de distributieriem totdat deze aan de voorzijde in het midden tussen nokkenas en krukas nog een kwartslag gedraaid kan worden. Draai de drie zeskantboutjes maat 10 van de waterpomp stevig vast (20 Nm).

http://img810.imageshack.us/img810/2406/58117856.jpg


STAP 21 – Krukasbout en nokkenasbout vast
Draai met een momentsleutel en dop 19 de krukasbout volledig vast tot 90 Nm, door tegelijkertijd de krukas stevig te blokkeren met de schroevendraaier in de starterkrans. Het is het handigst om dit met zijn tweeën te doen. De krukasbout is vanaf chassisnummer ..-H-160001 een rekbout en moet nog 1/3 nagedraaid worden.

Draai met de momentsleutel en dop 24 de nokkenaswielbout volledig vast tot 80 Nm, door tegelijkertijd het wiel te blokkeren met een schroevendraaier of dop 10 op het boutje achter het riemwiel.

Omdat de distributieriem er al op zit, is er geen gevaar dat de merktekens niet meer kloppen. Controleer nogmaals de spanning van de distributieriem.


STAP 22 – Krukaspoelie monteren
Druk de krukaspoelie over de krukasbout heen en monteer hem met de vier inbusbouten en veerringetjes. Zet af tegen de krukasbout met een sleutel 19 (20 Nm).

http://img836.imageshack.us/img836/6256/4549g.jpg

http://img508.imageshack.us/img508/2079/65365708.jpg


STAP 23 – Handmatige test
Verwijder de schroevendraaier uit de versnellingsbak en steek de kunststof dop er weer in. Draai de motor minimaal tweemaal helemaal rond met sleutel 19 aan de krukas. Let op of er metaalgeluiden te horen zijn. Zo ja, direct stoppen. De merktekens staan dan niet goed. In dat geval: waterpomp weer los, riem weer afnemen, merktekens wel goed zetten en alles weer aanbrengen. Monteer ook de luchtfilterbak met de luchthoeveelheidsmeter weer. De voorste distributiekap kan er ook weer op.

http://img651.imageshack.us/img651/3553/27567926.jpg

http://img40.imageshack.us/img40/15/23052616.jpg


STAP 24 – V-snaar monteren
Leg de V-snaar om de krukaspoelie en de dynamopoelie. Draai met de moer maat 13 met de hand vast zodat de dynamo niet helemaal loshangt. Met de Engelse sleutel het tandwiel draaien zodat de V-snaar gespannen wordt met de spanbeugel. Draai vervolgens met twee sleutels 13 de dynamo helemaal vast. Een nieuwe V-snaar mag in het midden tussen de poelies 2 mm in te drukken zijn, een gebruikte 5 mm.

http://img5.imageshack.us/img5/5420/0453b.jpg


STAP 25 – Koelvloeistof bijvullen
Vul nieuwe koelvloeistof bij in het expansievat tot aan max. Kijk voor de zekerheid of er geen lekkage is rond de waterpomp. Zonodig nog vaster zetten.


STAP 26 – Starten
Start de motor. Als dat niet lukt, staan de merktekens waarschijnlijk toch verkeerd. Als er jankende geluiden van de distributieriem komen, dan staat de riem te strak gespannen. Als de distributieriem tegen de distributiekap klappert, staat de riem te slap gespannen. In beide gevallen de riemspanning bijstellen met de waterpomp. Controleer op lekkages van koelvloeistof rond de waterpomp en olie rond de nieuwe keerringen.


STAP 27 – Koelsysteem ontluchten
Motor warm laten draaien tot de koelventilator tweemaal is aangeslagen. Radiateur en kachelradiateur zijn dan ook weer gevuld met koelvloeistof in plaats van lucht. Wacht tot de koelvloeistof helemaal afgekoeld is. Koelvloeistof weer bijvullen tot max.

STAP extra – Olie verversen met filterwissel
Plaats de opvangbak onder de carterpan.

http://img94.imageshack.us/img94/1965/21102276.jpg

De carterplug losdraaien met sleutel 19. Uitdraaien en als hij los is in één vloeiende beweging uittrekken. Laat hem niet in de olie vallen en zorg dat de carterstopring meekomt. Laat de olie eruit lekken.

http://img97.imageshack.us/img97/6531/57941566.jpg

Draai het oliefilter linksom los.

http://img638.imageshack.us/img638/2766/91845515.jpg

Als deze echt te vast zit bijvoorbeeld met een oliefiltersleutel of een grote bahco losdraaien. In het extreme geval een grote schroevendraaier dwars door het filter heen steken en losdraaien. Laat de olie hier ook uit lopen. In het filter zit ook ongeveer een halve liter olie.

http://img828.imageshack.us/img828/7070/80788655.jpg

Alle oliesporen wegpoetsen. De ring van het nieuwe oliefilter licht invetten of met wat olie inwrijven, daarna met de hand zo vast mogelijk aandraaien.

http://img13.imageshack.us/img13/1715/42690586.jpg

De carterplug met een nieuwe carterstopring er weer in draaien en met sleutel 19 vastdraaien. Niet al teveel kracht zetten anders beschadigt de schroefdraad in de carterpan.

http://img714.imageshack.us/img714/9559/20471881.jpg

In een NZ hoort 5W40 of 10W40 olie met minimale kwalificatie VW502.00. Dikkere olie is slechter voor de hydraulische klepstoters.

http://img10.imageshack.us/img10/2366/44042261.jpg

Inclusief oliefilterwissel gaat er 3,5 liter olie in, maar er kan altijd wat olie in de motor achterblijven. Daarom na ongeveer 2,5 liter olie bijvullen via de vuldop het niveau peilen. Bijvullen tot de peilstok max niveau aangeeft, en vooral nooit teveel olie erin doen. Beter een halve liter te weinig dan teveel.

http://img534.imageshack.us/img534/5930/59531679.jpg

De vuldop niet vergeten. Vervolgens de motor kort starten. Eerst zullen de klepstoters wat lawaai maken en blijft het olielampje in het dashboard ook knipperen. Als het lampje uitgaat de motor afzetten en controleren op olielekkage rond het oliefilter en de carterplug. Zonodig vaster aandraaien.

The_Maxx
01-11-2011, 23:08
Fijne howto :thumbup:

Al heb ik het idee dat een heleboel fotos niet op de juiste plek staan. De tekst klopt dan niet bij de foto. Hopelijk pas je dit nog aan, want het werkt verwarrend helaas.

2H-2H
01-11-2011, 23:28
Maar wel een Sticky waard dacht ik

JohanV
02-11-2011, 00:33
Fijne howto :thumbup:

Al heb ik het idee dat een heleboel fotos niet op de juiste plek staan. De tekst klopt dan niet bij de foto. Hopelijk pas je dit nog aan, want het werkt verwarrend helaas.
Dank je voor de tip, stonden een aantal inderdaad niet goed! Ik had de foto's op imageshack gezet en die sorteert lijsten nogal ehh... apart. Chaos met al die nikszeggende links. :screwy:

Het is nu aangepast. De pdf klopte wel verder. :thumbup:

Bontje
02-11-2011, 09:29
enig idee of het met de keerringen het zelfde gevaltje is als bij een 1.3 MH motor?
#durftevragen.

JohanV
02-11-2011, 10:45
Keerringen en distributieriem gaan bij een MH precies hetzelfde.

The_Maxx
02-11-2011, 12:17
Misschien even handig om te vermelden welke motoren hieronder vallen (motorcodes)
In principe is het voor eigenlijk alle smallblocks wel gelijk.

Let bij de aanschaf van de riem en waterpomp op de vertanding. Low en High torque. Low torque heeft brede rechthoekige tanden, High torque heeft smallere puntige tanden. Het aantal tanden verschilt hierdoor ook en het is niet uitwisselbaar. Bij een aantal motortypen zijn beide vertandingen geleverd. bijvoorbeeld NZ en HZ motoren Let hier dus goed op! De fotos in deze howto betreffen duidelijk een Low Torque riem.

Op ebay heb je al setjes: Driem + waterpomp voor c.a. 25 euro exc verzendkosten. Hier is niets mis mee. Kwaliteit is ongeveer gelijk aan wat je bij de onderdelenboer krijgt.

Ik raad het (anders dan in de howto staat) ten zeerste af om de oude waterpomp opnieuw te gebruiken. Omdat deze als spanrol werkt, is de belasting van de lagers bij een nieuwe riem totaal anders als bij de oude riem. Hierdoor kan deze enige tijd na de riemwissel (of er vlak na al) gaan janken/zoemen. Dan kun je weer helemaal op nieuw beginnen.

Wat ik zo even snel weet aan motorcodes waarbij de methodes nagenoeg of volledig hetzelfde zijn, aanvullen mag ;)
ABU
ABD
3F
AAV
NZ
MH
HZ
AAU
AAK

Bontje
02-11-2011, 12:17
Mooi om te weten, heb namelijk nog 2 blokjes die moeten gebeuren.. thank you!

JohanV
02-11-2011, 12:34
Misschien even handig om te vermelden welke motoren hieronder vallen (motorcodes)
In principe is het voor eigenlijk alle smallblocks wel gelijk.

Let bij de aanschaf van de riem en waterpomp op de vertanding. Low en High torque. Low torque heeft brede rechthoekige tanden, High torque heeft smallere puntige tanden. Het aantal tanden verschilt hierdoor ook en het is niet uitwisselbaar. Bij een aantal motortypen zijn beide vertandingen geleverd. bijvoorbeeld NZ en HZ motoren Let hier dus goed op! De fotos in deze howto betreffen duidelijk een Low Torque riem.

Op ebay heb je al setjes: Driem + waterpomp voor c.a. 25 euro exc verzendkosten. Hier is niets mis mee. Kwaliteit is ongeveer gelijk aan wat je bij de onderdelenboer krijgt.


Wat ik zo even snel weet aan motorcodes waarbij de methodes nagenoeg of volledig hetzelfde zijn, aanvullen mag ;)
ABU
ABD
3F
AAV
NZ
MH
HZ
AAU
AAK

Ja je hebt gelijk, daarom had ik dit erbij gezet (misschien niet duidelijk genoeg):

- Ook bruikbaar voor motorcodes HZ (1.05 liter), MH, 2G, PY, 3F, AAU, AAV (1.3 liter)
- Distributieriem - 052109119 - 108 tanden tot motornummer NZ200000
- Waterpomp met O-ring - 052121005AX - 26 tanden tot motornummer NZ200000
- Eventueel V-snaar - 052903137F - 9,5 x 675mm tot chassisnummer 1G-M-368060

Volgens mij kom je hiermee wel ongeveer op hetzelfde uit. De AAK is denk ik precies hetzelfde, ABU en ABD hebben volgens mij sowieso een high torque riem. Zal het lijstje even uitpluizen in ETKA. Ik heb zelf idd de low torque riem met 108 platte tanden (ipv 128) en motornummer NZ160xxx. :thumbup:

The_Maxx
02-11-2011, 12:39
Zijn overigens nog veel meer blokjes waar het op dezelfde manier ongeveer gaat. Ook sleeptuimelaar smallblock motoren hebben ongeveer dezelfde manier van werken.

JohanV
02-11-2011, 14:54
Motorcodes aangepast, ik denk dat het nu klopt. :rolleyes:

gti_power
02-11-2011, 15:45
Krukas moer moet je vervangen als je em loshaalt want dat is een rekbout.

JohanV
04-11-2011, 11:36
Krukas moer moet je vervangen als je em loshaalt want dat is een rekbout.
Je hebt gelijk... ik had hem gelukkig zelf ook wel vervangen. Het stond wat verwarrend (of niet) in mijn boeken. Vanaf chassisnummer ..-H-160000 is dit dus een rekbout, daarvoor nog niet!

Met rekbout moet het moment 90 Nm + 1/3 zijn, zonder rekbout 80 Nm. Zal het even aanpassen.

MK1-17
28-09-2012, 07:11
Eerst en vooral, bedankt voor deze mooie uitleg :thumbup:

Ik had vroeger wel al eens een wiel vervangen, een ander bumpertje gestoken en zo, ...
maar als je het over een distributieriem hebt, begin je toch al een klein stapje verder te gaan :rolleyes:

De beschrijving komt ook perfect overeen met mijn Golf 1 GLS 1.3 uit 1980.

Echter heb ik een vraagje over het volgende punt :

STAP 10 – Distributieriem ontspannen
Officieel moet na het verwijderen van de krukaspoelie de distributieriem ontspannen worden door de waterpomp te verdraaien. Zet de opvangbak van de koelvloeistof nu hier onder. Draai de drie zeskantbouten (maat 10) een slag los en draai de waterpomp weg door een schroevendraaier in de uitsparing te steken. Door met de klok mee duwen ontspant de distributieriem.

en uiteraard daarna terug opspannen:

Is het de bedoeling, als je zoals op het tekeningetje er een schroevendraaier tussensteekt (lijkt een beetje op een soort tandwiel met hele grote tanden) dat je dit dan vlot kan verdraaien, of mag(moet) je hier echt wel kracht op zetten om die waterpomp te verduwen in plaats van te verdraaien ?

Want verdraaien lukt mij niet echt eerlijk gezegd, heb de indruk dat ik die waterpomp moet verduwen, omdat daar niet echt veel beweging in lijkt te zitten.

kan er mij dit iemand bevestigen ? (of juist niet, dan heb ik wsnlijk wel een probleempje :redface: )

Bedankt alvast !

JohanV
05-10-2012, 20:44
Hallo Mk1-17, het moet wel met de schroevendraaier en de boutjes er losjes in, maar het ging ook bij mij moeilijk op die manier (lastig afzetten).

Ik heb hem meende ik zoveel mogelijk al handmatig strak er in gedrukt, toen de boutjes, en daarna nog met de schroevendraaier na "gehefboomd". En toen zat hij eigenlijk meteen al strak genoeg. Scheelt het bij jou zoveel dan?

MK1-17
12-10-2012, 10:42
Hallo Mk1-17, het moet wel met de schroevendraaier en de boutjes er losjes in, maar het ging ook bij mij moeilijk op die manier (lastig afzetten).

Ik heb hem meende ik zoveel mogelijk al handmatig strak er in gedrukt, toen de boutjes, en daarna nog met de schroevendraaier na "gehefboomd". En toen zat hij eigenlijk meteen al strak genoeg. Scheelt het bij jou zoveel dan?

Bedankt voor je reactie johan !

De riem er op leggen lukt net gepast, dus wat dat betreft is de spanning wel goed, maar als ik dan verder lees, mag je de riem niet zo heel veel kunnen draaien op het langste punt, en op dat punt (tussen nokkenas en krukaspoulie) kan ik hem toch nog steeds 90° draaien, en dat lijkt mij iets te veel van het goede.

Ondertussen , daar waar je je schroevendraaier tussensteekt, die uitsparing bovenaan, heb ik al 1 van die dingetjes afgebroken, schroevendraaier volledig overgeplooid, maar nog steeds zonder succes.

En ja, ik heb die 3 boutjes losgedraaid hoor ;)

GertW
20-04-2016, 12:15
Heeft iemand de foto's / PDF voor deze how-to nog beschikbaar?

JohanV
20-04-2016, 13:51
Heeft iemand de foto's / PDF voor deze how-to nog beschikbaar?
Hallo GertW, als je mij je e-mailadres geeft, dan stuur ik je de complete pdf. Foto's staan helaas niet meer online.

Groeten,
JohanV

GertW
21-04-2016, 11:57
Je hebt een PB met mijn mailadres JohanV! :)

Alvast bedankt!

Tjaap
21-04-2016, 12:00
wel de moeite om weer te uploaden hier in het album lijkt me. blijkt toch grote waarde te hebben na al die tijd.

JohanV
21-04-2016, 20:38
Ik kreeg direct alweer een verzoekje om de pdf :thumbup:

Ik zal kijken of ik ze weer online kan krijgen. Vroeger had ik een site over mijn NZ waar alles op stond, maar die host is verdwenen. Binnenkort ga ik mijn Golf voorzien van nieuwe koppakking, distributieriem/waterpomp, remschijven/-blokken en meer. Dan controleer ik de how-to's die ik al had, en ik maak er ook weer nieuwe bij. ;)

Alberto
28-11-2016, 18:55
Een waterpomp van een AAU motor
Is deze gelijk aan een NZ bijvoorbeeld
Want ik krijg van de onderdelen boer een compleet andere waterpomp
En dan past de distributie kap ook niet meer
Heeft iemand onderdeel nummers van de goeie pomp ?

JohanV
01-12-2016, 00:15
Alberto, zie je mail. Ik denk dat je de verkeerde hebt gekregen, want die van de NZ is gelijk aan die van de AAU. In de gestuurde pdf staat voor welke motorcodes en motornummers de waterpomp en distributieriem gelijk zijn. Het verschil zit hem alleen in het aantal tanden van de distributieriem en aantal tanden op de waterpomp.

GolfWang
25-02-2017, 16:25
heeft iemand toevallig nog de pdf voor het NZ blok?

JohanV
25-02-2017, 22:26
Jawel, als je mij je mailadres geeft, dan stuur ik hem op.

Gr,
JohanV

GolfWang
26-02-2017, 17:29
Jawel, als je mij je mailadres geeft, dan stuur ik hem op.

Gr,
JohanV
heb je een pm gestuurd!

Hero68!
09-08-2017, 12:58
hey nog iemand een pdf over de distributieriem van een golf 2 1.3 MH motor?ik mis de foto's hier op t forum
alvast bedankt

JohanV
13-08-2017, 16:58
Hallo Hero68, als je mij je mailadres geeft, stuur ik de pdf met alle fotos naar je op.
MH gaat hetzelfde als de NZ.

Gr JohanV

Trollepoten
14-01-2020, 12:38
Even een oude topic vanonder het stof halen, zou iemand me ook die pdf kunnen doorsturen? Alvast bedankt!

Baard240
29-10-2020, 07:49
Ik heb ook belangstelling voor die PDF.
Heeft iemand die nog?

Is het ook een idee om die weer opnieuw te uploaden?

JohanV
29-10-2020, 18:25
Stuur je mailadres en ik stuur hem weer op :thumbup:

Van Limburg
10-11-2020, 10:42
http://www.volksforum.com/albums/files/2/9/3/1/1/How-toDistributieriemNZ-page-001.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/9/3/1/1/How-toDistributieriemNZ-page-002.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/9/3/1/1/How-toDistributieriemNZ-page-003.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/9/3/1/1/How-toDistributieriemNZ-page-004.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/9/3/1/1/How-toDistributieriemNZ-page-005.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/9/3/1/1/How-toDistributieriemNZ-page-006.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/9/3/1/1/How-toDistributieriemNZ-page-007.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/9/3/1/1/How-toDistributieriemNZ-page-008.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/9/3/1/1/How-toDistributieriemNZ-page-009.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/9/3/1/1/How-toDistributieriemNZ-page-010.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/9/3/1/1/How-toDistributieriemNZ-page-011.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/9/3/1/1/How-toDistributieriemNZ-page-012.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/9/3/1/1/How-toDistributieriemNZ-page-013.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/9/3/1/1/How-toDistributieriemNZ-page-014.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/9/3/1/1/How-toDistributieriemNZ-page-015.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/9/3/1/1/How-toDistributieriemNZ-page-016.jpg

Ironvw
12-11-2020, 20:14
Hele mooie How to
Bedankt voor het opnieuw posten

aertssenaron
28-07-2021, 14:06
Hey, is deze PDF nog te krijgen? Alvast bedankt!

JohanV
28-07-2021, 14:48
Hey, is deze PDF nog te krijgen? Alvast bedankt!
Ja hoor, als je mij je mailadres stuurt, mail ik hem direct.

Ik zie trouwens dat Van Limburg hier mijn pdf ook heeft ingescand en geplakt. Was netjes geweest om dat even te vragen...?

Van Limburg
28-07-2021, 14:52
Ja hoor, als je mij je mailadres stuurt, mail ik hem direct.

Ik zie trouwens dat Van Limburg hier mijn pdf ook heeft ingescand en geplakt. Was netjes geweest om dat even te vragen...?


Vond ik inderdaad ook netjes.
Daarom heb ik dat ook gedaan.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/9/3/1/1/JohanV.png