Log in

View Full Version : Wijziging wijzer stand

GJH
26-03-2005, 20:46
Is het mogelijk om de ruststand van de wijzers te wijzigingen (uiteraard van een golf IV) en zo ja, hoe werkt dit dan?

LinnieTDI
26-03-2005, 20:53
Is het mogelijk om de ruststand van de wijzers te wijzigingen (uiteraard van een golf VI) en zo ja, hoe werkt dit dan?

golf IV bedoel je? :p

Kevin20v
26-03-2005, 20:54
Is het mogelijk om de ruststand van de wijzers te wijzigingen (uiteraard van een golf VI) en zo ja, hoe werkt dit dan?
Waarom zou je dit willen?

GJH
26-03-2005, 21:07
Ja, ik bedoel IV, hele dag moeten werken, je kent dat. Het is niet voor mijn auto maar voor een collega hebben net zijn binnenverlichting omgebouwd naar blauw licht. Tellers schakelaars en clima. Ik han zijn tellers uit elkaar liggen en was met de wijzers bezig en hij vond da "nieuwe stand" wel stoer staan.

Kevin20v
26-03-2005, 21:09
Ja, ik bedoel IV, hele dag moeten werken, je kent dat. Het is niet voor mijn auto maar voor een collega hebben net zijn binnenverlichting omgebouwd naar blauw licht. Tellers schakelaars en clima. Ik han zijn tellers uit elkaar liggen en was met de wijzers bezig en hij vond da "nieuwe stand" wel stoer staan.
Wil je graag helpen maar begrijp niet helemaal in welke stand je ze wil en om welke tellers het gaat... heb je misschien een foto van de tellers of een tekening hoe je ze wil hebben? ;)

GJH
26-03-2005, 21:12
Toerenteller en snelheidsmeter, van een Golfje TDI uit '99. Beide wijzers moeten recht naar boven wijzen.

Kevin20v
26-03-2005, 21:16
Toerenteller en snelheidsmeter, van een Golfje TDI uit '99. Beide wijzers moeten recht naar boven wijzen.
Je zou de tellers dan dus moeten draaien, nou heb ik nog nooit zo'n teller huis van binnengezien (van een golf iv dan).
Maar lijkt me dat die toerenteller bijvoorbeeld op een stekkerhuis is geprikt, en dat die connector vast zit op een printplaat....

En die displays in de tellers zitten natuurlijk ook op die printplaat, zal lastig zijn. Je kunt eventueel de printplaat namaken en dan veranderen zoals je dat zelf wil, alleen zul je dan dezelfde weerstanden en dergelijke moeten gebruiken, en als de wijzers dan op rustpunt naar boven staan zitten de displays KUT.

Is een moeilijk werkje, misschien is er iemand die zelf printplaten kan maken bij je in de buurt, een teller uit elkaar halen is al een goed begin :cool:

GJH
26-03-2005, 21:19
Ben zelf electronica-monteur, tellers zijn al helemaal uit elkaar geweest (moest de SMD-led's op de print vervangen voor blauwe). De wijzers zitten in een vaag kunstof behuizing die ik niet thuis kan brengen. Ik dacht dat het met een simpele ingreep op te lossen was, maar dat valt dus tegen.

Kevin20v
26-03-2005, 21:27
Ben zelf electronica-monteur, tellers zijn al helemaal uit elkaar geweest (moest de SMD-led's op de print vervangen voor blauwe). De wijzers zitten in een vaag kunstof behuizing die ik niet thuis kan brengen. Ik dacht dat het met een simpele ingreep op te lossen was, maar dat valt dus tegen.
de verlichting in zo'n 99'er golfje is toch blauw of ben ik nou gek :D

ohw van de mfa?? dat het rood blauw is....

tja lijkt mij hoor als ik het logisch bekijk.... als die wijzers een derde gedraaid worden zitten de displays op z'n kant....
Ik ken de printplaatjes niet waar die tellers op vast zitten.
Op me ouwe golf 2 diesel zaten er flexibele printplaten op dat was kut daar kun je niet aan en op solderen

Lijkt me wel heel apart nog nooit gezien, dat gedoe is denk ik ook de reden waarom ik het nog nooit gezien heb :biggrin:

Kevin20v
26-03-2005, 21:30
zou zeggen begin er gewoon aan, hier een tweedehands tellerunit en lekker knutselen.

http://www.onderdelenshop.net/golfindex/interieur/klok.h4.jpg

onderdelenshop.net

Kevin20v
26-03-2005, 21:35
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=13480&mode=normal

Voor het idee :biggrin: displays zitten niet geweldig zo

GJH
26-03-2005, 21:35
Ik schroef hem morgen weer open en dan ga ik gewoon een beetje experimenteren.

GJH
26-03-2005, 21:38
Dat heb je snel gedaan, sneller dan dat het mij gaat lukken ben ik bang. :D

Kevin20v
26-03-2005, 21:40
Dat heb je snel gedaan, sneller dan dat het mij gaat lukken ben ik bang. :D
vetjes zo, zal er toch nog aan moeten wennen....

Bij mijn golfje zou dat vet zijn, als ik gas geef gaat de toerenteller net zo hard als de snelheidsmeter :biggrin:

LinnieTDI
26-03-2005, 21:40
Ik schroef hem morgen weer open en dan ga ik gewoon een beetje experimenteren.

Succes, ik word al misselijk als ik eraan denk.... :confused:
hoop dat het je lukt :p

edwin23
27-03-2005, 03:23
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=13480&mode=normal

Voor het idee :biggrin: displays zitten niet geweldig zo

Waarom zou je dit in godsnaam zo willen?????? :confused:

Koen is sleeping
27-03-2005, 12:04

Bij de ouwe VAG zooi is het 'simpel':
-wijzer loshalen en dan in nieuwe positie weer vastzetten
-wijzer met veer, dan eerst dat "nulnokje" weghalen en de wijzer terugdraaien totdat de veer ontspannen is (hoek opmeten tussen nokje en wijzer). Dan loshalen en zo vastzetten dat die opgemeten hoek weer hetzelfde is tussen ontspannen en je nieuwe nulpunt. En een nieuw nokje er op zetten natuurlijk.

Lastig uitleggen zo schriftelijk. :D