View Full Version : De tweede swallowtail in de resto
Shit man echt respect voor al je werk en input!
Dokter D
05-05-2012, 20:18
Respect :rock:
Top werk Branko!
Tiefleger
05-05-2012, 20:24
Het gaat hard zo Branko, met al dat bak en braad en vertinnen.
Thanx allemaal voor de reacties, want daar doe je het voor :thumbup:
Aankomende week weinig vooruitgang omdat ik late ploeg heb, en dan over het algemeen s'morgens niets aan de auto doe.
Kan het niet opbrengen om na een morgen werken aan de auto ook nog de hele dag tot s'avonds 11 uur te werken.
Dus volgend weekend weer een update als er vooruitgang is.
@Gerben, de koffie staat klaar ;)
@Gerben, de koffie staat klaar ;)
moet nog even stefan horen,want die zou ook dan.maar komt goed :thumbup:
SpeedieD
05-05-2012, 21:53
Mooi project man! Deze was wel erg gaar.... Maar gaat helemaal goed komen.
Goed bezig, mooi project om te volgen.
En vet respect voor het werk wat je er allemaal al aan hebt gedaan.
Bij mij was denk de moed al in de schoenen gezakt na het zien van al die slechte stukken
Ik moet ook nog een keer beginnen aan mijn GTI MK1 '83 welke ik in de guldentijd gekocht heb, maar nog geen tijd gehad om het ding te strippen.
knarfmk1
06-05-2012, 00:26
zo dat gaat weer hard hier! super netjes ook, mooi werk!
golfjegti2
06-05-2012, 07:16
stukje bij beetje komt het einde in zicht :thumbup: respect voor de mate van precisie waarmee je te werk gaat :eek:
ik hoop dat ik ook zo ver mag komen met de gti :)
MauSeR35
06-05-2012, 11:14
Super weer zo die voortgang. Dit is toch wel een van de projecten die je gewoon moet volgen hier vind ik! Zou willen dat ik er plek voor had om aan zoiets te beginnen.
blijf met verbazing kijken.....Respect voor je kunsten
Thanx voor de reacties allemaal, ik ben echt geen prof hoor.
Maar wil gewoon alles graag een keer gedaan hebben.
Daarom gewoon aanpakken en kijken hoe ver je komt :D
Met gezond verstand en goed technisch inzicht kom je een heel eind.
heerlijk mooie update weer :thumbup:
Mooi werk zo met dat vertinnen! Heb je Scirocco ook ff bekeken net in Vroomshoop, ziet er goed uit met de nieuwe wielen!
Mooi werk zo met dat vertinnen! Heb je Scirocco ook ff bekeken net in Vroomshoop, ziet er goed uit met de nieuwe wielen!
Thanx voor je compliment, en als je wil komen dan hoor ik het nog van je ;)
sow! dat ziet er weer top uit..mooi dat je vertint..echt oldschool is dat..
Dat is een mooi kantelbokje die je op de kop hebt getikt. :thumbup: Ik wou dat ik er ook nog zo eentje tegen kom.
Dat is een mooi kantelbokje die je op de kop hebt getikt. :thumbup: Ik wou dat ik er ook nog zo eentje tegen kom.
Daar ben ik zelf ook heel erg content mee.
Deze ga ik nog lang gebruiken want als deze klaar is kan de blauwe er zo achteraan.
Dus hij heeft de komende 3 jaar nog wel werk te doen :D
CAR-POOL
08-05-2012, 23:14
Net werk mooi gedaan :thumbup: , ik wist niet meer dat er nog zoveel plaatdelen waren te krijgen. Ik dacht dat dit allemaal bijna niet meer te krijgen was.
Misschien niet zo snel gelezen maar blijft hij deze kleur? Dit is geen Vipergrun toch? Dat vind ik ook een hele mooie kleur,
Vertinnen wil ik ook bij mijn golf doen , ik zie er ook wel tegenop.
Maartenmk1
08-05-2012, 23:28
Netjes hoor (again), ook tof dat je zoveel foto's maakt waardoor we tijdens het project ook aan de andere kant van het land mee kunnen genieten...
Net werk mooi gedaan :thumbup: , ik wist niet meer dat er nog zoveel plaatdelen waren te krijgen. Ik dacht dat dit allemaal bijna niet meer te krijgen was.
Misschien niet zo snel gelezen maar blijft hij deze kleur? Dit is geen Vipergrun toch? Dat vind ik ook een hele mooie kleur,
Vertinnen wil ik ook bij mijn golf doen , ik zie er ook wel tegenop.
Originele kleur is Lofoten Groen, maar die kleur word het iig niet.
Zag de originele kleur laatst ook in het echt maar kon er niet echt warm
van worden.
Wat het dan wel word dat weet ik nog niet.
Maar ga ik ook nog niet eerder zeggen totdat ie gespoten is, dan is het ook een verassing :D
Maar iig geen metallic kleur, waar ik aan zit te denken is onder andere:
Harvest moon beige
Dat vel gele (niet het vale gele van een swallowtail)
Miami blue :D
Maar vind manilla groen ook wel gaaf.
Maar het kan ook nog wel een hele andere kant op gaan. :)
Netjes hoor (again), ook tof dat je zoveel foto's maakt waardoor we tijdens het project ook aan de andere kant van het land mee kunnen genieten...
Vind ik zelf ook gaaf om te zien foto's van anderen dus moet je het zelf ook wel doen he! :thumbup:
Maartenmk1
09-05-2012, 14:22
Zeker, alleen wordt er hier weinig tot niks gedaan... 78er is te ver heen voor onze vaardigheden en portemonnee... Dus sparen voor een nieuw project
Ook maar even een update.
Gisteren en vandaag zo goed als de langsdragers af gekregen.
En even het achterscherm op maat gemaakt en alvast gepast.
Niet een heel verhaal bij elke foto, maar dat vinden jullie vast niet erg.
Want iedereen wil het liefst altijd foto's zien :D
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2142.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2145.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2146.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2147.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2150.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2158.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2154.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2155.jpg
Even passen om te kijken hoe het lijkt ;)
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2156.jpg
En hier nog een foto van de binnenkant van een oude langsdrager
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2152.jpg
Dat waren ze, morgen en maandag weer verder :D
man propere werken!! echt wel tip top in orde é,
mag ik eens vragen waar je die kokers gekocht hebt, en loopt dat door tot aan de achteras drager of zit ik dit mis?
deze blijf ik volgen, ;)
Die kokers wat jij bedoeld komen bij classicparts weg.
Ze lopen tot aan de achteras bevestiging.
Dus je moet de gehele oude er uit halen, een hels karwei gaat je minimaal twee dagen kosten :D
Deze kon ik jullie niet onthouden.
Ik heb de tellerplaten aan laten passen.
Omdat ik dit keer niet weer een hele kmteller ga maken als in mijn vorige project.
Ik wil gebruik gaan maken van het info display dus vandaar de volgende oplossing.
Ik heb de tellerplaten laten maken in de stijl van de golf 1.
Dus de nieuwe tellerplaat voor de audi TT teller.
Oud en nieuw hieronder:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/teller.jpg
Oja ik ga de hele voorplaat, waar als het ware alle knoppen en de radio ook in zitten wel zelf frezen ;)
Sjeesbeest
15-05-2012, 22:01
Dat ziet er strak uit !!
polopower
15-05-2012, 22:02
...Omdat ik dit keer niet weer een hele kmteller ga maken als in mijn vorige project....
Denk je dat hij eens voor de makkelijke weg gaat kiezen....
....Oja ik ga de hele voorplaat, waar als het ware alle knoppen en de radio ook in zitten wel zelf frezen ;) .....
:D :thumbup:
Tiefleger
15-05-2012, 22:08
Toch maar al wel laten doen Branko? Ik meen toch dat je toen zei, dat je eerst het laswerk af wou hebben. :D :D Maar het ziet er wel netjes uit. :thumbup: :thumbup:
wow, ziet er echt super uit :wow:
dat zijn indd van die details die het net weer ff dikker maken! heel gaaf :thumbup:
@Polo power, haha thanx voor je reactie (en de rest trouwens ook)
@René: inderdaad maar kon dit mooi tussen door doen.
Ik hoef het niet zelf te maken toch!
Wil helemaal een nieuwe voorplaat frezen.
Want ook de glazen van de tietenteller worden weer gebruikt.
Ik heb hier wel twee tietentellers liggen maar om ze allebei te gaan slopen voor het glas vind ik ook zonde.
Dit omdat ik glas zoek zonder het gaatje voor de dagteller.
Laat ik nu net twee tellers hebben met allebei een dagteller :rolleyes:
DUS: als iemand nog 1 of mag ook 2 tietenteller glazen heeft hou ik me aanbevolen.
En dan wel zonder het gaatje voor de dagteller.
WIE O WIE :D
MauSeR35
16-05-2012, 15:58
Waar kun je zo'n wijzerplaat zo laten maken eigenlijk? Ziet er wel weer heel vet uit zo in ieder geval.
En weer een kleine update.
Heb weer 2 dagen kunnen klussen.
De dorpels zijn er in gelast.
En aan de bestuurderskant heb ik de wielranden er ook weer in.
Moet nog wachten op het binnenscherm aan de rechterkant.
Heb nu al twee keer de verkeerde opgestuurd gekregen van classic parts :mad:
Dus kan de rechterkant nog niet af maken.
Dan maar verder met de voorkant en het stuurhuis.
Want ik heb inmiddels een elektronische stuurbekrachtiging gescoord :thumbup:
Hier wat crappy iphone foto's sorry daarvoor:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMG_0056.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMG_0057.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMG_0058.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMG_0059.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMG_0060.jpg
Voor er de vraag komt, Ja het randje onderaan het achterscherm komt er ook weer in :D
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMG_0061.jpg
Beetje rare foto maar dit is binnenin de wiel kuip.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMG_0062.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMG_0063.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMG_0064.jpg
Heb de rechter dorpel net onder de drempel gelast want de drempel was nog goed.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMG_0065.jpg
Dat waren ze weer, veel kijkplezier zal ik maar zeggen en nog een fijn weekend al is die al halverwege ;)
Tiefleger
19-05-2012, 21:57
Wauw Branko, je gaat als een speer. Ik denk dat ik binnenkort maar weer eens een keer langs kom.
Wauw Branko, je gaat als een speer. Ik denk dat ik binnenkort maar weer eens een keer langs kom.
Moet je doen René is al weer een tijdje geleden!
ErikvanBilsen
19-05-2012, 23:38
Goed bezig Branko,
Zijn de uurtjes weer goed besteed zo te zien.
Al het plaatwerk origineel VW? Want lijkt lekker te passen.
Goed bezig Branko,
Zijn de uurtjes weer goed besteed zo te zien.
Al het plaatwerk origineel VW? Want lijkt lekker te passen.
Heb zoveel mogelijk origineel gekocht.
Alleen de dorpel en de buitenste wielranden niet.
De originele dorpels van vw zijn iets anders van vorm dan van een swallowtail.
Deze zijn al gemaakt voor de latere types.
Maar de imitatie's van HS autoparts zijn wel het zelfde dus vandaar die.
De spatbordranden zijn van van wezel en ik moet zeggen dat die zeer goed passen.
De binnenschermen aan de voorkant heb ik ook origineel vw maar zijn toch ook net weer heel iets anders.
Je komt er zo wel achter dat een 74er toch wel net iets anders is dan bijvoorbeeld een 80er.
echt veel gedaan in 2 dagen,of was het gewoon 48uur continu?;)
dat deukje op die achterhoek,had je dat niet beter wat gemodelleerd toen je er nog bij kon vanuit de onderhoek?[moet toch wat te zeiken verzinnen:tongue:]
echt veel gedaan in 2 dagen,of was het gewoon 48uur continu?;)
dat deukje op die achterhoek,had je dat niet beter wat gemodelleerd toen je er nog bij kon vanuit de onderhoek?[moet toch wat te zeiken verzinnen:tongue:]
Nee hoor dat is niks zeiken :)
Ik begrijp je commentaar maar daar kun je niet bij.
Daar zit als het ware een kokertje op de rand gelast.
Je kunt die deuk ook niet voelen aan de achterkant.
Omdat die precies verdwijnt in die holle ruimte ;)
Wat ik ga doen is hem puntlassen met een draadstang.
En dan met een gewicht er aan er weer uit trekken, dus het komt in orde :thumbup:
Ben in totaal zo'n 18 uur aan het klussen geweest om de laatste update te fixen.
Nee hoor dat is niks zeiken :)
Ik begrijp je commentaar maar daar kun je niet bij.
Daar zit als het ware een kokertje op de rand gelast.
Je kunt die deuk ook niet voelen aan de achterkant.
Omdat die precies verdwijnt in die holle ruimte ;)
Wat ik ga doen is hem puntlassen met een draadstang.
En dan met een gewicht er aan er weer uit trekken, dus het komt in orde :thumbup:
Ben in totaal zo'n 18 uur aan het klussen geweest om de laatste update te fixen.
snap wat je bedoelt,met een harpoen.weet niet precies hoe al het blikwerk loopt bij een mk1,had eigenlijk wel na kunnen gaan dat jij er al over nagedacht had. :thumbup:
Pewi Vwteam
20-05-2012, 18:06
mooie werk weer branko een stuurhuis van waar we het over hebben gehad? van een ******?!
we komen binne kort echt ff jou kant op alleen druk druk druk hier op moment.
mooie werk weer branko een stuurhuis van waar we het over hebben gehad? van een ******?!
we komen binne kort echt ff jou kant op alleen druk druk druk hier op moment.
Yep het is een corsa c stuurhuis.
Zag hem op marktplaats staan maar zonder stuurapparaat.
afgelopen zaterdag op de sloop voor 2 tientjes zo'n apparaat gescoord :thumbup:
Weet alleen nog niet hoe ik hem kan testen.
Waarschijnlijk pas als ie gemonteerd is.
De elektro motor heb ik eens rechtstreeks aan de 12 volt gehangen en die is in orde.
Het word nog een hele klus om alles bij elkaar onder het dashboard te krijgen.
Want ik wil ook het contactslot van de TT weer gaan gebruiken, met alles wat daar bij aan gemonteerd is.
En dan heb ik het nog niet over het remgedeelte, want die neemt ook veel ruimte in beslag.
schone update, echt propere werken, dit weekend weer zo een update :p
Misschien een kleine update aankomend weekend.
Ik heb gelukkig geen tijdsdruk dus als ik deze week niet verder kom dan wel volgende week.
Maar met deze warmte heb ik niet zo veel zin om in de schuur te lassen en te slijpen.
Nee je moet met dit weer in de zon een :beer2: drinken ;)
Ik doe met je mee :cheers:
staande golf
24-05-2012, 11:39
Goed bezig! En onder het genot van een koude rakker oplossingen bedenken voor de auto is er ook aan werken toch?
Effe een kleine update van mijn kant.
Ik ben met de stuurbekrachtiging bezig geweest maar nog niet veel verder gekomen.
Daar ook nog even geen foto's van maar wel van de rest.
Van de week mijn remklauwen binnen gekregen :thumbup:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMG_001.jpg
Ik ben er zo goed als uit welke stoelen er in komen.
Deze komen uit een audi a4 cabrio van 2004.
Deze worden opnieuw bekleed met het middenstuk in geblokte stof.
En de wangen van leer, een beetje het gti idee zal ik maar zeggen.
De stoelen zijn volledig elektrisch, ik vond het wel wat hebben.
Wel een beetje passen en meten maar ze passen er net in.
Wil nog even kijken hoe ik met de hoogte uit kom anders worden het recaro's van een een golf 2.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMG_002.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMG_003.jpg
De rembekrachtiger ook maar eens pas gemaakt in het schutbord.
Ik moest eerst een stukje plaat verwijderen omdat het gaten patroon niet
overeen kwam.
Daarna een nieuw plaatje er in gezet en een nieuw gaten patroon gemaakt voor de nieuwe rembekrachtiger.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMG_0067.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMG_0068.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMG_0069.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMG_0070.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMG_0071.jpg
Het eerste kunststof onderdeel is al weer gefreesd.
Deze zorgt dat de rembekrachtiger iets verder van het schutbord af gaat.
Anders kom ik aan de onderkant van de bekrachtiger tegen de kromming van het schutbord aan.
Nu kan de stuurstang er ook mooi onderdoor zie de foto's.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMG_0078.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMG_0079.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMG_0080.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2202.jpg
Hier kun je de functie van het blokje goed zien.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2203.jpg
Het frame voor het rem pedaal ook aangepast.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2206.jpg
En zo ziet het er dan aan de binnenkant uit.
Ik moet de arm nog een beetje aanpassen want hij zit nog iets te
ver naar links, maar dit komt later nog.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2208.jpg
En als laatste al snel even de achterwiel ophanging gedeeltelijk gepast.
Willem bedankt voor de tip en Gerben als je dit leest nog bedankt voor de ophanging we zien elkaar snel nog eens. :thumbup:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2210.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2211.jpg
Met de audi TT haldex er in gelegd.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2212.jpg
Dit was het, heb nog veel aanpaswerk om de haldex in het frame van de rallye ophanging te krijgen.
Dus weinig updates de komende tijd want het is echt een tijdrovend klusje.
Hoop dat jullie het weer leuk vinden.
Audi1981
03-06-2012, 18:11
WTF???? 4 motion in een Swallow? :screwy::screwy::screwy:
Wel bruut :D
Tiefleger
03-06-2012, 18:28
Branko kerel.
:own:
geweldig weer. altijd met open ogen staan kijken wat een super project
MartinW0527
03-06-2012, 19:06
Wat pak je alles netjes aan zeg
Petje af
ronaroot
03-06-2012, 19:09
Hoop dat jullie het weer leuk vinden.
Wat denk je zelf ...... hendig vet !! :thumbup:
Waanzinig project!
Echt mooi om te zien
superbeast
03-06-2012, 19:15
Ziet er weer goed uit :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: .
Volg dit met veel bewondering, ikzelf zou zoiets niet zo 123 aandurven.
nog even zitten teruglezen, Ik vind die buis in de dorpel nog steeds een geniaal idee. Het word toch al een zware auto en dit geeft zoveel extra stevigheid aan het frame.
Thanx allemaal :thumbup:
@ Tjaap: was zelf eerst nog wel bang op negatief commentaar.
Maar ben wel blij dat ik het gedaan heb die buis door de dorpel.
Ik weet zeker dat het geen slechte keuze is geweest :D
berg1000
03-06-2012, 21:11
Ziet er weer goed uit Branko !!!
Er is nog wel een lange weg te gaan, maar dat gaat helemaal goed komen! :D
Ik heb gister je spiegel weer terug gekregen. Het duurt ff maar dan heb je ook wat.
Bel je binnenkort wel dan kom ik weer even bij kletsen.
mk1diesel
03-06-2012, 21:46
Goed bezig,
Hoorde het al gister avond dat je de as van de rallye op kwam halen bij gerben.
Had helaas geen tijd om langs te rijden.
SpeedieD
03-06-2012, 21:53
Ziet er heel goed uit!
echt 1tje om te blijven volgen! elke update zijn er weer mooie dingen gedaan :thumbup:
erjan1987
06-06-2012, 07:44
super.... mooi dat je dit allemaal online zet. leuk om te volgen! geweldig hoe je dit aanpakt, je vorige swallowtail was ook top!!
Thanx iedereen nogmaals voor de reacties.
Hou jullie op de hoogte.
Misschien aankomend weekend nog een update :thumbup:
@Stefan (pewivwteam) je mailbox zit vol, maar zondag is prima.
Laat me nog even weten hoe laat je wil komen.
En niet vergeten de onderdelen mee te nemen :D
Ik ben weer benieuwd naar de volgende plaatjes.
Dit word een mooi project, dit is wel wat sterretjes waard.
Ik heb je er vast 5 gegeven. :D :thumbup:
Ik ben weer benieuwd naar de volgende plaatjes.
Dit word een mooi project, dit is wel wat sterretjes waard.
Ik heb je er vast 5 gegeven. :D :thumbup:
Dank je super :thumbup:
Nou daar gaat ie dan een nieuwe update :)
De achteras van de rallye
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2213.jpg
Het meeste frame werk er ruw afgeslepen
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2214.jpg
En dan word ie zo kaal:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2215.jpg
De TT achterophanging
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2216.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2217.jpg
Word ook verslepen :)
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2218.jpg
Doorgeslepen en tijdelijk ondersteunt om de juiste afstand te houden doormiddel van een strip te lassen.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2221.jpg
Beetje moeilijk te zijn maar eerst alleen de achterkant van de haldex bevestigd.
Hierna kan het gedeelte wat er rond om heen komt pas gemaakt worden.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2223.jpg
En hier met die beugel er ongeveer op zijn plek geplaatst.
Enorm lastig om van twee stuks één te maken maar het is aardig gelukt.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2225.jpg
Het voorlopige eind resultaat wat nu onder de auto word bevestigd.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2227.jpg
Nu de bodem nog die aangepast moet worden.
Want de rallye ophanging zit hier op 3 plekken vast en niet op 2 zoals de golf mk1 normaal heeft:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2237.jpg
En hier moet het achterste gedeelte van de ophanging straks vast gezet worden.
Dit lijkt klein maar het zijn m14x1 moeren die er ingelast worden.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2238.jpg
En zo ziet dat er dan uit als het er ingelast is:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2241.jpg
Hier heb ik een derde bevesting gemaakt voor het ophangpunt.
Hier is een dikke strip voor gebruikt van 40x4mm dus dat blijft wel zitten.
Heb daar een gat in geboord en een bout in gelast.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2243.jpg
Dit is vanaf de bovenkant gezien:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2246.jpg
Om het geheel straks wat netter te laten lijken een plaat op maat gemaakt
een beetje in de vorm van de voet van de ophanging plaat.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2247.jpg
Alles een beetje op maat gemaakt
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2250.jpg
En dan weer afgelast:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2255.jpg
Wat er dan weer zo uit ziet:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2257.jpg
Uiteraard word alles later nog afgewerkt maar heb ook niet van alles foto's
Wil straks alles in 1 keer afwerken als ik alles aan en op de carrosserie heb.
Vandaag kwam mijn maat nog even langs die heeft me ook gelijk even geholpen met de aandrijfas van voor naar achter in te korten.
Een paar extra handen zijn nooit weg want over het algemeen doe ik alles altijd alleen.
Raymond als je dit leest bedankt en als je je weer verveeld ;)
Hier het uiteinde afgeslepen:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/j1.jpg
En afgelast:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/j2.jpg
Bijna origineel :D
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/j3.jpg
En het past de as moest ingekort worden om het lager tussen de assen precies op de goede plek in de tunnel te krijgen.
En nu komt het aan de voorkant onder de kap ook precies uit.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2259.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2260.jpg
En als laatste nog wat foto's van de wielranden aan de rechter kant.
Ik moest wachten op een origineel binnenscherm van classic parts.
Maar heb hem uiteindelijk gewoon bij de dealer besteld.
Toen deze er in zat kon ik ook de buitenkant af lassen hier wat foto's:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2228.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2229.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2230.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2231.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2232.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2233.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2234.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2235.jpg
De zijkant is nu helemaal klaar maar had niet van alles foto's gemaakt.
Het is nogal veel werk om alles bij te houden.
Heb nu ik dit schrijf ook al 1.5 uur werk gehad om dit alles even te posten :screwy:
De plannen voor de komende tijd is de aandrijfassen achter op maat maken.
En wat teflon bussen frezen om tussen het onderstel en carrosserie te plaatsen.
En dan langzamerhand eens gaan kijken hoe ik het met de voor en achterpoten klaar ga spelen.
Want golf 1 voorpoten zijn niet geschikt voor zo'n zware motor.
En aan de achterzijde is alles veranderd door die rallye ophanging dus kom daar ook niet met een golf 1 schroefset weg.
Heb dus nog veel uit te zoeken als iemand nog een idee heeft wat ik kan proberen laat vooral van je horen.
Er rest mij nog 1 vraag, wie weet welke remklauwen er allemaal zo 1 op 1 passen op de achteras van een rallye?
Dokter D
16-06-2012, 21:52
Zo Branko, jij hebt niet stilgezeten!
Echt respect voor hoe je de dingen aanpakt :thumbup:
Yellowbug
16-06-2012, 22:00
Diep respect hoor :wee:
indd echt weer een mooie update! super hoe je alles klaar speelt :thumbup:
Niet normaal hoe je alles zo pas maakt - je doet het lijken alsof het makkelijk is!
Als ik zo bezig werd zou mijn project al lang klaar zijn... :redface:
:thumbup:
Pewi Vwteam
16-06-2012, 22:31
mooi werk branko, en gaat goed komen zoals ik zondag ook al zei.
tusse as gewoon weer stomp op elkaar gelast? zonder meet gereedschap [draaibank met klokken]
superbeast
16-06-2012, 22:32
zit een aardige gang in, en het laswerk ziet er weer goed uit.
:D :thumbup:
mooi werk branko, en gaat goed komen zoals ik zondag ook al zei.
tusse as gewoon weer stomp op elkaar gelast? zonder meet gereedschap [draaibank met klokken]
Idd zat ik me ook al af te vragen,word deze nog gebalanceerd of...?
Verder een super verslag, en complimenten voor de aanpak.
Word een super golfje.
As is stomp aan elkaar gelast en met speciaal gemaakt gereedschap uitgelijnd.
Ik durf bijna wel met zekerheid te zeggen dat ie niet gebalanceerd hoeft te worden.
Zal proberen uit te leggen hoe ik het heb gedaan.
Er is een bus die er strak over heen kan overheen geschoven.
Hier zat een uitsparingen in om rondom te lassen.
Zo kon ik hem rondom steeds iets vast pikken.
Zodra dit gedaan was heb ik de uit lijn bus er af geslepen.
Wat ik zo nu kan zien is dat het perfect is.
Ga volgende week nog naar de zaak van mijn pa en hij heeft daar een draaibank.
Mocht er dan nog gericht moeten worden dan doe ik dat daar maar ik verwacht het niet.
Ik ga straks toch alles proberen voordat de auto naar de spuiter gaat mocht ik dan problemen tegen komen met assen of wat dan ook dan word dat eerst nog opgelost.
Als hij gespoten is moet het gewoon afbouwen zijn en ook niet weer hoeven kloten.
Bij mijn vorige project was dit wel het geval en dat wil ik niet weer.
Tiefleger
16-06-2012, 23:57
Wat een super update weer Branko. :thumbup: :thumbup:
mk1-madness
17-06-2012, 00:01
Vakmanschap :thumbup:
:spankit: :hitit: :3way: :own:
gooigolf
17-06-2012, 07:43
echte vakman ,, :thumbup:
polopower
17-06-2012, 08:16
Heerlijk zo'n topic. Ook praktisch, want ik hoef niet altijd te reageren: bij de meeste updates ben ik toch sprakeloos :D
Zoveel moeite voor (of juist het moeiteloos doen van) aanpassingen en zoveel oog voor detail, dat ik het bijna zonde ga vinden dat je je talent 'verkwanseld' aan 'slechts een golfje'. Volgens mij is er serieus een gouden toekomst voor je weggelegd in het hotrod- en customwereldje, met jouw kwaliteiten. Diepe buiging vanaf deze kant. :thumbup:
ronaroot
17-06-2012, 08:28
Kan je niet eens een open dag bij je organiseren zodat we met z'n alle kunnen komen kijken :D
Want dit blijft toch geweldig om te zien !!
Haha leuk deze reacties.
Zal even wat antwoorden geven.
@polopower: Heel erg bedankt voor je reactie maar ben echt geen prof hoor.
Wat ik zelf nogal lastig vind is super strak lassen.
Nu heb ik ook niet echt een professioneel lasapparaat maar goed.
Het op maat maken en dingen bedenken is geen probleem.
Mijn talenten op een golf 1 verkwanselen! wat moet ik daar op zeggen :D
Misschien ooit nog een keer een porsche 356 wel een kitcar (echte is te duur) of een 912.
Oja en als iemand een mooie baan voor me heeft bied maar aan :D
@Ronaroot: Een open dag haha, iedereen is hier welkom hoor wie wil komen kijken moet gewoon even een pm sturen :D
Nogmaals iedereen bedankt en tot de volgende update ;)
knarfmk1
17-06-2012, 10:33
Supermooi werk weer en gaat weer lekker snel!
golf1gti83
17-06-2012, 10:39
je hebt de spatbord rand te ver uitgeslepen, nu moet er straks te veel plamuur
in de goot van de sierstrip langs de zijkant van de auto
er hoeft maar een klein beetje plamuur in te zitten en die witte klik dingetjes voor de bevestiging van de sierstrip willen er niet meer in.
je hebt de spatbord rand te ver uitgeslepen, nu moet er straks te veel plamuur
in de goot van de sierstrip langs de zijkant van de auto
er hoeft maar een klein beetje plamuur in te zitten en die witte klik dingetjes voor de bevestiging van de sierstrip willen er niet meer in.
Hier word geen plamuur in gesmeerd maar word gewoon vertint.
Dus het gaatje een beetje opboren straks is geen probleem.
Ga echt geen hele plakkaten plamuur in deze auto strijken, no way!
Zal wel de makkelijke manier zijn maar ik kies liever voor de moeilijke weg :)
staande golf
17-06-2012, 13:13
Prachtige update! Mooi stuk techniek en uitvoering :thumbup: . Is het geen idee om je nieuwe gewichtsverdeling over voor en achterwielen uit te rekenen. Aan de hand daarvan kun je eens kijken of er auto's zijn met een vergelijkbare verdeling en gewenste veerkarakteristiek. Je kunt nu nog ophangpunten en dergelijke naar wens maken of aanpassen.....
golf1gti83
17-06-2012, 18:38
Hier word geen plamuur in gesmeerd maar word gewoon vertint.
Dus het gaatje een beetje opboren straks is geen probleem.
Ga echt geen hele plakkaten plamuur in deze auto strijken, no way!
Zal wel de makkelijke manier zijn maar ik kies liever voor de moeilijke weg :)
geen kritiek, maar wel een tip, omdat een kennis van mij dat probleem had nadat hij bij de spuiter weg kwam.
ik zou zo ver mogelijk onder die rand blijven is daarna makkelijker met strak maken
en vertinnen is prima , maar plamuur komt er natuurlijk altijd op.
nou ja dit is niet jou laatste probleem denk ik , gezien jou gigantisch project
succes. ;)
Een 74er heeft toch rondom trommelremmen??
Tiefleger
17-06-2012, 21:11
Ik denk dat die er ook wel op blijven zitten, dat kunnen die remmen makkelijk aan. :D :D
Een 74er heeft toch rondom trommelremmen??
Ja dat is nog van toepassing op dit project :rolleyes:
Was alleen even benieuwd ;)
Der Typ Siebzehn
17-06-2012, 22:09
Een 74er heeft toch rondom trommelremmen??
Alleen de modellen met 1100cc motor hadden dat, die met 1500cc hadden altijd schijven voor.
On topic.
g-loudertje
18-06-2012, 12:21
Donders! Wat pak je dit goed aan zeg!
Deze ga ik vanaf nu volgen :thumbup:
Heb nog de originele trommelremmen van deze auto te koop.
Wou ze eerst bewaren maar wat moet ik er toch mee het ligt er maar te liggen.
Het gaat dus om originele trommelremmen voor de voorzijde.
Kan zo de foto niet meer vinden maar had ooit eens gezien dat iemand de trommel had verchroomd, moet zeggen dat zag er gelikt uit.
Mocht iemand interesse doe een bod weet niet wat ik er voor moet vragen.
Dat ze zeldzaam zijn dat mag wel duidelijk zijn!
ronaroot
19-06-2012, 08:06
had ooit eens gezien dat iemand de trommel had verchroomd, moet zeggen dat zag er gelikt uit.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/6/9/DSC_0030k_original.jpg
Hey dat is hem ja, is toch gaaf om te zien of niet dan?
polopower
19-06-2012, 17:08
Ik zie het nog wel gebeuren, dat je ze alsnog weer gaat gebruiken en een setje dikke schijven verhuist naar de bakzijde van de assen ;) Of breng ik je nou onbedoeld op ideeën :D
Ik zie het nog wel gebeuren, dat je ze alsnog weer gaat gebruiken en een setje dikke schijven verhuist naar de bakzijde van de assen ;) Of breng ik je nou onbedoeld op ideeën :D
Is dat mogelijk dan ;) :D
polopower
20-06-2012, 05:58
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTm--2q_9TcaWntpu1wC0JDokTM_eDfmfoz1eutOSX7ltONPIfHk_gIJiL-
Dit is een k70 en volgens mij heeft een audi 60 het ook.
Alvast fijne slapeloze nachten toegewenst :tongue: :D
Ziet er goed uit had het zelf ook wel eens gezien.
Maar ik zit met beperkte ruimte, en je remt dan ook op je aandrijfassen.
Lijkt me niet de meest ideale omstandigheden.
En is het dan niet dat je vreemd stuurgedrag als je in de bochten remt?
ze het doen het om het onafgeveerd gewicht naar omlaag te krijgen
Maar heb het ook altijd maar een raar systeem gevonden
staande golf
20-06-2012, 18:01
Lijkt me niet echt prettig voor je aandrijfassen :eek: . Je vertraging (en daarmee de krachten) zijn met remmen immers veel hoger dan met op trekken.....
polopower
20-06-2012, 19:11
Wokkels draaien dus! :)
Maar als je zoiets gaat gebruiken om dan de oude look met trommels te behouden, dan zullen die krachten wel meevallen: je vertraagt immers ook aan de wielzijde. Theoretisch gezien zou je dan ook kleinere schijven kunnen nemen. Wat de exacte voors en tegens zijn? Ik heb geen idee. Maar als zo'n systeem kan werken is de topicstarter volgens mij wel de aangewezen persoon om het ook werkend te krijgen.
Weggedrag zou moeten verbeteren ivm het verlaagde onafgeveerde gewicht: maar dat voordeel wordt deels weer teniet gedaan door de trommels aan de buitenzijde toe te passen. Zoals gezegd had de k70 het systeem en dat was een geavanceerde auto voor die tijd. De vraag is dus waarom VW er vanaf is gestapt. Uit kostenbesparing of uit technisch oogpunt? Volgens mij hadden ook andere nsu's zoals de prinz tt het op die wijze. Ik meen me daar iets van te herinneren, maar ik kan geen foto's vinden ter bevestiging. De tt wordt namelijk geroemd voor zijn rij- en bochtengedrag.
staande golf
20-06-2012, 20:22
Dan moet je wel een constuctie bedenken die er voor zorgt dat je trommelremmen als eerste remmen ;) Maar ik wil verder geen mooie plannen de grond in trappen :thumbup:
Leuke discussie maar ik heb werk genoeg hoor!
Of kunnen jullie dat niet zien of zo :D
Alle gekheid op een stokkie maar ik ga er niet aan beginnen hoe mooi ik de trommel ook vind.
Als ik iemand er blij mee kan maken voor een voor mijn gevoel mooie prijs dan doe ik ze wel van de hand.
En anders blijven ze mooi liggen waar ze liggen en komen ze in de toekomst wel eens van pas.
Waar ik waarschijnlijk ook achter kom als ik ze verkoop maar dat terzijde :screwy:
polopower
21-06-2012, 06:57
Leuke discussie maar ik heb werk genoeg hoor!
Of kunnen jullie dat niet zien of zo :D
Als jij niet voor op schema ligt, kun je geen schema's maken :tongue:
:thumbup:
WIE O WIE O WIE O WIE O WIE ;)
Had het al eerder gevraagd maar nog geen reactie.
Wat kan ik gebruiken voor schroefpoten of airride poten aan de achterzijde van mijn project.
Dit vraag ik omdat ik er vanuit ga dat ik met de rallye achteras niet een standaard golf 1 schroefset kan gebruiken.
staande golf
21-06-2012, 18:15
Al eens wat gerekend aan gewichten? En wat voor karakter de veren/demping moet krijgen? Denk dat je dan wat verder kunt kijken :thumbup:
Ik zou gokken op een golf II syncro set
Deze zijn naar het schijnt korter als die van ne gewone golf
Maar ik zeg het, het is maar ne gok
Zoek iets dat in hoogte en hardheid is te verstellen.
Dus is het karakter dan ook te veranderen.
Is nu ook een beetje moeilijk te zeggen hoe het karakter moet zijn als je nog niet weet hoe het gewicht en dergelijke word.
Zal anders zelf maar eens achter wat bedrijven aanbellen die me hier in kunnen adviseren.
Ook moet ik nog weten welke remklauwen allemaal passen op een rallye achteras.
Dit hoeft toch niet speciaal van een rallye te zijn?
Er zijn toch wel meer klauwen die passen?
BSS werkt met koni dempers. Bob wil vast wel een set op maat maken voor jou.
Ook bij Bagyard in Oostenrijk doen ze aan maatwerk. Zij werken met billstein dempers. En wat ik daarvan heb gezien zag er professioneler uit dan bij BSS.
Misschien kun je toch eerst een reële schatting maken van het totaalgewicht en de gewichtsverdeling. De zwaarste stukken kun je al wegen, want de meeste heb je volgens mij al?
Voor wat betreft je achter remmen kun jij denk ik de meeste gangbare achterklauwen wel pas maken op die as. Heb je die van de TT niet meer? Je ging toch ook de ABS etc weer werkend maken?
BSS werkt met koni dempers. Bob wil vast wel een set op maat maken voor jou.
Ook bij Bagyard in Oostenrijk doen ze aan maatwerk. Zij werken met billstein dempers. En wat ik daarvan heb gezien zag er professioneler uit dan bij BSS.
Misschien kun je toch eerst een reële schatting maken van het totaalgewicht en de gewichtsverdeling. De zwaarste stukken kun je al wegen, want de meeste heb je volgens mij al?
Voor wat betreft je achter remmen kun jij denk ik de meeste gangbare achterklauwen wel pas maken op die as. Heb je die van de TT niet meer? Je ging toch ook de ABS etc weer werkend maken?
Thanx voor je antwoord, hoop eerlijk gezegd op een passend setje remklauwen voor de achterkant.
Ik moet al zo veel aanpassen dus hoop ik hier mee wat tijd te kunnen besparen.
De tt remmerei heb ik allemaal al verkocht.
Zal eens vragen bij BSS wat de mogelijkheden zijn.
Zeg er wel bij het moet geen duizenden euro's kosten want het is me allemaal al duur zat :screwy:
Allereerst respect voor je werk, echt mooi hoe je dit allemaal aanpakt!
Wat de vering betreft, als het geen duizenden euro's moet kosten is Airride geen optie denk ik. Ik ben met tweedehands poten/balgen voor mijn golf 4 al dik over de €1000,- kwijt en dan wordt ik mbt het management nog flink gematst. (check www.qustoms.nl :) )
Als je een relatief goedkoop stuk maatwerk zoekt moet je eens kijken naar GAZ, ik heb hier hardheid instelbare achterdempers besteld die op maat gemaakt worden. Dit kost niet eens extra, terwijl het toch de goedkoopste waren die ik kon vinden. Een kennis van mij heeft een volledig instelbaar (40 clicks in- en uitgaande demping) coilover set van GAZ onder zijn race Escort mk1 en is er zeer tevreden over. Kijk maar eens via www.es-international.nl .
Groeten Niels
Oja nog even een algemene vraag wie weet er een antwoord.
Omdat ik ook het abs systeem er op wil bouwen het volgende.
Stel de abs kooi die op de naaf zit heeft 100 gaatjes.
Er zit standaard een 18inch wiel op de tt.
Nu kom ik straks met 16inch wielen op de proppen.
Wat zeg maar even tussen haakjes 20% minder omtrek heeft, wat weer een
teller afwijking geeft.
Als ik nu een kooi koop met 80 gaatjes (=20% minder) krijg ik de juiste
km aanduiding dan?
Want ik neem aan dat bij een R32 DSG de snelheid aan word gegeven door de ABS sensoren of heb ik het nu mis?
Wie denkt er met me mee!
SpeedieD
21-06-2012, 22:27
Branko met een kooi met minder gaatjes compenseer je het grootste verschil.
Maar als het via de sensoren gaat dan kun je die toch ook opnieuw calibreren?
Branko met een kooi met minder gaatjes compenseer je het grootste verschil.
Maar als het via de sensoren gaat dan kun je die toch ook opnieuw calibreren?
ik weet niet of dat wel zo simpel is,ik denk idd dat als je een zo goed mogelijke berekening maakt van het verschil,en daarop de kooien aanpast,je er eerder bent.
SpeedieD
21-06-2012, 23:03
Gerben ik weet ook niet of het zo simpel is. In de industriele automatisering waar ik uit kom is het wel zo simpel.
Sensoren in een auto heb ik minder ervaring mee.
De ABS sensor is volgens mij een inductieve sensor en die geeft alleen de pulsen door. De intelligentie zou dus in de computer moeten zitten.
Gerben ik weet ook niet of het zo simpel is. In de industriele automatisering waar ik uit kom is het wel zo simpel.
Sensoren in een auto heb ik minder ervaring mee.
De ABS sensor is volgens mij een inductieve sensor en die geeft alleen de pulsen door. De intelligentie zou dus in de computer moeten zitten.
correct,maar ik denk dat daar juist de schoen gaat wringen.....is er iemand die dit kan herschrijven,als het uberhaupt al mogelijk is?geen idee :confused:
maar ook dit zal vast wel weer opgelost worden :D
Het is toch zo dat de audi tt de snelheid van de ABS afhaalt?
Als dat zo is dan kan ik er volgens mij wel een berekening op los laten.
Want het enige wat er dan word gedaan is aan de hand van pulssignalen de snelheid berekenen.
Dan kun je het ook voor de gek houden lijkt mij.
Ik weet dat er met vagcom wel iets mogelijk is om de afwijking iets aan te passen.
Maar dit is volgens mij maar ongeveer 5 procent en dat is niet genoeg.
Moet ook even uitzoeken of het wel bij mij dan mogelijk is.
Zal als ik de kabelboom helemaal aangesloten heb de boel wel eens uitlezen en kijken wat de mogelijkheden zijn.
Niels bedankt voor je tip over dat GAS ik ga me daar deze week nog even in verdiepen :thumbup:
Pewi Vwteam
23-06-2012, 22:04
http://www.microsofttranslator.com/bv.aspx?from=&to=nl&a=http%3A%2F%2Fwww.shop.zmm-electronic.de%2Fproducts%2Fde%2FModule-fuer-Tachometer%2Fdigitaler-Frequenzwandler-Tachoadapter.html hier branko misschien kun je er iets mee als je er niet uit gaat komen. greets
http://www.microsofttranslator.com/bv.aspx?from=&to=nl&a=http%3A%2F%2Fwww.shop.zmm-electronic.de%2Fproducts%2Fde%2FModule-fuer-Tachometer%2Fdigitaler-Frequenzwandler-Tachoadapter.html hier branko misschien kun je er iets mee als je er niet uit gaat komen. greets
Das een geinig apparaatje mocht ik er niet uit komen dan kan dat inderdaad nog wel een goede uitkomst zijn.
We houden deze even gedachten mocht ik er niet uit komen.
Stefan bedankt voor het meedenken :thumbup:
Nog een paar foto's van de laatste dagen.
Heb de aandrijfassen voor de achterzijde klaar.
Ze zijn niet gelast maar ik heb de assen van de rallye aangepast. :thumbup:
Ze moesten alleen maar iets aangepast worden aan de kopse kant.
Het kruis waar de kogels door heen geleiden is iets dikker.
Maar de vertanding is het zelfde.
Wat ik dus moest doen is er iets af draaien zodat het kruis iets verder over de as heen kan worden geschoven.
En er vervolgens een nieuw sleuf in steken om de borgring weer te kunnen plaatsen.
Daarna van de buitenkant nog iets van de roestige aanslag af gedraaid.
Boven de rallye aandrijfas en onder de tt aandrijfas.
Zie het verschil alleen maar iets meer ruimte tussen de sleuven voor de borgring.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMG_0093.jpg
En dit heb ik dus opgelost door er iets af te draaien.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMG_0094.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMG_0096.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMG_0097.jpg
Dit is dus het kruis van de audi tt op de aandrijfas van een Rallye
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMG_0098.jpg
Sorry voor sommige crappy iphone foto's hier de as gemonteerd en het past perfect
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMG_0099.jpg
En hier het geheel, de beugel die als het ware onder de haldex door gaat heb ik weer verwijderd.
Dit omdat dit toch wel heel laag aan de grond kwam te liggen.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMG_0101.jpg
Zoals ik al zei het geheel hing iets te veel naar onderen.
Ik moest dus weer wat aanpassingen maken aan het frame.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMG_0102.jpg
Deze steun heb ik gemodificeerd door er wat af te frezen.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMG_0104.jpg
Ouwe draagarm een stuk uit geslepen dat ik weer kon gebruiken.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMG_0105.jpg
Zo moet het geheel dan ongeveer komen:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMG_0107.jpg
En zo is het dan gemonteerd door nog een draadgat in die steun te maken die ik eerst had gefreesd.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMG_0109.jpg
Het uiteindelijke frame voor de achterkant :)
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMG_0110.jpg
Hier is goed te zien dat die beugel niet meer om de haldex heen zit.
Dit is dan ook het uiteindelijke resultaat, op de afwerking na dan.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2267.jpg
Zo is ook goed te zien dat het straks wel een lowrider kan worden :D
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2268.jpg
Er zijn ook andere opties om het geheel omhoog te krijgen, zoals de bodem verhogen.
Ik heb dit vaker gezien maar ik wil gewoon een vlakke vloer en geen rare bobbel achter in de auto.
Deze had ik ook nog niet laten zien hier worden straks de stoelen op gemonteerd:
En het geeft ook extra bescherming want het is doorgelast naar de kooi die ook in de dorpel zit.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2264.jpg
Ook afgelopen zaterdag begonnen met de binnenschermen aan de voorzijde.
Want het is de bedoeling om zaterdag met mijn maat de motor er in te hangen.
We laten het voorfront dan nog even weg.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2265.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMG_0111.jpg
Vandaag alvast begonnen met de kabelboom.
Doordat Oranje toch niet door is en er geen voetbal meer word gekeken in mijn café kan ik eindelijk de ruimte claimen :D
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMG_0112.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2262.jpg
Wat een werk even die ommanteling er om weg halen :screwy:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2263.jpg
Ben er nog lang niet klaar mee laat over een tijdje het resultaat wel zien want ik moet het dan ook nog testen buiten de auto.
Dat waren ze tot de volgende update :thumbup:
Tiefleger
24-06-2012, 20:29
Branko alweer een :own: En ik verheug me er al op om dit vrijdag weer eens in echt te zien.
echt weer een mooie update! en ook zeker met rap tempo :thumbup: super project :cool:
mooie update weer,handige donder evengoed.....:thumbup:
Ongelovelijk die bezieling, het vakwerk, de tijd die er in gaat zitten...Ik was van je vorige project al helemaal stil, maar dit is echt madness!
Wat supergaaf dat je de moeite neemt alles uitgebreid te posten zodat iedereen kan meegenieten. Echt klasse wat jij met je handjes kunt, petje(s ;)) af!!
Pewi Vwteam
24-06-2012, 21:20
goed bezig pik, weer netjes gefixt!
Jullie ook allen weer bedankt voor de altijd leuke reacties.
Super :thumbup:
ik kan het je niet te vaak zeggen respect voor al je geduld... en je vakmanschap
JettaGTI-16v
24-06-2012, 22:00
Ja dit is echt mooi om dit allemaal te volgen.
Goed bezig en ga zo door.
Tiefleger
24-06-2012, 22:06
Branko mag ik alvast als eerste een stoel reserveren om naar de eerste meeting te gaan als hij klaar is?? :D :D :D :D
Je hebt ook nog een eigen kroeg.. Ik zeg die meeting bij jou is wel te regelen ;)
Haha misschien een keer een minimeet :D
ronaroot
25-06-2012, 09:01
Haha misschien een keer een minimeet :D
pas op met wat je zegt :D
Als ik de enthousiaste reacties hier lees kan het best eens druk worden :thumbup:
Tiefleger
26-06-2012, 21:31
Met een kleine intree vergoeding en dan heeft Branko ook weer wat extra geld om in zijn project te steken. :D :D :D En dan krijgen wij weer een hoop updates. :D :D :D
Met een kleine intree vergoeding en dan heeft Branko ook weer wat extra geld om in zijn project te steken. :D :D :D En dan krijgen wij weer een hoop updates. :D :D :D
5euro de man,eerste pilsje gratis. ;)
waar kan ik me aanmelden :D :D :D
Haha voor 5 euro de man mogen jullie zoveel zuipen als je willen :D
Goed idee René jij komt toch vrijdag kun je alvast oefenen met de intree :D
Tiefleger
27-06-2012, 20:33
Branko kijk maar uit wat je zegt. :D :D
staande golf
28-06-2012, 09:37
contractje afsluiten met Grolsch dan maar? :cheers: :D
Tiefleger
28-06-2012, 19:39
contractje afsluiten met Grolsch dan maar? :cheers: :D
Branko is van het merk met de hoofdletter H. :D
staande golf
29-06-2012, 12:33
En dat voor een Tukker :D Maar er is natuurlijk ook niks mis met Heerlijk Helder....
Tiefleger
30-06-2012, 22:41
Heerlijk Helder Swallowtail ??? :D :D
En Branko heb je goed nieuws voor ons, qua update??
Sjeesbeest
01-07-2012, 09:58
Heerlijk Helder Swallowtail ??? :D :D
En Branko heb je goed nieuws voor ons, qua update??
Hij is zijn bar aan het uitbreiden denk ik :D
Tiefleger
01-07-2012, 10:25
De planning was dat hij gisteren het blok erin wou hangen. Dus daarom de vraag. Branko is het gelukt? Laat ons niet langer in spanning zitten.
superbeast
01-07-2012, 13:17
update update we wanna see an update :thumbup: :D
Helaas jongens nog geen echte update hier.
Heb gisteren de motor er in gehangen met de motor takel.
En hij past er in met dsg bak en al.
Moest iets de binnenkuip naar buiten kloppen omdat de zijkant van de bak daar tegen aan kwam.
Maar hij past er tussen en ik hou aan beide kanten ongeveer 1cm over.
Dus hoe dan ook die dsg bak krijg ik werkend.
Het probleem wat ik echter wel heb is dat als ik de draagarm zou moeten vervangen dat de motor naar voren moet omdat ik die lange bout niet uit de carrosserie kan halen :screwy:
Wat ik dus ga doen is het voorfront verwijderbaar maken.
Mocht het ooit nodig zijn in de toekomst maar ik hoop het natuurlijk niet.
Aandrijfassen komen straks mooi uit ook de aandrijfas naar achteren past mooi.
Maar heb wel een probleem met het stuurhuis.
Deze komt precies op de plek waar ook de aandrijfas naar achteren gaat.
Ik moet dus het stuurhuis ook nog verplaatsen naar boven of naar onderen.
Ik denk naar onderen want dan kan ik ook lager rijden straks :D
Heb helaas niet van alles foto's gemaakt dus kan maar een paar dingen laten zien.
Wou eerst vandaag ook nog aan het werk gaan maar heb de knollen een beetje op de laatste dagen.
En omdat het geen verplichting moet zijn en ik volgende week ook late ploeg heb ga ik niet eerder weer aan het werk dan aankomende vrijdag of zaterdag.
Als het goed is heb ik dan de motor er wel in zitten moet nog 1 motorsteun lassen en dan hangt ie er in.
Pica's
Nieuw origineel binnenscherm vast gepikt later ook afgelast en glad geslepen maar geen foto daarvan:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2269.jpg
Pedalen gemaakt en ook steunen om de elektronische stuurbekrachtiging te monteren.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2270.jpg
En daarvoor moest ik flinke aanpassingen doen aan dat stuurbekrachtigingshuis.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2272.jpg
Hij is onderweg naar zijn uiteindelijke plek maar is nog net niet gearriveerd :D
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2275.jpg
Voetplaat van de motorsteun gedeeltelijk bevestigd.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2276.jpg
Dit is dus de enige kant die nog maar klaar is maar nog afgewerkt moet worden:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2277.jpg
Helaas dus nog niet af gekregen en zo ligt de motor er dus op dit moment nog even bij:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2281.jpg
Hoop dus aankomende zaterdag de motor er in te hebben tot die tijd dus even geduld ;)
Maar nog wel bedankt voor alle interesse :D
Tiefleger
01-07-2012, 14:37
Jammer dat het niet gelukt is wat je wou. Maar ik vond het wel gezellig vrijdag.
Heb je voor mij nog even de naam van dat ene Hard style liedje. :D :D
als je lager wil zou het stuurhuis juist naar boven moeten lijkt me?
gaat de goeie kant op zo:thumbup:
@René(tiefleger) dat liedje is van: Brennan Heart & Wildstylez - Lose My Mind
Gerben als je de auto verlaagd gaat je stuurstang omhoog omdat het wiel ook verder omhoog komt in je wielkuip.
Als je dan ook nog eens het stuurhuis omhoog plaatst komt je stuurstang tegen de carrosserie aan.
Ik bedoel dat gat waar de stuurstang doorheen gaat.
Vandaar dat het stuurhuis dan naar onderen geplaatst moet worden ;)
@René(tiefleger) dat liedje is van: Brennan Heart & Wildstylez - Lose My Mind
Gerben als je de auto verlaagd gaat je stuurstang omhoog omdat het wiel ook verder omhoog komt in je wielkuip.
Als je dan ook nog eens het stuurhuis omhoog plaatst komt je stuurstang tegen de carrosserie aan.
Ik bedoel dat gat waar de stuurstang doorheen gaat.
Vandaar dat het stuurhuis dan naar onderen geplaatst moet worden ;)
ben ik niet met je eens branko.
beter lijkt me om toch voor omhoog te kiezen,en de gaten waar de stuurstangen doorheen komen in de body aan te passen.[je bent toch al aan het verbouwen?]
dit om een wat meer natuurlijk stuurgedrag te handhaven.
Dokter D
01-07-2012, 20:08
Wanneer je het stuurhuis naar beneden plaatst kun je er ook voor kiezen om de conische gaten in de fusee lichamen uit te boren.
Hierin las je dan weer conisch gerdaaide busjes, alleen plaats je deze ondersteboven.
Zo krijg je dus je stuurkogel onder op je fusee en zit je niet met het aanschaven van de stuurstang.
Mijn buurman is jaren actief geweest in de rerieuze racerij met golfjes 1 en hij deed dit op deze manier.
Volgens mij heeft hij nog wel conische busjes liggen.
Daar zeg je iets Dokter D hier heb ik het gisteren nog over gehad met mijn maat.
Zou je voor mij eens kunnen vragen of hij nog twee van die busje heeft?
En wat jij zegt Gerben daar heb je ook wel een punt.
Maar ik durf eigenlijk niet zo veel meer uit de carrosserie te slijpen.
Ik heb gisteren het complete blok nog in de takel gehad maar dat is me toch wel even een dingetje hoor :D
Tiefleger
01-07-2012, 21:06
Bedankt Branko. :thumbup: :thumbup:
Dokter D
01-07-2012, 21:21
Zou je voor mij eens kunnen vragen of hij nog twee van die busje heeft?
Zodra hij terug is uit Italie zal ik er naar vragen voor je!
Toch nog redelijk wat kunnen doen vandaag dus maar even een update ;)
Heb de motor er in zitten moet alleen nog de baksteun maken.
Voordat ik de motor er in kon doen moest ik eerst nog een blok frezen om tussen een motorsteun te doen.
Omdat ik wat tijd over had ook direct maar even een handtekening er in gemaakt :D
Door de flitser valt het heel goed op maar in werkelijkheid bijna niet hoor!
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2295.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2297.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2298.jpg
Hier zie je het blok dat ik gefreesd heb wat beter tussen de aluminium steunen.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2300.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2301.jpg
Aandrijfas komt ook precies uit bij de DSG bak.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2302.jpg
Aandrijfassen komen straks goed uit.
Maar hier zie je ook dat de bout die door de draagarm gaat er niet uit
kan als de motor er in zit :screwy:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2303.jpg
Moest het binnenscherm wel iets naar buiten kloppen omdat anders
het afdekkapje op de bak tegen het binnenscherm aan kwam.
Maar dat mag want dan heb je ook een dsg bak er in zitten ;)
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2304.jpg
De motorkap ook maar eens er op gelegd om te kijken of de motor er niet tegen aan kwam.
Nou het past net hier kun je er een beetje tussendoor kijken
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2306.jpg
En nog een totaalplaatje met voorfront er voor.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2307.jpg
Morgen weer verder, weet nog niet precies met wat maar denk het voorfront op maat en demontabel maken.
ewcaddymk1
06-07-2012, 21:37
respect!!!! sorry maar ik kan op dit moment niet meer bedenken ;)
vanavond voor het eerst je andere project HELEMAAL doorgelezen ,dan moet dit ook zeker goedkomen . :thumbup:
word het een type 1 stuur met flippers erachter of het complete stuur van de TT
Thanx voor je compliment, er komt een spucknapf stuur in.
Moet even kijken hoe dat gaat lijken, want er moet een sleepring achter om
de flippers te laten werken.
Mocht dit niet mooi passen of te lomp lijken dan laat ik de flippers achterwege.
Maar dat kan ik op dit moment nog niet zeggen.
Ik probeer het in ieder geval wel.
http://www.threadbombing.com/data/media/45/hama0.jpg
En ik maar klagen over de beperkte ruimte onder de motorkap van de Lupo....
Heel erg gaaf hoor! Ben je niet bang dat de auto straks vreselijk rechtdoor wil in elke bocht door het grote gewicht voorin?
En ik maar klagen over de beperkte ruimte onder de motorkap van de Lupo....
Heel erg gaaf hoor! Ben je niet bang dat de auto straks vreselijk rechtdoor wil in elke bocht door het grote gewicht voorin?
Hij moet ook als een speer rechtdoor gaan :D
Nee geintje ik ben er niet zo heel erg bang voor omdat ik ook die 4 wiel aandrijving heb.
Er zit een kooi in de auto een zware achteras met haldex, en de tank en de accu komen ook achterin.
Dus het gewicht zit ook wel aardig achter in de auto.
Wil ook extra zware dempers in de voorpoten dus we gaan van het beste uit.
Tuurlijk het zal geen 1.8t zijn die veel lichter is maar de souplesse van een 6 cilinder is niet te evenaren met een 4 cilinder.
Duidelijk :) Ben benieuwd hoe dat straks rijdt! DSG is wel heel erg gaaf iig. Vooral met de flippers...als je die achter je spücknapf maakt ben je mijn held!
Tiefleger
06-07-2012, 23:57
Mooi dat het je gelukt is. :thumbup: :thumbup:
passatje2
07-07-2012, 05:38
machtig projektje zeg......
renshoff
08-07-2012, 20:25
Geweldig project ! zal wel mooi hard gaan straks :)
heel mooi project, oude topic ook even doorgelezen. petje af voor je werk!!!
Dank iedereen weer voor de positieve reacties :thumbup:
Even een vraag, ik heb de search functie gebruikt maar helaas niet iets kunnen vinden.
Ik zou graag willen weten of er een plug en play baksteun te koop is voor mijn project!
Heb bij mijn vorige project zelf iets gefabriceerd en dit werkte prima, maar ik heb daar nu niet zo veel zin meer in om er weer 1 te maken.
PEWI als je dit leest hoe heb jij het eigenlijk gedaan?
Graag jullie bevindingen hier over.
Het is heel simpel eigenlijk gewoon twee bouten in de bak draaien.
En aan de auto twee draad stangen die er origineel aan zitten.
Deze staan nagenoeg in lijn met elkaar kan eventueel morgen wel een foto maken.
Hier moet ik dus iets tussen hebben, volgens mij is het bij al die moderne motoren het zelfde.
Want volgens mij past die baksteun die ik al eens zelf heb gemaakt hier ook zo 1 op 1 onder.
Edit: nog even wat toevoegen.
Wat ik ook nog moet hebben is zo'n universele koelvloeistof voeler.
Je kunt dan een gat in je koelvloestof reservoir maken en deze er dan in
maken.
Zo kun je dus een koelvloeistof controle toevoegen.
Ik wil niet dat reservoir van die audi tt gebruiken maar gewoon het golf 1 reservoir houden.
Weet iemand wat ik bedoel?
Pewi Vwteam
09-07-2012, 21:54
hier branko ik zou hem maken zoals herm ook op deze foto s heeft gedaan.
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=80239&page=4&pp=20&highlight=motorsport+steunen
staat genoeg inspiratie voor je op :D
welk reservoir heeft een swallowtail?want mijn mk1 heeft hetzelfde waterpotje als een mk2,alleen heeft een mk2 een voeler erin zitten.misschien kun je er iets mee.
edit,een mk2 tot aan de erneuerung;)pakweg pre 89 zegmaar.
Leuk idee Stefan daar kan ik wel wat mee voorlopig.
Maar het blijft wel weer zelf iets fabriceren.
Het rubber wat gebruikt word is van een draagarm als ik me niet vergis.
Ik had dit eerst ook in mijn oude project.
Ik kan je vertellen dit trilt als de hel omdat dat rubber te stijf is.
Je moet dan iets van polyurethaan hebben, dit heb ik later ook gemaakt.
Is wel lastig om dit te regelen, ze hadden het voor mij toen speciaal gemaakt.
Gerben, ik zal vanavond nog even een foto maken van de tankjes.
Ik heb namelijk het oude en het nieuwe type hier liggen.
Uiteraard heb ik het liefst het oude type wat bij een swallowtail hoort, ookal is ie niet zo mooi als het nieuwe :rolleyes:
Nou hier twee fototjes van de koelwater tankjes.
Als eerste die wat bij een swallowtail hoort.
Ziet er eigenlijk niet uit maar is wel origineel :D
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2322.jpg
En hier zoals we hem allemaal wel kennen.
Ik heb er even een rode pijl bij gezet want ik herinner me wat.
Heb zelf eens gezien dat hier een voeler gemonteerd was met zo'n zwart rubber er omheen.
En dat is nu net wat ik zoek, wie kan het voor me invullen ;)
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2323.jpg
Dokter D
10-07-2012, 20:35
Dit lijkt mij een golf 2 tankje, ik heb er net zo een voor mijn golf2 met een voeller er in.
Klik (http://auto-onderdelen.marktplaats.nl/volkswagen-onderdelen/575078706-expansievat-koelvloeistof-reservoir-tankje-vw.html?return=eJxNjstugzAQAP8lErmVhykEjFDVfECPvVt4EyyM17IXkrbqv3ddpVJPO%2BMdaa1kJb%2BMLIcoRf8sDxFUmOZhJvKyKBb04PJVhYW8VYpi7myhNsIndBqCBguu2NEu8aau4P6%2FTl2bz7Tal7sdq6OOI2FWv2b12W88SwZbMYi2%2FGXB3LVM2jwy%2F5cRw6dhPceLjixVWtNjvabObSsEM6X6noK%2BrU6psh9sTSf6umNbbmwLgt0tgomEl0w0ogwQIexoAicY03lxNFf%2BtPfbWB4pJsRIE2oYe9Gc3t8Ow%2FcPKaZhHw%3D%3D&fta=eNotks1u5CAQhN%2FF0s6Zbsxfo3mFHHMdgWlPrHhiy3gmsxvl3bdxcuJTQXVBiUSOvip56u7bfHmkuXaxEhhL3XM%2Bw6nU875QXO%2Bk4gyEVsmK5G0sk8hrk3f6N62xjkWMcd1Fuq30cb%2FxNg1xfhIECw7i%2FJeMx6B9fP%2Bk94Xnx7zwVPdl%2FINq48rbY5m2uNSJ8DRdJXxd72d12mvDpe7DUvgc0LjXl3bJnro1XbmLk8RW0tRN5bi9BtlCNFljtk%2BBxDnkBp616hvo0P8AYi7lUHzyDXqnQKMAJO5dU9AYGH4UxXZsEEoy4YA0gjrAstZPBM48tjnAfkAvLigmaS3pkOX1zh7g2HmBMKiUjYAHb1EmgxtCRhkIxihrml33nG2za7QDtDMaXPEggI41uwOC6lkAGPzQ0sGwcjJZjX2ySrJU0ZiSTFY5eN23dBy9y2JXYYRUjjPjqNAdH0Da3Jc1lXqZ%2BeO6v7WWlWwE6m7peWnFS9flaB6pS59dfPnFRxcTKfr6%2Fv4PbG%2BwFA%3D%3D&fta_ind=7&fs=1)
Klik (http://www.vwforum.nl/volkswagen-tuning-styling-f7/golf-2-83-98-tdi-170-pk-345nm-little-problem-p20-t139307-30.html)
Klik 3 (http://www.golfcabrio.com/viewtopic.php?f=17&t=37758)
Dokter D
10-07-2012, 20:38
Daar zeg je iets Dokter D hier heb ik het gisteren nog over gehad met mijn maat.
Zou je voor mij eens kunnen vragen of hij nog twee van die busje heeft?
Net met de buurman gesproken en volgens hem ligt er nog wel een setje, ook moeten er nog fussee's liggen waar de busjes al in gelast zitten.
Hij kijkt deze week even.
Volgende week moet ik toch bij hem langs voor meer onderdelen en weet ik meer.
dat is wat ik bedoel branko,de vroege mk2's hebben bij de rode pijl een sensor.
zou die mooi gebruiken:thumbup:
gooigolf
10-07-2012, 21:19
volges mij liggen die hier ook nog wel ..
reservoirs met voeler .. golf 2 van 84 .
als je 1 moet hebben geef je ma een gil .. :thumbup:
Iedereen bedankt voor de reacties hier kan ik wat mee.
Als dit zo aan te sluiten is op de kabelboom van de tt wil ik wel zo'n tankje aanschaffen.
Volgens mij hangen er bij al die voelers gewoon twee lange draden in het koelwater.
Mocht hij drooglopen maken die draden geen contact meer met het koelwater en krijg je de melding.
Veel meer is het volgens mij niet, of heb ik nu ongelijk?
Als dit zo is kan ik gewoon zo'n voeler aansluiten op de tt kabelboom.
Gooigolf PM me je prijs maar, het mooiste zou zijn dat je ook het stekkertje hebt wat er op past!
Dokter D ik wacht je reactie nog even af.
Thanx iedereen :thumbup:
nee klopt,zo werkt het bij een tt.hoe het bij een oud type tankje zit ben ik niet zeker van eigenlijk.zou jammer zijn als het niet lukt:(
golfcabriolet
10-07-2012, 21:56
Nou hier twee fototjes van de koelwater tankjes.
Als eerste die wat bij een swallowtail hoort.
Ziet er eigenlijk niet uit maar is wel origineel :D
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2322.jpg
En hier zoals we hem allemaal wel kennen.
Ik heb er even een rode pijl bij gezet want ik herinner me wat.
Heb zelf eens gezien dat hier een voeler gemonteerd was met zo'n zwart rubber er omheen.
En dat is nu net wat ik zoek, wie kan het voor me invullen ;)
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2323.jpg
koelwater tankjes met voeler is op www.golf1onderdelen.com te vinden
golf1gti83
12-07-2012, 00:20
koelwater tankjes met voeler is op www.golf1onderdelen.com te vinden
te duur , beter hier kijken ;)
http://www.golf1onderdelen.nl/contents/nl/d176.html
Ligt er bij andere types niet gewoon een soort vlottertje in?
Ik denk meer aan golf 3 of porsche 924/944.
Of ben ik nou in de war met de remvloeistof?
Ligt er bij andere types niet gewoon een soort vlottertje in?
Ik denk meer aan golf 3 of porsche 924/944.
Of ben ik nou in de war met de remvloeistof?
Ik denk dat je in de war bent ja :screwy: :D
Joy_Goessens
14-07-2012, 17:55
:rock: Ow man! jij bent een Held!
Dit is wat ik ook zou willen doen met m'n 5-deurs! Als ik dit ooit ga doen dan neem ik contact met je op gheheh :screwy:
Ik blijf je volgen.
gr Joy
Hier ben ik weer met een update :D
Laatste dagen weer een klein sprongetje kunnen maken.
Ik wou eerst de balk in het voorfront verwijderen.
Dit omdat ook de dynamo hier tegen aan komt.
Maar ben tot een andere oplossing gekomen.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2310.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2311.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2312.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2313.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2315.jpg
Ook heb ik het voorfront helemaal demontabel gemaakt.
Hier aan de onderkant van de chassis balken een steun gelast,
wel een beetje moeilijk te zien maar heb ik nog niet meer foto's van gemaakt helaas.
Kon hem ook nog niet af lassen omdat het aan de onderkant van de auto is, en ik de auto nog niet kan draaien.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2318.jpg
Het gat in die beugel hierboven word weer opgevuld door deze draadstang.
Heb hiervoor een dikke strip staal gepakt een gat geboord en een bout in gelast.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2320.jpg
Deze heb ik door de zijkant van de balk naar binnen geschoven en weer gelast.
Nu heb ik meer stevigheid doordat de krachten worden verdeelt over een groter vlak.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2321.jpg
Daarna de zijkant van de balk dicht gelast, achter het gat zit een dikke strip gelast in de balk met een moer er in.
Daaroverheen een plaatje gemonteerd zodat alles mooi dicht word.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2325.jpg
En toen dichtgelast
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2327.jpg
Daarna een centerpuntje met draad gemaakt die weer in de zijkant van die balk is gedraaid.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2330.jpg
Ik kon toen een klap op het binnenscherm geven toen het voorfront gemonteerd was.
Nu had ik precies het juiste punt voor het gat in het binnenscherm.
Ik heb hier een gat in geboord en een dikke plaat op gelast voor de stevigheid.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2331.jpg
En als het dan goed is kan er een bout in en dat kan :D
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2332.jpg
Het voorfront zit dus vast aan de onderkant van de chassisbalken.
En aan de zijkant van het binnenscherm.
En hieronder zie je de vorderingen van de slotplaat waar die ook nog een keer vast komt te zitten.
Heb de slotplaat die bij het voorfront zat verwijderd omdat die anders is als van een swallowtail.
Nu moest ik de originele die verre van goede staat was weer oplappen.
Heb hem helemaal blank gemaakt en ge proplast.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2335.jpg
Hier aan de zijkant zie je dat het originele plaatwerk zo ver heen was dat ik dat niet meer kon redden.
Ik heb dus de zijkanten van het nieuw plaatwerk gebruikt en aan het oude gelast.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2336.jpg
En aan de zijkant een gat geboord en aan de onderkant (vast aan het binnescherm) een moer gelast.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2340.jpg
Zo zit dus het voorfront op 6 punten vast geschroefd en het is al super stevig.
Ik zit er aan te denken om nog 2 punten vast te zetten maar dat later.
Alles zit nu prima op zijn plek de schermen komen goed uit en de motorkap komt ook goed uit.
Hier nog een laatste plaatje van het passen:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2342.jpg
Als laatste heb ik afgelopen week bij Jeroen Rison (golf1onderdelen.com) nog een paravaan plaat gekocht tot boven aan de voorruit (origineel vw).
Het is al een heel oud NOS stukje plaatwerk want er zit een sticker op van volkswagen NSU.
Sinds 2001 niet meer te leveren bij de vw dealer want ik had het eerst nog bij hun geprobeerd :D
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2334.jpg
Ik was al met de paravaan bezig geweest maar heb toch besloten om voor een nieuwe te gaan, heb nu toch alles al los liggen dus waarom dat ook niet.
Bedankt voor het kijken zou ik zeggen ;)
Sjeesbeest
14-07-2012, 18:08
Top gedaan meneer Swallowtail !
gaat hard hier! even niet kijken en weer een aantal dikke update's verder
goed bezig man :thumbup:
renshoff
14-07-2012, 19:03
Geweldig werk dit, ziet er wel heel vet uit hoor zo'n 3.2 in een golf mk1 :thumbup: ga zo door!!!
Pewi Vwteam
14-07-2012, 22:26
mooi werk branko!! de reden dat ik een andere dynamo steun heb gemonteerd op de r is nou juist de reden, dat ik dat stuk niet uit de voorste balk wou slijpen bij mijn eigen mk1, daarom heb ik een r steun van een mk4 gemonteerd. maar goed bezig!!!!!!!!!!!! zal binnekort ff de spulletjes bij je om de deur gooien.
mooi werk branko!! de reden dat ik een andere dynamo steun heb gemonteerd op de r is nou juist de reden, dat ik dat stuk niet uit de voorste balk wou slijpen bij mijn eigen mk1, daarom heb ik een r steun van een mk4 gemonteerd. maar goed bezig!!!!!!!!!!!! zal binnekort ff de spulletjes bij je om de deur gooien.
Gelijk heb je Stefan maar ik ben toch al aan het slijpen dus dan kan dat er ook nog wel bij :D
Je ziet er straks toch bijna niets van terug omdat de koeler er ook nog in komt.
Jij had toch een corsa c diesel koeler gebruikt of niet?
Moet zelf binnenkort ook nog even een koeler aanschaffen. ;)
Tiefleger
14-07-2012, 23:44
Branko kerel :own: voor de derde keer. :D :D
Pewi Vwteam
15-07-2012, 08:58
radiateur die ik gebruik komt van een b corsa 1.7 diesel.
Thanx voor de reacties maar weer :thumbup:
GolfMania
16-07-2012, 20:45
ik blijf in herhaling vallen, maar ik kan alleen maar "respect" uit mijn verder met tanden gevulde open mond krijgen...
Dokter D
16-07-2012, 21:18
Dokter D ik wacht je reactie nog even af.
Heb een setje bemachtigd Branko, zie PM.
dikke neus man, das met de cardan van een rally ook?? welke bak zit er daar dan onder?
ewcaddymk1
26-08-2012, 14:17
en hoe staat het met dit project :confused:
Binnenkort weer wat updates.
Heb de laatste maand niets aan de auto gedaan.
Dit ivm: warmte, op vakantie geweest, en een ander tijdelijk project.
Ik heb morgen toevallig de hele dag vrij en wil dan weer eens gaan beginnen.
Heb de kabelboom al zo goed als klaar, want daar ben ik af en toe nog wel eens mee bezig geweest.
De update komt binnenkort :D
ewcaddymk1
26-08-2012, 18:01
De update komt binnenkort :D
:wee:
Wat een project :eek: Big respect hoe je de dingen aan pakt :thumbup:
Wie o wie kan mij hier aan helpen?
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/Rspaghetti.JPG
Kleine aanpassingen die ik moet doen aan zo'n pijp is geen probleem.
Maar om er zelf 1 in elkaar te lassen gaat me niet lukken omdat ik daar de juiste gereedschappen niet voor heb.
Moet uiteraard aan een R32 motor komen.
Wie weet er 1 te liggen voor een leuke prijs.
Tim maatman, zijn achternaam zegt t allemaal. Woont in deventer
google even johnny walters lasbedrijf in oss
deze maakt veel maatwerk voor VW
http://dubpower.co.uk/Exhaust%20manifolds.HTM
Wel een beetje duur ;)
Het probleem bij die personen is dat ik dan niet op korte termijn een pijp heb.
Omdat hun ook opdrachten hebben.
Ik zou wel graag het telefoonnummer of email adres van Tim Maatman hebben.
Heb zelf geen facebook (en dat wil ik ook niet) dus heb niet zo veel info van hem.
Zoals Mice al zegt die pijp is nogal prijzig maar als ik niet tot een ander oplossing kom wel noodzakelijk :screwy:
Probeer hem eens:
http://www.volksforum.com/forum/member.php?u=8745
Hij zit op een ander forum, en weet dat hij zelf met een spruitstuk voor een turbo bezig is en dat hij voor verschillende mensen uitlaten heeft gebakken.
Wát een geniaal project weer btw! Weer een hoop motivatie voor mijn project door jou kunnen vinden :D
Via Google kwam ik deze tegen, misschien kun je die eens een bezoek brengen. Voor jou is het niet zo ver weg. Als ik zo de foto's zie op de site hebben ze in ieder geval de materialen wel in huis om zo'n spruitstuk op maat te maken.
www.maxiperformance.nl
Hoe ziet eigenlijk het orginele spruitstuk eruit? Als ik het goed voor heb is dit een heel kort spruitstuk en kun je van daaruit toch verder met twee uitlaatbuizen? Of komt dit allemaal niet lekker uit?
tim zijn mail zit in je pm box
bart uit saland
28-08-2012, 17:05
ik heb hem voor je liggen zit nu op mijn corrado r32 bub
bart uit saland
28-08-2012, 17:13
http://i275.photobucket.com/albums/jj316/bigscale-bart/IMAG0334.jpg
http://i275.photobucket.com/albums/jj316/bigscale-bart/50064_6734.jpg
even een foto er van het andere deel loopt van 2 naar 1, 76.1mm flex deel met flens
@Bart, pm gestuurd ik ben geinteresseert
OJa nog even een reactie op M1974, die maxiperformance maakt uitlaten op maat als je met de auto daar komt.
Dit gaat dus niet lukken als ik de auto nog niet rijdend heb.
Ik geloof ook niet dat hun een mal hebben.
De meningen over dat bedrijf zijn hier in de buurt ook verschillend maar dat terzijde :rolleyes:
@Thijs ik ga als ik niet verder kom met de info die ik nu heb eens een berichtje wagen aan die persoon.
Bedankt voor de tip en je compliment ;)
Je ziet toch wel meer projecten die even verhuisd worden naar een bedrijf om een paar dagen een specialistisch klusje als jou uitlaat spruitstuk te doen? Zorda hij op zijn wielen kan rollen is hij zo vervoerd op een ambulance.
Ondertussen kan jij dan eventueel de boel opruimen of verder aan andere aanbouwdelen.
Over de meningen over een bepaald bedrijf ken ik er ook nog wel een paar. Daar zitten meestal minimaal twee kanten aan. Meestal lopen de verwachtingen over het geleverde werk versus de kosten nogal uitéén. Het liefste ga ik dan ook zelf eens met zo'n bedrijf praten. Je moet ze vertrouwen en daarnaast duidelijke afspraken maken over wat je verwacht.
Ik ben het eens geworden met Bart over het uitlaatspruitstuk.
Mocht ik er mee weg komen dan is ie verkocht.
Dus voorlopig niet meer op zoek ga binnenkort passen :thumbup:
Oldbest79
31-08-2012, 19:02
Wat een project dit en hoe je ook te werk gaat kunnen nog veel mensen een voorbeeld aan nemen respect :thumbup: ik heb je vorrige topic van jou oude project ook even door gelezen en auto op mk1 dag gezien vorig jaar (geloof ik :confused: )
Heb dit topic nu helemaal doorgelezen maar een vraagje ben je er al uit wat je kwa vering/ophaning gaat doen?
Heb dit topic nu helemaal doorgelezen maar een vraagje ben je er al uit wat je kwa vering/ophaning gaat doen?
Helaas nog steeds niet helemaal over uit.
Maar dat de wielkuip achter aangepast moet worden is 1 ding wat zeker is.
Dit omdat ik anders niet met de lengte van de poten uit kom.
Hoor tegenstrijdige dingen over een airride dus weet het nog niet.
Misschien dat ik eens met iemand mee moet rijden die een airride heeft :)
Oldbest79
31-08-2012, 22:25
Ik heb foto's van zelf bouw airride poten op mijn telefoon staan (waar ik nu ook op zit) die kan ik je wel stuuren ik ga dit ook onder mijn corrado doen dus als je foto's schema's enz. Zoekt hoor ik het wel. 0642004067 ik weet niet of je whatsapp hebt dan stuur ik je de foto's nu nog even?
EnVeeZee
06-09-2012, 14:24
Branko,
wat een geweldig project. Dit zijn de auto's die je niet meer vergeet :thumbup:
Veel respect voor de aanpak, zou willen dat ik de kennis had die je hier laat zien.
Hoop met de schema's iets bij te dragen!
ik weet niet of je whatsapp hebt dan stuur ik je de foto's nu nog even? Iets zegt me dat branko niet zo whatsapp minded is ;)
Zou wel makkelijker zijn om 'm te helpen als ie van z'n principes af stapte :lmao:
Branko,
wat een geweldig project. Dit zijn de auto's die je niet meer vergeet :thumbup:
Veel respect voor de aanpak, zou willen dat ik de kennis had die je hier laat zien.
Hoop met de schema's iets bij te dragen!
Iets zegt me dat branko niet zo whatsapp minded is ;)
Zou wel makkelijker zijn om 'm te helpen als ie van z'n principes af stapte :lmao:
Hey Nando
Bedankt voor de schema's ik had er ook al wat maar deze zijn veel duidelijker.
Waar ik nu achter ben is dat de draden die origineel aan zo'n cruise control hendel zitten, andere kleuren hebben dan die van kufatech.
En de hendels van kufatech hebben een duidelijke beschrijving wat correspondeert met hun kleuren.
Ik heb dus maar een kabeltje zonder hendel besteld want dan krijg ik ook de goede beschrijving ;)
En op speciaal verzoek ben ik ook aan de whatsapp gegaan ;)
Binnenkort een update over de kabelboom heb al aardig knip en plakwerk achter de rug :D
En binnenkort ook de cruise control er bij in gebouwd.
Tiefleger
06-09-2012, 20:18
Wel met een filmpje hè. :D :D
Wel met een filmpje hè. :D :D
Komt goed ;)
EnVeeZee
07-09-2012, 22:09
En op speciaal verzoek ben ik ook aan de whatsapp gegaan ;)
**Flikkert van Stoel** :D
Succes ermee als ik nog eens wat kan betekenen hoor ik het graag :thumbup:
Dag, iedereen heb weer een kleine update.
De kabelboom is gestript en moet nu nog op maat gemaakt worden.
Dus ga ik hem eerst los in de auto leggen om ze de uiteindelijke lengte te bepalen.
Daarna word ie pas in getapet ter bescherming.
Maar omdat ik nog niet de exacte plekken heb voor de onderdelen moet dat nog even wachten.
Heb nog een filmpje gemaakt hier is te zien dat alles wel zo'n beetje werkt.
Eerst een foto van wat ik er allemaal al uit heb gehaald heb aan draden.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMG_0338.jpg
En hier het filmpje:
J7bj3cG0EWI
Het enige wat ik nu nog tegen kom als probleem is het slot.
Het slot gaat met een puls signaal open maar ook met het zelfde pulssignaal weer dicht.
En die standaard achteraf inbouw solenoids werken met een signaal wat weer omschakelt van positief naar negatief.
Ik zoek dus eigenlijk zo'n solenoid die met 1 signaal zowel omhoog gaat maar met een herhaal signaal ook weer omlaag :screwy:
Hoop dat jullie het begrijpen, ik wil namelijk de cv ook weer gaan gebruiken van de tt.
De achterklep kan straks al werken zoals je ook kunt zien op de video.
kijk daar komt al schot in de zaak!
met die cv komt vast goed ;)
zullen vast lui verstand van hebben hier
keep up the good work!!
wat een sport zo uit een hoop kabels, tot iets werkends te komen.
bewondering :green:
berg1000
09-09-2012, 19:17
Hey Branko,
Ziet er goed uit de bedrading zo!!!
Ik zie wel dat een biertje niet mag ontbreken met dit denkwerk. :thumbup:
Leuk filmpje.
Zal nog eens nadenken over je puls probleem.
Tiefleger
09-09-2012, 21:47
Mooi man. :thumbup: :thumbup: En nogmaals gefeliciteerd met je prijs. :D :D
super branko,dat gaat lekker!
geniaal filmpje.. een compleet werkende auto op de werkbank (kroegtafel) zonder auto eromheen.
Pewi Vwteam
09-09-2012, 22:04
hahaha had ook niet anders verwacht nog wat aan mijn wisselaar gehad? greetss
Deze week ga ik weer verder als alles goed is.
Moet nog een nieuw setje draagarmen hebben.
Want het punt waar de kogel onder aan het fusee vast zit aan de draagarm is bij de eerst types maar met 2 bouten bevestigd.
Later zijn ze toch met 3 bouten, dus moet ik die hebben dat lijkt me wel wat steviger.
Want een draagarm die het fusee vast houd met 2 m6 boutjes en dan zo'n dikke motor er in is volgens mij vragen om moeilijkheden.
En als iemand nog een idee heeft over de centrale vergrendeling hou ik me aanbevolen.
Patrick alvast bedankt voor je meedenken :thumbup:
CAR-POOL
11-09-2012, 16:38
Mooi hoor! Ben je zeker vast uren mee bezig geweest?
Klopt wat je zegt over de draagarmen al moet ik wel bekennen dat ik niet wist dat bij de oudere types de fusee met twee boutjes vast zat.
Zou je evt ook de draagarm rubbers gelijk kunnen vervangen voor wat sterkeren.
http://img198.imageshack.us/img198/8733/dsc8131w.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/198/dsc8131w.jpg/)
Een fototje van het oude type draagarm.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMGP2437.jpg
Ben er nog niet helemaal uit hoe ik het moet gaan fixen.
Ga in ieder geval geen poly bussen meer gebruiken, wil ook nog een beetje comfort hebben.
Ik denk dat ik het fusee van de audi TT ga gebruiken.
Ook omdat de lagers hiervan sterker zijn, het ziet er allemaal gewoon wat solider uit.
Word dan wel erg veel aanpaswerk maar heb wel wat leuke ideeën.
@Carpool: dat was inderdaad erg veel werk zo'n kabelboompje.
En ik ben er ook nog niet hij moet nog helemaal op maat gemaakt worden.
Ga het niet meer zo doen als in mijn vorige auto.
Deze moet net op een originele kabel lijken.
zotte werken aan die kabelboom man,
nog niet aan gedacht om uw triangel zelf te maken??
Wel een goede gedachte die triangel zelf maken.
Maar weet nog niet zo goed hoe ik dat zou moeten aanpakken.
En een bestaand iets aanpassen is makkelijker dan zelf helemaal weer iets nieuws gaan maken.
Niet dat het niet zal lukken maar gewoon het extra werk wat je er weer mee hebt ;)
Voor je triangel zou ik vertrekken van een nieuwe van het latere type. Als je de TT fusees wilt gebruiken, Zou ik de nieuwe fuseekogel van een TT gelijk pas maken op je nieuwe draagarmen. Dit lijkt mij het minste werk.
En even terugkomend op je PU bussen. Deze hoeven niet per definitie oncomfotabel te zijn. Je moet alleen goed opletten welke hardheid (Shore A) je de bussen neemt. Hoe hoger het getal hoe harder, en dus oncomfortabeler de bus is.
MauSeR35
12-09-2012, 21:15
Ik rijd zelf ook met PU bussen en ik vind dat de achteruitgang in veercomfort erg meevallen ten opzichte van standaard rubbers. Zeker als je met een beetje fatsoenlijke dempers en veren rijd.
Zijn draagarmen ala Frank/Knarfmk1 niet iets voor dit project? Als je daar een mal van zou kunnen maken of afmetingen kunt gebruiken lijkt het me niet zo heel veel meer werk dan deze verbouwen.
Ik heb een paar opties hoe ik het ga aanpakken.
Hopelijk kan ik de deal met iemand maken, mocht dit zo zijn dan heb ik binnenkort wel een leuke update ;)
Anders word het waarschijnlijk gewoon een originele draagarm aanpassen.
Wow, hoe vet is dat filmpje :D
Kleine update, kom er helaas de laatste tijd niet echt aan toe.
En aankomende weken ook nog veel werk met roestoratie voor anderen :D
Maar goed afgelopen week de aandrijfassen op maat gemaakt.
Stuk tussen uit gehaald en dan een mooie schuine kant aan gedraaid.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMG_0416.jpg
Ook de andere kant een schuine kant:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMG_0417.jpg
En dan aan elkaar lassen in de draaibank tussen de centers (geen foto)
Maar wel een foto van hoe het er dan weer uitziet als dat afgedraaid is.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMG_0418.jpg
Twee stuks nu weer mooi op maat gemaakt, heb geprobeerd zo recht mogelijk alles uit te klokken.
Dus hopelijk dat ie straks alles houd en ook niet voor vibratie gaat zorgen.
Misschien dat ik ze voor de zekerheid nog weg ga brengen ter controle.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMG_0437.jpg
Heb toch een setje draagarmen kunnen vinden die ik er graag onder wou hebben ;)
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMG_0438.jpg
Draagarmen van een Porsche 944 turbo.
De vorm is het zelfde alleen de opname in de carrosserie is bij de golf 1 te klein.
Dit vergt nog wel serieus aanpaswerk aan de carrosserie maar ja dat houd je van de straat :D
Heb je tenslotte ook wat aparts onder de auto.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/9/6/IMG_0439.jpg
Wow, wat een project, respect en ga zo door!!!
super weer :thumbup:
hoe heb je de lengte kunnen brekenen van de assen
zonder dat je de ophanging compleet hebt?
super weer :thumbup:
hoe heb je de lengte kunnen brekenen van de assen
zonder dat je de ophanging compleet hebt?
Heb alles wel gemonteerd gehad met uitzondering van de voorpoten.
Maar je kunt het fusee wel ongeveer zo houden op de positie die hij uiteindelijk ook zal hebben met voorpoten.
En je hebt altijd wel wat speling, vorige keer heb ik het ook zo gedaan en dat ging ook prima.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.