PDA

View Full Version : Verbruik Passat TDI 130pk PD


Gijs
26-11-2011, 00:21
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het verbruik van mede Passat rijders. Zelf heb ik een 2004 Passat TDI met een 130Pk/96kW pompverstuiver motor, motorcode AVF, 6-bak.

Ik rij veel stadsverkeer, maar ook 80km/h wegen (geregeld optrekken).
Bij normaal gebruik; 1:15
Bij opa gebruik; 1:16
Bij veel snelweg (vakantie); 1:16
Bij aanhanger gebruik; 1:13,5

M'n vorige Passat (3B met AVG 110pk/81kW, 5-bak) was veel zuiniger; 1:18 normaal, 1:20 snelweg.

Wat is jullie verbruik? En zou die met een chip zuiniger worden, 1:18 ofzo? En dan vraag ik specifiek om een 3BG met 130pk motor. :)

Bumper83
26-11-2011, 14:35
Ik rij een 2002 Passat station 2.0 20 klepper benzine met 130pk/96kW, motorcode ALT.

Ik mag al blij zijn als ik met deze de 1:10,5 haal. Ik dacht dat deze motoren toch wel iets zuiniger reden? Het meerendeel gebruik ik hem voor woon-werk verkeer dus weinig stadsverkeer en toch zo'n hoog verbruik :(

Zijn er meer mensen die dit hebben met een Passat station 2.0 liter benzine motor?

Gijs
26-11-2011, 16:31
't Gaat hier over een TDI, niet over benzine motoren. 1:10,5 zou ik voor tekenen met een benzine in die klasse, je wegenbelasting is hier ook naar. Dat laatste is bij mij elke maand 115 euro, en met dit verbruik is het voordeel ook ver te zoeken.

Audi1981
26-11-2011, 17:35
Mijn ervaring met de pd motoren is dat ze toch wel iets minder zuinig zijn als de VP TDI motoren...

VeeDubber
26-11-2011, 17:37
Gijs,

Heb je hem al een keer uitgelezen?

Als je een betrouwbaar adres zoekt voor het gemiddelde brandstofverbruik, dan kan ik je Spritmonitor.de (http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/456-Passat.html?fueltype=1&fuelsort=1&constyear_s=2004&constyear_e=2004&power_s=130&power_e=130&gearing=1&powerunit=2) aanraden. In deze link heb ik al de vrijheid genomen om je gegevens in te vullen.

Je kunt dus zien dat je collega 130PK 2004 Passat TDI-ers gemiddeld 6,44 Liter per 100km verbruiken. Met 49 users zie ik dat wel als een betrouwbaar getal. Dit is dus 1 op 15,52. Het kan dus nog wel wat zuiniger maar niet veel...

Gijs
26-11-2011, 17:46
Nee, ik heb de auto nog nooit aan de laptop gehad. Eigenlijk verwacht ik ook niks tegen te komen, aangezien de auto verder perfect rijdt.

Handige site, kende 'm nog niet. :) 1:15,52 is niet echt zuinig. Dit komt op zich wel overeen met mijn verbruik.. :(
Net heb ik even een mailtje de deur uit gedaan naar VAG techniek in Eindhoven. Daar is ie naar 170Pk te chippen, maar ik ben benieuwd of ze 'm daar ook kunnen optimaliseren.

Larsv5
26-11-2011, 18:33
Ik reed met mijn passat 130 pk TDI (met 6 bak) motorcode AVF

1 op 15 binnen bebouwdekom
1 op 16 a 17 normaal gebruik
1 op 18 a 20 bij alleen snelweg verbruik
1 op 20 a 21 op vakantie zonder sleurhut natuurlijk...

nielsvwteam
26-11-2011, 18:48
Ik heb ook een 1.9 tdi 130pk variant, automaat
Deze is gechipt naar 165pk.

Wordt dagelijks snelweg mee gereden, stukje stad en 80km weg.
Me vriendin rijdt het stuk snelweg en ik de stad en 80km weg.

Kom dan op een gemiddeld verbruik van 1:13

Heb wel altijd de airco aan en het 19'' velgen dus dat speel ook wel een rol natuurlijk.

Johan1982MK1
26-11-2011, 21:02
Ik heb een variant van bj. 2000 met een 1e type PD motor 85KW en haalt op de snelweg rond de 1op17/18 en binnendoor 80km/h haalt ie zo 1op19/20. Motor is helemaal standaard en zitten road american 16" velgen onder.
Beide keren met normaal rijgedrag.

Bumper83
26-11-2011, 22:58
't Gaat hier over een TDI, niet over benzine motoren. 1:10,5 zou ik voor tekenen met een benzine in die klasse, je wegenbelasting is hier ook naar. Dat laatste is bij mij elke maand 115 euro, en met dit verbruik is het voordeel ook ver te zoeken.

Zag idd later pas dat je TDI had genoemd, ff overheen gelezen.

Maar kortom is het dus nog niet eens zo slecht dat mijn Passat nog 1 op 10,5 rijdt begrijp ik?! Was er stellig van overtuigd dat deze motoren zuiniger reden, maar goed waarschijnlijk iets te veel laten leiden door de mooie getallen op papier onder ideale omstandigheden :rolleyes:

Wegenbelasting is inderdaad beduidend minder dan voor de diesel variant. Ik betaal rond de €56 per maand.

Marten
27-11-2011, 12:56
ik ben gister belgie op en neer gereden met mijn 130 pk mijne is uit 2003 met een 5bak. gemiddeld 130 a 140 op de cruise control en stukken 160 op cruise control.

770 km gereden met ong. 50 liter diesel. (tank was nog niet leeg. zat nog iets minder als een kwart in) is een verbruik van 1 op 15.4

als je 120 rijdt dan zal hij denk ik wel zuiniger zijn, maar dat word bij mij niets. haha

Gtsi-R
29-11-2011, 22:56
heb een awx in mijn a4 liggen is ook een 130 pk tdi

altijd 1:16 en altijd 130 op de snelweg..
en ben geen opa... :P

levis
30-11-2011, 08:09
Ik heb een jetta uit 2007 met een 110 pk diesel. mijn gemiddeld verbruik (snelweg & binnen- en buitenbebouwde kom) ligt op 1:17

Ik had het wel iets zuiniger verwacht.

Gijs
30-11-2011, 22:52
Ik heb al contact gehad met VAG Techniek;

Beste Gijs,
De PD-TDI's verbruiken altijd meer dan de VP-versies. Chiptuning kan het verbruik verbeter, maar verwacht geen wonderen hiervan.

Voor een korte diagnose kunt u altijd langskomen, graag even een belletje vantevoren.

Met vriendelijke groeten,
Lucas Schoormans
Als er tijd is een keertje langs voor diagnose.
Vandaag was het verbruik weer niet slecht. Op en neer naar Nieuwegein met een verbruik van 1:18 (5,4L/100km). Niet overdreven hard gereden, maar ook niet als Opa :)

keesf
30-11-2011, 23:25
ik rij een 2002 100pk tdi (avd motor dacht ik)

gecombineerd verbruik is ongeveer 7,3- 100

als het beter kan dat hoor ik t graag, en t liefst dan ook hoe :)

Blaauwwiekel
28-12-2011, 00:28
Valt dan weer tegen he,
ik heb zelfde hoor, ik een stuk of 6 gehad nu. 4 maal de 3b, met 1 x de 90 pk en 2 maal afn, 110 pk tdi. deze was het meest zuinig, de pd ik heb nu een automaat, maar doe ook zoiets, een km of 700 op tank diesel.
Wat je met een afn, de oude niet pompe duse wel 900 kon, dus al met al is het winst met een diesel en benzine al eens stap kleiner geworden met de pd motors.
Maargoed we hebben deze nu, en cruist wel relax..

al_bundy
16-01-2012, 20:30
Ik heb met mijn golf 4 pd130 100.000 km gereden,
ik kwam nooit hoger als 1:15 1:15,5
vakantie met sleurhut van 1200 kg 90 km/h verbruik 1:11
ik vond hem ook niet zuinig, maar heb het maar voor lief genomen
je hebt tenslotte ook een leuk koppel :D

Gijs
16-01-2012, 22:34
Tsja, ik heb het ondertussen ook maar geaccepteerd ;)
Het koppel is idd erg lekker. Aanhangwagen (+kever erop, 1500kg) erachter en in bergachtig gebied (Vught - Bitburg) was bij mij 1:13,5

Een ander chipje erin zit ik nog steeds te overwegen, misschien in 't voorjaar. Eerst wat andere dingen afwerken ;)

Spijky
16-01-2012, 22:46
Een gemiddeld verbruik van 1/16 met een 130 pk pd 6bak is normaal.
Storing zoeken is verloren tijd.
Mijn pa rijd als een opa en komt ook niet veel verder.
Deze motor bakcombi is geen zuinigheids wonder.
De 6 is ook geen extra versnelling achter de 5.
De 1e versnelling is ook korter.

Blaauwwiekel
16-01-2012, 23:25
qua dat snap je niks van auto's vroegere tdi waren echt zuiniger, en dus schoner
voor het milieu, maar mijnt is ook om en bij die gooi, ik vind er ook niet veel meer aan,
voorheen reed ik bijna 1000 km op een tank, nu goed 800.
bijde keren deed ik rustig aan, nu automaat. maar is een groot verschil die 200 km.
Vorige was een afn die ik berekend had.

golf1-gtd
17-01-2012, 07:45
ik heb een leon 150 pk arl en het verbruik is gemideld 1 op 15 en dan rij ik stevig en mijn vriendin rijdt ook normaal is niet echt zuinig maar met mijn rijstijl vind ik dat nog meevallen en als ik het vergelijk met mijn crafter dat is een voorbeeld van een absoluut niet zuinige auto gemideld 1 op6:screwy: :shake:

Blaauwwiekel
19-01-2012, 10:54
Chip, durf ik niet heb een tiptronic, en eigenlijk is een automaat gemaakt voor oudere mensen, { mijn denkbeeld er een beetje bij } komt tevens zelfs de snelste audi's voor, maar als die mij kapot loopt omdat ik net even meer pk heb, dat heb ik er dan niet voor over.
En om dan een pk verhoging te nemen, boven de 3 ton, ik durf niet. Puur ivm automaat, was het schakel is het geen ramp, enkel rustig inrijden en je even houden aan de voorgeschreven woorden van tuner.

Gtsi-R
19-01-2012, 21:15
qua dat snap je niks van auto's vroegere tdi waren echt zuiniger, en dus schoner
voor het milieu, maar mijnt is ook om en bij die gooi, ik vind er ook niet veel meer aan,
voorheen reed ik bijna 1000 km op een tank, nu goed 800.
bijde keren deed ik rustig aan, nu automaat. maar is een groot verschil die 200 km.
Vorige was een afn die ik berekend had.

vergeet je gewicht niet tov auto's van vroeger he.. dat doet veel..

Gijs
22-01-2012, 10:52
Uitstoot is ook wel minder geworden, en dat heeft niks met verbruik te maken ;) Voor- en naverbranding kost ook brandstof.
Dat de laatste versnellings bij een 6-bak hetzelfde is als een 5-bak wist ik, gewoon puur motor die niet efficient met diesel om kan gaan ;)

Blaauwwiekel
15-03-2012, 12:05
vergeet je gewicht niet tov auto's van vroeger he.. dat doet veel..

Die paar kilo tussen mijn 3b tdi en 3bg tdi met pd, is niet enorm. Maar verbruik daarintegen is wel groot verschil.
Maar andere kant, we willen niet op de 15 inch die eronder horen, nee moeten met 225 breed rubber over de weg. Hahah
Maar de eersre tdi's die ik bedoel is ook passat, bijna zelfde gewicht.
De automaat is wat zwaarder, maar voorheen de 6 bak pd nam ze ook wel.

frankqs
16-03-2012, 21:50
1:16 gemiddeld met een stevige rijstijl (AVF/6bak, met kat leeg/egr dicht en jd chip, ca 175PK en met 19 inch eronder wat natuurlijk ook niet bevordelijk werkt voor een zuinig verbruik)

Sander Wa Oars
18-03-2012, 14:00
Verbruik is mij idd ook wel een beetje tegen gevallen tov 110pk afn maar ja dat was ook in een golf 3.
Verder rijd ik gemiddeld 1 op 14 / 1 op 15. Hangt er een beetje vanaf.
Wel veel autosnelwegkilometers, maar er zitten ook veel korte ritjes tussen, en dan loopt het verbruik ook aardig op.
Probeer de laatste tijd wel echt wat rustiger te rijden, hou me wat meer aan de snelheden, niet te snel optrekken, wat langer uit laten rollen waar het kan, en probeer niet te veel boven de 120 te rijden. Haal dan gemiddeld wel 1 op 16.

Gijs
19-03-2012, 00:24
1:16 gemiddeld met een stevige rijstijl (AVF/6bak, met kat leeg/egr dicht en jd chip, ca 175PK en met 19 inch eronder wat natuurlijk ook niet bevordelijk werkt voor een zuinig verbruik)
En met gewone/"nette" rijstijl? :) Want dan word chippen misschien écht interresant :)
Verbruik is mij idd ook wel een beetje tegen gevallen tov 110pk afn maar ja dat was ook in een golf 3.
Verder rijd ik gemiddeld 1 op 14 / 1 op 15. Hangt er een beetje vanaf.
Wel veel autosnelwegkilometers, maar er zitten ook veel korte ritjes tussen, en dan loopt het verbruik ook aardig op.
Probeer de laatste tijd wel echt wat rustiger te rijden, hou me wat meer aan de snelheden, niet te snel optrekken, wat langer uit laten rollen waar het kan, en probeer niet te veel boven de 120 te rijden. Haal dan gemiddeld wel 1 op 16.
Dat verhaal is exact wat ik ook meet en rij. Laatst 6,0L op de 100km gereden (1:16,6) :rolleyes:

Sander Wa Oars
19-03-2012, 19:33
maar ik heb al een chip.... :redface:

frankqs
25-03-2012, 14:27
En met gewone/"nette" rijstijl? :) Want dan word chippen misschien écht interresant :)



Ik zal wel de enige zijn, :rolleyes: , maar ik heb niet echt een chip genomen om zuiniger te rijden.

Gijs
25-03-2012, 21:16
Misschien, maar er is vermogen genoeg met 'n 130pk icm een 6-bak... dus daar hoef je het ook weer niet voor te doen.. tenminste, dan vind ik ;)

madkees
11-11-2012, 11:06
Na het plaatsen van een 150 ohm weerstand i.p.v.de brandstoftemperatuursensor.
is mijn verbruik gedaald naar 1 op 19,+ i.p.v.1 op 16,6 met normaal rustig rijden.

passat variant 130 pk 5 versn. 2004

keesf
11-11-2012, 23:31
Na het plaatsen van een 150 ohm weerstand i.p.v.de brandstoftemperatuursensor.
is mijn verbruik gedaald naar 1 op 19,+ i.p.v.1 op 16,6 met normaal rustig rijden.

passat variant 130 pk 5 versn. 2004


heb je hier wat meer informatie over? klinkt interessant, mist veilig voor de motor

Gijs
12-11-2012, 00:00
Hier ben ik ook benieuwd naar. Ik had altijd al het idee dat het met de motortemperatuur (brandstoftemp) te maken had. Als de motor warm is, is deze op de verbruiksmeter aanzienlijk zuiniger. Bij korte stukjes en niet warm worden, zuipt ie de oren van je kop. :shake:

Sjaak_73
12-11-2012, 10:44
Ik zal wel de enige zijn, :rolleyes: , maar ik heb niet echt een chip genomen om zuiniger te rijden.


:thumbup:

Audi1981
12-11-2012, 14:44
Hier ben ik ook benieuwd naar. Ik had altijd al het idee dat het met de motortemperatuur (brandstoftemp) te maken had. Als de motor warm is, is deze op de verbruiksmeter aanzienlijk zuiniger. Bij korte stukjes en niet warm worden, zuipt ie de oren van je kop. :shake:

Was een stukje over op het net te vinden op tditech.tk maar deze is uit de lucht helaas...Gaat er min of meer om dat je de brandstoftemperatuur sensor door verbind en altijd de maximale brandstof temperatuur door geeft aan de ECU, immers, warme brandstof neemt meer plek in en dus moet er meer ingespoten worden om een bepaalde calorische waarde van je mengsel te bereiken. We zitten daar mee wel in de powerbox en tjoening hoek, maar het werkt ;)
Nog even over je opmerking over de 6e versnelling, die gaat misschien voor een passat wel op, maar een mk4 platform draait bij 130km/u met 5-bak toch bijna 3000rpm en met 6-bak toch maar 2400rpm :thumbup: