Log in

View Full Version : Demontage tandwiel dieselpomp Golf 1, 1,6 d

Coen72
03-12-2011, 01:09
Beste liefhebbers,

Weet iemand hoe ik het tandwiel van de dieselpomp moet demonteren? De moer waarmee hij vastzat is los, maar ik krijg het wiel er niet af. Ik heb geprobeerd m er voorzichtig af te tikken, maar dat gaat niet. Ik wil er niet Hard op slaan want ik wil niks kapot maken.. Nu weet ik even niet hoe verder... :shake:

Heeft iemand een tip? Ik wil het motorsteun rubber vervangen en daarvoor moet de hele steun eruit.
Verder: ik heb gemerkt dat er aardig wat speling op de as van de dieselpomp zit. Is dit normaal?

Met vriendelijke groet

Coen

http://i946.photobucket.com/albums/ad301/Coen72/8a123045.jpg

gooigolf
03-12-2011, 07:39
hallo

poelie trekker gebruiken
dan draai je hem er zo aff ,is veiligste manier
vrgr gooigolf

Coen72
03-12-2011, 17:07
hallo

poelie trekker gebruiken
dan draai je hem er zo aff ,is veiligste manier
vrgr gooigolf

Hoi GooiGolf

Dank voor je antwoord. Ben niet bekend met de poelietrekker, heb er nooit mee gewerkt, maar dat hoeft geen speciaal vw-gereedschap te zijn? En de speling op de uitgaande as? Weet iemand daar van?

gooigolf
03-12-2011, 18:56
Hoi GooiGolf

Dank voor je antwoord. Ben niet bekend met de poelietrekker, heb er nooit mee gewerkt, maar dat hoeft geen speciaal vw-gereedschap te zijn? En de speling op de uitgaande as? Weet iemand daar van?
hallo nee hoor gewoon universeele erop zetten is zo klaar ..
en speling op as ?hoeveel
vrgr gooigolf

BQ88
04-12-2011, 13:58
Hoi !

Dit tandwiel zit geborgd met een halve maan spie. Deze kan na verloop van tijd wat inlopen waardoor het tandwiel niet zo makkelijk loskomt
Ik heb de mijne er af gekregen zonder poelie-trekker.
Gewoon even rondom op het tandwiel tikken met een RUBBER hamer.
Hierdoor lost dit halve maan spietje en kan je het tandwiel er afschuiven.

Probleem is dat je met een poelie-trekker niet achter het tandwiel kan komen omdat die stalen plaat zo dicht bij dat tandwiel zit.

Moest geen van deze mogelijkheden helpen kan je nog altijd de as sterk afkoelen met zo'n speciaal spuitbusspul van Loctite (of ander merk) waardoor je de as (en spie) zodanig afkoelt dat deze in diameter kleiner wordt en het tandwiel er beter afkomt.
Eventueel het tandwiel opwarmen kan ook...

mark89769
04-12-2011, 14:03
Hoi !

Dit tandwiel zit geborgd met een halve maan spie. Deze kan na verloop van tijd wat inlopen waardoor het tandwiel niet zo makkelijk loskomt
Ik heb de mijne er af gekregen zonder poelie-trekker.
Gewoon even rondom op het tandwiel tikken met een RUBBER hamer.
Hierdoor lost dit halve maan spietje en kan je het tandwiel er afschuiven.

Probleem is dat je met een poelie-trekker niet achter het tandwiel kan komen omdat die stalen plaat zo dicht bij dat tandwiel zit.

Moest geen van deze mogelijkheden helpen kan je nog altijd de as sterk afkoelen met zo'n speciaal spuitbusspul van Loctite (of ander merk) waardoor je de as (en spie) zodanig afkoelt dat deze in diameter kleiner wordt en het tandwiel er beter afkomt.
Eventueel het tandwiel opwarmen kan ook...

Poelietrekker kan je achter in de gaten van het tandwiel haken, heb het ze meerdere keren gedaan.

BQ88
04-12-2011, 14:08
Poelietrekker kan je achter in de gaten van het tandwiel haken, heb het ze meerdere keren gedaan.

Had het zo nog niet bekeken :thumbup:

gooigolf
04-12-2011, 17:10
idd ..
effe door de gaten en losdraaien maar ..
apeltje eitje .
succes .

Coen72
04-12-2011, 21:01
Jongens

Bedankt voor jullie reacties :thumbup: kan ik weer verder!