View Full Version : T3 V-bak en diff revisie, info gezocht
Kan hier iemand wat info verstrekken over een T3 versnellingsbak? :rolleyes:
Momenteel ben ik bezig met het ombouwen van m'n T3 naar een 1900TD AAZ motor. Tijdens de demontage bleef de prise as in de motor zitten. Kortom, de bak is er nu ook onder vandaan.
Bij het demonteren van het koppelingshuis bleek al snel dat er een borgveer onderin bij het diff lag. Deze is afkomstig van de prise as (achter de schuifmof).
Wat ik raar vind, en collega's ook, is dat de schuifmof "los" zit..!? Zit deze geborgt? Ik heb namelijk geen andere onderdelen gevonden, en de schuifmof heeft afgetekend op het diffhuis. Misschien dat er iets afgesleten is waardoor ik een manier van borgen niet meer kan vinden...?
De prise as zat los, omdat de draad gaar was waar de prise as mee in de hoofdas wordt gedraaid.
Heeft iemand een duidelijke tekening/foto's van een T3 bak zodat ik misschien kan zien of er iets mist, of hoe het zou moeten zijn? ;)
Alle info is welkom :thumbup:
vwmk2driver
04-12-2011, 10:04
Hallo.
Het zit heel simpel.
origineel haal je het op de volgende manier los.
koppeling huis demonteren, dan het voorste borgveertje van de prise as demonteren, dan kun je de schuif mof naar je toe trekken, vervolgens kun je het voorste deel priseas links om van het achterste deel afdraaien.
met monteren gaat het dus weer precies anders om, dat is alles.
de mof is dus eigenlijk om de kracht over te zetten, en het m8 draadeindje die bij jouw nu waarschijnlijk slecht is die is er alleen voor om de as bij elkaar te houden.
Bij montage de as niet super knel draaien, gewoon in draaien en wanneer hij bijna knel zit de mof erop schuiven.
als je hem te vast draaid gaat hij namelijk kraken bij het rond draaien.
Als je een foto wilt hebben kan ik je wel een afbeelding mailen.
pb of sent je mail adres dan even.
Duidelijk, dan valt de schade mee. Alleen even een nieuw draadeindje halen en dan de lagers van het diff vervangen. :)
vwmk2driver
04-12-2011, 14:20
Zijn die lagers stuk dan?
Anders zou ik ze maar lekker laten zitten, je haalt waarschijnlijk alleen maar ellende op je nek als je zelf aan die lagers of aan die moeren ga zitten.
Bij het vervangen van de wiellagers RA leek net of de wiellagers nog steeds stuk waren. Ik moet ze nog controleren nu dat de aandrijfas er tussenuit is, maar de olie uit de bak leek ook net zwart/bruine metalic lak.. vandaar :)
vwmk2driver
04-12-2011, 23:36
Ja maar denk er om die lagers hebben een bepaalde afstelling als mede de stand van het kroonwiel op de pignon as, als je die afstelling veranderd kun je nare dingen veroorzaken ( gieren en zelfs stuk lopen van de eind overbrenging ).
Je kunt hem wel even los halen, maar dan moet je zowel links als rechts de slagen van de grote moeren tellen, en dan later weer op de zelfde manier weer terug plaatsen.
Als je de lager dan wel wilt vervangen moet je eerst met de oude lagers en afstelling het kroon en pignon wiel merken met markerings inkt, en dan de lagers vervangen en opnieuw afstellen.
Opnieuw afstellen bedoel je mee uitklokken neem ik aan? :) Ik heb ook ergens een werkplaatshandboek gevonden over T3 bakken, en 'n collega wil me er mee helpen. Ook heb ik nog een adres achter de hand, die eventueel ook de bakverhoudingen wil/kan veranderen. Dat kost nu ff geld, maar is misschien niet onverstandig. En dan hoef ik ook geen grotere bandenmaat achterop om qua top/kruis snelheid hoger uit te komen :)
vwmk2driver
06-12-2011, 12:46
uitklokken van de lagers, maar ook de afstelling van het kroon wiel tegen het pignon wiel aan. deze is ook heel belangrijk.
die kun je veranderen door de lagers van het diff te veranderen, maar ook de afstelling van de pignon as.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.