View Full Version : motorcodes
The_Maxx
17-12-2011, 18:16
Welke motorcodes zijn allemaal geleverd in polo 6N?
Is het bijvoorbeeld mogelijk om een nokkenas van een polo 86c in een 6n blokje te zetten? (een aantal motorcodes weet ik wel dat kan, maar niet alle)
En onderling, wat is daar het beste voor? Voornamelijk dus de 8v smallblocks.
Bijvoorbeeld het 1.3 blokje en het 1.4 blokje wat geleverd is.
Vond t al vreemd dat polo 6n met 1.3 blokjes geleverd zijn, maar ik vind nergens motorcodes terug.
JarnoVWPolo6N
17-12-2011, 18:44
Staan er genoeg bij ons op het Polo Club Forum ;)
Single-point injectie-motoren 6N:
1.0 8v AEV
1.3 8v ADX
1.6 8v AEA
Multi-point injectie-motoren 6N:
1.0 8v AER
1.4 8v AEX
1.6 8v AEE
1.4 16v AFH
1.6 16v AJV
Naar mijn weten zijn dat de 6N 8v benzine motoren (geen Polo Classic/6K &6KV meegerekend. Tevens zijn er enkele 6N's uit 1999 al uitgerust met de 8v motoren met aluminium onderblok zoals bestemd voor in de 6N2's (1.4 8v met motorcode AKK meen ik te herinneren), maar komt amper voor.
Nokkenassen van 6N 8v's en 86c 8v's zijn inderdaad uitwisselbaar en bouwgelijk, enkel merktekens voor distributie en ontsteking zijn anders en moeten handmatig op tijd gezet worden. Leuke is bv een AEE nokkenas (204graden) in een 86c, iets meer pit en gemakkelijk te scoren zo'n as (ik heb er zelfs nog een drietal liggen :P ).
The_Maxx
17-12-2011, 20:17
heb zelf een abd (monopoint) nokkenas uit een golf liggen. (204graden en 9,3mm lift)
Merktekenverschil met 86c zit daar niet in. voor zover ik weet.
AEE is trouwens 204 graden en 9mm lift.
Beste 86c as is een 3F as (2 verschillende zijn ervan 219graden met 8,8mm en 214,5graden met 9,6mm) standaard assen dan. Maar ik ben benieuwd of er nog wat beters ligt in de motorcodes die je genoemt hebt
Ontsteking zit geen merkteken op bij mijn weten? of waar zit m dat verschil in?
Ga misschien een 6n aanschaffen en ben aant kijken wat ik kan gebruiken van me 86c. en ik zie de 1.3 blokjes er nogal vaak in zitten bij vroege 6n. Vandaar mijn vraag.
Heb t polo club forum nog niet veel doorgelezen. Vind dat er wat weinig op wordt gereageerd. dus komt over alsof er weinig info te vinden is ;)
zou zo'n abd as in een adx blokje wat opleveren?
Ombouw naar multipoint injectie kan wel denk ik (heb nog wat delen liggen voor een 3f injectie erop te zetten) zal wel iets prolematischer zijn met 86c delen maar niet onmogelijk natuurlijk.
JarnoVWPolo6N
19-12-2011, 18:24
Boutpatroon van de inlaat 6N tov 86c is compleet anders, dan mpi van bv een AEX of AEE erop zetten, en desnoods kop meepakken (wel lette op compressie). ADX heeft de tamste nokkenas van alle vw111-polo-motoren -> 188 graden, lift niet bekend bij mij. Mijn oude ADX eens een 219 3F nokker in gelegd -> wereld van verschil. En met merktekens ontsteking bedoel ik die inkeping in de nokkenas waar je ontsteking invalt/op "aangesloten" zit, die zit op een andere hoek, dus moet je de ontsteking opnieuw afstellen als je bv een 3F nokkenas in een 6N motorblok legt.
En weinig reacties? Denk dat je je vergist met mypolo.nl dan ;) voor zover ik zowel het register als vwpolo.nl lees, is in mijn ogen de laatste toch altijd drukker, maar meningen kunnen verschillen.
vwpolovw
19-12-2011, 21:02
jarno hoe kom ik er achter dat ik een 3f nokkenas heb ??
mvg rsg
JarnoVWPolo6N
19-12-2011, 21:14
Aan het onderdeelnummer wat erop staat ;) uit m'n hoofd staat er dan het volgende tussen 2 "nokkendrukkers" geslagen:
030
AF
Correct me if I'm wrong :)
The_Maxx
20-12-2011, 21:31
AE bestaat ook ;) das de andere 3f nokkenas.
Overigens, was idd even vergeten dat t boutpatroon van een 6n blokkie niet overeenkwam met 86c. komt meer overeen met bijvoorbeeld een golf ABU blok en dergelijke.
een andere nokkenas kan wel, maar ontsteking moet opnieuw gesteld worden, moet sowieso, moet m toch demonteren bij montage van de nokkenas. Dus das op zich geen probleem. of kom je er dan niet met het stelbereik?
JarnoVWPolo6N
21-12-2011, 11:19
Klopt, dat is "de tweede" 3F nokkenas. Boutpatroon is inderdaad gelijk aan de ABU etc. uit een GOlf 3.
En stelbereik kom je wel goed mee weg, zit een aantal graden verdraaid waardoor hij mooie backfires zal geven als je het niet opnieuw stelt is ons toendertijd opgevallen :D haha! Maar het is er zo in te leggen, gewoon zorgen dat de nokkenas de eerste cilinder op BDP de inlaatklep begint te openen, zodat de distributie dan dus goed staat (ff kort door de bocht omschreven, maar je snapt het punt wel hoop ik) en daarna de ontsteking netjes op tijd zetten met de stroboscoop :)
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.