View Full Version : Motor valt uit na +/- 45 min rijden
Chewbacca
18-12-2011, 21:31
Pff, wat nou weer...
Was ik net blij dat de golf het weer deed, krijg ik het volgende probleem...
Het is me nu 2x overkomen, dat ik op de snelweg rij (1e keer 110, 2e keer 90), en dat ik voel dat ik vermogen verlies. Gaspedaal dieper intrappen helpt niet.
Auto langs de kant van de weg: motor valt uit.
Opnieuw proberen te starten, dit lukt.
De motor draait dan heel slecht, maar wordt langzaam beter.
Daarna een paar keer goed gas geven, en het probleem lijkt weg.
Heb vervolgens mijn reis weer kunnen vervolgen (beide keren nog zo'n 30-50 km gereden).
De eerste keer was het mistig, vanavond was het nat van de regen.
En beide keren reed ik al bijna een uur.
Iemand suggesties over dit euvel?
patjetta
18-12-2011, 21:36
Tank die vacuum zuigt? misschien zit je ontluchting verstopt?
cabrio82er
18-12-2011, 21:40
wat voor motor?
Chewbacca
18-12-2011, 21:51
wat voor motor?
Sorry, een 1.6 met motorcode PN
Chewbacca
18-12-2011, 21:52
Tank die vacuum zuigt? misschien zit je ontluchting verstopt?
Maar merk je dat pas na een uur?
patjetta
18-12-2011, 21:57
Eerst moet er vacuum worden gezogen.
Als je ontluchting verstopt zit of er zit nog maar een klein gaatje in dan zuigt hij langzaam vacuum en krijgt je auto geen benzine meer
Chewbacca
19-12-2011, 12:18
Eerst moet er vacuum worden gezogen.
Als je ontluchting verstopt zit of er zit nog maar een klein gaatje in dan zuigt hij langzaam vacuum en krijgt je auto geen benzine meer
Zit wel wat in ja. Is het vacuum dan ook meteen weg als de motor stopt met draaien?
Waar op de tank zit de ontluchting?
Is dit toevallig met temperaturen rond het vriespunt?
Dan zou het de slang van hitteschild naar inlaat kunnen zijn. (bevroren benzine)
Als je stilstaat warmt de bestaande lucht op en dan lijkt het na 10 minuten alsof er niks aan de hand is.
Had het ook een keer, ook steeds na een uur rijksweg. stotter stotter, gaspedaal dieper, bokken, uitvallen. 10 minuten wachten en hij start als een nieuwe.
Chewbacca
20-12-2011, 11:34
Is dit toevallig met temperaturen rond het vriespunt?
Dan zou het de slang van hitteschild naar inlaat kunnen zijn. (bevroren benzine)
Als je stilstaat warmt de bestaande lucht op en dan lijkt het na 10 minuten alsof er niks aan de hand is.
Had het ook een keer, ook steeds na een uur rijksweg. stotter stotter, gaspedaal dieper, bokken, uitvallen. 10 minuten wachten en hij start als een nieuwe.
Beide keren was het denk ik zo'n 3-5 graden.
Misschien een stomme vraag, maar waar zit het hitteschild?
Ik zag wel dat de aansluiting van de inlaatluchtverwarmer (met die dikke luchtslang met ringen erop) op het blok niet afsloot. Bedoel je dat? Om die slang zitten ook stukjes tape...
Wat me net ook opviel was dat er vrij weinig benzine in het brandstoffilter stond, meestal staat er meer..?
Ik besloot de brandstofpomp te checken, dus motor op contact gezet en zoeken naar een brom. Ik weet niet precies waar de pomp zich bevindt, maar ik hoorde slechts één ding zoemen,brommen en af en toe tikken.
Aan de zijkant van de carb, het bovenste cilindertje. Hoort die te zoemen als hij op contact staat? Kan dit de oorzaak zijn van mijn probleem?
Verder heb ik bij de tankdop gekeken: daar zit een palletje in de opening, is dat voor de ontluchting? Deze kan ik soepel wegdrukken, dus daar zit het probleem dan lijkt me niet...
Als het vacuum is ben je er zo achter.
Op het moment dat die afslaat snel naar de tank lopen en de dop losgooien. Als je dan een extreem zuigend geluid hoort weet je genoeg.
Beide keren was het denk ik zo'n 3-5 graden.
Misschien een stomme vraag, maar waar zit het hitteschild?
Ik zag wel dat de aansluiting van de inlaatluchtverwarmer (met die dikke luchtslang met ringen erop) op het blok niet afsloot. Bedoel je dat? Om die slang zitten ook stukjes tape...
Wat me net ook opviel was dat er vrij weinig benzine in het brandstoffilter stond, meestal staat er meer..?
Ik besloot de brandstofpomp te checken, dus motor op contact gezet en zoeken naar een brom. Ik weet niet precies waar de pomp zich bevindt, maar ik hoorde slechts één ding zoemen,brommen en af en toe tikken.
Aan de zijkant van de carb, het bovenste cilindertje. Hoort die te zoemen als hij op contact staat? Kan dit de oorzaak zijn van mijn probleem?
Verder heb ik bij de tankdop gekeken: daar zit een palletje in de opening, is dat voor de ontluchting? Deze kan ik soepel wegdrukken, dus daar zit het probleem dan lijkt me niet...
De slang is geribbeld en ziet er papier stof achtig uit, deze moet helemaal dicht zijn en sluiten.
Loopt van de uitlaat , zit een aluminium schild op tegen de hitte (hitteschild) en loopt naar de plastic luchtfilterdoos of inlaat. :thumbup:
Vacuum lijkt me sterk... het treed pas na lange tijd op.
Chewbacca
20-12-2011, 18:53
De slang is geribbeld en ziet er papier stof achtig uit, deze moet helemaal dicht zijn en sluiten.
Loopt van de uitlaat , zit een aluminium schild op tegen de hitte (hitteschild) en loopt naar de plastic luchtfilterdoos of inlaat. :thumbup:
Vacuum lijkt me sterk... het treed pas na lange tijd op.
Ja, die bedoelde ik ook. De aansluiting van die slang op het uitlaatspruitstuk (?) zit los. Het is daar ontzettend rot.
Het lijkt me dan verstandig om dit deel te vervangen.
Ik heb net op carpartsdirect gekeken, maar daar kon ik dit deel niet vinden.
Heeft dat aansluitstuk een naam?
Verder zitten er twee scheuren in die slang, die met tape zijn geplakt. Eentje van de sloop halen, of zijn die ook nog nieuw te krijgen.
Dan lijkt het erop dat het inderdaad het probleem is wat jij ook hebgt gehad Tim, al vindt ik het heel gek om te geloven dat de benzine in de carb bevriest bij 2-5 graden buitenlucht...
Maar ja, het zit nu niet goed, dus het moet sowieso dicht. Hopelijk is dat dan ook het probleem!
als ik op mijn daf ya 126 kijk met 2 tot 3 graden dan zit er ook ijs aan het aanzuig mondje van de choke, dus dat is goed mogelijk hoor bij die tempratuur!
Gr, ramon
Chewbacca
20-12-2011, 19:24
als ik op mijn daf ya 126 kijk met 2 tot 3 graden dan zit er ook ijs aan het aanzuig mondje van de choke, dus dat is goed mogelijk hoor bij die tempratuur!
Gr, ramon
Ja, ik las het ook al ergens anders ja.
Komt door de onderdruk in de carb, dat de neergeslagen condens kan bevriezen.
Weer wat geleerd!
Heeft iemand misschien ook een exploded-view tekening van de aansluiting van die slang op het spruitstuk/motorblok/hitteschild?
Zit er electronische ontsteking op?
Chewbacca
20-12-2011, 19:47
Zit er electronische ontsteking op?
Volgens mij niet (is een PN-blok).
Hij heeft een rotor en verdeelkap, met Hall-sensor.
Hopelijk is dit antwoord op je vraag. Hoe kan ik het anders checken?
*EDIT* De exploded-view heb ik gevonden in de Bentley manual. Dat elleboogje bedoelde jij zeker met hitteschild, of niet?
Iig hangt die los en verrot te wezen... met dus de kapotte slang wijst het erop dat de carb bevriest van binnen bij 'ideale' omstandigheden qua temperatuur en luchtvochtigheid...
maar ns op zoek naar onderdelen dan!
Een PN heeft een hallsensor met transistortrap erachter, elektronische ontsteking dus. :)
Ik heb hier van m'n vorige 1.6PN nog een zo goed als nieuwe luchtslang+hitteschild liggen, als je interesse hebt wil ik die wel tegen verzendkosten opsturen.. :)
Bij +10 graden kan een carburateur ook bevriezen, hoe kouder en vochtiger hoe meer kans. Het komt door de venturi werking, en de verdamping van de beninze wordt warmte uit de omgeving weggetrokken waardoor de waterdamp (mist!) in de lucht bevriest. ;)
Showtime
20-12-2011, 23:36
Ik heb een soortgelijk probleem. Ik stond voor een niet meer sluitende brug. Zover niks aan de hand! Maar in eens, motor viel uit. ik starten, sloeg moeilijk aan. En bij optrekken stotterd de auto en hij spuugd ook uit de uitlaat (alsof de ontsteking niet op tijd staat) maar ik zou niet weten hoe dit zou kunnen... Enkeld is de bak er 2 weken geleden onder vandaan geweest. Het was 5 graden op t moment van stationair uitvallen. En we praten hier over een Golf 2 met een 1.3 injectie blok.
Groeten Dennis
Chewbacca
21-12-2011, 11:11
Een PN heeft een hallsensor met transistortrap erachter, elektronische ontsteking dus. :)
Ik heb hier van m'n vorige 1.6PN nog een zo goed als nieuwe luchtslang+hitteschild liggen, als je interesse hebt wil ik die wel tegen verzendkosten opsturen.. :)
Bij +10 graden kan een carburateur ook bevriezen, hoe kouder en vochtiger hoe meer kans. Het komt door de venturi werking, en de verdamping van de beninze wordt warmte uit de omgeving weggetrokken waardoor de waterdamp (mist!) in de lucht bevriest. ;)
Je hebt een pb ;)
wow .....venturi werking.....is weer een voor het *woord van de dag* verkiezing.
klinkt als proces-technoloog of gewoon een goeie operator.
hoor dat alleen op mijn werk
lol........
Dat kan zoveel ellende zijn met slecht lopen......slecht relais kan ook rare dingen opleveren.
honda'tjes bijv. naar een bepaalde tijd word die zo warm dat bij een kleine breuk als een soort bimetaal het kontakt verbreekt...na afkoelen loopt weer als een zonnetje.
Ja, die bedoelde ik ook. De aansluiting van die slang op het uitlaatspruitstuk (?) zit los. Het is daar ontzettend rot.
Het lijkt me dan verstandig om dit deel te vervangen.
Ik heb net op carpartsdirect gekeken, maar daar kon ik dit deel niet vinden.
Heeft dat aansluitstuk een naam?
spruitstuk-hitteschild.
Verder zitten er twee scheuren in die slang, die met tape zijn geplakt. Eentje van de sloop halen, of zijn die ook nog nieuw te krijgen.
Dan lijkt het erop dat het inderdaad het probleem is wat jij ook hebgt gehad Tim, al vindt ik het heel gek om te geloven dat de benzine in de carb bevriest bij 2-5 graden buitenlucht...
Dat is al 'koud"
moet wel dicht ja!
Maar ja, het zit nu niet goed, dus het moet sowieso dicht. Hopelijk is dat dan ook het probleem!
Volgens mij heb je ook een rood draadje naar de onderkant van de inlaat lopen, deze Verwarmd (geloof ik) ook de benzine wat binnenkomt in het spruitstuk. deze moet ook aangesloten zitten.
Volgens mij heb je ook een rood draadje naar de onderkant van de inlaat lopen, deze Verwarmd (geloof ik) ook de benzine wat binnenkomt in het spruitstuk. deze moet ook aangesloten zitten.
Bij een 1.6 PN zit er een zogenaamde 'egel' in het inlaatspruitstuk waar koelvloeistof doorheen loopt, dit om het probleem ook te voorkomen.
@TS, pakketje met hitteschild+slang ontvangen? :)
Chewbacca
23-12-2011, 09:40
Bij een 1.6 PN zit er een zogenaamde 'egel' in het inlaatspruitstuk waar koelvloeistof doorheen loopt, dit om het probleem ook te voorkomen.
@TS, pakketje met hitteschild+slang ontvangen? :)
Jep, het pakketje is gisteren bezorgd. Hopelijk kan ik het er morgen in knutselen, anders wordt t na de feestdagen.
Heel erg bedankt voor de hulp, ik zal laten weten hoe het afloopt. ;)
Fijne dagen allemaal!
Chewbacca
24-12-2011, 15:44
Yes!
Ik heb net 150 km zonder problemen gereden :)
Ik heb jouw hitteschild niet gebruikt. Ik kreeg de oude er niet af omdat achterop nog een boutje zat. Ik heb de oude wel vastgezet nu, en de gaten gedicht.
de slang heb ik wel vervangen.
Verder heb ik de contactpunten op de bobine nog schoongemaakt met contactspray.
Wat precies de oorzaak was is nu dus niet helemaal duidelijk, maar iig doet hij het nu weer en hopelijk blijft hij het ook doen ;)
Bedankt voor de hulp en fijne dagen!
Super! De meest vervelende problemen hebben vaak de simpelste oorzaak :D
Ik denk niet dat het aan de contactpunten gelegen heeft maar gewoon aan de warme lucht toevoer. anders had je het wel direct gemerkt
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.