PDA

View Full Version : van grijs naar geel kenteken


Arno
02-04-2005, 19:13
Ik heb gehoord en gelezen dat per 1 juli 2005, particulieren die grijs kenteken rijden net zoveel gaan belasting gaan betalen als geel kenteken rijders.
Materiaal is makkelijk tehalen van de sloop,
Nou is mijn vraag enkel alleen moet mijn auto dan opnieuw gekeurd worden?
En wat heeft het voor gevolgen, krijg ik dan ook een nieuw kenteken?
Weet er ook hoe duur dat kost zo'n keuring bij de rdw?
Of is het alleen maar administratieve rompslomp....

hajee
02-04-2005, 19:19
je moet de auto om laten keuren van grijs naar geel kenteken bij de rdw.
je krijgt ook een nieuw nummer, tenzij de auto ooit al een geel kenteken heeft gehad, dan krijg je het oude nummer terug.
prijs daarvan weet ik zo niet uit mn hoofd. ik geloof iets in de buurt van 65,- euro.

Christiaan
02-04-2005, 19:19
volgens mij blijft je kenteken grijs, en ga je voor geel betalen. Ga je je auto ook daadwerkelijk ombouwen naar geel (bijv. achterbank erin bij sommige auto's) krijg je de BPM naheffing ook nog ff voor je kiezen....

hajee
02-04-2005, 19:21
. Ga je je auto ook daadwerkelijk ombouwen naar geel (bijv. achterbank erin bij sommige auto's) krijg je de BPM naheffing ook nog ff voor je kiezen....
klopt. :frown:

Arno
11-04-2005, 19:12
volgens mij blijft je kenteken grijs, en ga je voor geel betalen. Ga je je auto ook daadwerkelijk ombouwen naar geel (bijv. achterbank erin bij sommige auto's) krijg je de BPM naheffing ook nog ff voor je kiezen....

Dan kan ik hem maar beter grijs kenteken blijven rijden, als ik bij geel ook nog eens bpm nog voor mijn kiezen krijg. :biggrin:

Thomas78
11-04-2005, 21:38
Dan kan ik hem maar beter grijs kenteken blijven rijden, als ik bij geel ook nog eens bpm nog voor mijn kiezen krijg. :biggrin:

BPM is na al die jaren weinig meer van over, zal niet veel meer zijn hoor.

Gijs
03-05-2005, 16:20
BPM is na al die jaren weinig meer van over, zal niet veel meer zijn hoor.

Is dat niet over de nieuwwaarde dan? :rolleyes:

sjampoo
03-05-2005, 16:53
Jawel. maar de BPM 'slijt' met de jaren.. (10% per jaar) Blijft echter altijd 10% rest BPM staan. En de BPM word berekend over de NIEUW prijs..

Zeg dat ie nieuw 13.000 guldens koste,. en slordige 6000 euri, dan ben je altijd nog 600 euri kwijt aan BPM afdracht!

hajee
03-05-2005, 17:25
klopt niet helemaal
de bpm is ruwweg 45% van de totaal prijs.
het voorbeeld van 6000,-euro:dus 2700,- euro daarvan is bpm.
rest bpm, 10% is dus 270,- euro

LRR
03-05-2005, 18:07
Arno,

Je gaat inderdaad meer belasting voor je grijs kenteken betalen, maar niet hetzelfde bedrag als voor een personen auto !! Lees onderstaand artikel maar eens:


"Hoge wegenbelasting voor particulieren
Voor particulieren met een bestelauto gaat een nieuw tarief voor de wegenbelasting gelden. Dit nieuwe particuliere bestelautotarief is gelijk aan de wegenbelasting voor personenauto's zonder de provinciale opcenten. Dit houdt in dat het nieuwe particuliere bestelautotarief zo'n 30 euro per maand lager ligt dan het personenautotarief per maand. Invaliden houden het lage grijskentekentarief voor de wegenbelasting. Ondernemers houden ook het lage grijs kentekentarief maar moeten een kleine toeslag van zo'n 6 euro per maand gaan betalen".

Provinciale opcenten per provincie (percentage)


Groningen 75,7
Friesland 75,7
Drenthe 75,9
Overijssel 73,1
Flevoland 62,5
Gelderland 78,1
Utrecht 71,7
Noord Holland 52,7
Zuid Holland 71,8
Zeeland 69,3
Noord Brabant 68,3
Limburg 71,1

Bron: www.autobelasting.nl


Zo heb ik het toch bij het rechte eind meneer Hajee ??? :biggrin: :biggrin:

Grtz............ LRR