View Full Version : ervaringen adaptronic ecu
superbeast
13-01-2012, 22:35
hallo medeforummers
Na wat surfen kwam ik adaptronic tegen, iemand ervaring mee?
Ook zijn hun bezig om de tfsi motoren op een adaptronic standalone te laten draaien.
mvg frank
mechfreak
07-03-2012, 21:36
hallo medeforummers
Na wat surfen kwam ik adaptronic tegen, iemand ervaring mee?
Ook zijn hun bezig om de tfsi motoren op een adaptronic standalone te laten draaien.
mvg frank
als jij op zoek bent naar vrij programeerbare stuurapparaten kijk eens bij BS autotune heb en cursus gevolgd bij hun en kan het alleen maar anbevelen
superbeast
08-03-2012, 09:07
Heb even zitten spitten, zeer informatieve site.
Volgens hun is die adaptronic stroingsgevoelig en daarom hebben ze hem uit hun assortiment gehaald.
Maar mischien dat daar aan gewerkt is, heeft namelijk ook een auto met adaptronic ecu meegereden in dakar.
Die is toch aan de finish gekomen zonder problemen met de ecu.
Maar goed ik ga kijken wat ik nodig heb, project heeft voorlopig nog geen haast.
inieder geval bedankt voor de link.
mvg frank
Bluepower
08-03-2012, 09:09
Allereerst: voor welke motor wil je de ECU gaan gebruiken? Wat kun je zelf(kabelboom maken, mappen enz)?
KDFI is prima als je al ervaring hebt met het maken van kabelbomen, en als je weet hoe het afstellen ongeveer werkt.
Hetzelfde geldt voor Adaptronic, maar ook voor bv VEMS(mijn voorkeur, ik heb zowel een KDFI als een VEMS hier liggen, VEMS is een stuk beter).
Ook is de aftermarket info en hulp van VEMS een stuk beter dan die van de KDFI
superbeast
08-03-2012, 13:23
@ bluepower.
Wil een 1,4 tsi met dsg inbouwen, maar denk dat ik dan toch voor een aangepaste originele ecu moet gaan.
Volgens volkswagen komt er een nieuwe generatie tsi motoren aan, hier wacht ik op aangezien de 1,4 tsi met twincharger nu niet echt bekend staan als probleemloze motoren.
Hopelijk zijn daar nu wel de problemen uitgehaald.
mvg frank
Bluepower
08-03-2012, 14:07
Wil je daadwerkelijk met de FSI inspuiting gaan werken, dan heb je niet echt veel keuzes qua stand-alone systemen..
De enige die ik ken die dat kunnen aansturen zijn: Adaptronic 1280, Motec 8800 en de Bosch Motorsport... Van al deze ECU's is de Adaptronic VERUIT de goedkoopste..
Het hele FSI gebeuren staat bij adaptronic nog wel redelijk in de kinderschoenen, maar daarvoor kun je gewoon het beste contact opnemen met Ruud zelf...
Daarnaast is het aansturen van een DSG bak ook een verhaal apart, mbt allerlei sensoren die hun input moeten geven.
Suc6 en laat maar weten als je wat gaat doen!
rvengineering
21-03-2012, 10:49
Denk wel informatief om wat meer over de TFSI FSI TSI enz te vertellen.
Ik steek het niet onder stoelen of banken want ik ben de Adaptronic importeur voor de Benelux.
Wat BS auto tune of te wel Jeroen aangaat en wat hij op zijn website zet over Adaptronic is pure onzin.
Jeroen is even dealer geweest van Adaptronic en heeft naar mijn inzien te snel toen der tijd een 420C bij klanten in willen bouwen. Een Adaptronic ECU is geen MegaSquirt en er zitten ontzettend veel opties in die netjes beschreven staan in de handleiding alleen moet je het wel kunnen doorgronden wat het doet en je moet gewoon dingen uit proberen om te kijken wat het doet en dat kost tijd.
Als Jeroen dan ook nog een zeer moeilijk project aanneemt met een volbloed V6 race motor en een veel eisende klant die verwacht dat de motor prestaties gelijk zijn aan een sportwagen gebouwd in 2011 dan heb je een uitdaging en moet je goed communiceren en afspraken kunnen maken.
Als je dan ook nog de domme pech hebt dat je met de installatie een aantal bedrading fouten maakt dan loop het allemaal niet zoals geplant en de klant heeft het gevoel dat hij niet goed geholpen word dan gaat een klant op zoek naar een oplossing en in dit geval komt hij dan bij mij terecht als importeur.
Als je dan ook nog de pech hebt dat deze klant nogal invloedrijk is binnen een bepaalde club dan lopen er meer klanten weg bij BS auto tune.
Dus wat Jeroen op Zn website zet is onzin en heeft meer met de persoon te maken die de ECU installeert als met het product zelf.
Maar goed genoeg over dit.
Direct ingespoten benzine motoren, om daar een aftermarked ECU voor te maken kan alleen er is een aanzienlijk kosten verschil ten opzichte van de conventionele aftermarked ECU systemen.
Prijsverschil zit hem deels in de hardware en voor het overgrote deel in de ontwikkeling kosten.
Ik kan zo een kant en klaar aftermarked ECU systeem leveren voor 3870Euro voor de TFSI enz motoren alleen ik vind ook dat het prijsverschil tussen wat een motor kost en wat het motormanagement systeem kost te groot is aangezien het aan motor prestaties niet veel oplevert anders dan zeer zuinig kunnen rijden met een lage motor belasting.
Als het om de prestaties van de 1.4 TSI gaat, ik heb in 2007 al een 1.3L motor bebouwd met een klein turbotje van een diesel er op die met zijn motor prestaties erg dicht in de buurt komt en met een niet al te zware rechter voet ook 1 op 14 haalt met normale poort injectie.
Met die wetenschap kan je dus net zo goed poort injectie op de 1.4 TSI bouwen en de rest van de kleppen van in/uitlaat enz ook aansturen dan kom je er ook, want onder vollast loop ook deze motor met Zn mengsel moddervet om detonatie te voorkomen, we weten dit uit data logs van race auto’s met deze motoren.
Wat maakt het nu zo lastig/duur om de directe injectie van de TFSI enz aan te sturen.
Het heeft heel veel weg van een commonrail diesel motor met als verschil benzine als brandstof en er zitten bougies in.
Het eerste probleem waar de meeste aftermarked ECU leveranciers op stuk lopen is de aansturing van de brandstofdruk regeling, de 4.2FSI die we gedaan hebben had er maar twee hogedruk pompen.
Het tweede ding is je moet een injector flowmap maken dus brandstofdruk en injector openingstijd en die waarden in een injector flowmap zetten zodat je onder alle omstandigheden weet hoeveel brandstof je de motor in pompt.
Derde ding is, hij moet van het gas af als de injector de brandstof hoeveelheid niet kan leveren door bijvoorbeeld een te lage brandstofdruk enz. doordat je een drive by wire klep hebt is dat geen probleem maar je moet dit alles wel kunnen programmeren en testen en daar gaat gewoon een pak werk in zitten.
Er zijn een aantal leveranciers die zeggen het ook te kun maar als je door gaat vragen dan word het erg stil.
De leveranciers die daad werkelijk met ontwikkeling van een ECU voor directie brandstof injectie bezig zijn gaan waarschijnlijk de drie eerder genoemde dingen overslaan, wat overigens wel gaat werken alleen moet er niets mis gaan in de brandstof voorziening en het oppakken van de motor gaat niet echt ideaal zijn door het even wegzakken van de brandstofdruk kort naar het openen van de gasklep enz.
Er staat al meer als twee jaar een TFSI testmotor klaar bij een klant van me, alleen dit project staat on hold vanwege marktwerking en brandstof prijzen dus legt de focus op diesel helaas.
Maar goed ook als we een ECU systeem op basis van de 1280ECU maken dan kost hij nog steeds rond 2100Euro.
Wel denk ik dat we binnenkort een 1.4TSI gaan doen met poort injectie voor de autocross waar we een 420D ECU op gaan bouwen. Die wil ik eert op 95 benzine af gaan stellen en daar na op E85 wat een leuk stukje meer vermogen oplevert, als ik meer info heb dan post ik het wel. :cool:
Dub-Detail
21-03-2012, 11:16
Dit is pas informatie.
Klasse
Maar wat BS autotune betreft. Ik vond dat daar veel kennis aanwezig was toen ik op bezoek ben geweest daar.
Hij geeft alleen de voorkeur aan KDFI en moet zeggen dat wat ik ervan heb gezien het een mooi systeem is. Met adaptronic heb ik geen ervaring.
Gr, Pim
superbeast
21-03-2012, 12:25
Dit is goede info, hier heb ik en anderen heel veel aan.
Kon me het ook al moeilijk voorstellen dat die adaptronic ecu's slecht waren.
Aangezien ze er mee in dakar hebben gereden in warme en heftige trillingscondities,en er weinig klachten op het adaptronic forum zijn.
Nu nog is uitvogelen op google wat nu de reden is waarom de boegies en motoren zo snel de geest geven.
Het zijn voornamelijk de 1.4 tsi dubbelgeblazen versies die zoveel problemen hebben
mvg frank
Spierings
21-03-2012, 19:39
Het zijn voornamelijk de 1.4 tsi dubbelgeblazen versies die zoveel problemen hebben
mvg frank
bij een 1.4 tsi turbo (volgens mij motorcode CAXC) wil ook wel eens de turbo kapot gaan.
De as van de turbodrukregeling in de turbo blijft dan klemmen.
Dit komt vooral veel voor bij een motor welke getuned is, motor gaat dan stoten/halen bij optrekken tussen 2000-3500 toeren.
rvengineering
25-03-2012, 11:19
Heb ook eens wat navraag gedaan bij, een klant van me uit het hoge noorden heeft een monteur in Zn team die regelmatig aan deze TFSI motoren werkt.
Het enige wat hij aangaf waren de eerste motoren waarvan de ketting nogal oprekte maar dat schijnen ze later opgelost te hebben.
Vraagstuk blijft dan ook als je meer vermogen uit deze motoren gaat halen wat kan er dan mis gaan en is het op te lossen door het motormanagement systeem anders af te stellen waardoor je EGT lager word enz.
Ben overigens wel van mening dat je met alleen een turbo ook het zelfde kan bereiken maar denk wel dat je wat koppel moet laten leggen laag in toeren doordat je anders te veel tegendruk in de uitlaat krijgt en de motor niet meer wil spoelen.
Met een aangepaste GT2259 VNT van een diesel hebben we ervaring op een 1.3 motor alleen moet er denk wel een externe wastegate op anders loopt je turbodruk te ver op, zoon ding maakt op Zn gemak 2 Bar turbodruk en als je er een HELLA elektronische VNT activator op zet is hij superstrak op druk te regelen.
Dit ding van HELLA http://www.youtube.com/watch?v=xKMoPRdtllE
Dub-Detail
25-03-2012, 23:22
Kleine vraag mbt. die VNT actuator.
Ben op mijn project bezig met een dubbel geblazen set-up. Echter moet ik op gegeven moment een extra klep open zetten waardoor de turbo zijn extra lucht krijgt wanneer de compressor buiten adem is.
Mij lijkt zo'n servo module daar mooi geschikt voor.
Kun je die met een poort op de ecu aansturen of zit er een aparte regelmodule aan?
Gr, Pim
rvengineering
26-03-2012, 08:23
De vraag is welke ECU? De originele?
Met de 1280ECU van Adaptronic kunnen we hem aansturen, met de 420D en de 440Select heb ik het nog niet geprobeerd en denk ook dat het lastig gaat zijn.
Zolang deze activator niet te zwaar belast word en geen harde aanslagen tegen komt van bijvoorbeeld een klep die op een zitting gedrukt word kan hij gebruikt worden.
Ik noem het een activator, maar het is eigenlijk een servo dus als je 91% open wil sturen dan probeert hij de waarde te halen en loopt hij eerder tegen een eindstop dan heb je kans dat de spindel motor verbrand, ding is dus zelfdenkend.
Tweede ding is dat er een fail save modes in zit, dus als je hem verkeerd aanstuurt of het stuur signaal weg haalt dan gaat hij op de max open positie staan.
Hoop dat je er wat aan hebt. :rolleyes:
Dub-Detail
27-03-2012, 08:59
Bedankt voor je reply,
Ik heb er zeker wat aan. En ik moet even uitzoeken of de vrij programmeerbaar ecu's die ik op het oog heb dat ook kunnen. Maar dit werkt denk ik beter dan een elektronische gasklep.
Gr, Pim
rvengineering
27-03-2012, 21:49
Met een DBW klep kan het inderdaad ook, maar dan heb je wel een regeling in de ECU nodig die hem op Zn plek kan houden, met open loop red je het niet.
Er zijn niet zo gek veel aftermarket ECU die je de vrijheid geven om deze Hella servo’s aan te kunnen sturen, als je niet de juiste aansturing kan geven dan doet ie helemaal niets, behalve in de nulstand vast blijven hangen als je er spanning op zet. :mad:
Dub-Detail
27-03-2012, 22:18
Ik moet er even voor gaan zitten.
Lukt het niet, dan ontwerp ik zelf een printplaat die aan de hand van de waardes van de MAP-sensor een actuator aanstuurt.
Het gaat er mij om dat de klep bij een bepaalde over-/onderdruk opent/sluit.
Anders krijgt de turbo onvoldoende zuurstof en kan ik beter alleen een compressor pakken.
Beste Ruud,
ik kreeg een tip over dit topic.
normaal gesproken houd ik me niet bezig met forums maar hier gebeuren wel hele rare dingen.
voor de andere members: ik ben de eigenaar van de audi 4.2 fsi en deze motor loopt niet op de adaptronic ecu.
graag laat ik aan ruud over om wel de waarheid te vertellen.
zo niet, doe ik dit zelf.
dit is pure misleiding.
ook begreep ik dat er filmpjes e.d. op je site staan als een projekt.
graag zie ik die verwijderd.
superbeast
13-04-2012, 18:14
Beste Gert
Wat voor ecu gebruik je nu?
mvg frank
rvengineering
28-04-2012, 12:40
Jongens ik wil geen soap serie hier bouwen maar dit moet wel gezegd worden.
Gert1 is Gert van de Brink van de firma aquatech en ik heb inderdaad een 4.2 Audi FSI met motorcode BAR of te wel de motor uit de Q8 en geen R8 motor bij hem laten draaien op de DI injectoren, maar dit project is door omstandigheden niet afgemaakt.
Waar ging het mis met meneer van de Brink. Op een gegeven moment was de elektronica waarmee we de injectoren aansturen bij Gert thuis vertrokken zonder mijn medeweten en ik heb deze in Hilversum op het mediapark op kunnen halen bij een bedrijfje wat elektronica produceert. Voor mij was de maat toen vol met meneer van de Brink.
We hebben later wel de 4.2 FSI motor uit de Audi R8 voor een klant op de testbank gezet en aangesloten op het Adaptronic testkoffer om te kijken of er meer te halen valt uit deze motor en daar zijn de volgende dingen uit naar voren gekomen.
EGT zeer hoog.
Zeer gevoelig voor detonatie, rijk mengsel nodig.
Koppel en vermogen zijn lager als opgegeven.
Beperking op inspuit duratie
Beperking op thermostaathuis
Conclusie: Het is eenvoudiger het originele stuurapparaat aan te passen en als ze de map of mappen gevonden hebben die te maken hebben op koppelbeperking als de motor boven de 100 graden komt dan heb je het voor elkaar met deze motor.
Na het geen met BS-autotune en aquatech heb ik dus de rem op dit soort projecten gezet voor kleine motoren waar het veelal om een particuliere markt gaat.
Het is gewoon jammer, je steekt je nek uit door te gaan ontwikkelen en een ander probeert er mee weg te lopen.
De realiteit is dat er bijna geen markt is voor een aftermarked DI injectie systeem voor benzine anders had het er al lang geweest voor een redelijke prijs.
Zoals belooft als we weer verder gaan met de 2L TFSI gas motor dan laat ik dit weten en met een beetje mazzel hoop ik dan ook om E85 in het test programma op te kunnen nemen en aangezien deze motor 8 injectoren heeft kan dit ook omdat je een sloot extra brandsof nodig hebt..
Bluepower
28-04-2012, 13:25
Ik denk dat er juist in de particuliere sector nog wel eens vraag kan zijn naar een betaalbare ecu die bv die TFSI motoren kan aansturen.
Nu valt men snel terug naar de 1.8t motoren, of bouwen ze een tfsi motor om naar conventionele injectie, juist vanwege de beperkingen om deze blokken 'simpel' in een andere auto te bouwen...
De TFSI motoren hebben (net als de 1.8t) enorm veel potentie, het nadeel zit echt in de aansturing ervan..
Hou ons op de hoogte mbt de ontwikkelingen met de TFSI motor, Ruud! :thumbup:
rvengineering
28-04-2012, 14:39
@ Bluepower. Ok maar wat is betaalbaar? Als mensen met de prijs voor een ECU systeem denken aan een megasquirt dan gaat het erg lastig worden.
Ik kreeg per week diverse aanvragen voor VAG benzine motoren met directe inspuiting en heb daarom ook de prijzen op Mn website gezet om het e-mail verkeer wat in te dammen.
Als ik dan kijk wat de inhoud is van dit e-mail verkeer is het deels wat kost het en als ze dat weten word het erg stil, en de tweede categorie wil weten hoe het werkt en is met van alles bezig van M8000 Motec tot megasquirt dus ja het leeft wel en ze willen allemaal wel maar veel verder komt het niet dus waar legt dat dan aan?
Bluepower
28-04-2012, 14:54
Betaalbaar is in de range tot 1000 euro incl (semi) P&P kabelboom ed, denk ik??
Dit is idd niet te vergelijken met een MS of andere low-level stand-alone..
Maar de meeste die zo'n motor in een andere auto willen leggen EN op zoek zijn naar een ander systeem dan het originele Motronic, die hebben geen zin/tijd/geld om het originele systeem ook over te zetten...
Het is wel te doen, maar kost veel tijd...
rvengineering
28-04-2012, 15:05
Ja dus komt het er op neer dat je een zeer fanatieke VW fan moet zijn wil je de investering aan gaan om een aftermarked ECU die het directe injectie deel aan kan in je auto te laten knopen. ;)
Het is gewoon de hoop dat men zo ver komt dat alle overbodige bagage in de originele ECU op non actief gezet word zodat je hem in iedere auto in kan bouwen zonder dat data gezeur en noodloop enz. :redface:
superbeast
28-04-2012, 16:03
Waar het bij mij nog op vastloopt om door te gaan is momenteel nog de problemen met de dubbelgeblazen 1.4 motoren.
Hoop over een jaar verder te gaan, ivm met ander prioriteiten (nieuwbouw garage en ombouw scirocco naar G60).
Ik begrijp zeker de prijzen van de di aftermarket ecu van rv engineering, de apparatuur en tijd moeten immers ook betaalt worden.
Even een vraagje, is het mogelijk om de dsg automaatbak te behouden in combinatie met de adaptronic ecu.
mvg frank
rvengineering
29-04-2012, 00:24
Zo ver ik weet is de DSG bak een zelf denkende unit, de kunst is dus om deze aan het praten te krijgen met de ECU en de rest van wat je nodig hebt om te kunnen schakelen.
Moet wel zeggen dat daar wel een stukje uitdaging in zit om een dergelijke interface te kunnen bouwen, heb daar wel ideeën hoe dit te doen.
Programmeren zie ik niet tegen op aangezien we druk bezig zijn met regelingen voor automaat bakken en dogboxen waarbij je zowel met de hand als automatisch kan schakelen en het programma zelf de optimale versnelling berekend.
rvengineering
14-05-2012, 19:43
Even wat anders met directe injectie en een VW, een 2.5L TDI 5 cilinder die uit een T5 Bus komt en in autocross sprinter gezet is waar we een Adaptronic DI ECU systeem ingezet hebben.
Dit is een gevalletje van 1001 storingen als je het standaard management systeem gaat gebruiken in een vreemde auto.
Moet er wel bij zeggen dat er een zeer goede programmeur mee bezig geweest is in de afgelopen jaren om zo veel mogelijk dingen uit de originele ECU te slopen maar ondanks dit bleek het niet betrouwbaar te kunnen zijn dus heb ik er een Aftermarked ECU ingezet.
Hij gaat morgen de testbank op. Een kijken wat we er uit kunnen halen.
http://www.youtube.com/watch?v=TZ9wnBbZvV4&list=UU_jjKaFaf1oxSijxIhaMgIA&index=1&feature=plcp
Ongelofelijk de hoeveelheid elektrische spaghetti die nodig was met de originele ECU. LOL. Don’t need that any more! :screwy:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3MXIX6SH.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VSSKDCAR.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TNNHLCQL.jpg
superbeast
14-05-2012, 20:12
Klinkt aardig die vijfcilinder, ben benieuwd wat voor vermogen eruitkomt.
Is dat een pompverstuiver motor of een commonrail motor.
mvg frank
rvengineering
14-05-2012, 20:41
Het is een PD dus pompverstuiver.
rvengineering
15-05-2012, 20:44
Vandaag 2.5L TDI 5 cylinder op de testbank geweest, man wat een gevecht met de testbank om het vermogen op de rollen te krijgen, de geur van verbrand rubber zit nog steeds in Mn neus.
Was eigenlijk geen doen om laag in toeren te kunnen meten, ging gewoon niet.
Dat ding is zo sterk dat uiteindelijk een homokineet het begeven heeft en toen was het testen over.
Filmpje van de testbank. Op de meter van de testbank kan je zien hoeveel koppel er aan de wielen is, bij 110Kw ongeveer 4600Nm bij 87Kmh
http://www.youtube.com/watch?v=0kWTesaK4Kw
Even wat waarden die we gemeten hebben:
680Nm @ 2000RPM 193Pk
512Nm @ 3000RPM 220Pk
Uitlaat temp 850 graden bij max laad druk van 280Kpa of te wel 1,8Bar.
Uitkomst van deze motor.
Motor heeft 1.8Bar laaddruk nodig op max koppel, minder kan ook maar geeft wat meer rook.
Injectoren zijn te klein om op een hoog toerental goed of meer vermogen te kunnen maken.
Effect van meer brandstof geven hoog in toeren resulteert alleen in stijging uitlaatgas temp omdat je te laat of te lang doorgaat met diesel inspuiten, vermogen krijg je er niet bij.
Met de injector aansturing heb ik het zelfde gedaan als dat we doen met de Scania V8 truckpuller waardoor de regelklep in de injector sneller dicht gaat waardoor aan het begin van de inspuiting meer brandstof injectie krijgt.
Hoop dat we hem morgen in rijdende staat kunnen krijgen met vierwielaandrijving en op een stukje land gas kunnen geven om een filmpje te maken.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.