View Full Version : Golf II slaat pas aan na 2 keer starten
yougottamove
15-01-2012, 15:30
Beste forumleden,
Ik heb sinds een aantal maanden een golf II 1.3I uit april 1990 van een collega gekocht en had een aantal problemen waar ik dankzij dit forum al een aantal van heb opgelost. Zo had ik een zwembad onder de voorstoelen en de kachel blies stukken foam uit de kleppen......allemaal weer opgelost dankzij dit forum.
Maar nu heb ik nog een irritant probleem waar ik maar niet uit kom en hoop op jullie deskundigheid en/of ervaring :).
Met een koude start slaat de motor niet aan als ik 'm start, maar als ik daarna voor de tweede keer start slaat hij vrijwel direct aan. Je hoort de benzinepomp zoemen als ik 'm op contact zet dus ik neem aan dat dat goed zit. Tevens is het zo dat als de motor op bedrijfstemperatuur is hij niet altijd vlekkeloos loopt met stationair toerental.Stationair loopt geeft de toerenteller 750/800 tpm aan en af en toe danst de naald tussen die waarden...loopt dus niet constant op 700/800 tpm.
Iemand een id waar ik het zoeken moet?
mark89769
15-01-2012, 16:13
Het stationair onregelmatig lopen kan je verhelpen door het gasklephuis is een keer te reinigen.
yougottamove
23-01-2012, 13:25
Voordat ik de boel loshaal en de boel is vies, hoe reinig je nou precies het gasklephuis? doe je dat met carburatiereiniger? of kan je het ook schoonmaken met remmenreiniger.....heb er niet veel verstand van.
Ik heb vandaag een nieuwe accu erin gezet en bougies vervangen, luchtfilter is ook vernieuwd en de motor loopt mooier alleen nog stationair hetzelfde probleem.....het is eigenlijk peanuts maar hij blijft iets schommelen met de toeren.
PuttenMKII
23-01-2012, 14:36
dat ie niet goed start, zou kunnen duiden op een drukprobleem?
bouwt niet genoeg druk op .. ?
yougottamove
24-01-2012, 11:18
dat ie niet goed start, zou kunnen duiden op een drukprobleem?
bouwt niet genoeg druk op .. ?
met de nieuwe accu blijft het 2/3keer starten en dan pas slaat ie aan, met een warme motor heb ik dit probleem nauwelijks, de motor slaat dan wel direct aan. bouwt niet genoeg druk op...klinkt wel logisch echter zou ik niet weten waar ik het zoeken moet.
PuttenMKII
24-01-2012, 13:31
dat 'ie warm dan wel goed start klopt dan ook inderdaad, ben verder geen held in techniek. heb dit ooit met m'n scooter gehad ;)
als je de auto uitzet, kijk eens of je wat hoort sissen ..
technisch iemand die even bij wil springen ?? :thumbup:
yougottamove
25-01-2012, 10:32
als ik de auto op contact zet hoor je de brandstofpomp een tijdje zoemen en slaat dan af (volgens kenners hoort dat ook zo), ik hou 'm ongeveer 5 sec op contact voordat ik start. Vandaag zei iemand om 'm is twee of drie keer op contact te zetten voor een paar sec. en dan daarna te starten. Dit hielp wel iets hij wilde bijna aanslaan maar helaas geen succes, daarna weer starten en slaat dan wel weer aan.
voor wat betreft het stationair onregelmatig lopen heb ik vandaag opgemerkt dat als ik de lampen aanzet het toerental naar beneden zakt en dan pas begint te schommelen....tussen de 6/700 toeren.
weer wat extra info, ik denk ik zet 't er maar bij....
Bumper83
25-01-2012, 13:18
misschien domme opmerking hoor maar geef je ook een beetje gas bij als je start? Dat is normale procedure volgens instructieboekje ;)
mark89769
25-01-2012, 14:49
Voordat ik de boel loshaal en de boel is vies, hoe reinig je nou precies het gasklephuis? doe je dat met carburatiereiniger? of kan je het ook schoonmaken met remmenreiniger.....heb er niet veel verstand van.
Ik heb vandaag een nieuwe accu erin gezet en bougies vervangen, luchtfilter is ook vernieuwd en de motor loopt mooier alleen nog stationair hetzelfde probleem.....het is eigenlijk peanuts maar hij blijft iets schommelen met de toeren.
Gasklephuis er even afhalen en schoonspuiten met een goede ontvetter, remmenreiniger zal ook wel werken :D
yougottamove
26-01-2012, 10:48
misschien domme opmerking hoor maar geef je ook een beetje gas bij als je start? Dat is normale procedure volgens instructieboekje ;)
zeker geen domme opmerking, nee dat doe ik eerlijk gezegd nooit....ik heb wel is 2/3 keer het gaspedaal helemaal ingedrukt maar dit schijnt geen moer te helpen met een injectiemotor heb ik me laten vertellen. Nou ik ga het vannacht is proberen als ik naar 't werk ga.....'t zou toch niet zo zijn :)
Over instructieboekje gesproken, die ik niet heb meegekregen met de koop, klopt het dat als je de auto op contact zet dat het olielampje knippert? Als de motor loopt gaat 't lampje uit.
PuttenMKII
26-01-2012, 10:55
dit is inderdaad alleen van toepassing bij een carburateurmotor dacht ik ;)
yougottamove
27-01-2012, 11:53
Nou volgens mij helpt het wel iets met gas er een beetje op te houden, 't is nog niet denderend maar als ik doorblijf starten sloeg de motor toch eindelijk aan :)...mmm nou misschien is dit 't wel! in ieder geval hartelijk dank, had dit nog niet geprobeerd. Gelukkig was ik al wel zover dat ik wist hoe ik een auto moest starten :rolleyes:
Weet je misschien dan ook hoe het kan dat ondanks ik een nieuwe accu het toerental lager gaat lopen (motor op bedrijfstemp) als ik de lampen aanzet.....? Ik heb een aantal weken de accu laten testen bij een garage die konden ook kijken of de accu goed bijlaad en dat was wel het geval dus dynamo moet dan toch goed zijn lijkt me?
Bumper83
27-01-2012, 15:51
heb je ook de laadspanning gemeten van je dynamo bij draaiende motor (stationair)? ik zou dit eens meten en daarna je laadspanning meten terwijl iemand je verlichting inschakelt. Normaal zou het niet zo mogen zijn dat je toerental zakt bij inschakeling van je verlichting. Bij draaiende motor nemen je stroomverbruikers direct stroom af van je dynamo, dus zou toch in die richting zoeken.
yougottamove
31-01-2012, 12:23
heb je ook de laadspanning gemeten van je dynamo bij draaiende motor (stationair)? ik zou dit eens meten en daarna je laadspanning meten terwijl iemand je verlichting inschakelt. Normaal zou het niet zo mogen zijn dat je toerental zakt bij inschakeling van je verlichting. Bij draaiende motor nemen je stroomverbruikers direct stroom af van je dynamo, dus zou toch in die richting zoeken.
de laadspanning had die garagehouder gemeten en was goed, ook toen ik alle stroomverbruikers aan had gezet laadde die voldoende bij.
Hij had zo'n tester die ook de hoeveelheid spanning aangaf, weet niet meer precies maar volgens mij gaf ie +2.8V aan ofzoiets.
De accu daarentegen was een stuk minder vandaar dat ik vorige week er een nieuwe accu in heb gezet. Ook zou het flink gaan vriezen v/d week dus reden te meer om die batterij maar is te vervangen, ik zal morgen is naar een andere garage gaan en daar opnieuw de laadspanning is testen, kijken wat die zeggen....sec opnion is vaak verrassend
golf mkII 16v
31-01-2012, 13:10
Blauwe tempsensor al vervangen?
yougottamove
23-02-2012, 11:53
Gasklephuis er even afhalen en schoonspuiten met een goede ontvetter, remmenreiniger zal ook wel werken :D
Ik heb v/h weekend het gasklephuis gedemonteerd en schoongemaakt, was niet super smerig maar zat wel wat aanslag op. Met remmenreiniger ingespoten en goed droog gemaakt met een katoenen doek. De motor loopt weer als een zonnetje en het schommelen v/d toeren is voorbij :). Bedankt Mark :thumbup:
Het starten v/d auto is nog steeds k*t, moet altijd 2 keer starten voordat ie aanslaat. Of het nou -20c is buiten of 12 graden, gas bijgeven of niet.... het maakt allemaal niets uit.
yougottamove
09-05-2012, 10:35
Blauwe tempsensor al vervangen?
Gisteren een nieuwe blauwe temperatuur sensor opgehaald bij de VW dealer...kosten €23.-. Gelijk gemonteerd en waar ik op had gehoopt......starten en lopen! Had ik dit nou maar veel eerder gedaan, ben blij van dat startprobleem af te zijn. Thanks!
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.