PDA

View Full Version : olie probleem


manijack
06-04-2005, 19:41
Wie kan mij van advies voorzien? Ik heb hier een kever staan met een 1600cc motor, en deze lekt vreselijk olie. :( De olie komt van achter de krukas poelie, hier zat eerst een lichtgewicht poelie op maar die heb ik inmiddels al gewisseld voor een originele maar dit heeft niets uitgehaald. Heeft iemand van jullie nog een idee :confused:

alvast bedankt voor jullie advies

Beetspeed
07-04-2005, 12:31
Beetje open deur wellicht, maar als de olie daar echt vandaan komt (...), dan zal de zwarte pakkingring die erachter zit kapot zijn.

Die is volgens mij goed te vervangen als je het plaatwerk ervoor verwijderd hebt.
Kijk ook even als de pakkingring eruit is of de olie 'spatschijf' over de krukas geschoven zit. Als het blok ooit open is geweest en die ring is vergeten, dan krijgt je zwarte (plastic, met veer erachter; 'simmyring', spelling?) pakkingring meer olie te verduren dan-ie aankan en kan ook gaan lekken. Pak er even een handleiding bij, dan zie je hoe en wat.

Groeten,
Walter

blue thunder
07-04-2005, 16:42
Voor zover ik weet zit er geen pakkingring achter de poelie bij een type I motor.....
De olie wordt tegen gehouden door een gekromde 'spat-ring' en de poelie is voorzien van een labyrint (soort schroefdraad profiel) dat de olie weer terug je motor in forceert als deze draait.
Er zijn ook (aftermarket) sealed poelie systemen geleverd, waarbij het carter wordt voorzien van een lip-seal. Dit is echter niet standaard.

Ik zou even nakijken of de groeven van het labyrint van de poelie goed schoon zijn en of je niet teveel carterdruk hebt (carterventilatie nakijken).

Grt. en succes,

Robin

manijack
07-04-2005, 19:39
Allemaal bedankt voor jullie advies, maar het is toch wat meer voor de hand liggend. Ik was vanmiddag even bij VR en heb het daar meteen even aan Jan gevraagd. De ruimte achter de poulie is inderdaad gewoon open en daar komt alleen olie uit als er teveel carterdruk is. Dit kan ontstaan door een hoger motorvermogen, Dat is bij deze niet het geval, of doordat de carterventilatie verstopt is. Het is eigenlijk vrij logisch maar ik had er totaal niet aan gedacht. Het probleem bij deze kever is dat de eigenaar zelf een carterontluchtingslang gemonteerd. Dit is een flexibele waterslang die geknikt zit en er is dus geen ventilatie mogelijk. Deze slang heb ik nu vervangen door een originele en het probleem is nu verholpen.
Zo zien jullie maar weer, de oplossing is heel voor de hand liggend.
In ieder geval allemaal nog bedankt voor het meedenken.