PDA

View Full Version : Diesel en Automaat


KennyH
12-02-2012, 16:47
Hallo mensen,

ben ik weer met een paar vragen (daar is immers het forum voor he :P)


ik ben eigenlijk een beetje klaar met de 1.5 jb en wil overstappen naar diesel.

is het mogelijk om met de automaat bak en een diesel te blijven rijden?

wat moet er allemaal aangepast worden?

en wat heb ik allemaal nodig? (graag een lijstje)

mvg Kenny

Melvin
12-02-2012, 18:58
Lijkt me niet prettig, gezien de verhoudingen anders zijn.

Zoeken naar de originele mk1 dieselbak zal je overigens niet meevallen, de auto's zelf zijn al zeldzaam laat staan de onderdelen (ik heb een tijd terug een losse diesel-automaatbak verkocht met dubbele gevoelens ivm zeldzaamheid)

KennyH
12-02-2012, 21:51
die overbrenging is dus helemaal anders?

met de benzine automaat bak gaat de motor veel te veel toeren draaien op de snelweg?

roy-mk1
12-02-2012, 22:00
waarom geen tdi automaat van een golf 3?

Der Typ Siebzehn
12-02-2012, 22:00
Een dieselautomaatbak van 'n Golf 1 heeft nog 'n "E" gang wat 'n benzineautomaatbak van 'n Golf 1 niet heeft

http://www.volksforum.com/albums/files/3/2/2/7/2008_0719_143630.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/3/2/2/7/2008_0719_143605.JPG

Vraag me niet waarvoor dat precies is, weet ik niet.

KennyH
12-02-2012, 22:02
die e is een soort van vrijloop als je voor het stoplicht staat,

dat heeft dus niet echt veel van doen dan! de overbrenging zal wel totaal anders zijn

Melvin
12-02-2012, 22:05
Totaal anders, tja, het is gewoon anders. Hoeveel toeren draai je nu op de snelweg?

Met mijn benzine-automaat (77er) al snel 3500-4000, dat zou voor je diesel al best wat zijn...

KennyH
12-02-2012, 22:07
ja ook zoiets kwa toeren!

mark89769
12-02-2012, 22:17
Totaal anders, tja, het is gewoon anders. Hoeveel toeren draai je nu op de snelweg?

Met mijn benzine-automaat (77er) al snel 3500-4000, dat zou voor je diesel al best wat zijn...

De originele diesel automaat vindt ik al veel toeren maken op snelweg laat staan met een benzine automaat eronder

KennyH
12-02-2012, 22:19
ik rijd met de golf toch nooit harder dan 100/110 op de snelweg

misschien is het dan wel te doen, dan zit je rond de 3000/3500

vw hooligan
17-02-2012, 19:15
hallo ik heb nog een diesel automaat bak liggen

Johan1982MK1
17-02-2012, 19:41
Je kan ook gewoon een handgeschakelde 5bak pakken ;)

KennyH
18-02-2012, 15:59
Dat kan inderdaad maar is de laatste optie!

Vw hooligan heeft er 1 voor mij, en daar ben ik nu mee aan het pmen!

Houd jullie op de hoogte!

KennyH
19-02-2012, 01:04
er staat TG 020 92 op de bak van eric (vw hooligan)

Hij heeft ook de schakelpook erbij met de e stand

Is dit de goede bak? Zoja dan koop ik die!

KennyH
21-02-2012, 12:00
Iemand?

Johan1982MK1
21-02-2012, 13:22
GKB Typ Art Bauzeit 1. Gang 2. Gang 3. Gang 4. Gang 5. Gang Achse verbaut mit
Schaltgetriebe
1A 4-Gang 08/83 - 02/84 3,455 1,944 1,286 0,909 ---
3D 4-Gang 08/82 - 02/84 3,455 1,773 1,077 --- 4,333
4A 4-Gang 08/82 - 12/84 ---
4T 5-Gang 3,667
7G 5-Gang 08/82 - 07/83
8A 5-Gang 08/83 - 02/84
9A 5-Gang 08/83 - 02/84
FD 5-Gang 08/80 - 07/82 3,455 2,118 1,444 1,129 0,912 3,895
FF 5-Gang 08/80 - 02/84 3,455 1,944 1,286 0,909 0,711 3,895
FH 5-Gang 02/81 - 02/84 3,455 1,944 1,286 0,909 0,711 3,895
FJ 5-Gang 01/81 - 07/83 3,455 1,944 1,286 0,909 0,711 3,895
FK 5-Gang 03/81 - 07/82 3,455 2,118 1,444 1,129 0,912 3,895
FM 5-Gang 06/79 - 07/81 3,455 2,118 1,444 1,129 0,912 3,895
FN 5-Gang 03/81 - 12/82 3,455 1,944 1,286 0,909 0,711 3,895
GC 020 4-Gang 08/75 - 02/84 3,455 1,944 1,286 0,703 --- 3,895
GE 020 4-Gang 06/76 - 07/79 3,455 1,944 1,286 0,969 --- 3,700
GF 4-Gang 04/74 - 07/78 3,455 2,050 1,348 0,964 --- 4,571
GG 4-Gang 01/83 - 07/83 ---
GH 020 4-Gang 08/76 - 07/78 3,455 1,944 1,286 0,969 --- 3,894
GK 4-Gang 01/81 - 07/82 3,455 1,944 1,286 ---
GL 4-Gang 08/80 - 07/83 3,455 1,750 1,065 0,703 ---
GN 4-Gang 08/80 - 12/82 3,455 1,944 1,286 0,703 --- 3,895
GP 020 4-Gang 08/80 - 07/81 3,455 1,750 1,065 ---
GR 020 4-Gang 08/80 - 02/84 3,455 1,944 1,286 0,703 --- 3,895
GT 4-Gang 08/79 - 07/80 3,455 2,050 1,348 0,964 ---
GU 4-Gang 08/81 - 02/84 --- 4,267
GV 4-Gang 08/81 - 07/83 --- 4,267
GW 4-Gang 08/81 - 12/83 --- 4,571
GX 4-Gang 08/82 - 02/84 --- 4,063
GZ 4-Gang 3,455 1,944 1,286 0,703 ---
MA 4-Gang 08/80 - 12/80 ---
MW 4-Gang 11/80 - 12/80 ---
QP 4-Gang 01/81 - 07/81 ---
QQ 4-Gang 01/81 - 04/81 ---
QR 4-Gang 01/81 - 07/81 ---
QS 4-Gang 01/81 - 07/82 --- 4,333
UZ 4-Gang 08/80 - 12/80 ---
Automaticgetriebe
EQ 3-Gang Automatic 08/74 - 02/84
EV 3-Gang Automatic 08/78 - 12/82
TB 3-Gang Automatic 08/80 - 12/82
TC 3-Gang Automatic 08/82 - 09/82
TE 3-Gang Automatic 01/83 - 02/84
TF 3-Gang Automatic 08/82 - 02/84
TFA 3-Gang Automatic 01/83 - 07/83
TG 3-Gang Automatic 10/82 - 02/84

Johan1982MK1
21-02-2012, 13:23
denk wel dat t m is, er staat alleen niet bij of deze een 'E' stand heeft.

Der Typ Siebzehn
21-02-2012, 17:12
Iemand?

http://www.golf1-ig.de/golf/facts/gearboxes/index.php

3 (Autom.) 010 TG 10/82 bis 12/83 1,6 l, 40 kW

1,6L motor met 40 KW is dus 'n...

[ ] Benzine

[ ] Diesel

motor.

Aankruisen wat van toepassing is. :P

KennyH
21-02-2012, 17:24
Dus is het nu de goede bak? :P

Der Typ Siebzehn
21-02-2012, 17:56
Nogmaals: 1,6L motor dus met 40 KW = 54 PK = 'n .....motor

Welke 1,6L blokken van VW hebben maar 54 PK ?

Trek je conclusies.

Edit.: Lijst met Golf 1 motorcodes (http://www.golf1-ig.de/golf/facts/engines/index.php) om het je ff nog wat gemakkelijker te maken dan het al is :P

caddy1987b
21-02-2012, 18:04
de 1.6 d tl code is 1.6 td gr bram

KennyH
22-02-2012, 12:34
Dus hij is voor een diesel!

Bedankt! Dan kan ik hem bij eric kopen

KennyH
22-02-2012, 19:56
De automaat is geregeld!

Nu de vraag:

Welke motor kan ik erbij gebruiken, de 1.6 is wat sloom, is een 1.6 td en 1.9 td ook te rijden met deze automaatbak?

En wat moet ik allemaal aanpassen voor de ombouw van benzine automaat naar diesel automaat? (graag een lijstje)

Melvin
22-02-2012, 20:21
Goed bezig, verstandig ook om die bak van Eric over te nemen!

Of je nu een 1.6td of 1.9td kiest maakt niet uit, toerentallen blijven gelijk dus de motoren zijn geschikt. Maar de vraag is hoeveel koppel de bak aankan. Ik weet het niet eerlijk gezegd!

roy-mk1
22-02-2012, 20:53
1,9 td heeft 150nm koppel, en denk de 1.6 td ongeveer 125.
Kapot krijg je alles, ik denk als je er normaal mee rijd er niks aan de hand is.

*edit*
1.6d heeft 100nm koppel & 1.6 td heeft 133 nm koppel.

KennyH
22-02-2012, 21:55
Komt de 1.6 td beetje van de plek af?

Want dan ga ik liever voor een 1.6 td dan een 1.9 td omdat er anders te veel kracht op de bak komt!

KennyH
10-03-2012, 14:59
iemand?

timk1
18-03-2012, 22:22
even voor de duidelijkheid
de e- stand op de automaat is ervoor gemaakt dat als je het gas loslaat, je auto niet op de motor afremt voor als het erg glad is op de weg bijvoorbeeld.
ik heb er ook een tijdje mee gereden, werkte goed trouwens. toen werd me auto gestolen helaas. groeten

KennyH
19-03-2012, 20:07
Daar is die ook voor inderdaad!

Ook om als je voor het stoplicht staat de motor onbelast te laten draaien

KennyH
10-05-2012, 18:24
even weer dit topic een upje geven.

heb de automaat bak inmiddels binnen.

is het mogelijk om deze ook op de 1.5jb te hangen? dus dat de benzine minder toeren draait op de snelweg?

KennyH
10-05-2012, 23:54
Iemand?

Melvin
11-05-2012, 07:25
Zal best kunnen, probeer het eens :) De diesels moeten het vooral van koppel in de lage toeren hebben, dus wellicht dat je dat gaat merken met optrekken maar theoretisch zou het moeten kunnen lijkt me...

Der Typ Siebzehn
11-05-2012, 07:57
De 1,5 , 1,6 en 1,8L (en bij latere modellen ook 2 L) benzinemotoren + alle diesels zijn toch allemaal motoren van het type 827 (z.g. "bigblocks"), dus het zou idd wel 'ns kunnen gaan passen, automaatbak van 'n diesel aan 'n 1,5L benzine hangen.

Als het dan ook past, en nadat je alles hebt ingebouwd mag je hier je ervaringen bekend maken hoe zo'n combi zich dan rijdt ;-)

staande golf
11-05-2012, 09:33
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik denk niet dat het fijn rijdt. Al is dat natuurlijk ook weer een kwestie van smaak ;) . Vergelijk de overbrengingsverhoudingen van een diesel en benzine automaat eens. Ik verwacht dat de diesel langere overbrengingen heeft, en dat dus de benzine motor koppel te kort komt :) . Maar zoek dus eerst eens de overbrengingsverhoudingen van de bakken op, dan kun je er wat over zeggen

De Pul
11-05-2012, 09:42
Ik zou een 1.9d voor deze bak hangen,klant van ons heeft met deze combi gereden en was er goed over te spreken.kracht genoeg en bijna 1op25.bak heb je al,motor kost je ook de wereld niet.

KennyH
11-05-2012, 11:10
Heeft deze bak ook de zogenoemde e stand?

Want op het kapje van de schakeltoren die ik erbij heb staat het wel op, dus dan zou de bak 7 standen moeten hebben 1.2.d.e.n.r.p

Maar de schakeltoren zelf heeft maar 6 standen.

Heb ik nu de verkeerde schakeltoren erbij?

Melvin
11-05-2012, 17:31
Maakt toch niet uit als je alleen 2 D E N R P aankunt... de eerste gebruik je toch nooit...

@DePul: 1 op 25? pfoe, dat zou heel netjes zijn maar ik betwijfel het, met deze automaatbakken verbruik je gewoon wat meer als met een 5-bak...

KennyH
11-05-2012, 19:12
Tuurlijk heb je die 1 nooit nodig

Maar heeft deze bak wel die e stand?

En fabriceer dan wel wat zodat ik alles kan bedienen!

Melvin
11-05-2012, 19:14
Je hebt toch die diesel-automaatbak gekocht, dan heb je dus een E-stand!

KennyH
11-05-2012, 20:55
bedankt!