PDA

View Full Version : Koelfans V6


sab993s
17-02-2012, 21:22
Ik heb een raar probleem met de koelfans van mijn '99 V6.

Vaak (maar niet altijd) slaan de fans aan als de motor op bedrijfstemp. komt om vervolgens na 2 sec. weer uit te gaan en blijven maar aan en uit gaan tot ik hem uitzet, maar soms gaan ze onder het rijden na verloop van tijd weer uit.
En soms werken ze normaal en slaan alleen aan alleen als de motor heet is om vervolgens netjes af te slaan.

Nu dacht ik zelf dat moet de temp.sensor in de radiateur zijn want die geeft het signaal als de fans aan moeten slaan, je raadt het al, geen succes.
Toen maar de Fan Control Module vervangen (want die stuurt de fans aan) voor een nieuwe maar ook geen geluk! :(

Ik weet niet waar ik het in moet zoeken nu, hebben jullie een idee?

Alvast bedankt!

Oja, mijn fans werken alleen op de hoge stand, kunnen het dan wellicht de fans zelf zijn die de storing veroorzaken?

Black Devil
17-02-2012, 22:57
Waarom zomaar spullen vervangen? De koelvinnen willen wel eens stuk gaan. Dit kan je controleren door er even prik op te zetten.

sab993s
19-02-2012, 10:54
Ik heb de auto uitgelezen maar daar kwam niks uit.
Die sensor was een paar euro en leek logisch en de Fan Control Module had ik als tip van verschillende mensen dus zomaar vervangen was het niet.

En de fans doen het wel, alleen op de hoge snelheid.

Maar is er niemand die een gelijke storing heeft gehad met zn MKIV?

Spierings
19-02-2012, 11:10
Mogelijk de lage snelheid van de ventilator zelf kapot, i.c.m airco kan dit jouw klacht veroorzaken.

Normaal draait namelijk de 1e trap altijd als de airco aan staat en slaat de 2e trap in als de aircodruk te hoog oploopt. Als de 1e trap kapot is zal de ventilator inslaan (2e trap) als de aircodruk te hoog wordt en stoppen als de druk weer lager is.

Gewoon zoals eerder aangegeven de ventilators controleren.

sab993s
22-04-2012, 20:06
Eindelijk tijd gehad om er eens goed naar te zoeken en ik heb het gevonden.
Er zat een breuk in de witte draad van de druksensor van de airco die bij het schutbord zit. (bij je vulnippel)
Die witte draad is van de aansturing van de fans die naar de regelunit gaat.
Ben ik eindelijk verlost van die irritante aan- en uitgaande fans!

Case closed!