View Full Version : Watergekoelde Intercoolers
Gezien ik met mijn zoektocht naar een GTD IC nog niet echt ben geslaagd wilde ik me eens in de watergekoelde IC's gaan verdiepen.
Iemand vertelde me ooit dat deze altijd beter koelen dan luchtgekoelde, maar dit lijkt mij een beetje onlogisch gezien het koelwater op bedrijfstemperatuur gemiddeld 70/80 graden warmer is dan de buiten lucht. (verbeter me aub als ik het fout heb)
Natuurlijk zal hij bij weinig rijwind wel beter koelen maar hoe zit dat dan bij vollast en aan wat voor temperaturen moet ik dan denken?
http://i41.tinypic.com/11w3rzc.png
Hier een voorbeeldfoto van zo'n ding.
Ik weet ook niet of je bij een WCIC een kleiner formaat nodig hebt als bij een ACIC want over het algemeen kom ik alleen maar kleine WCIC's tegen op het internet.
Is zo'n afmeting als hierboven dan voldoende voor mijn TDI?
Herm Schreurs
20-02-2012, 17:34
Kan toch ook een eigen koelwatercrcuit hebben dat koeler wordt?
Eigen pomp, circuit en radiateur?
Ja klopt maar zo uitgebreid zou ik niet willen gaan, het is en blijft een daily dan.
Dus zou het, aangesloten op het normale koelvloeistof circuit, nog steeds efficiënt zijn?
Hee Joost, waarom lukt het niet dan met de zoektocht naar een IC? Qua afmetingen niet?
Sprintercooler monteren? Past makkelijk bij een mk2.
Volgens mij brengt de ic de temperatuur van 150 naar 50 graden (ongeveer). Je koelwater word toch wel een stuk warmer, dus ik vraag me het af of het nut heeft als je het bij je koelwatersysteem bij plaatst.. heb dr verder zelf overigens geen ervaringen mee. :)
Herm Schreurs
20-02-2012, 19:15
Ja klopt maar zo uitgebreid zou ik niet willen gaan, het is en blijft een daily dan.
Dus zou het, aangesloten op het normale koelvloeistof circuit, nog steeds efficiënt zijn?
Werkt niet, je krijgt de temp toch niet lager dan je koelwatertemp?
Veel te warme lucht voor je motor.
Die graden waar gijs mee kwam, daar was ik dus benieuwd naar. En ja als het 50graden moet worden dan werkt dat inderdaad niet op je normale circuit. En is het dus niet interessant voor mij.
Maar vroeg me ook wel af of er hier mensen waren die het wel hebben of mensen die voorbeelden hebben van setups. Altijd leerzaam toch zo'n topic?
@rene: het liefst zou ik mn gtd ic monteren vanwege de korte buizen/slangen en dat het netjes staat onder de kap. Ik kan alleen nergens de beplating vinden die eromheen hoort.
Dus vandaar dat ik opties ging bekijken. maar dit is dus alsnog niks.
Dub-Detail
20-02-2012, 19:32
Je zou wel een kleine radiator voor je autoradiator kunnen plaatsen. En zo een apart koelsysteem maken.
Eigenlijk zou je daarbij een vloeistof moeten gebruiken die heel snel warmte opneemt en afstoot.
Dan heb je er rendement van.
Mijns inziens is een watergekoelde intercooler meer voor dragracen. Dan koelen ze met een bak ijs of iets dergelijks. Niet echt daily
misschien zon IC direct voor/na je kachelradiator monteren? dat je dan nog weer iets winst boekt...
(hoewel je dan wel met je kachel open moet rijden) hmmm ....
het is dat het zo duur is,maar ik zou wel weten hoe ik dit ging maken.klein tankje,en een grote oliekoeler met een elektrisch waterpompje ertussen.
Sven-GTI
20-02-2012, 20:29
Een vriend van me is zijn golf 2 aan het ombouwen naar een mk3 tdi blok en hij heeft een grote intercooler van een mercedes sprinter ofzo gepakt, de past achter de bumper (wel wat pas/meet en zaagwerk maar het past. Moet wel zeggen dan het hier om dikke mk2 bumpers gaat, weet niet of je daardoor meer ruimte hebt achter je bumper?
Audi1981
20-02-2012, 20:41
Het is super effectief en de Toyota Celica GT-4 had gewoon standaard voor op straat een water/lucht intercooler, heeft ook te maken met het verschil in warmte capaciteit (soortelijke warmte) van water en lucht;
water: 4186 J/kg/K
lucht: 710 J/kg/K
Met andere woorden om één kg water één graad Celcius op te warmen moet er; 4186/710 = 5,9kg lucht voorbij komen....(afhankelijk van de temperatuur van de lucht)
Pak je de soortelijke massa's erbij dan wordt het helemaal leuk;
1kg water = +/- 1 liter
1kg lucht = +/- 775 liter
Nu hebben we natuurlijk heul veul liters lucht nodig voor een beetje verbrandingsmotor, maar 't concept blijft goed :thumbup:
(en, in geval van een stand-alone-systeem,
ontlast het de motorkoeling omdat er geen IC de lucht voorverwarmd die naar de radiateur moet)
of nog makkelijker, gewoon een extra kachelradiateurtje nemen, die voor de radiateur hangen en een elektrische koelvloeistofpomp van een gtd met sb motor (watergekoelde turbo wordt nagekoeld met deze pomp). Dan heb je een heel eenvoudig aan te sluiten circuit. Weet alleen niet of de capaciteit van de waterpomp erg groot is.
Audi1981
20-02-2012, 21:07
Klinkt als een plan :thumbup:
Herm Schreurs
20-02-2012, 21:26
40 gr inlaatluchttemperatuur is al aan de hoge kant.
Zeker interessant zo'n topic.
Heb het enkele jaren geleden eens helamal uitgezocht maar komt nogal wat bij kijken en kosten zijn vrij hoog.
Efficiëntie is idd wel vele malen groter.
Kijk maar eens naar de Polo van AME Racing met 1000 PK (http://www.ame-racing.de/dragracer/galerie_Polo1_Dragster.shtml)
http://www.ame-racing.de/images/AME_16VT_Marek.jpg
Een vriend van me is zijn golf 2 aan het ombouwen naar een mk3 tdi blok en hij heeft een grote intercooler van een mercedes sprinter ofzo gepakt
Idd, zoals ik hierboven ook al zei; waarom geen sprintercooler? :)
elektrische koelvloeistofpomp van een gtd met sb motor (watergekoelde turbo wordt nagekoeld met deze pomp).
Die pomp draait na, nadat de motor uitgezet is? Of ook als de motor in bedrijf is?
Geen sprinter intercooler omdat je je inlaattraject daarmee onnodig lang verlengd.
Een watergekoelde ic kan heel dichtbij je spruitstukken worden gemonteerd.
Sven-GTI
21-02-2012, 00:12
Misschien een hele domme opmerking hoor, want het is zomaar een hersenspinsel..
Kun je geen airco pomp monteren je airco als het ware op die watergekoelde IC aansluiten? Of zou zoiets niet werken?
Schiet me net opeens te binnen, maar ik heb geen verstand van airco's dus weet niet of zoiets mogelijk is.
Nee, dat gaat niet. Een airco compressor pompt koudemiddel in de vorm van gas rond, en niet in een vloeibare vorm :)
Ff snel gegoogled;
http://www.aircoservicenederland.nl/_wp_generated/wp7bb72a68.png
Wat meen je wat voor vermogen een airco pomp vraagt, dan is de efficiëntie weg. Kun je bij wijze van spreken beter geen intercooler monteren.
Sven-GTI
21-02-2012, 10:42
Nee, dat gaat niet. Een airco compressor pompt koudemiddel in de vorm van gas rond, en niet in een vloeibare vorm :)
Ok dat wist ik dus niet :P
Nu hebben ze bij mij op t werk weleens een koelcontainer gemaakt, waarbij vloeibare stikstof werd rondgepompt door een soort radiator met een fan erachter om koude lucht te blazen (container was binnen al snel -55 graden op een zomerse dag waarbij het buiten over de 30 graden was.
Maar je kunt een 'normale' intercooler toch ook dicht bij de motor hangen zonder lang buizenstelsel, je zult dan alleen een soort buis richting die IC moeten maken die hem koelt..
Bij een impreza ligt de IC ook bovenop het blok, deze krijgt z'n lucht via die scoop op de motorkap.
Hier trouwens de project pagina op dit forum van die maat met z'n sprinter/crafter intercooler op z'n mk2 tdi
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=81075&page=5&pp=20
vr6 heeft ook een secundaire electrische waterpomp, wellicht dat je die kan gebruiken. Een tweede radiator is ook niet heel duur, dus je enige dure aanschaf is de water/lucht koeler
Idd, zoals ik hierboven ook al zei; waarom geen sprintercooler? :)
Die pomp draait na, nadat de motor uitgezet is? Of ook als de motor in bedrijf is?
nadat de motor uit is gezet, schakelt deze pomp in, afhankelijk van de temperatuur van de kvs. Wordt dus door een zender aangestuurd.
Ok dat wist ik dus niet :P
Nu hebben ze bij mij op t werk weleens een koelcontainer gemaakt, waarbij vloeibare stikstof werd rondgepompt door een soort radiator met een fan erachter om koude lucht te blazen (container was binnen al snel -55 graden op een zomerse dag waarbij het buiten over de 30 graden was.
Maar je kunt een 'normale' intercooler toch ook dicht bij de motor hangen zonder lang buizenstelsel, je zult dan alleen een soort buis richting die IC moeten maken die hem koelt..
Bij een impreza ligt de IC ook bovenop het blok, deze krijgt z'n lucht via die scoop op de motorkap.
Hier trouwens de project pagina op dit forum van die maat met z'n sprinter/crafter intercooler op z'n mk2 tdi
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=81075&page=5&pp=20
Je hebt ook van die oude mitsubishi pajeros met td motor en intercooler, daar ligt de intercooler ook bovenop het blok
superbeast
21-02-2012, 18:44
Kijk even op www.frozenboost.com.
Hebben kits en parts voor watergekoelde ic's,zit helaas wel in de usa.
Dub-Detail
21-02-2012, 19:00
Dit geldt dan toch ook om het water weer af te koelen?
Mijns inziens koel je bij het een lucht met lucht.
en bij het ander lucht met water en dat koel je weer met lucht.
Om het efficient te maken moet je de oppervlakte vergroten. Of een manier vinden om daadwerkelijk het water te kunnen koelen.
Voor korte tijden werkt een water/lucht koeler ideaal. Maar mij lijkt het voor langdurig hoge belasting (circuit) niet. Het water warmt op tot het evenwicht gevonden is.
Dan gaat het lijkt mij gelijk op.
En zou de water/lucht set-up zelfs nadelig kunnen zijn door extra gewicht en belasting.
Het is super effectief en de Toyota Celica GT-4 had gewoon standaard voor op straat een water/lucht intercooler, heeft ook te maken met het verschil in warmte capaciteit (soortelijke warmte) van water en lucht;
water: 4186 J/kg/K
lucht: 710 J/kg/K
Met andere woorden om één kg water één graad Celcius op te warmen moet er; 4186/710 = 5,9kg lucht voorbij komen....(afhankelijk van de temperatuur van de lucht)
Pak je de soortelijke massa's erbij dan wordt het helemaal leuk;
1kg water = +/- 1 liter
1kg lucht = +/- 775 liter
Nu hebben we natuurlijk heul veul liters lucht nodig voor een beetje verbrandingsmotor, maar 't concept blijft goed :thumbup:
(en, in geval van een stand-alone-systeem,
ontlast het de motorkoeling omdat er geen IC de lucht voorverwarmd die naar de radiateur moet)
Audi1981
21-02-2012, 21:46
Mij lijkt voor Rallycross meer de water/lucht koeler geschikt en voor op het asfalt de lucht/lucht, maar da's maar een gedachte :D
Ieder z'n ding :thumbup:
gti_power
21-02-2012, 22:31
Zou gewoon een sprintercooler monteren,tegenover een gtd ic daalde mijn egt met 100 graden alleen door de grote ic te monteren.Na een stuk doorrijden kon ik gewoon meteen het inlaatspruitstuk vastpakken met mijn hand,werken doet het zeker.
Maar ik had wel de druk behoorlijk opgevoerd waardoor ik ook zo goed als geen extra lag had.
Ga je met originele druk rijden dan zou je wel een beetje lag kunnen hebben.
En de sb extra turbowaterpomp pompt gewoon mee hoor vanaf een bepaalde temperatuur.
Ik ga voorlopig gewoon op originele druk rijden.
callaway
27-02-2012, 21:34
het grote voordeel van watergekoelde IC zit hem in het niet krijgen van een heat soak.
tijdens langzaam rijden of bijv na stilstaan bij stoplichten heb je nauwelijks koele rijwind en dan heb je dus even geen optimale drukvulling.
koude lucht is beter comprimeerbaar
Dus met de watergekoelde IC houdt je deze inlaatlucht koel.
Aansluiten op je huidige koelsysteem slaat echt helemaal nergens op.
dan ga je met rijwind je "extra radiateur" koelen :confused:
wat in USA wel eens gebeurd om tijdelijke beter performance te behalen op de 1/4 mile strip.
stikstof op de intercooler spuiten zodat de inlaatlucht enorm wordt gekoeld en tijdelijk op hogere druk gereden kan worden.
maar als je extra vermogen(druk) zoekt kun je het ook zoeken in alcohol/water injection.
hiermee verlaag je ook de kans op knocking ( pingelen)
enjoy the boost :D :thumbup:
Herm Schreurs
27-02-2012, 21:55
Maar ALS je met een water-air cool systeem een heatsoak krijgt door bijvoorbeeld constant op hoge laaddruk te rijden heb je hem niet zomaar weer koel.
En ook met een water-air koelsysteem wordt je water temperatuur hoger als je geen rijwind hebt hoor, ook met een ventilator ervoor.
Dat noemen ze een heat soak.
Met een air-air cooler is de intercooler weer wel sneller koel.
Dat is ook waarom ze hem juist niet echt aanraden voor straat/circuit gebruik maar vooral voor dragrace / sprints.
Als je hem wel wilt gaan gebruiken voor op de baan dan wel heel goed engineeren en niet zomaar wat doen want je slaat de plank heel snel keihard mis met een dergelijk systeem.
De lucht die van je turba af gaat komen heeft toch wel een dergelijke temperatuur dat een heat soak op lange duur van laaddruk goed te bereiken is.
Erg leerzaam topicje geworden zo :thumbup:
Het is mij in ieder geval duidelijk dat ik er voor straat gebruik niks aan heb.
En ik gewoon doorga met mijn zoektocht naar alle beugels/beplating van de GTD intercooler.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.