PDA

View Full Version : Gevolgen verwijderen kat 1.3

Quynten
21-02-2012, 23:32
Sinds ik een ander blok heb ik mijn auto (van 1.3 carb naar 1.3i) heb ik helaas de auto omhoog moeten schroeven vanwege de bijkomende katalysator. Maar ik vind dat mijn auto nu echt té hoog staat. Sommige zeiden mij, haal die kat weg. Ik wil terug naar enkele centimeters van de grond. Na enig research wil ik kijken of het klopt wat voor informatie ik heb gevonden. Maar ik wil graag de gevolgen in acht nemen:

1. De katalysator regelt de brandstof uitstoot door middel van de lambda sensor die erin zit. Op die manier heb je altijd een juiste CO2 uitstoot. Heb ik dat goed?

2. De lambda sensor zit verder niet aan de ecu aangesloten meen ik, dus daar zou het verder ook geen invloed op hebben? Klopt dat?

3. Mijn auto staat op kenteken uit '88 (wat ook daadwerkelijk zo is, voordat ik de suggestie wek dat het niet zo is haha) en dat betekent dat je uitstoot niet uitmaakt. Dus kan ik zonder kat door de APK (verandert geloof ik nog wel eens, ik kwam hier aardig wat andere meningen over tegen). Klopt dat?

Ik wil niet rijden met een kat op de grond, dat trekt wel erg veel aandacht. Tevens wil ik niet het risico lopen mijn hele uitlaatlijn eronder uit te rijden met alle gevolgen van dien. Zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie?

Alvast bedankt!

roy-mk1
21-02-2012, 23:37
Bij jou bouwjaar maakt het niks uit, gewoon eronderuit trekken die handel.
Krijg je 30 euro voor terug bij de oud ijzer handel

jorg-maashees
22-02-2012, 09:24
Kat eronderuit halen, lambda sensor laten zitten. Die regelt de hoeveelheid benzine die je motor krijgt bij. :thumbup:

Madison
22-02-2012, 19:40
Kat eronderuit halen, lambda sensor laten zitten. Die regelt de hoeveelheid benzine die je motor krijgt bij. :thumbup:
Ik heb dan geen 1.3i,maar een 1.8i en heb dit ook gedaan!
Wel verbruikt mijn Golf nu veel meer brandstof.

jorg-maashees
22-02-2012, 19:55
Normaal gesproken zou dat niet moeten kunnen. Als je de lambda sensor op de zelfde plaats terug hebt geplaatst en je uitlaat is gasdicht. Zelf zou de auto zonder kat theoretisch gezien zuiniger moeten worden. :thumbup:

Madison
23-02-2012, 07:08
Normaal gesproken zou dat niet moeten kunnen. Als je de lambda sensor op de zelfde plaats terug hebt geplaatst en je uitlaat is gasdicht. Zelf zou de auto zonder kat theoretisch gezien zuiniger moeten worden. :thumbup:
Er zit zelfs een nieuwe lambdasonde onder...
oude bleek overleden toen het spag.spruitstuk en katvervanger eronder waren gemonteerd.
Dinsdag gaat hij de brug op omdat ik het vermoeden heb dat er ergens een lek zit(ik hoor het ook)
Waarschijnlijk is er iets losgetrilt ofzo,komplete uitlaat is van RVS,en nieuw.
Het scheelt zo'n 100 km op een tank,dat is wel erg veel.
Wel heeft hij meer vermogen met katvervanger.
Algehele check dan maar...

jorg-maashees
23-02-2012, 18:41
Denk inderdaad dat het een andere oorzaak heeft. Meer vermogen kan wel kloppen, maar dat zal minimaal zijn. Waarschijnlijk ervaar je meer vermogen door het geluid :thumbup:

Madison
23-02-2012, 19:56
Denk inderdaad dat het een andere oorzaak heeft. Meer vermogen kan wel kloppen, maar dat zal minimaal zijn. Waarschijnlijk ervaar je meer vermogen door het geluid :thumbup:
Hij heeft wel een hogere max snelheid :)
Dinsdag wordt onderzocht wat de oorzaak van het verbruik kan zijn.

Quynten
24-02-2012, 20:01
Bedankt mannen, dan ga ik binnenkort eens kijken wat mogelijk is! Even kijken hoe de constructie dan moet worden. Gaat er wel onder vandaan!

Madison
04-03-2012, 21:00
Om toch nog ff op het verbruik terug te komen...ligt niet aan de katvervanger!
M'n nieuwe lambda sonde bleek nooit aangesloten te zijn geweest...kutmonteur! :mad: