Log in

View Full Version : Draadloos netwerk...

Henk_Pigo
13-04-2005, 22:41
Jo!

Ik zit hier helemaal gek te worden!!
Om muziek op de pc in mn auto te zetten was ik van plan een draadloos netwerkje op te zetten dmv. 2 usb wireless-LAN adapters.

Leuk en aardig allemaal maar ik krijg het niet blijvend aan de praat. Ik heb de hele mik nu als volgt ingesteld: Ik heb nu dus 2 netwerk verbindingen, mijn gewone LAN, waarover ook mn internet verbinding loopt en die wireless verbinding (Configuratiescherm - Netwerkverbindingen).
De gewone LAN-verbinding is geshared en de wireless verbinding heb ik een statisch IP-adres gegeven 192.168.0.1, subnetmask 255.255.255.0

Op de andere PC heb ik het IP-adres ingesteld op 192.168.0.2, subnetmask 255.255.255.0

Verder heb ik op beide pc's onder 'apparaatbeheer' de eigenschap 'netwerktype', van de usb-adapters, ingesteld op 'ad-hoc' (Directe verbinding tussen 2 pc's)
Nu heb ik op beide pc's een draadloze netwerkverbinding toegevoegd via de eigenschappen van de wireless verbinding (In Configuratiescherm - Netwerkverbindingen - Eigenschappen van de wireless verbinding).

Maar hij pakt niks! Hij heeft het wel eventjes gedaan, maar toen ik de pc voor in de auto opnieuw opstartte was het weer weg! Hij pikte het netwerk niet op... en ook als ik op mijn gewone pc de LAN-verbinding brug met de wireless verbinding pakt ie niks, ook niet na instellingen van het IP-adres gewijzigd te hebben...

*zucht* Ik heb dus totaal geen ervaring met draadloze netwerken aanleggen en mn gevoel zegt me dat ik iets kleins over het hoofd zie...

Is er hier misschien iemand die er wel ervaring mee heeft en die me uit kan leggen hoe ik met 2 usb adapters een netwerk aan leg?

Gr Henk

René
13-04-2005, 22:45
sorry Henk... heb er geen koek van gegeten, maar wil wel ff zeggen dat ik gigantisch veel bewondering heb voor wat je allemaal klaarspeelt!!

topper!

Kevin20v
13-04-2005, 22:48
Jo!

Ik zit hier helemaal gek te worden!!
Om muziek op de pc in mn auto te zetten was ik van plan een draadloos netwerkje op te zetten dmv. 2 usb wireless-LAN adapters.

Leuk en aardig allemaal maar ik krijg het niet blijvend aan de praat. Ik heb de hele mik nu als volgt ingesteld: Ik heb nu dus 2 netwerk verbindingen, mijn gewone LAN, waarover ook mn internet verbinding loopt en die wireless verbinding (Configuratiescherm - Netwerkverbindingen).
De gewone LAN-verbinding is geshared en de wireless verbinding heb ik een statisch IP-adres gegeven 192.168.0.1, subnetmask 255.255.255.0

Op de andere PC heb ik het IP-adres ingesteld op 192.168.0.2, subnetmask 255.255.255.0

Verder heb ik op beide pc's onder 'apparaatbeheer' de eigenschap 'netwerktype', van de usb-adapters, ingesteld op 'ad-hoc' (Directe verbinding tussen 2 pc's)
Nu heb ik op beide pc's een draadloze netwerkverbinding toegevoegd via de eigenschappen van de wireless verbinding (In Configuratiescherm - Netwerkverbindingen - Eigenschappen van de wireless verbinding).

Maar hij pakt niks! Hij heeft het wel eventjes gedaan, maar toen ik de pc voor in de auto opnieuw opstartte was het weer weg! Hij pikte het netwerk niet op... en ook als ik op mijn gewone pc de LAN-verbinding brug met de wireless verbinding pakt ie niks, ook niet na instellingen van het IP-adres gewijzigd te hebben...

*zucht* Ik heb dus totaal geen ervaring met draadloze netwerken aanleggen en mn gevoel zegt me dat ik iets kleins over het hoofd zie...

Is er hier misschien iemand die er wel ervaring mee heeft en die me uit kan leggen hoe ik met 2 usb adapters een netwerk aan leg?

Gr Henk
hahaha uhhh ja dat kan ik wel maar dan moet ik daar nog even over nadenken hahaha vertel het je morgen vandaag al teveel nagedacht over netwerken :D:D:D

Henk_Pigo
13-04-2005, 22:50
Wat een verhaal he ;) Prima, als je suggesties hebt, ik hoor ze graag!

LRR
13-04-2005, 22:53
@ Henk: Heb even mijn a.s. zwager gemailt, die is IT'er. Zodra ik reactie heb, dan hoor je het van me !!!!

Grtz.................... LRR

Henk_Pigo
13-04-2005, 22:54
sorry Henk... heb er geen koek van gegeten, maar wil wel ff zeggen dat ik gigantisch veel bewondering heb voor wat je allemaal klaarspeelt!!

topper!

Tnx! :redface:

@ LRR: Prima!!!

sjampoo
14-04-2005, 07:38
Draadloos ben ik nie in thuis (hou ik niet van qua kantoor omgeving)..

Waar ik nog minder fan van ben, is windows-internet-connection-sharing-bla-bla kut systeem..

Los daarvan:
192.168.0.1 en .2 zijn ok gekozen
Subnetmast: idem.
Ad-hoc: Klinkt mij als : zoals je pc's via een crossed cable linked?

Mijn manier van werken: tik alle nummers gewoon nog eens in: alle verbindingen weg pleuren en opnieuw beginnen.. zal niet de eerse keer zijn dat je DENKT dat er 255.255.255.0 staat, maar dat er 225.225.225.0 staat :)

Dan: concentreer op de draadloze verbinding, en niet op het internet-delen-verbindings-blabla verhaal: als je contact met de pc kan krijgen, dan zit je goed.

Denk bij XP machine's aan de internet firewall: staat meestal 'te' dicht, denk ook aan VirusScanners die fire-wallen, en vooral aan progjes zoals Zone-Alarm..

En ga maar lekker heen en weer pingen:
vanaf auto naar huis-pc EN! vice versa.. (kan zijn dat 1 van de 2 een fire-wall heeft aan staan, en andersom niet)..

Staat er perongeluk versleuteling aan, terwijl je denkt dat t niet zo is? (dat zijn de dingen waar ik de kaas nog niet van gegeten heb)..

Henk_Pigo
14-04-2005, 08:59
Okee prima, shared internetverbinding moet ik laten varen zeg jij?

Dat heb ik ook geprobeerd. En ook dan gebeurd er niks. Het heeft wel heel even gewerkt zo, maar het is alsof het netwerk 'verdwijnt' zodra ik een van beide pc's opnieuw opstart... heb aan beide kanten een aantal keer de optie 'repareren' uitgevoerd (dwz hij zet de adapter uit en weer aan en gaat zoeken naar netwerken) en ook dit leverde niks op.

Met ad-hoc bedoel ik idd een directe verbinding, zoiets als crosslink ja. De versleuteling heb ik ook aan staan, 5 tekens.

Een optie die ik ook geprobeerd heb is het 'bruggen' van mijn vaste LAN met de wireless verbinding, de 2 netwerken worden dan doorgelust als het ware. Wat er dan gebeurd is dat mijn modem de IP-adressen verzorgd, ook voor de carpc. Dit werkte prima, ook nadat ik de pc's opnieuw had opgestart, ook als ze tegelijk uit hadden gestaan.
Alleen toen kwam het, ik had de carpc in de schuur neergezet om even te testen, gewoon de pc op de stereo aangesloten daar en verder geen monitor, muis, toetsenbord aan, enkel het keypadje voor de aansturing van winamp. Vervolgens loop ik naar mn kamer om te kijken of ik verbinding heb, niks. Dus de hele mik uit de schuur weer op mn kamer neergezet. Vervolgens zet ik de pc aan en hij pikt het netwerk niet meer op! Dus een hele tijd zitten zoeken en pielen, en opeens pakt ie m wel weer... dus ik weer naar de schuur het spul opzetten (ik dacht dat het misschien een verkeerde instelling was waardoor ik in de schuur geen bereik had). Weer checken op mn kamer, en weer geen verbinding, dus de hele mik weer terugzetten en weer pikt ie het netwerk niet op.... erg vaag allemaal

Wat betreft firewalls: De windows firewall staat op beide pc's uit, op mijn vaste pc heb ik Zonealarm ingesteld zodat 192.168.0.0 tot 192.168.0.5 een trused zone is (hij laat verkeer van deze adressen door) en ook de adressen 10.0.0.0 tot 10.0.0.200 (mijn modem verstrekt IP-adressen in dit bereik).

Ik heb zelf het gevoel dat er iets verkeerd gaat met het aanmaken van het netwerk. Ik heb het spul handmatig ingesteld op beide pc's bij eigenschappen van de wireless verbinding en dan het 2e tabblad 'Wireless connection' (Ik heb een engelse versie). De reden dat ik niet de wizard heb gebruikt is dat die geen optie heeft voor 'directe verbinding', hij gaat er al vanuit dat je een accesspoint gebruikt en die heb ik dus niet!

sjampoo
14-04-2005, 09:22
Engelse versie heerscht zowieso boven de nederlandse :-)

uitsluiten:
-Is het geen probleem met de afstand? (bereik?)
-Pleur ZoneAlarm eens helemaal dood (en sjek of t dan wel werkt)

ZoneAlarm is een fijn proggie, maar vooral op XP bakken wil ie nog wel eens iets te goed beveiligen...

Henk_Pigo
14-04-2005, 09:41
Okee zal ik dat vanavond eens proberen. Bereik zit wel goed ;) de afstand bedraagt hemelsbreed +- 2m dus dat moet goed zitten (ik heb de pc nog niet ingebouwd)

Wat denk jij van de optie om de netwerken te bruggen dan? Dat leverde goede resultaten op maar ik snap niet waarom hij het netwerk niet weer oppikte...

Christiaan
14-04-2005, 11:29
zone alarm is een $% programma..

Met USB key's ad hoc gaan werken, is net zoals goedkope imitatie onderdelen op je auto schroeven.. Goed materiaal / gereedschap is het halve werk :biggrin:

Begin eerst eens met fatsoenlijk hardware aan te schaffen, zoals een acces point en een PCI danwel PCMCIA wireless kaart van een fatsoenlijk merk.

Zet een wireless kaartje in je ene pc en eentje in je andere, sluit je internetverbinding op je access point aan, en laat je access point lekker routeren/firewall spelen en weet ik wat nog meer....

Je access point als DHCP server instellen, encryptie aanzetten, en het komt allemaal goed... het zal een investering zijn van 100 / 150 euri.. en dan ben je van het hele gekloot af....

ploon
14-04-2005, 11:52
ik ben het met christaan eens.

Henk_Pigo
14-04-2005, 12:59
Mmm, dus het probleem zal er in zitten dat ik geen accesspoint gebruik...?

De oplossing is dus als volgt?
Mijn modem (die ook firewall en DHCP regelt) heb ik aangesloten op een 100mbit hubje en daar zitten mijn pc en de pc van mn pa op. Wat ik dus moet doen is die hub vervangen door een wifi accesspoint?

Christiaan
14-04-2005, 13:03
voor adhoc heb je geen access point nodig.... maar met usb key's ad hoc gaan werken, is gewoon een "houtje touwtje" oplossing.....

Heb zelf thuis een access point, pci netwerkkaartje in me pc, en een pcmcia kaartje voor me laptop, en werkt super.. niks geen gekloot met kabeltjes meer.

Je zou eventueel eens even kunnen kijken op: http://gathering.tweakers.net , om je usb apparaatjes aan elkaar te knopen...

Christiaan
14-04-2005, 13:05
Mmm, dus het probleem zal er in zitten dat ik geen accesspoint gebruik...?

De oplossing is dus als volgt?
Mijn modem (die ook firewall en DHCP regelt) heb ik aangesloten op een 100mbit hubje en daar zitten mijn pc en de pc van mn pa op. Wat ik dus moet doen is die hub vervangen door een wifi accesspoint?
Je hebt ook access points met een aantal netwerkaansluitingen, die dus als "hub" werkt.... dus je hub er tussenuit, en daar je access point plaatsen. die ook dan meteen DHCP en firewall regelt....

Alleen moet je dan wel je internet aansluiting op je access point aansluiten, hoef je internet connection sharing ook niet meer te gebruiken.......

Henk_Pigo
14-04-2005, 13:10
Goeie site! Ik zal het vanmiddag ff doornemen! tnx!

vwleusden
14-04-2005, 22:10
Ben het met Christiaan eens, een Lynksys accespoint/router (Cisco) met 4 aansluiting voor een UTP kost je 110 euro ongeveer, zeer gebruiksvriendelijk en goede kwaliteit.

www.weethet.nl is ook een goede site met info.

Cabby 82 TDi
15-04-2005, 06:28
Haal eerst je gewone LAN kaart er eens uit en start beide pc's opnieuw.

De kans is zeer groot dat ie het dan wel doet. :)

Er zit waarschijnlijk een konflict in je hoofdpc die je andere pc probeert te zoeken over de verkeerde kaart.
Maar bij xp werkt een Netwerkdiskette maken altijd perfect. (toch nog iets goed van B. Gates)

MaceNL
15-04-2005, 07:02
Ben het met Christiaan eens, een Lynksys accespoint/router (Cisco) met 4 aansluiting voor een UTP kost je 110 euro ongeveer, zeer gebruiksvriendelijk en goede kwaliteit.

www.weethet.nl is ook een goede site met info.

Zo'n router is veel goedkoper als je even goed zoekt op internet, tweakers bijvoorbeeld.

sjampoo
15-04-2005, 07:18
Oh,.. kut..

Ik bedenk me al wat er zeer waarschijnlijk mis gaat...

(m'n zus heeft een USB-ADSL modem, met iets gegelijkbaar stoms)..

USB devices (apparaten) gaan pas werken als Windhoos helemaal is op/door gestart..

terwijl windows TIJDENS het opstarten al probeert 't netwerk te starten: IP adres opvragen indien t niet statisch is, etc etc... Misschien dat t daarom NA een herstart gewoon niet werkt,..

Wellicht als je een stiefkwartiertje wacht.. en dan met win ip config t de zooi wel aan de praat krijgt?

maar goed: Accespoint is waarschijnlijk de betere optie..

Henk_Pigo
15-04-2005, 08:34
Dus het probleem kan zijn, een conflict met de LAN-kaart of het feit dat t met USB wat langzamer gaat...

Een router/accesspoint is dus een goede oplossing, deze kan ik dan ipv van mijn modem gebruiken?

Ik probeer het eerst wel zo als Cabbie TDI zegt, ff de gewone LAN uitschakelen en dan weer kijken. Optie 2 is met een ander programma het netwerkje opzetten ipv dat Windows t voor me regelt.

sjampoo
15-04-2005, 08:59
winproxy heb ik vroegah gebruikt: heel oud, heel klein en heel fijn..

even denken.. (en zoeken) of ik t nog ergens heb....

maar waarom wil je internet in je auto?

Henk_Pigo
15-04-2005, 09:08
Nou het gaat me niet om internet in mn auto... maar om het netwerk.
Ik heb een pc in de middenconsool van mijn golf 1 gemaakt en daar wil ik graag muziek op kunnen zetten en de playlist kunnen beheren. Wat is dan handiger dan een draadloosnetwerkje? Scheelt me heen en weer lopen met een hd of usb-stick en ik hoef niet constant het afdekplaatje er af te halen.

sjampoo
15-04-2005, 13:17
handiger dan een draadloos netwerkje?

Een werkend draadloos netwerkje :-)

Kom op, nog ff doorzetten, en wellicht voor het accespoint gaan..

(accespoint is niet veel meer dan een 'draadloze hub', je kunt dus je huidige hub vervangen door een accespoint, of een accespoint aan de hub hangen... Er zijn ook 'ADSL-accespoints'; kan je je modem vervangen voor een adsl-router-accespoint-firewall' in 1...
wellicht is 't echter goedkoper om alle apparaatjes zo te houden en er alleen een accespoint aan te knopen, en als er dan eens 1 ding stuk gaat,.. ben je niet in 1 keer alles kwijt :-) )

Henk_Pigo
15-04-2005, 13:30
Drom, vanmiddag weer lekker verder knutselen :) Zal eens proberen of ik dat andere progje aan de praat kan krijgen en anders die winproxy proberen

Nog ff over die accesspoints, de meeste die ik zie hebben maar 1 rj45 ingang... Kan ik die zo aan mn bestaande hub knopen? Of moet ik dan al mn pc's met wifi voorzien?

sjampoo
15-04-2005, 14:12
Als ie maar 1 RJ45 ingang heeft, zal je m gewoon aan de hub moeten hangen. Wellicht dat ie dan wel aan de 'uplink' moet (1 van de poorten staat aangegeven op de hub), maar misschien is ie wel auto-negotiation (dat ie t zelf wel snapt)..

Pedaalemmer
15-04-2005, 14:26
Ik zou alles wat je nu hebt aan netwerkzooi wegpleuren

in alle pc`s die toegang tot het internet moeten hebben een wirelesslan kaartje geven (geen usb) dan een Wireless Lan routertje (http://www.de-laptopper.nl/index.php?file_id=96) kopen en hun ipadresjes laten geven.

mocht je echt iets willen hebben moet je even contact opnemen met adriaan van dit forum die werkt bij de-laptopper.nl en die installeert wirelesslannetjes aan de lopende band.

Allart-Ghetta
15-04-2005, 15:00
Ik zou heel wat anders doen met een PC in mijn auto. Hem van buitenaf mappen en dataloggen tijdens het rijden op het circuit bijvoorbeeld. Maarja wat minder spannende dingen kunnen ook zoals muziekjes laden.

sjampoo
15-04-2005, 15:11
Ik zou alles wat je nu hebt aan netwerkzooi wegpleuren

Tja.. zou ik ook doen.. als ik geld zat had..

Maar een accespoint is gewoon goedkoper; minimale kosten, en fail safe :)

(nee hoor, ik ben geen netwerkbeheerder met minimalistisch budget)

Henk_Pigo
16-04-2005, 16:55
Ik zou heel wat anders doen met een PC in mijn auto. Hem van buitenaf mappen en dataloggen tijdens het rijden op het circuit bijvoorbeeld. Maarja wat minder spannende dingen kunnen ook zoals muziekjes laden.

Kan ik dat ook zo op mn gti bakken? ;) Jij had toch zo'n electronisch geregeld injectie systeem ofzo?

Maar ff ontopic: Bedankt voor de reacties! Als het me vandaag of morgen nog niet lukt haal ik me wel ff een accespoint op. Ben er spuugzat van eerlijk gezegd :tongue:

Henk_Pigo
18-04-2005, 08:57
Ik ga vanmiddag maar ff een accesspoint ophalen denk ik... Zaterdag had ik het netwerk aan de loop. Ik had de transmissiesnelheid op '1mbps' gezet ipv 'auto' en ineens hoppa, netwerk gevonden.
Maar goed, zo plotseling als dat het er was verdween het ook weer... Ik wou ze namelijk vaste ip-adressen geven. Dit werd niet erg gewaardeerd denk ik, verbinding werd nl. weer verbroken. Erg vreemd allemaal, ik zoeken in de help files enz. Het moet allemaal zo makkelijk in te stellen zijn zeggen ze maar ik ben er al een week mee bezig :mad:

Allart-Ghetta
18-04-2005, 09:01
Kan ik dat ook zo op mn gti bakken? ;) Jij had toch zo'n electronisch geregeld injectie systeem ofzo?

Maar ff ontopic: Bedankt voor de reacties! Als het me vandaag of morgen nog niet lukt haal ik me wel ff een accespoint op. Ben er spuugzat van eerlijk gezegd :tongue:

Niet zomaar, als je een 8V hebt is het wel ietsjes makkelijker, behalve als je weer een te oude cilinderkop hebt (DX bijv) waar geen injectorhouders in passen voor de electronische injectoren.

Henk_Pigo
18-04-2005, 09:09
Wat houdt het precies in dan? Dat je via een stukje electronica je hoeveelheid ingespoten benzine kan regelen?

Durf zo niet te zeggen wat voor kop ik heb, het is wel een met hydraulische stoters.. ik vermoed zelf van een golf 2 af...

Allart-Ghetta
14-05-2005, 15:46
Hydro kop is waarschijnlijk perfect, moet je ff wat nieuwste type golf 2 1.8 8V injectie of G60 parts scoren (100 eutjes ofzo?), computer kopen of bouwen (reken op 275 voor een een compleet geteste unit), dan nog een kabelboom maken en evt een laptop. Als je serieus interesse hebt in gedeeltelijke inbouw of wat dan ook t/m perfecte map maken moet je ff contact opnemen. Nieuwe breedband uitlaatgasmeter is alweer besteld.

baseknot
14-05-2005, 16:12
niet draadloos router van sweex 4 pc kunnen erop uhm makkelijk in te stellen kostte mij nog geen 56€

CNG
15-05-2005, 18:42
Sweex :eek: :redface:

Pak gewoon een draadloze router (cisco is uber maar kost geld)...configureer wel eerst ff MET kabel..en geef in de router aan dat je draadloos gaat...anders werkt het nog niet en dan ben jeje weer flink aan het ergeren..
Zorg er ook voor dat je modem niet meerdere pc's aan kan( er mag maar 1 aansluiting voor een pc erop zitten)..want dan sluit je namelijk een router op een router aan en dan werkt het nog niet.
Heeft je modem wel meerdere poorten dan kun je nog een draadloos modem/router aanschaffen.

Kevin20v
16-05-2005, 19:00
Sweex :eek: :redface:

Pak gewoon een draadloze router (cisco is uber maar kost geld)...configureer wel eerst ff MET kabel..en geef in de router aan dat je draadloos gaat...anders werkt het nog niet en dan ben jeje weer flink aan het ergeren..
Zorg er ook voor dat je modem niet meerdere pc's aan kan( er mag maar 1 aansluiting voor een pc erop zitten)..want dan sluit je namelijk een router op een router aan en dan werkt het nog niet.
Heeft je modem wel meerdere poorten dan kun je nog een draadloos modem/router aanschaffen.
inderdaad, ik kan zelf ook een Belkin aanraden!!!! levenslange garantie erbij en ik heb zo'n 25 producten ervan en bij me baas thuis geinstalleerd en nog nooit problemen mee gehad!!!

Pedaalemmer
17-05-2005, 12:30
als je een beetje eissen stelt aan je apperatuur dan is het wel te adviseren voor een degelijk en geronomeerd merk te kiezen, cisco is niet voor niets zo groot geworden en zeker met wireless lan zou ik hier niet met geld gaan mierenneuken.

Henk_Pigo
17-05-2005, 12:35
Ik had dit topic al even uit t oog verloren :o

Wat dat netwerk betreft, ik heb een router gekocht en dit gaat perfect! Hij werkte zodra ik de usb adapter er op zette! Zo hoort t te zijn :tongue: