PDA

View Full Version : Plaat delen inlassen, hoe en wat??


Coen
14-04-2005, 12:15
Voor de golf heb ik al veel delen die ingelast moeten gaan worden, maar ik weet niet echt hoe de beginnen en wat te doen, hoe ga ik bijv. te werk wanneer ik er een nieuw achterspatbordrand in wil lassen.

Of kent iemand misschien goede links/sites waarbij het duidelijk uigelegd word, liefst wel met foto's.

Ook zou ik graag weten wat voor gereedschap er voor nodig is, co2 las aparaat, of ook mogelijk met andere enz..

Hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen. Alvast bedankt.

mvg Coen

Tjaap
15-04-2005, 10:53
verplaatst naar plaatwerk forum. hier kunnen ze je wel helpen.

Original
15-04-2005, 11:19
Lasworkshop bij rustbuster? Check www.rustbuster.nl

Coen
16-04-2005, 18:49
hm, dankjewel, maar die site had ik al eens bekeken..

Zette het hier op de site omdat ik toch wel veel mensen zie die plaatdelen inlassen, dus hoop dat iemand me een beetje op weg helpen kan.

MarijnZ
21-04-2005, 11:38
Ik heb laatst een originele VW handleiding (Karosserie Repararur-Leitfaden Golf/Jetta/Cabriolet) voor het inzetten van nieuw plaatwerk op een beurs gevonden. Het is speciaal voor de Golf 1, Jetta 1 en cabriolet. Hierin staat heel duidelijk hoe je te werk moet gaan. Waar je het plaatwerk door moet slijpen en op welke manier lassen enz. Ik heb alleen geen scanner :frown:
En het zijn 235 bladzijden :eek:

Melvin
21-04-2005, 13:56
ken je ook niemand met een scanner? heeeel veel interesse hiero!!! SCANNEN die hap ;)

Coen
21-04-2005, 14:04
Ik heb laatst een originele VW handleiding voor het inzetten van nieuw plaatwerk op een beurs gevonden. Het is speciaal voor de Golf 1 en cabrio. Hierin staat heel duidelijk hoe je te werk moet gaan. Waar je het plaatwerk door moet slijpen en op welke manier lassen enz. Ik heb alleen geen scanner :frown:
Woon je toevallig in de buurt van Apeldoorn?

Dit klinkt heel erg interressant :), maar woon zelf helemaal in de kop van Noord Holland, dus dan is Apeldoorn beetje uit de buurt. Is er geen enkele moegelijkheid dat het kan worden ingescant of dat je het kan kopieren en eventueel opsturen. Heb hier echt interresse in.

ingrob
25-04-2005, 18:52
ik heb hier ook interesse in maar kan je niet gewoon de naam en de uitgever van het boek geven dan kan ik op zoek gaan op het net.

MarijnZ
26-04-2005, 09:22
ik heb hier ook interesse in maar kan je niet gewoon de naam en de uitgever van het boek geven dan kan ik op zoek gaan op het net.

Het is geen boek maar een ringband met losse bladen.
Hier de gegevens:

Karosserie Reparatur-Leitfaden Golf/Jetta/Cabriolet
Volkswagenwerk Aktiengesellschaft, Wolfsburg
Herausgegeben Februar 1980

VolkswagenRacing
26-04-2005, 18:00
Ligt er idd aan wat en waar je wil lassen.
Bij ons op het werk word er veel koper silicium gelast, omdat dit minder warmte geef krijg je minder vervorming. Ook als je een nette aansluiting wilt hebben is het handig met verzet randen te werken.

Coen
27-04-2005, 08:35
Ligt er idd aan wat en waar je wil lassen.
Bij ons op het werk word er veel koper silicium gelast, omdat dit minder warmte geef krijg je minder vervorming. Ook als je een nette aansluiting wilt hebben is het handig met verzet randen te werken.


Ehm ben best wel een leek op het gebied van plaatwerk :eek: Wat zijn verzet randen, misschien eventueel een plaatje daarvan?

ps. heb waarschijnlijk iemand uit het dorp die me kan helpen bij het lassen. :)

Stijn
27-04-2005, 09:30
Dit is een verzetrand
http://www.rustbuster.nl/Lassen_en_lasgereedschap/Proplas8.gif
(Plaatje van rustbuster.nl)
Je maakt het in te lassen deel dus een cm of twee 'oversize', zet er een verzet in (zijn speciale tangen voor) en legt het zo netjes onder het de rand van het oude deel.

Coen
03-05-2005, 18:49
Ik ben begonnen, met het roestvrij maken van het oppervlak. Ben begonnen met een ijzeren borstel op de boormachine, Wat zijn andere eventueele mogelijkheden? Op rustbuster heb ik gelezen over fertan, heeft iemand hier ervaring mee?

Waar haal ik m'n plaatwerk vandaan? Hartsant? of een ander/beter adres. Hoor graag ervaringen over andere bedrijven.

En als laatste, ik ben nog op zoek naar een goed lasaparaat, heeft iemand hier ook nog hints voor, minimale vereisten etc..

Alvast bedankt weer.

VolkswagenRacing
03-05-2005, 20:12
Roest afhalen met 3m scotch-bright (paarse wieltje)

Plaatwerk, liefst orgineel als je nog geen goeie lasser bent (is wat dikker), anders hartsant

Rallyegolf20vt
04-05-2005, 23:26
Zou het niet met een verzet in de plaat aan elkaar lassen .
Daar trekt weer vocht tussen aan de binnen kant met alle gevolgen van dien .
Daarna zal naar een paar maand de plamuur iets wegzakken waardoor je een
hele lelijke streep in je lak verschijnt precies op de aanzetting .
Ergernis alom .

Coen
05-05-2005, 13:57
Dus de beste manier zou zijn, om de stukken bijv. een mm van elkaar te houden, vast zetten met griptangen of iets dergelijks en dan vastlassen. Maar nu ben ik alleen nog erg benieuwd naar wat voor lasaparaat ik hiervoor gebruiken moet. En zouden jullie ook kunnen vertellen wat voor gereedschap jullie allemaal gebruiken. Zoals roestoplossers,grondlak, etc..

Hier een paar fototjes zodat jullie een beetje kunnen zien waar ik mee bezig ben.

http://www.volksforum.com/albums/files/6/3/1/rechterspatbord_3.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/6/3/1/rechterspatbord_2.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/6/3/1/rechterspatbord_1.JPG

Zoals te zien is moet ook de binnenste rand vervangen worden.

VolkswagenRacing
05-05-2005, 14:03
Verzet randen eigenlijk alleen gebruiken op plaatsen waar je het niet ziet. (altijd goed tectileren)
Op zichtbare plaatsen afwerken met tin (met brander tussen de naden laten lopen)

baseknot
05-05-2005, 14:12
vette kleur man je golf.
dat is mn favo kleur voor een golfje 1
succes met het werk en keep us posted met veel foto's :D:D

groetjes bas

Coen
05-05-2005, 14:14
ik heb er nog wel 60 :P dus als je ff hebt.. :D

René
05-05-2005, 15:53
kom maar op!

leuk ding.. echt `n mooie kleur

succes!

vwmk2driver
05-05-2005, 17:48
ik moet ok mijn golf voorzien van nieuwe schermen ik twijfel nog of ik het zelf ga doen of laat doen.
maar coen ben jij nu die coen uit ook de buurt van schagen??

Coen
06-05-2005, 12:23
Jup Frank. En de schroefset zit onder de witte :).

Ik zou graag nog wat informatie over lasaparaten krijgen, hoop dat jullie me hier meer over kunnen vertellen.

VolkswagenRacing
06-05-2005, 16:32
Als je netjes wil doen, ga dan op zoek naar een koper silisium apparaat, Die heeft minder warmte nodig. Dus minder snel vervorming.

61 RagTop
06-05-2005, 17:48
ken je geen autoschade plaatwerker?
of via via iemand die een autoschade plaatwerker kent?

1tje die sàvonds doet beunen zou handig zijn,
als je niet helemaal goed last dan heb je best veel plamuurwerk,
en een beunende plaatwerker kan een potje epoxy mee nemen, lijkt me wel een vereiste na laswerkzaamheden........

succes

Coen
07-05-2005, 16:46
Ja, ik ken een jongen die in de autoschade werkt. En die me ook helpen wil. Maar ik wil het ook zelf leren. En de gereedschappen in huis hebben om dit thuis te kunnen doen.

VolkswagenRacing, kan je me misschien nog iets meer vertellen over z'on koper silisium lasaparaat. Worden ze veel 2e hands aangeboden? Misschien merknamen?

Alvast bedankt voor de reactie's, hoor graag nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden.

Coen

sander kuster
07-05-2005, 17:32
z'on koper silisium lasaparaat.is veel te duur voor thuis in de schuur .kost 2000 t0t 3000 euro en daar tussen in die hebben allen bedrijfen en hele rijke mensen thuis.je moet gewoon marktplaats in de gaate houden voor een mig apperaat met gasfles

Coen
07-05-2005, 19:57
Dankje, dat is me idd echt te duur. Ik hou marktplaats wel in de gaten. Ik spreek je binnenkort wel weer ff. Alvast bedankt voor je info.

vwmk2driver
07-05-2005, 20:09
ik heb ook nog even een vraagje.

ik heb van de week een scherm van zolder af getrokken
hier heb ik de slijptol in gezet en het uitgeslepen deel. later weer in gelast.
had een naad van ongeveer 0.3 mm over gehouden.
wij hebben 6 standen op ons lasapparaat.
ik ben toen begonnen met stand 2. dit deed ik een paar keer maar toen brande ik verder op er een gat in dus ben ik verder gegaan met stand 1.
maar met stand 1 last hij niet zo lekker in soms smelt het dan niet lekker.zodat er alleen maar een beetje las op ligt. maar niet is doorgebrand.

zijn er nog mensen die mij kunnen vertellen hoe ik dit het beste op kan lossen?

gr frank

sander kuster
07-05-2005, 20:15
stand 2 iets meer draad stand 1 minder draad .... wat voor las apperaat

vwmk2driver
07-05-2005, 20:23
stand 2 iets meer draad stand 1 minder draad .... wat voor las apperaat

wat voor precies weet ik niet.

maar gewoon een mig mag (heet dat volgens mij )met zon fles enzo.

maar hoe bedoel je dan met stand 2 meer draad en stand 1 minder?
moet het niet anders zon dan?
dat de kracht uit de las meer is maar het aangevoerde draad iets minder.
want het lijkt mij als er gewoon te veel las matriaal is dat het er uit valt/erdoor heen brand of heb ik dat verkeerd?

alvast bedankt

sander kuster
07-05-2005, 20:35
je moet het ff proberen ik kan je het niet zeggen. moet ik ff horen lassen of zien .

dan moet je stand 1 ff proberen met minder draad maar hij moet wel goed inbranden hoor kan je geen foto maken van het gelaste werk

vwmk2driver
07-05-2005, 21:00
hee.

ik zal anders morgen is proberen nog wat te lassen.e
en dan maak ik even foto's
maar ik snap eigenlijk de logica niet van minder draad?
kan je me dat wel zo vertellen?
komt het omdat je dan te veel draad toevoedt dat hij zeg maar slecht wel aanslaan met lassen? want jah je moet natuurlijk hechten dus als je hem aanklikt moet hij natuurlijk gelijk branden en niet eerst wat sputteren.
heb dat met te veel draad te maken?

Rallyegolf20vt
08-05-2005, 11:00
Als je nu de overzetrander overheen legt en met een paar parkertjes aan de auto
schroeft , kun je een zaagin een keer beide plaatwerk delen doorzagen en heb je precies de juiste lasnaad
Zou als ik jou was eerst de buitenzijde doen en als laatste het binnen scherm .
Kun je nog mooi de buitenkant krimpen of rekken ivm las krimpen .
Zo hoef je dan uiteindelijk zo weinig mogelijk plamuur te gebruiken .
Persoonlijk had ik hem liever in het schuine stuk van de wielkuiprand door gezaagt ivm
trek en krimp .
Je hebt hier nl zo meer werk van met plamuren en uitdeuken .

vwmk2driver
08-05-2005, 11:31
je bedoel nu je de zaag snede precies in de rand hebt is dat veel moeilijker strak maken?

ik zal zo veel mogelijk origineel plaat werk laten zitten.
bij mij is dus het deel waar vroeger die hele kleine plastic stripjes op zaten verrot en achter aan. en boven op een deel.

maar ik heb op het werk zon vinger zaag op lucht daar kan je alle vormen mee zagen die je wilt. das een stuk makkelijker en mooiuhr dan een haakse slijper

Rallyegolf20vt
08-05-2005, 13:05
Ik zou hem nu in jouw geval precies tussen de rand waar jij hem doorgezaagd hebt en de rand waar de sierstrip in komt door zagen .
Dan heb je een vlak stuk en dat is makkelijker te plamuren dan en hol gedeelte wat jij nu zou moeten plamuren .
Als je nu een zijde per keer doet , kun je met een stalen lineaal de linker en de rechter
zijde met elkaar vergelijken
Er zit meestal een lichte ronding in het zijpaneel
Als lasapparaat gebruik ik een op krachtstroom die tot 200 a kan lassen .
Ik gebruik 0,6 mm lasdraad omdat je dan niet van die dikke lassen krijgt ,is meer warmte dus zal het plaatwerk meer gaat trekken .
Je moet de wiel kuiprand er eerst aan hechten met hechtjes om de ongeveer 10cm .
Hier bij moet je opletten dat je in het midden begint en dan naar beneden .
Zo moet je hem ook af lassen . Niet in een keer maar in kleine stukjes .
Door teveel warmte zal het plaatwerk teveel vervormen .
Laat het plaatwerk tussen het lassen voldoende afkoelen !
Corrigeer de lasnaad ondertussen want deze zal iets vervormen bij te veel warmte .
Des te minder warmte je er in brengt des te beter zal he resutaat worden , dus neem hier voor de tijd!
Dit zal je weer veel tijd schelen met plamuren , en zo weinig mogelijk plamuur geeft het mooiste resultaat .

Rallyegolf20vt
08-05-2005, 13:08
Sorry in Coen zijn geval .

Coen
09-05-2005, 09:24
Bedankt weer voor de reacties.


Je moet de wiel kuiprand er eerst aan hechten met hechtjes om de ongeveer 10cm .

Wat zijn hechtjes, zijn dit een soort puntlasjes?


Als je nu de overzetrander overheen legt en met een paar parkertjes aan de auto
schroeft , kun je een zaagin een keer beide plaatwerk delen doorzagen en heb je precies de juiste lasnaad
Zou als ik jou was eerst de buitenzijde doen en als laatste het binnen scherm .


En wat voor slijpschijfje, Maat? gebruiken jij om de juiste ruimte voor de las te gebruiken? 3mm?

Met eerst buitenzijde en dan binnenzijde, neem ik aan dat je bedoelt, het zagen en meten van de juiste nieuwe plaatdelen?

vwmk2driver
09-05-2005, 11:47
he coen.

inprincipe weet ik wel hoe je het moet gaan doen
he lastige is alleen het lassen.

een slijptol is eigenlijk niks om scherm randen uit te slijpen.

wij op het werk hebben bijvoorbeeld zon vinger zaagje op lucht soort decopeer zaag daar kan je alles maa zagen.

ik wil je wel helpen.

moet je even je mob nummer geven dan bellen we wel even.

gr frank

Coen
09-05-2005, 13:50
Heb nu dus het plaatdeel vastgezet met zelftappers. Als ik dus nu een "vingerzaagje" zoals frank zegt zou hebben. Dan had ik hem dus om het vastgeschroefde nieuwe plaatdeel heen uit moeten zagen?

Hier een aantal fototjes, om een wat duidelijker beeld te geven.
http://www.volksforum.com/albums/files/6/3/1/spatbord_rechtsachter7.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/6/3/1/spatbord_rechtsachter8.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/6/3/1/spatbord_rechtsachter6.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/6/3/1/spatbord_rechtsachter9.JPG

ps. Is z'on "vingerzaagje" z'on zaagje die je op luchtdruk bediend?

vwmk2driver
09-05-2005, 22:24
heee.

ja gaat op lucht druk. en het is te vergelijke met een decopeer zaag.
gewoon een klein zaag blaadje. die dus heen en weer gaat.

en bas waar heb je die plaat werk delen nu vandaan? en welk merk

gr frank

vwmk2driver
09-05-2005, 22:25
ohjah coen ik heb nu een loods in heerhugowaard mocht je er belang beij hebben om ook een gedeelte te huren.
dan ben je welkom heb nog voor 3 mensen plek.
werk bank las apparaat compressor is aanwezige enzo

sjampoo
09-05-2005, 23:23
lijkt me erg op klokkerholm plaatwerk te lijken :) (mooie voetballersvolzin)

euro-carparts zeker?

Coen
10-05-2005, 09:51
Frank idd Coen is de naam, verrassend heh :P.. (bas is me broertje)

En de plaatdelen die heb we bij de auto gekregen. Denk idd zelf ook dat het euro-carparts is. Ik heb zelf op me werk ook wel z'on vinger zaagje. Maar denk dat ik er dan zelf ook maar 1 aanschaf. Komt vast nog wel meer van pas.

En over dat huren in hhw. Ik heb nu nog genoeg ruimte bij ons thuis, maar als er nou nog iets op m'n pad komt, hou ik jou in m'n achterhoofd. Kom daar binnenkort wel ff een x kijken. Zou je me prijs, ruimte etc. kunnen pm-en

vwmk2driver
10-05-2005, 11:42
heb je een pm gestuurd.

ik hoor het wel

Bussie komt zo
10-05-2005, 15:25
http://www.cemont.com/amministrazione/scheda_prodotto_en.php?idp=308&idcc=21&from=lista

er zit bij een setje lashandschoenen, een lashelm een reduceerventiel en een rol lasdraad van 5kg.

dus stekker erin(230V) en lassen maar.(maar wel eerst even gas regelen)

wat kost dat dan, nou 400 euro.

bij intresse even een PB sturen

VW-Golf-Power
10-05-2005, 18:25
Hee Coen,
Ziet er leuk uit je projectje ;). Of wie zijn project is het ook alweer.....
Succes nog :tongue:

:D :D


Tot morgen!

vwmk2driver
10-05-2005, 20:49
he bussie komt zo.

teneerste heb de as voor de t2b bus opgehaald met jou adjuster nog bedankt alvast.

en het las apparaat ja ik denk dat niemand er 1 nodig heeft maar dus meer moet weten hoe precies te werk gaan.
dus metode van lassen enzo

Coen
11-05-2005, 09:56
Wilco, maak van dat Golf 1 in op bouw, maar wat anders, want het is nu nog alleen maar spul wat er van afkomt ;).. Opbouw zal nog wel ff duren.

Frank, ik heb dus nog wel een lasaparaat nodig. dus ben nog wel opzoek. Maar idd, ben ook overal informatie aan het verzamelen over het lassen zelf.

Bussie komt zo: ik heb je ge-pmt

En is het echt nodig om te werk te gaan met een vingerzaagje of is het ook mogelijk met ander gereedschap, hoe doen de mensen met de busjes golfjes enz.. die deze aan het opknappen zijn het. Allemaal met een vingerzaagje?

Elke informatie is welkom. :)

Bussie komt zo
11-05-2005, 10:58
Coen.

Een vingerzaagje kan makelijk zijn als het gaat om ronde vormen zagen, ik heb hem zelf ook maar gebruik hem niet zo heel veel.
Ik slijp meestal recht. ander hou je zoveel ijzer over uit een nieuwe plaatijzer.
Ik heb zelf een slijptol met een 1mm doorslijpschijf en wat ik veel gebruik is mijn haakse luchtslijptol hier heb ik dan een 75mm doorsnee 1mm doorslijpschijfje op daar kan je heel secuur mee slijpen en makelijk in de hoeken komen.

@vwmk2driver. veel plezier met je vooras. ik vind het een super systeem.

vwmk2driver
11-05-2005, 11:35
bussie komt zo.

ja we hebben de as nu gespoten en alles weer in het vet. hij gaat er vanavond onder.
daar na nog even lekker inde tectyl, en dan lekker verlagen. haha

en het vinger zaagje gebruik ik toch wel vaak.
voor bijvoorbeeld uitlaat pijpen door te zagen onder een auto enzo.

en gaatje te zagen ik hout voor kabels van de radio enzo ideaal

Rallyegolf20vt
12-05-2005, 15:07
Vingerzaag is ideaal voor dit soort werk .
Met doorslijpschijfje breng je weer veel warmte in het materiaal en heb je altijd hele scherpe bramen . Als je een ronding wilt slijpen wordt de lasnaad meestal veel te breed . Je wilt deze het liefst toch ongeveer 1 mm hebben .
Daar komt nog bij dat de vonken bij het slijpen veel schade kunnen veroorzaken , zoals
pikjes in de ramen en lak , bekledingbrand , tectielbrand , etc .
Kijk dus goed uit als je toch een stukje moet slijpen . Dek de rest van de auto dan goed af .
Een nare bijkomstigheid met een slijpschijf in dun plaatmateriaal is dat de schijf zomaar op is . Dit komt doordat de plaat begint te trillen . De slijptol wil dan nog wel eens gaan happen waardoor je werkstuk nog wel eens vervormt of stuk slaat .
Ik heb ook wel eens een decoupeerzaag met metaalzaagjes gebruikt .
Is geen aanrader maar met een beetje creativiteit lukt het meestal wel .
Zorg dan dat je de zaag goed stevig tegen het plaatwerk houd anders kost het veel zaagjes .

Rallyegolf20vt
12-05-2005, 15:30
Wanneer je je wielkuip rand er in hebt gehecht (is een klein lasje) zorg je dan dat je boven in het midden van de wielkuiprand begint en dan om de beurt links en dan weer rechts een hechtje tegen de bestaande hechtjes aan last . Van boven naar beneden .
Zorg dat je de plaat ondertussen voldoende laat afkoelen .Las niet hele stukken in een keer want dit wordt dan veel te warm en trekt je lasnaad dicht . Als dit toch gebeurd trek de zaag er dan nog maar eens door want anders is de kans groot dat je aan elkaar
gelaste delen omhoog komen of naar binnen trekken .
Moet je dat eerst weer corrigeren voor dat je verder last anders wil het bijna niet meer als het afgelast is .

vwmk2driver
12-05-2005, 21:22
Wanneer je je wielkuip rand er in hebt gehecht (is een klein lasje) zorg je dan dat je boven in het midden van de wielkuiprand begint en dan om de beurt links en dan weer rechts een hechtje tegen de bestaande hechtjes aan last . Van boven naar beneden .
Zorg dat je de plaat ondertussen voldoende laat afkoelen .Las niet hele stukken in een keer want dit wordt dan veel te warm en trekt je lasnaad dicht . Als dit toch gebeurd trek de zaag er dan nog maar eens door want anders is de kans groot dat je aan elkaar
gelaste delen omhoog komen of naar binnen trekken .
Moet je dat eerst weer corrigeren voor dat je verder last anders wil het bijna niet meer als het afgelast is .

kan je niet zeggen dat je dan boven op 1 hectje geeft dan zon 10cm verder een hechtje en dan weer 10 cm verder tot zo onder aan de rand dan wat jij zegt telkens verder weg hechten?

ant als hij op diversen plekken al vast zit lijkt het mij dat hij niet al te veel kan gaan verbuigen tenzij het matriaal te heet word...

Rallyegolf20vt
13-05-2005, 00:08
Als de rand rondom gehecht zit kan hij inderdaad bijna niet meer vervormen .
Maar als je daarna geen goede volgorde aanhoud kan het plaatwerk tussen de hechten nog vervormen .
De las zal dan golven en dit is weer moeilijk uit te deuken zijn omdat de las sterker is dan het plaat materiaal .
Trek en krimp kan je werkstuk behoorlijk vervormen . Dus ook je wielkuiprand of zijpaneel in gehechte toestand .

vwmk2driver
13-05-2005, 11:57
hee.
dus eigenlijk kan ik beter jou meto aan houden dus boven aan beginnen.
en telkens naar beneden hechten. maar dan voor dat ik begin bijvoorbeeld aa de onderkant het plaat werk even vast zet met een tangetje ofzo. dat het wel goed blijft zitten. maar dat als er spanning in het matriaal komt dit wel weg kan trekken.

Rallyegolf20vt
13-05-2005, 17:56
Ja dat is een goeie manier .

vwmk2driver
13-05-2005, 19:44
Ja dat is een goeie manier .

dan houd ik die manier een beetje in mijn achte hoofd. en als je nu een klein deel moet vervangen?
dus bijvoorbeeld alleen het deel wat normaal achter dat kleine zwarte kapje zit dan kan ik hem beter op de hoeken wel vast hechten denk?

Rallyegolf20vt
14-05-2005, 19:23
Bij kleine delen kan dat wel .
Zorg er alleen wel voor dat je de hoeken rond houd .
Dus liever geen rechte hoeken zagen , maar met een radius .
Dit ook weer ivm trek en krimp .
De lassen kun je het beste afslijpen met een lamellen schuurschijf korrel 80 .
Met een groffere korrel slijp je zomaar door de plaat en met een fijnere moet je er weer om denken dat je het plaatwerk niet te warm maakt .
Voor slijpwerk in randjes en hoekjes kun je b.v. een powervijl gebruiken .

vwmk2driver
25-05-2005, 06:58
oke bedankt ik ga volgende week denk ik is beginnenmet het handeltje

Rallye-VR6t
02-06-2005, 06:39
oke bedankt ik ga volgende week denk ik is beginnenmet het handeltje


Makkelijk he iemand met bijna 20 jaar schade ervaring. :p

vwmk2driver
02-06-2005, 22:42
Makkelijk he iemand met bijna 20 jaar schade ervaring. :p

zeker najah daarom stel ik hier ook de vraag haha. :biggrin: der is op zon groot forum altijd wel iemand die op een vraag antwoord kan geven