View Full Version : Piepend blokje
Chewbacca
19-03-2012, 13:50
Vanochtend moest ik krabben om weg te komen. Ik had de motor al draaiend terwijl ik de ruitjes schoon krabte. Geen probleem.
Toen ik, met warme motor, op de plaats van bestemming was, kwam er een piepend/fluitend geluid onder de motorkap vandaan.
Op de terugweg weer: bij koude motor niks, en eenmaal thuis piepte er iets.
KVS-niveau is goed, oliepeil ook. Het piepen wordt niet luider als ik de olievuldop eraf schroef.
Ter verduidelijking (hoop ik) heb ik een filmpje opgenomen:
http://www.youtube.com/watch?v=WVMALLzweWI
Het lijkt alsof er iets gesmeerd moet worden, iemand een idee wat?
is je riem van je dynamo niet versleten of misschien ligt ie te los
kan ook je spanrol zijn van je distributieriem dat ie droog is of versleten
Chewbacca
20-03-2012, 19:15
is je riem van je dynamo niet versleten of misschien ligt ie te los
kan ook je spanrol zijn van je distributieriem dat ie droog is of versleten
Bedankt voor je reactie!
Ik zal kijken naar de spanning, maar de riem ligt er nog maar 1,5 jaar om, en de spanrol van de distributieriem zit er net 2 maanden op.
Hoe bedoel je precies 'dat ie droog is'? Had ik hem zelf nog moeten invetten voordat ik hem plaatste?
Want is het niet gek dat hij het alleen doet bij warme motor?
Chewbacca
25-03-2012, 10:52
Ik heb vanochtend even naar de riem gekeken.
De spanning van de V-snaar is goed. De riem ziet er ook nog goed uit.
De distributieriem heb ik pas vervangen. Ik heb geen vet gebruikt bij het monteren van de spanrol.. Had dit gemoeten?
The_Maxx
25-03-2012, 15:15
klinkt eerder als een lagerprobleem. Dynamo en waterpomp willen na een riemwissel wel eens een beetje hoorbaar worden vanwege een andere spanning op de lagers.
Chewbacca
25-03-2012, 20:24
klinkt eerder als een lagerprobleem. Dynamo en waterpomp willen na een riemwissel wel eens een beetje hoorbaar worden vanwege een andere spanning op de lagers.
De waterpomp is tegelijk met de distributieriem en spanrol mee vervangen.
Dus die zal het niet zijn.
Als het de lagers zijn, verdwijnt het dan weer vanzelf, als de lagers aan de nieuwe situatie gewend zijn zegmaar?
Ik zal bij een warme motor eens starten zonder V-snaar, kijken of het dan weg is ;)
The_Maxx
25-03-2012, 21:26
De waterpomp is tegelijk met de distributieriem en spanrol mee vervangen.
Dus die zal het niet zijn.
Als het de lagers zijn, verdwijnt het dan weer vanzelf, als de lagers aan de nieuwe situatie gewend zijn zegmaar?
Ik zal bij een warme motor eens starten zonder V-snaar, kijken of het dan weg is ;)
nope, simpelweg is de lager op 1 punt meer ingeslepen. Doordat ie nu anders gespannen is, hoor je dat eerder. Zal niet weggaan, eerder erger worden.
Maar pin me er niet op vast dat het een lager is. maar dynamo's zijn er nogal gevoelig voor helaas.
klein beetje wd40 op de onderste pullie van de dynamo aandrijving spuiten, en kijken of t dan weg is.
Of gewoon met warm motor dynamo los stellen en kijk als het geluid weg is!
Erik Baas
26-03-2012, 13:21
Ik zal bij een warme motor eens starten zonder V-snaar, kijken of het dan weg isHeb je dat al geprobeerd, en wat hoor je dan ? Het piepen lijkt eens per omwenteling van de snaar op te treden, én de snaar lijkt wel vrij "diep" in de poelie te liggen; is de snaar te smal, zit er een beschadiging op een van de flanken ?
je zegt de spanrol ligt er net 2 maanden op, dat moet in de koudere dagen geweest zijn.
een blok zet uit als die warm is.
Dus wat ik dank denk is dat de riem in warme toestand te strak staat en de spanrol/nokkenas lager begint te piepen.
voel eens hoe strak de riem staat wanneer het geluid er is?
Heb het ook al eens gehad namelijk :)
Chewbacca
26-03-2012, 19:58
Heb je dat al geprobeerd, en wat hoor je dan ? Het piepen lijkt eens per omwenteling van de snaar op te treden, én de snaar lijkt wel vrij "diep" in de poelie te liggen; is de snaar te smal, zit er een beschadiging op een van de flanken ?
Nee, dat heb ik nog niet gedaan. Ik weet niet of deze snaar te smal is, heb hem via de brezan op kenteken gekocht. Ik zal ook kijken naar beschadigingen op de riem.
voel eens hoe strak de riem staat wanneer het geluid er is?
Ook dit zal ik testen ;)
Oh, en past een dynamo van een 1.8 8v EV op een 1.6 PN?
Chewbacca
01-04-2012, 17:49
Vandaag eindelijk weer tijd gehad om naar dit probleempje te kijken.
Heb eerst de dynamo los gehad, het werd wel duidelijk dat de lagers van de dynamo 'zoemden', maar ze piepten niet.
Toen de spanrol van de distributieriem los gehad. Niks aan te zien, dus opnieuw ingebouwd. Bij het controleren van de merktekens merkte ik dat de riem helemaal rechts over het tandwiel van de nokkenas liep, en bij inspectie van de riem zag ik ook schuurplekken. Dus..: ik heb tussen de spanrol en het motorblok een klein ringetje geplaatst, waardoor de riem nu in het midden op het tandwiel komt. Gevolg: piep weg, en de motor draait weer super!
Bedankt voor de tips!
Nu alleen nog de dynamo vervangen...
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.