View Full Version : Koelwater tempratuur probleem
Motorcode EV, 01-1985 gti 8v
Sinds ik 2 weken geleden het koelvloeistof systeem heb afgetapt om wat nieuwe koelslangen te monteren geeft hij na het opvullen en ontluchten (warm laten draaien met kachel vol open fan op stand 0) een veranderende waarde aan.
Eerst stond het wijzertje altijd op het lampje, nu staat hij er boven of hij schommeld tussen boven het lampje naar op het lampje en dit tijdens het rijden.
Normaal zou hij toch altijd op het lampje moeten staan zeg maar.
Mocht iemand een iedee hebben dan hoor ik het graag ?
Greetz, Ramon
dit wil niks zeggen
belangrijk is dat de ventilator werkt en dat de water niet kookt
ik heb onlangs ook mijn koelvloeistof vervangen en sindsdien staat die zelfs lager op de wijzer,
enige verschil is dat ik voordien antivries had gebruikt en nu koelvloeistof heb gebruikt
golf mkII 16v
02-04-2012, 19:53
wat doet de olie temp.
veel belangrijker dan het water
wat doet de olie temp.
veel belangrijker dan het water
blijft stabiel 98 graden ;)
dan is alles in orde :thumbup:
dan is alles in orde :thumbup:
Ja oke, dat zie ik ook dat alles wel goed is.
Maar toch opvallend dat dat wijzertje hoger staat na een volledige aftap van het systeem.
Voor het aftappen bleef hij precies in het midden staan op het lampje en nu schommelt hij heen en weer :screwy: mocht iemand ooit eens zoiets gehad hebben ?
Grtz, Ramon
raymonnetje
06-04-2012, 10:05
misschien toevallig een sensortje die niet helemaal 100% meer is? deze sensor kost dacht ik een 10tje ongeveer... en zit in je koelslangen voor je blok langs. (blauw kapje dacht ik)
misschien toevallig een sensortje die niet helemaal 100% meer is? deze sensor kost dacht ik een 10tje ongeveer... en zit in je koelslangen voor je blok langs. (blauw kapje dacht ik)
http://6.media.hyves-static.net/1439917197/6/NsNy/0/img1439917197.jpeg
Waar zit het ongeveer, op dat koelwater pijpje voor op het blok, voor de thermotijdschakelaar ?
Gr, Ramon
Die grote slang vanaf je radiateur naar je blok, kom je bij de koelwaterflens uit. en die andere slang vanaf je flens gaat naar je waterpomp.
Die grote slang vanaf je radiateur naar je blok, kom je bij de koelwaterflens uit. en die andere slang vanaf je flens gaat naar je waterpomp.
Ja dat zie ik zelf ook, maar het sensortje zit op de flens voor op het blok ;)
Ik heb het stekkertje eens opgeschuurd deze was nogal geoxideerd, nu werkt het weer zoals het hoort!
:thumbup:
Grtz, Ramon
Ja dat zie ik zelf ook, maar het sensortje zit op de flens voor op het blok ;)
Ik heb het stekkertje eens opgeschuurd deze was nogal geoxideerd, nu werkt het weer zoals het hoort!
:thumbup:
Grtz, Ramon
Hoebedoel je, werkt weer zoals het hoort? Het gaat namelijk om de gemeten weerstand(ohm) die temperatuur(celsius) gebonden is. Dat mag maar een bepaalde afwijking hebben.
GR. Dirkjan
"In het thermostaathuis onder de stroomverdeler zitten twee temperatuursensoren: een blauwe en een zwarte. Beide sensoren zijn NTC-weerstanden, wat wil zeggen dat bij een oplopende temperatuur van de koelvloeistof de weerstand van de sensoren daalt."
Voorbeeldgrafiek, van een 1.3 nz:
http://i41.tinypic.com/24e28ew.png
Ik heb een motorcode EV, maar voor zover ik weet zit er bij het waterpomp huis niks, ik zal nog eens kijken as zaterdag, maar voor zover ik weet kookt het water niet. Maar ik heb er ook aan zitten denken dat misschien de thermostaat stuk is ?
Als ik de wagen start dan word hij normaal warm.
Alleen het wijzertje staat dan een wijzer dikte boven het lampje, na een half uurtje gaat deze wel precies boven het lampje staan en blijft het zo.....
Maar soms zakt hij ook weer niet terug en blijft hij een wijzer dikte boven het lampje.
(misschien de sensor kapot)
Grtz, Ramon
Het gedeelte tussen de aanhalingstekens, gaat zoals vermeld over een 1.3 nz. Ik snap dat jouw auto geen 2 sensoren(ecu&dashboard-tempkoelvl.) bovenop het thermostaathuis heeft. In jouw geval is dit er maar 1. Die eerdergenoemde NTC weerstanden verliezen in de loop de jaren hun weerstand(curve) kwijt. Daardoor wordt de meting onbetrouwbaar/lichte afwijkingen.
Maar zolang je weet dat de auto goed op temperatuur komt en niet overkookt. Zou ik er me niet al te veel zorgen over maken.
GR. Dirkjan
Het gedeelte tussen de aanhalingstekens, gaat zoals vermeld over een 1.3 nz. Ik snap dat jouw auto geen 2 sensoren(ecu&dashboard-tempkoelvl.) in het thermostaathuis heeft. In jouw geval is dit er maar 1. Die eerdergenoemde NTC weerstanden verliezen in de loop de jaren hun weerstand(curve) kwijt. Daardoor wordt de meting onbetrouwbaar/lichte afwijkingen.
Maar zolang je weet dat de auto goed op temperatuur komt en niet overkookt. Zou ik er me niet al te veel zorgen over maken.
GR. Dirkjan
:) Nee oke, maar ik wil het gewoon goed hebben, ik zal wel eens zo een nieuw sensortje bestellen, dat is echt het werk niet om in te bouwen ;)
Grtz, Ramon
http://i41.tinypic.com/10hpq3n.gif
http://i41.tinypic.com/10hpq3n.gif
Thanx :thumbup:
Nieuwe Tempratuur zender en nieuwe thermostaat geplaatst van de vw dealer, morgen ofzo nog eens chekken :)
Bumper83
13-04-2012, 20:45
die tempzendertjes geven ze ook nog niet weg bij Poppe :S Heb er ook 1 aangeschaft toendertijd
die tempzendertjes geven ze ook nog niet weg bij Poppe :S Heb er ook 1 aangeschaft toendertijd
klopt ja € 38,- en de thermostaat plus nieuw rubber was ook € 38,-
klopt ja € 38,- en de thermostaat plus nieuw rubber was ook € 38,-
Bij de dealer wel ja. Zulk soort onderdelen kan je in het vervolg beter aanschaffen bij de universele-auto-onderdelen handelaar. Dezelfde bestelling, alleen dan hoogstens twee 10tjes bijelkaar.
Bij de dealer wel ja. Zulk soort onderdelen kan je in het vervolg beter aanschaffen bij de universele-auto-onderdelen handelaar. Dezelfde bestelling, alleen dan hoogstens twee 10tjes bijelkaar.
Ja dat weet ik, maar ik weet ook dat sommige onderdelen van de universele auto-onderdelen handelaar snel kapot gaan, uitlaat rubbers en ander spul ;)
Dus vandaar originele aanschaf
Grtz, Ramon
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.