Log in

View Full Version : Nz > hoog verbruik, waar kan dat aan liggen?

jorg-maashees
04-04-2012, 15:32
Gister mijn golf getankt. Heb een nieuw record: 46 liter, dus hij was goed leeg :D

Echter had ik maar 550km met deze tank gereden :eek: dat wil dus zeggen 550 : 46 = 12 dus 1 op 12.

Met mijn jetta( ook 1.3 nz ) draaide ik ongeveer 650km op 42 liter wat dus 1 op 15.5 is.

Beide auto's zijn voorzien van een 4 bak, en orginele nz motor.

Kan iemand mij suggesties aandragen waarom deze zoveel schadelijker kan zijn?
:confused:

The_Maxx
04-04-2012, 15:47
Rijstijl verschilt per auto?
Nergens een benzinelek?

Loopt de auto verder wel normaal. Geen hoog stationair e.d.

Djdewit
04-04-2012, 15:54
Dit keer heb je meer snelwegkilometers gemaakt?

casss
04-04-2012, 16:11
verschillende soorten brandstof? (fuel save van shell/ merkloze benzine?) bredere banden? lagere bandenspanning? verschillend gewicht van de auto's? is 't injectie? verschillen in CO, verbruikt ie stationair meer. Als 't carb is: verschillen in opbrengst acceleratie pomp (werkt elke keer als je het gaspedaal indrukt). Is het met hydraulische klepstoters? anders kleppen stellen? Misschien verschil in compressie, daardoor minder efficiente verbranding? Of, verschillende afstellingen van de ontsteking? Ik heb wel eens gehoord dat ie iets zuiniger is als je ontsteking 1 of 2 graadjes vroeger staat... Dit zijn zo even de gedachten die in eerste instantie in me opkomen! Succes

jorg-maashees
04-04-2012, 17:25
Rijstijl is hetzelfde, en gewoon combi verbruik. Geen snelweg, maar wel 80km wegen en gewoon binnendoor.

Bandenmaat ook ongeveer gelijk. Co is momenteel aan de hoge kant (0.8), morgen wordt hij afgesteld na inbouw van de 3f nokkenas.

Ontsteking is afgesteld volgens de fabriekswaarden. Echter heb ik de vacuuumvervroeging afgedopt, omdat het vacuumpotje lek is. Maar volgens de monteur moet hij prima zonder vervroeging kunnen.

Ik zal eens kijken wat hij na het afstellen doet, jullie horen van mij.

ps: De jongens met cv carburateurs rijden met 14 graden voorontsteking zonder vacuumvervroeging. Moet mijn ontsteking daar dadelijk ook op afgesteld worden na inbouw van de 3f nokkenas en spaghettie spruitstuk?

:thumbup:

The_Maxx
04-04-2012, 20:09
vacuumvervroeging werkt op de hoogte van het toerental. En is dus wel degelijk van belang.

Wat betreft de ontsteking: is voor 3F anders. Sowieso benzinedrukpotje misschien wat indeuken (geeft hogere benzinedruk) omdat t te weinig kan zijn.

jorg-maashees
04-04-2012, 20:38
Oke, dat potje indrukken ga ik inderdaad ook nog doen. Had ik al gelezen inderdaad.

Maar mensen met bike carbs rijden allemaal zonder vacuumvervroeging, die maken gebruik van de cetrifugaal vervroeging. Als zo'n blokje zonder kan, waarom mijne dan niet?

Spierings
04-04-2012, 21:59
vacuumvervroeging werkt op de hoogte van het toerental. En is dus wel degelijk van belang.
.
Zit er inderdaad niet voor niets op maar vacuumvervroeging werkt niet op de hoogte van hat toerental ;)

vacuumvervroeging werkt op de stand van het gaspedaal/gasklep ongeacht het toerental.
(gasklep gesloten = veel vacuum en gasklep open = weinig vacuum)

cetrifugaal vervroeging is afhankelijk van toerental.

Maar mensen met bike carbs rijden allemaal zonder vacuumvervroeging, die maken gebruik van de cetrifugaal vervroeging. Als zo'n blokje zonder kan, waarom mijne dan niet?
Die gebruiken dan vaak ook een andere verdeler, deze hebben vaak een andere ontstekingscurve.

jorg-maashees
04-04-2012, 22:51
Oke, dankjewel voor de uitleg. Hier kan ik wat mee.

Dan ga ik maar regelen dat die vacuumvervroeger weer werkt, want dat lijkt me dan beter. Ook voor het verbruik.

:thumbup:

Steilheck
05-04-2012, 08:57
MH blok met motorcarbs en een standaard MH verdeler zonder aangesloten onderdruk.

Dat is mijn set up. Gaat prima met 15 graden vervroegde timing

Audi1981
05-04-2012, 11:02
Maar de TS rijdt niet met carbs dus dat verhaal gaat niet op hier. Gewoon aansluiten die handel. :thumbup:

jorg-maashees
05-04-2012, 13:23
Vandaag is de 3f stok ingebouwd. De monteur heeft er een otsteking van een abu motor op gebouwd, aangezien die zonder vacuum werkt, en goed nz ontstekingen ( met werkend vacuum ) moeilijk of niet aan te komen zijn.

Verder komt er morgen nog een nieuwe temp. sensor in. Want zodra je die aansluit begint de motor slechter te draaien.

Zaterdag gaan we het zaakje dan opnieuw afstellen, ontsteking en co :thumbup:

PuttenMKII
06-04-2012, 09:53
http://vw-nz.freehostingcloud.com/

hier kan je als het ware 'troubleshooten'..
Mooie site ;)

jorg-maashees
06-04-2012, 12:09
Had die site inderdaad ook al gevonden, echt super :thumbup: