PDA

View Full Version : probleem '87er gti 16v kr

lp9v-martin-mk2
05-04-2012, 17:07
heb al een poosje een probleem met het staionaire toereantal bij warme motor. na een poos gezocht te hebben op google en hier niet echt iets duidelijk kunnen vinden helaas. kom wel vaak uit op de warmloopregelaar wat het probleem kan zijn.

probleem is als volgt:

koude start loopt ie netjes stabiel stationair = 1200 a 1300 rpm

zodra de motortemperatuur zijn bedrijfstemperatuur bereikt verdwijnt het netjes lopen van stationair = 300 - 500 rpm met als gevolg dat ie dan ook geregeld uitvalt.

als hij uitvalt start ie zonder problemen direct, je merkt ook niks met rijden erna, niet inhouden of stotteren of wat dan ook.

heb vanmiddag de weerstand opgemeten van de warmloopregelaar en die ligt rond de 23 ohm. met contact uit meet ik op de stekker 0,0 volt en met contact aan ook. als ik hem start met de stekker eraf van de regelaar meet ik op de stekker rond de 13,8 volt maar geen verandering in stationair draaien.

de stappenmotor is al reeds vervangen door een verse.

snap er geen r**t meer van, probleem is echt puur als ie warm is en beperkt zich puur op stationair draaien. tijdens rijden merk je er totaal niks van, ook niet boven de 200 :screwy: .

voor de rest van onsteking een hoop aan vernieuwd dus dat probleem kan het ook niet wezen.

wie heeft er antwoord op dit vage probleem????

golf2 abuh
05-04-2012, 17:46
1200 a 1300 rpm is wel aan de hoge kant(hangt waarschijnlijk niet samen met je probleem)
heb je het sensortje op je gasklephuis al nagekeken?(nullast schakelaar/sensor) die zorgd er volgens mij voor dat je motor weer netjes stationair gaat lopen als je je gas loslaat.
geef met de hand een klein beetje gas(bijna niet merkbaar) en probeer dan met een klein / dun schroevendraaiertje dat pinnetje wat op de sensor zit in te drukken, je moet dan een klikje horen en de motor moet rustiger stationair gaan lopen.

lp9v-martin-mk2
05-04-2012, 21:48
dan gaat ik dat morgen sowieso eens bekijken. maar dat van die 1200-1300 rpm is met koude start en dan mag dat volgens mij :confused:

Nyts2005
05-04-2012, 21:53
Misschien dat het hier verband mee houdt? http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=98230

Spijky
05-04-2012, 22:45
Bij koude motor is 1200 - 1300 aan de hoge kant.
Het belangrijke van een K-jetronic is dat deze bij warme motor goed loopt.
De warmdraairegelaar zorgt voor een drukverlaging in de spinnenkop, waardoor er meer brandstof naar de verstuivers gaat en zo een rijker mengsel ontstaat.
Voedingsspanning voor de warmdraairegelaar moet je als volgt controleren:
-De bobinekabel uit de ontsteking trekken en aan massa leggen.
-Stekker van de warmdraairegelaar loshalen en voorzien van een led-spanningstester.
-Startmotor bedienen> Led moet branden.

Verder kan je de warmdraairgelaar op druk controleren.
hiervoor heb je wel een drukmeter nodig die tussen de brandstof leiding gestroefd word
-Motortemperatuur 20 graden.
-Stekker van de warmdraairegelaar getrokken.
-Drukmeter aansluiten tussen spinnenkop en regeldrukleiding van de warmdraairegelaar.
-Drukmeter moet open staan
-Motor starten en stat. laten draaien

motortemp. versus druk:
20 gr. > regeldruk >1,6...1,95 bar overdruk
25 gr. > regeldruk >1,9...2,25 bar overdruk
30 gr. > regeldruk >2,2...2,55 bar overdruk

Regeldruk bij warme motor:
Motor laten lopen
Stekker op warmloopregelaar aansluiten
Na 2,5 tot 5,0 min moet de regeldruk stijgen naar 3,4 ...3,8 bar overdruk.

De weerstand van de gasklep schakelaar kan je als volgt controleren:
Gasklep gesloten
-weerstand tussen contact 1 + 2 > oneindig
-weerstand tussen contact 2 + 3 > 0 ohm
Gasklep geopend
-weerstand tussen contact 1 + 2 > 0 ohm
-weerstand tussen contact 2 + 3 > oneindig

Bij je luchtfilterbak zit ook nog een deceleratieklep.
Deze kan je als volgt controleren:
-Motor temperatuur min. 60 gr.
-Ondedrukleiding naar deceleratieklep in orde
-Motor starten en met 2500/min laten draaien
-Gasklepschakelaar bedienen> het toerental moet nu stijgen en dalen(motor gaat zagen)
Als er geen wijziging in het draaien komt
-Motor stationair laten draaien
-Stekker van deceleratieklep lostrekken(achterzijde luchtfilterbak)
-Spanning op de stekker meten> 0 volt
-Toerental tot ca 4000/min opvoeren
-Gasklep plotseling sluiten
-Tijdens het dalen van het toerental tot ca 1400/min moet circa de accuspanning te meten zijn op de stekker.

Koelvloeistoftempsensor met de groen rode kabel is van belang.>is voor stationair regeling en deceleratie
Kabel blauw wit is de temp.sensor voor de onstekingsmodule

hier kan je even mee voorruit