PDA

View Full Version : olie lampje golf 2 16v KR knippert...

golf2 abuh
05-04-2012, 23:47
hallo,

na dat mijn brandstof probleem is opgelost, wordt het nu tijd voor het knipperend en zoemend olie lampje.

probleem: als ik rijd met koude motor, is er totaal niks aan de hand!, zo gouw de motor op bedrijfstemperatuur is( zo'n 90 graden) begint het olie lampje te knipperen en te zoemen, ALLEEN bij constant rijden rond de 2100 tot 2300 toeren, ongeacht welke versnelling. als ik dan boven de 2300 toeren kom gaat hij weer uit. als ik de koppeling intrap en wat gas geef gaat hij ook uit.

als ik vanaf boven de 2300 toeren de koppeling intrap zakt hij terug naar stationair zonder dat het olie lampje aangaat. en als ik optrek en redelijk rustig gas geef gaat ie ook niet aan als ik de 2100 tot 2300 toeren passeer...

wie kan mij helpen?...

brounys
06-04-2012, 05:38
Je oli peil wel al gecheckt? Volgens mij had da iets met olidruk te maken..

sinan
06-04-2012, 08:44
ik had dezelfde probleem
dus ik dacht olie te weinig --> dat was het niet
oliedruksensor gewisseld --> dat was het niet
uiteindellijk mijn oliepomp gewisseld omdat die te weinig druk gaf
sindsdien zoemt die niet meer

golf2 abuh
06-04-2012, 13:10
oke, dan zal ik beginne met de bekabeling, en sensor na te kijken,of te vervangen. ik vindt het alleenraar, want als de olie pomp te weinig druk zou geven, dan zou in princope, het lampje tog veel.vaker moete knipperen?

edit: oliepijl heb ik al gechekt, is in orde. en bij een te laag oliepijl, gaat het lampje volges mij constant branden...
:rolleyes:

Jeff
06-04-2012, 13:11
Bij 2000 toeren moet je minimaal 2 bar oliedruk hebben.
De oliedrukschakelaar is 1.8 bar bij die waarde geeft die een waarschuwing.
Dus ik denk idd te weinig oliedruk.
Oliepomp aan het overlijden.

golf2 abuh
06-04-2012, 21:26
toen straks eerst eens de bedrading van de stekkers negekeken, zal er niet meer ergs fris en fruitig uit, dus kabeltjes afeknipt, opnieuw gestript en nieuwe stekkertjes aangezet, probleem is volges mij nog niet weg.. morgen eventueel nieuwe sensor proberen, kijken of dat helpt.

zoniet, kan ik dan het beste eerst de druk laten meten? of gewoon meteen andere oliepomp erin? is dat veel werk? en wat kost zoiets ongeveer nieuw?

kan iemand me evt een kleine howto geven, hoe dat precies in zijn werk gaat?
olie eruit en carterpan eraf ofzo?...

golf2 abuh
06-04-2012, 21:53
ff tussendoor :rolleyes:

weet iemand hoe je de asbakverlichting van een golf 2 kan vervangen?..

mark89769
06-04-2012, 22:15
Wat voor olie zit er in je golf :), kan zijn dat er te dunne olie in zit.

golf2 abuh
06-04-2012, 22:30
Wat voor olie zit er in je golf :), kan zijn dat er te dunne olie in zit.

de auto is niet lang geleden een andere motor ingebouwd, omdat de oude was overleden. dus ik dat zal ik morgen even navragen.

ik gebruikte zelf altijd 10W40 in de golf...

Spijky
07-04-2012, 00:08
ff tussendoor :rolleyes:

weet iemand hoe je de asbakverlichting van een golf 2 kan vervangen?..
Middenconsole even eruit pakken, van de achterzijde de zwarte lamphouder op de 12v huls eraf klikken met een kleine schroevendraaier :thumbup:

golf2 abuh
07-04-2012, 00:33
oke, thanks.

sinan
07-04-2012, 01:51
toen straks eerst eens de bedrading van de stekkers negekeken, zal er niet meer ergs fris en fruitig uit, dus kabeltjes afeknipt, opnieuw gestript en nieuwe stekkertjes aangezet, probleem is volges mij nog niet weg.. morgen eventueel nieuwe sensor proberen, kijken of dat helpt.

zoniet, kan ik dan het beste eerst de druk laten meten? of gewoon meteen andere oliepomp erin? is dat veel werk? en wat kost zoiets ongeveer nieuw?

kan iemand me evt een kleine howto geven, hoe dat precies in zijn werk gaat?
olie eruit en carterpan eraf ofzo?...

olie eruit,
carterpan eruit dan zie je de oliepomp met 2 bouten (ik dacht 13) losmaken
nieuwe erin, nieuwe carterpandichting erop en terug alles vastmaken
olie erin , nieuwe oliefilter
dan is het belangrijk dat je de olie op druk brengt voordat je die start
hoe doe je dat --> auto proberen te starten zonder ontsteking dus de stekker van de delco effe losmaken
proberen te starten tot de olielampje terug flikkert
stekker erop en dan starten en dan moet alles goed zijn

golf2 abuh
07-04-2012, 02:34
oke thanks, stelt dus eigenlijk niet veel voor, maar dat is met veel dingen als je eenmaal weet hoe . het moet, en natuurlijk bij de les blijven als je eraan bezig bent :thumbup: ;)

golf2 abuh
08-04-2012, 01:42
ff vraagje. is het ernstig als ik hiermee nog verder rijd? en zou het niet eerder aan de sensor liggen dan aan de oliepomp? mij lijkt namelijk dat als het de olie pomp zou zijn dat ie vanaf de 2000 toeren altijd zou moeten blijven knipperen bij warme motor? of zie ik dat verkeerd?..

mark89769
08-04-2012, 09:30
ik zou eerst is kijken wat voor olie je erin heb zitten en desnoods nieuwe 10W40 erin knallen. Want je geeft al aan bij warme motor begint het pas, warme motor = olie warm = dunner. Het zou zonde zijn als je met half uurtje werk en €15 aan olie je lagers kan besparen ;)

golf2 abuh
08-04-2012, 16:20
oke. ik heb vandaag alleen de mogelijkheid om olie bij de shell te halen.. zou er veel verschil zitten in bijvoorbeeld castrol 10W40 of shell 10W40?...

tim_j
08-04-2012, 17:23
ja kan behoorlijk verschillen. half syntheet/vol syntheet, Kwaliteit; SF/SJ etc.

Shell is meestal vol syntheet en (te) moderne kwaliteit.

golf2 abuh
08-04-2012, 17:30
oke, welke kan ik het beste gebruiken voor mijn 1.8 16V dan?
10W40 vol syntheet? nog merk of types die jullie aanraden?

als het de olie pomp niet is die het probleem zou geven, waar moet ik het dan in zoeken? speling op drijfstanglagers of I.d. ?

edit: ik ga zoiezo eerst de juiste olie erin gooie, mocht het probleem dan nog niet verholpen zijn, een nieuwe oliepomp erin.en die olie kan ik dan gewoon opnieuw gebruiken :thumbup:

golf2 abuh
08-04-2012, 21:09
dan nog ff n vraagje, was net op internet aan het speuren voor een nieuwe olie pomp.

tot mijn verbazing verkoopt bolku ze voor €100,- terwijl boelm.nl deze verkoopt voor €69,95?

Jeff
08-04-2012, 21:15
Ik heb de Bolku pomp. Mij is verteld dat zijn pompen een hogere druk leveren en meer capaciteit.

golf2 abuh
08-04-2012, 21:20
ja maar dat is zover ik weet alleen n verschil tussen de 1.8 16v , en de 2.0 16v(ABF) orgineel voor golf 3 dacht ik) pomp?

en die abf pomp is bij bolku 125.

golf2 abuh
08-04-2012, 22:13
iemand? en welke olie adviseren jullie?

-shell vol of half synthetisch 10W40
-castrol vol of half synthetisch 10W40 ?...

sinan
08-04-2012, 22:48
synthetisch raad ik af
die olie is gewoon te dun voor de 16v
ik zou zeker voor half synthetisch gaan

mark89769
08-04-2012, 23:48
Ik gebruik zelf altijd olie bij de action vandaan 10W40, gebruik het in al mijn (oudere) auto's mijn golf 4 heeft er 400.000km op gereden met om de +/- 15k olie wissel.

En persoonlijk zou ik nooit zomaar een andere oliepomp erin gooien met een hogere capaciteit, het is namelijk mogelijk dat een zogenaamde high performance oliepomp je carter leegpompt.

golf2 abuh
09-04-2012, 03:43
oke. dan gaat persoonlijk mijn voorkeur uit naar castrol half synthetisch 10W40 action olie lijkt me persoonlijk niks.. (waarschijnlijk meningen over verdeeld). iig bedankt voor jullie adviesen/reacties! ik ga zo gouw ik kan de olie vervangen. mocht het probleem dan nog niet weg zijn. dan tog maar een nieuwe oliepomp :thumbup:

golf2 abuh
09-04-2012, 04:23
mijn excuses. De olie die ik in mn vorrige motor gebruikte was:
valvoline DuraBlend, synthetic blend 10W40, maar beter kan ik dus half synthetic 10W40 pakken?..

mark89769
09-04-2012, 16:17
yes!

golf2 abuh
09-04-2012, 20:30
iemand hier al ooit de werkzaamheden van olie vervangen, gedaan met alleen n krik en as steunen? zoja, is dat goed te doen?

edit: heb al vernomen dat dat geen probleem is. nu dan nog wat vraagjes.

-is het erg als de auto schuinstaat(ivm dat misschien niet alle olie eruitloopt) (naar mijn mening niet als ie alleen voor omhoog is gekrikt) die plug zal tog op het laagste punt van het carter zitten denk ik.

-moet het olie filter er ook af?(deze is pas zon 600 a 800 km oud)

-olie bij (alleen)verversen ook opnieuw op druk brengen?

golf2 abuh
10-04-2012, 12:24
iemand?..

golf2 abuh
10-04-2012, 14:08
ben nu olie aan het verversen, de olie aftap bout heb ik er nu uit, er zit alleen een revet oo, hoort hier niet nog een rubber o ringetje tussen? of zou die dan in het gat moeten zitten? kf is het bij golf 2 enkel een bout met revet?

golf2 abuh
10-04-2012, 14:22
en moet de olie filter er ook af, ivm dat daar nog olie inzit? een nieuwe is niet nodig, aangezien deze er pas zon 600 km opzit..

9n3
10-04-2012, 15:04
Ik had hetzelfde probleem. Oliepomp vervangen, en provleem was opgelost! Ik heb de wagen wel niet laten starten zonder de ontsteking aangekoppeld. Iemand een idee of dit schadelijk is?

Als je toch de oliepomp vervangt, best ook direct het plastic tussenschub mee bestellen. De clipsen durven wel eens afbreken bij het lossen!!

golf2 abuh
10-04-2012, 15:22
oke, ja het zal beter zijn om de olie eerst op druk te brengen (idd "proberen" te starten zonder ontsteking tot olie lampje terug "flikkert". als je nu geen rare geluiden hoort zal er weinig aan de hand zijn. dan duurt het denk ik alleen wat langer tot de olie goed boven in de motor komt. als ke geen vreemde dingen hoort zou ik het mooi zo laten, (correct me if im wrong).

en je bedoelt dan het plastic deel wat bij het olie aanzuigpunt zit of niet? zit dat er meestal niet gewoon bij geleverd?

sinan
10-04-2012, 15:50
en je bedoelt dan het plastic deel wat bij het olie aanzuigpunt zit of niet? zit dat er meestal niet gewoon bij geleverd?

meestal is die erbij maar tegenwoordig zijn die niet meer hetzelfde
gewoon van de oude losklikken en op de nieuwe zetten

Robin9N3
10-04-2012, 19:38
meestal is die erbij maar tegenwoordig zijn die niet meer hetzelfde
gewoon van de oude losklikken en op de nieuwe zetten

Ik heb oliepomp van febi gekocht, zat de plastic tussenschub niet bij. Kheb deze nieuw bij VW nog kunnen bestellen, 8,63€.
Ik klikte de oude los, maar 2 van de 4 clipsen kwamen los.
Er zijn er zelfs afgebroken in men olie, want er zaten plastic brokjes onderaan mijn carterpan, die net zo groot waren als de clipsen :screwy:

Geen rare geluiden i.v.m. niet eerst op oliedruk laten komen van men blok...

golf2 abuh
11-04-2012, 00:43
dat is wel vreemd inderdaad :O. verder over het niet op druk brengen, zou ik me dan geen zorgen over maken ;).

weet iemand van welk merk de oliepompen zijn die Boelm.nl verkoopt? mijn olie lampje knippert namelijk nog, bij warme motor tussen de +- 2000 en 2300 toeren. dus moet een andere oliepomp monteren. maar zou het merk van die pompen van boelm graag willen weten.

Golf1Fan
11-04-2012, 13:11
dat is wel vreemd inderdaad :O. verder over het niet op druk brengen, zou ik me dan geen zorgen over maken ;).

weet iemand van welk merk de oliepompen zijn die Boelm.nl verkoopt? mijn olie lampje knippert namelijk nog, bij warme motor tussen de +- 2000 en 2300 toeren. dus moet een andere oliepomp monteren. maar zou het merk van die pompen van boelm graag willen weten.

De oliepompen van Boelm zijn van Deens fabrikaat:
http://www.jpgroup.dk/uk/jp-group-as-automotive.aspx

Je via de JP site ook een VAG onderdelencatalogus downloaden

De JP Group levert o.a. aan Volkswarenhaus in Duitsland en Boelm is de Nederlandse importeur van deze producten.

De producten voldoen aan de VAG kwaliteitsnormen.

Boelm racet zelfs met deze pompen.

golf2 abuh
11-04-2012, 14:29
oke thx, ik had ze al gemaild, en wonderbaarlijke snelle reactie terug. heb zojuist de pomp, en nieuwe carterpan pakking besteld:) :thumbup:

via het gastenboek op hun site ook alleen maar positieve en goede reacties gezien.

diskonaut
11-04-2012, 16:42
Ik heb juist hetzelfde probleem zoals gfij beschrijft.

Oliesensor vervangen, dikkere olie erin maar nog steeds problemen.

Ik ga mij best ook een nieuwe oliepomp bestellen maar weet niet juist welke ik moet hebben.

Auto is een golf 2 gti 1800 8v van 1990 (met kat.)

Is dit de juiste da op boelm? http://www.boelm.nl/a-14287474/motoronderdelen/oliepomp-1-5-1-8-motoren-027115105

+ welke onderdelen moet ik nog mee bestellen of is alles zo compleet?

guusvandevenne
11-04-2012, 17:13
Dan ga je toch naar de automateriaalhandel om daar een pompje te halen? kunnen ze vast wel zeggen welke lijkt me.

golf2 abuh
11-04-2012, 17:13
oke, de pompen van boelm, zijn qualitatief gewoon volges vag keuring zegmaar.

ik denk dat je daar de juiste pomp hebt, (mits je auto 55-82 kw is)
bij veel onderdelen staat het Gti er namelijk niet achter, net zoals de 16v pomp,
staat ook geen gti bij, maar wel het aantal kw.

voor alle zekerheid zou je de vraag nog aan bauke boelm kunne stellen.
en dan een nieuwe carterpanpakking (zou ik altijd doen) en misschien dat je het plastic deel van je oude pomp(voorzichtig)af moet klikken ( hier kan verschil inzitten heb ik gehoord).

en als je klaar bent gewoon weer half synthetisch 10W40 olie erin pleure.
de rest van hoe het moet kan je in dit topic vinden(1e pagina dacht ik)

en vergeet niet om de olie eerst op druk te brengen zo als bij de uitleg wordt beschreven!!

succ6 ermee :thumbup:

golf2 abuh
11-04-2012, 17:16
Dan ga je toch naar de automateriaalhandel om daar een pompje te halen? kunnen ze vast wel zeggen welke lijkt me.

Dat is inderdaad ook nog een optie. maar omdat boelm grotere aantallen rechtstreeks van fabriek importeerd, zijn hun prijzen zeer scherp ;)

RamonR
11-04-2012, 21:06
iemand hier al ooit de werkzaamheden van olie vervangen, gedaan met alleen n krik en as steunen? zoja, is dat goed te doen?

edit: heb al vernomen dat dat geen probleem is. nu dan nog wat vraagjes.

-is het erg als de auto schuinstaat(ivm dat misschien niet alle olie eruitloopt) (naar mijn mening niet als ie alleen voor omhoog is gekrikt) die plug zal tog op het laagste punt van het carter zitten denk ik.

-moet het olie filter er ook af?(deze is pas zon 600 a 800 km oud)

-olie bij (alleen)verversen ook opnieuw op druk brengen?

Als ik motorolie vervang dan zet ik 1 voorwiel op de stoep en de andere kant krik ik op.
Dan past er een bakje onder ;)
Dan tap ik het gewoon af, haal ik het oliefilter er ook af!
Ik doe dit elke 10.000 KM.
Meestal ga ik dan ff wat eten en een shagje roken, dan is hij lekker leeg gedropen.

Nieuw olie filter pakken, de rubberen ring hierop insmeren met een beetje oude olie (dan komt hij de volgende keer makkelijker los) en dan het filter hand vast draaien!
En dan afvullen met nieuwe 10w40 minerale olie het liefst, synteten waren er toen niet dus laat ze nu ook maar zitten :D

zit hij vol dan heel ff starten om op druk te komen en het filter te vullen (geen gas geven dus) en dan nog ff chekken en nog een beetje er bij doen (dat kleine beetje wat je mist zit dan in het olie filter) en klaar is kees. :thumbup:

Meestal komt er dan ook een nieuw luchtfilter element in en eventueel een brandstof filter en remmen chek.

Grtz, Ramon

golf2 abuh
11-04-2012, 23:25
oke thx voor de info. en 1 voorwiel op de stoep zetten heeft bij mij geen zin, stoeprande zijn te laag bij mn huis :p dus gewoon krik en 2 assteunen eronder. nog ff n vraagje:
moeten de boutjes van de carterpan en/of oliepomp met n bepaalde nm vast gezet worden? (heb alleen een momentsleutel van 42 t/m 210 nm)

RamonR
12-04-2012, 13:35
oke thx voor de info. en 1 voorwiel op de stoep zetten heeft bij mij geen zin, stoeprande zijn te laag bij mn huis :p dus gewoon krik en 2 assteunen eronder. nog ff n vraagje:
moeten de boutjes van de carterpan en/of oliepomp met n bepaalde nm vast gezet worden? (heb alleen een momentsleutel van 42 t/m 210 nm)

olie pomp vast zetten op 20 nm ;)
Zo staat het in het boekje :)

Grtz, Ramon

golf2 abuh
13-04-2012, 13:53
ben de olie pomp nu aan het vervangen, heb even een foto gemaakt, van een aantal metaaldeeltjes die in mijn carterpan lagen. misschien dat iemand weet waar ze evt vandaan komen...
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8PWCXXVO.jpg

RamonR
13-04-2012, 16:47
ben de olie pomp nu aan het vervangen, heb even een foto gemaakt, van een aantal metaaldeeltjes die in mijn carterpan lagen. misschien dat iemand weet waar ze evt vandaan komen...

Geen idee, Maar goed is het zeker niet!

Grtz, Ramon

golf2 abuh
13-04-2012, 19:54
goed is het idd zeker niet. misschien van de oude oliepomp??
iemand nog ideën? zou niet weten waar zoiets anders vandaan kan komen? of...

golf2 abuh
13-04-2012, 21:34
ik moet wel zeggen dat ze op de foto groter lijken dan dat ze zijn. maarja ik zal er tog niet achter komen waar het vandaan komt.

nieuwe olie pomp zit er in iniedergeval! en het probleem blijft tot nu toe nog weg, dus het zal wel gefixt zijn :) thx voor de hulp!

golf2 abuh
13-04-2012, 21:41
oja nog even snel een vraagje, ik had nieuwe spiegels besteld (orgineel).
want die sport spiegels de ooit een andere eigenaar erop heeft gezet vondt ik maar lelijk.

maar nu heb ik nog de knopjes nodig voor de verstelling, en spiegel adapters om te monteren, maar kan die krengen nergens maar dan ook nergens nieuw vinden :confused:

golf2 abuh
14-04-2012, 02:41
hmm, dacht dat het probleem eindelijk weg was, maar net een wat langere rit achter de rug, en het olielampje heeft nog 2 keer gezoemd... :confused: dan wel niet zo erg of extreem als voorheen dus de olie pomp vervangen heeft wel nut gehad... maar wat kan het nu nog zijn dan? oliedruk sensor is wel nog niet vervangen...
maar zouden het anders de deijfstang lagers kunne zijn of....
k wordt er nie goed van...

sinan
14-04-2012, 15:32
hmm, dacht dat het probleem eindelijk weg was, maar net een wat langere rit achter de rug, en het olielampje heeft nog 2 keer gezoemd... :confused: dan wel niet zo erg of extreem als voorheen dus de olie pomp vervangen heeft wel nut gehad... maar wat kan het nu nog zijn dan? oliedruk sensor is wel nog niet vervangen...
maar zouden het anders de deijfstang lagers kunne zijn of....
k wordt er nie goed van...

bij mijn eerste verre rit heeft die ook een paar keer gezoemd maar daarna was het gedaan
maar ik zou die oliedruk sensor ook vervangen
kost niet veel en is snel verwisseld

golf2 abuh
14-04-2012, 16:21
ja dat klopt. doe ik dat nog even. en het lampje is tot nu toe wel nog uitgebleven, en gister heb ik met opzet constant rond de 2100 toeren gereden om het te testen. maar hij deed t toen maar 1 of 2 keer en hield weer op, ook als k gas losliet.

en als het door de drijfstanglagers zou komen dan zou je dat ook wel degelijk moeten horen of niet?
thx voor je reactie nog!

Spijky
14-04-2012, 17:06
Meet de oliedruk eens, die stukjes die je in je hand had komen ergens vandaan. Meestal niet van de pomp.
Met dat blok is duidelijk iets mis.

RamonR
14-04-2012, 17:36

Misschien heeft het toch wel wat weg van platte lager balletjes ;)

golf2 abuh
15-04-2012, 19:34
tja, ik kan de oliedruk wel laten meten, maar er zit net een nieuwe pomp in. en waar die deeltjes vandaan komen zal ik tog nooit achterkomen of k moet de hele motor uit elkaar halen...

Spijky
15-04-2012, 20:19
Als het olielampje aangaat zit er ergens iets niet goed. Als een sensor het al aangeeft, meet dan op dezelfde aansluiting de oliedruk.
Als de krukaslagers of nokkenaslagers te veel speling hebben verlies je daar oliedruk. Hoe heter des te dunner de olie. Dit uit zich dan ook bij een warme motor.
Een nieuwe oliepomp wil nog niet zeggen dat de druk in het blok goed is.

golf2 abuh
15-04-2012, 20:38
oke, daar heb je inderdaad 100% gelijk in! maar zoals sinan al vermelde, dat bij zijn 1e verre rit na okiepomp vervangen te hebben, de olie zoemer ook nog 2 keer afging, en daarna geen kast meer van had, is het geval bij mij nu ook. heb namelijk tot nu toe geen last meer gehad van het lampje/zoemer. mocht hij dat nog een keer doen zal ik de olie druk wel eens laten meten ;)

ik zal de oude oliepomp dalijk is even uit elkaar halen en kijken of ik daar iets aan kan ontdekken...

golf2 abuh
16-04-2012, 21:03
nou heb ik de oude olie pomp gesloopt. en daar zaten in de hoeken ook nog kleine metaaldeeltjea en wat vloeibare pakking ofzo. net zoemde het olie lampje weer even. waar moet ik het nu in gaan zoeken denken jullie?...

golf2 abuh
16-04-2012, 21:16
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-XYY3MHAD.jpg

?...

sinan
16-04-2012, 21:27
nou heb ik de oude olie pomp gesloopt. en daar zaten in de hoeken ook nog kleine metaaldeeltjea en wat vloeibare pakking ofzo. net zoemde het olie lampje weer even. waar moet ik het nu in gaan zoeken denken jullie?...

ik zou nu zeker de oliedruk laten meten
moet 2 bar hebben op 2000 toeren
als het 2 bar is dan is alles oké
heb je al je oliedruksensor vervangen ?

golf2 abuh
16-04-2012, 21:43
nee heb ik nog niet gedaan. zal ik binnekort wel eens vervangen. als hij t dan nog doet, laat ik olie druk wel even meten.

sinan
16-04-2012, 21:45
welke olie gebruik je
15w40 of 10w40 ?

golf2 abuh
16-04-2012, 21:49
10w40

Erik Baas
16-04-2012, 22:51
[...] metaaldeeltjes die in mijn carterpan lagen
Een paar doen mij denken aan de halve "schaaltjes" waarmee de klepveren aan de steel bevestigd worden. Ik zou even het kleppendeksel demonteren en alle 8 klepveren goed inspecteren !
Overigens kunnen deze brokjes ook nog heel lang (vorige eigenaar?) in de carterpan gelegen hebben, dat het oorspronkelijke probleem al lang hersteld is, maar dat men nooit de troep opgeruimd heeft; heb je daar aan gedacht ?

golf2 abuh
16-04-2012, 23:12
ja de deeltjes in mijn hand hebben inderdaad wel een apparte vorm, deze motor heb ik op een sloop op de kop getikt, maar de motor loopt nog goed, en heeft ook niet echt bijzondere bijgeluiden als je het mij vraagt..

maar kan ik daar zo bij als ik de kleppendeksel eraf haal? ivm de nokkenassen? en zijn het er dan geen 16 omdat het een 16v is...

Erik Baas
17-04-2012, 00:51
Ja, 16, sorry. ;) En: kijken kan altijd, zonder de nokkenassen te verwijderen. Gebruik een zaklamp en een spiegeltje, dat kan helpen.