View Full Version : Eigen setje adjusters bevestigd
vwcrewcab
17-04-2005, 22:17
Eindelijk is het dan zo ver, mijn adjuster zit op m'n vooras vast.
Het resultaat.
http://www.geocities.com/aircooled_addict/vooras9.jpg
http://www.geocities.com/aircooled_addict/vooras11.jpg
Go ziet er erg creabea uit!
3 standen Adjuster... Normaal, Laag, Niet meer te rijden.
Gaat dit wel houden? Ach je zult er wel overnagedacht hebben...
Leg eens uit hoe het zou moeten werken, snap het niet helemaal eigenlijk!
Ik zou persoonlijk ook niet zo'n vertrouwen hebben in het daarboven gestelde laswerk.
Doe het wel goed voor je het weet zit je met je bek op het asfalt en dan breng je jezelf én anderen alleen maar in gevaar... Goedkoop is vaak duurkoop!
Er zal best wel over nagedacht zijn. Ik heb vertrouwen in je Frederic. Alleen jammer dat je maar 3 standen kent.
vwcrewcab
18-04-2005, 10:12
OK, een schoonheids prijs zal het niet winnen, maar ik kan je garanderen dat het niet naar de kl*ten zal gaan!!!!
De platen zijn van 4 mm dik staal, en de lassen zullen het ook niet zomaar begeven.
(moet wel even zeggen dat dit het eerste setje is en dat ik bijna niks thuis kan maken, vandaar ook de drie standen ik mocht niet meer verder gebruik maken van kolomboor machine, vandaar alleen deze standen.)
Werking: tussen de 2 gebogen plaaten komt een blokje met een horizontaal en een vertikaal gat, door het vertikale gat gaat een bout die het verenpakket vast houd, en door het horizintale gat daat een bout die weer door de gaten in de gebogen platen gaat die alles op een vaste positie houd.
(Ps. had ik ook maar een Mcgyver :cool: ;) )
vwcrewcab
21-04-2005, 11:25
Dit zal toch wel werken???!!!
http://www.geocities.com/aircooled_addict/adjust9.JPG
http://www.geocities.com/aircooled_addict/adjust11.JPG
vwcrewcab
21-04-2005, 19:01
Vast wel, maar zet er wel een zelfborgende moer op!
Nog niet, maar die moet ik nog ff halen.
Dit waren alleen ff moeren voor het "totaal plaatje"!!!
lowrider
21-04-2005, 22:35
waarom niet effe die gaten met elkaar verbonden ?,( sleuf gemaakt) dan had je traploos geweest.
Ik zou zeggen zet je as in elkaar en ga meten , als je de adjuster een cm verzet dan gaan de draagarmen veel meer dan 1 cm omhoog cq omlaag.( zeker 5 cm)
Nu zul je zien dat et net teveel verlaagt in het middelste gat waardoor je weer terug bij af bent.
Kijk , het is veel werk om je as eronder weg te halen en weer terug te plaatsen. Straks is het resultaat niet voldoende en kun je weer opnieuw beginnen .
dus maak iets wat traploos is ......
lowrider
21-04-2005, 22:41
Eerlijk gezegd evenaart hij deze niet:
http://www.keversite.com/fotoalbum/fotos/06042005215205.jpg
deze werkt ook niet geweldig , want je bout met ring klemt op glad metaal in de richting waar de krachten ook op staan ,je kunt dit nog zo strak aandraaien maar het zal in de loop der tijd verschuiven .( je komt dus steeds lager)
Mensen reken dat er enorme krachten op komen ga maar na , je draagarmen werken als HEVEL.
als je stilstaat valt et wel mee , maar als je rijd dan heb je kuilen enzo.....
okee hier is aleen de bovenste verstelbaar dus zal wel iets meevallen , maar toch .......
deze werkt ook niet geweldig
Rij er al 6jaar mee zonder dat hij ook maar één mm verlopen of verschoven is ;)
want je bout met ring klemt op glad metaal in de richting waar de krachten ook op staan
Gaat eens heel gauw deze (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=9517) topic lezen,dan zie je dat het torsieblok ook haaks wordt ingezaagd.
http://www.keversite.com/fotoalbum/fotos/06042005212825.jpg
Door de bout nu aan te draaien spant het torsieblok zich ook nog een keer in de torsiebuis.
Door nu de "dwarse" bout met zelfborgende moer (in de "hoepels") ook goed vast te draaien borg je alles voor een tweede keer.
Volgens mij is dit niet glad, maar gekarteld, als je goed kijkt kun je het zien.
Het hoort glad te zijn,maar de sleufgaten worden stukje voor stukje gestanst,vandaar de karteltjes.
@vwcrewcab,jouw adjuster gaat ook goed werken,geen probleem ... in de praktijk
wordt je bus toch 1x op hoogte gezet,daarna -vaak- nooit meer ;)
vwcrewcab
22-04-2005, 10:36
Kan idd wel eens vervelend uitpakken met maar 3 standen Misschien toch een goeie tip om nag een paar standen bij te boren :rolleyes: ), maar dit is de eerste die ik eens geprobeerd te maken heb, dus ik ben benieuwd naar het resultaat. Ben nu m'n as even een kleurtje aan het geven en dan kan hij weer terug onder mijn bus.
Eerst snapte ik de werking van een Foksy adjuster niet, vandaar dat ik die ook nie gekocht heb en zelf maar wat ben gaan maken, maar na de duidelijke topic van Kruk@b, heb ik die mening toch maar herzien, het is idd misschien wel bijna de makkelijkste oplossing voor het verlagen.
Trouwens, als ik m'n as weer terug in elkaar ga zetten, dan lijkt het me verstandig om om de torsieveren weer lekker in het vet te zetten, maar kan dat met gewoon kogellager vet van "kroon"???
lowrider
22-04-2005, 15:36
Rij er al 6jaar mee zonder dat hij ook maar één mm verlopen of verschoven is ;)
Gaat eens heel gauw deze (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=9517) topic lezen,dan zie je dat het torsieblok ook haaks wordt ingezaagd.
http://www.keversite.com/fotoalbum/fotos/06042005212825.jpg
Door de bout nu aan te draaien spant het torsieblok zich ook nog een keer in de torsiebuis.
Door nu de "dwarse" bout met zelfborgende moer (in de "hoepels") ook goed vast te draaien borg je alles voor een tweede keer.
Het hoort glad te zijn,maar de sleufgaten worden stukje voor stukje gestanst,vandaar de karteltjes.
@vwcrewcab,jouw adjuster gaat ook goed werken,geen probleem ... in de praktijk
wordt je bus toch 1x op hoogte gezet,daarna -vaak- nooit meer ;)
mja zo werkt et wel , ik meende dat hij alleen vast zat met die ene bout
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.