Log in

View Full Version : VW gaat weer de compressor gebruiken

Richard
18-04-2005, 10:14
plus een turbootje..

Volkswagen introduceert een Golf met een 1,4-liter benzinemotor en 170 pk. De direct-ingespoten krachtbron maakt gebruik van zowel een mechanische compressor als een turbo en heeft daardoor ook een uitgesproken koppelrijk karakter. De mechanische compressor zorgt bij lage toerentallen voor een alert motorgedrag. In het hogere toerengebied blaast de turbo een flink partijtje mee om tot een maximale trekkreacht van meer dan 200 Nm te komen, liet een woordvoerder van Volkswagen Duitsland doorschemeren.

leuk blokje...

Pedaalemmer
18-04-2005, 10:16
dat is wel vet!

Neill_s
18-04-2005, 10:18
Hmm, interessante basis..... Hoe zal dat op een 2 liter gaan.....?

Richard
18-04-2005, 10:21
zal een 2.0 niet kunnen vullen net zoals een g60 en g40..denk ik

Pedaalemmer
18-04-2005, 10:23
maar is dit niet iets wat opel eigenlijk al jaren doet met de opc? alleen dan 2 turbo`s

Richard
18-04-2005, 10:25
t is een ripp off van lancia s4 groep B...;)

Pedaalemmer
18-04-2005, 10:27
beter goed gejat dan slecht bedacht :P

Richard
18-04-2005, 10:32
precies.......

Rico
18-04-2005, 10:46
eh????? mechanische compressor??? Turbo? is een turbo dan niet mechanisch? hoe werkt zo'n mechanische compressor? gewoon op de v-snaar?

Richard
18-04-2005, 10:49
nog nooit bij een corrado/golf g60 onder de kap gekeken rico?
loopt inderdaad over de vsnaar.. vandaar dat al die mannen kleinere poulies willen waardoor de lader[compressor] meer toeren gaat lopen

vw bouwt hem dus zo dat de compressor de lage toerentallen ondersteunt en de turbo de hogere...
de compressor vult dus het alom bekende turbogat op..

dus altijd koppel en druk aanwezig...

Pedaalemmer
18-04-2005, 11:37
tegenwoordig is turbogat toch bijna niet meer aanwezig?

Richard
18-04-2005, 11:38
gooi er maar eens een big ass turbo op..die vrij laat spoelt..moet je het turbogat eens bekijken..

sjampoo
18-04-2005, 11:44
Precies: Hele kleine turbo spoelt snel op (bijna) geen turbo gat, maar levert dan ook maar geringe druk

D'r zijn legio voorbeelden van motoren met 2 turbo's: 1 kleine die snel opspoelt, en een big-ass grote voor de hogere toeren..
(niet te verwarren met V6/V8'en met 2 turbo's van gelijk formaat.

Verder:
Mechanisch aangedreven compressor; Over een V-snaar of tandwiel
Uitlaatgas-turbine (kort: turbo); door uitlaatgas aangedreven.

Turbo word meestal gebruikt voor alles dat op uitlaatgas word aangedreven
Compressor voor alles dat per 'mechanische' aandrijving word aangedreven

Supercharger kan beiden zijn :)

Ochja:
compressor; neemt vermogen weg van motor (want kost energie om te laten draaien), voordeel: gaat gelijk op met toerental motor
turbo; kost bijna geen vermogen, want neemt rest energie op (uitlaatgassnelheid), maar spoelt langzaam op: eerst uitlaatgas-stroom opgang brengen voordat de turbo wat gaat doen.

Combi met uitschakelbare compressor => ideaal
(maar kostbaar: zit meer op, kan meer kapot)

Richard
18-04-2005, 11:55
psies jaap...voordeel van een turbo die laat spoelt isvaak dat ie een hogere druk kan leveren in een vaak heel beperkt toerengebied..maar MUCHO pk..

Rico
18-04-2005, 11:57
nog nooit bij een corrado/golf g60 onder de kap gekeken rico?
......

nee inderdaad, nog nooit gekeken naar een corrado of golf, ja wel een gewone golf maar niet een G60
bij de volgende meeting maar ff doen.

heeft iemand een mooi technisch fototje van zo'n opstelling?

Richard
18-04-2005, 12:01
zo leer ik steeds meer bij van bv aircooled..

Pedaalemmer
18-04-2005, 12:27
is er nog nooit een turbootje op een luchtgekoeld blok gebouwd ;)

Tommy
18-04-2005, 12:34
zie je toch wel eens? een turbo over weber's bijv

Allart-Ghetta
18-04-2005, 13:09
gooi er maar eens een big ass turbo op..die vrij laat spoelt..moet je het turbogat eens bekijken..

Gooi er eens een Garrett GTR serie turbo op d.w.z. modern design en gekogellgerd. Ach ja we zullen het zien.

Richard
18-04-2005, 13:15
ballbarring is ook mooi ja..

Pedaalemmer
18-04-2005, 13:17
wat heeft dat voor voordeel?

krukab
18-04-2005, 13:26
is er nog nooit een turbootje op een luchtgekoeld blok gebouwd ;)

O jawel hoor,alleen vindt je daar op deze site niks van terug.
Ga maar eens op www.keversite.com neuzen ... er zijn er zat mee bezig ;)

André z'n twee liter type4 met turbo
http://www.keversite.com/fotoalbum/fotos/27032005203146.jpg

Blue Thunder (Robin) z'n type1 met turbo in een 1303
http://www.keversite.com/fotoalbum/fotos/21082004110335.jpg

Dichter bij (mijn) huis -letterlijk- is Erik met een twee liter typ4 met dubbele turbo bezig :D

http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=10716&mode=fullsize

VeeDubber
18-04-2005, 19:18
Ik heb dit blokje al mogen aanschouwen toen ik stage liep bij VW Motorsport en ik heb er ook al koppelkrommes en dergelijke van gezien. Die 170 PK is niet de max, dat kan ik je garanderen. Verder een zeer mooi blokje met een knap staaltje van downsizing als je het mij vraagt!! Naast de V10 een van de mooiste innovaties van VW op motorengebied!!

VeeDubber
18-04-2005, 19:21
En o ja, de VR6 TDI schijnt er ook aan te komen....

Matheo
18-04-2005, 19:22
erg leuk nieuws! eindelijk weer iets spannends uit wolfsburg! vond het een beetje saai worden de laatste tijd.

berendd
18-04-2005, 19:52
toyota is er toch ook mee bezig...

op de rai stond een corolla compressor, en ik geloof dat die in produktie ging....
weet niet zeker of dat om compressor en turbo ging trouwens..

Dennis@polo86c.nl
18-04-2005, 21:33
Ik heb dit blokje al mogen aanschouwen toen ik stage liep bij VW Motorsport en ik heb er ook al koppelkrommes en dergelijke van gezien. Die 170 PK is niet de max, dat kan ik je garanderen. Verder een zeer mooi blokje met een knap staaltje van downsizing als je het mij vraagt!! Naast de V10 een van de mooiste innovaties van VW op motorengebied!!

Interesting :cool:

Gaat het hier om het kleine model blok, code 111? (of groot blok code 827)
Zullen vast meer aanduidingen zijn, ik ken ze niet :)

sjampoo
19-04-2005, 07:32
en vooral: wat voor SOORT compressor is 't?

Pedaalemmer
19-04-2005, 08:50
wat is krachtiger een compressor of een turbo van dezelfde grootte?

(ja ik heb duizenden vragen over dit onderwerp)

Allart-Ghetta
19-04-2005, 09:03
Lees een boek om de basis te weten te komen, op een gegeven moment worden mensen zo moe van die beginnersvragen dat ze nergens meer antwoord op geven.

Pedaalemmer
19-04-2005, 09:22
Lees een boek om de basis te weten te komen, op een gegeven moment worden mensen zo moe van die beginnersvragen dat ze nergens meer antwoord op geven.

een boek lezen...als tip...bwahhaha..

Pedaalemmer
19-04-2005, 09:27
ja in principe verbruikt een motor met comprssor meer : de compressor wordt in 99,99% vd gevallen constant( uitzonderingen werken met en soort elektromagnetische poederkoppeling zoals de aircocompressor ) door de motor aangedreven en neemt dus energie vd motor af .
Daardoor moet er iets meer mengsel verbrand worden om de motor zelfs gewoon draaiende te houden .

Een turbo leverrt alleen een betje meer tegendruk in de uitlaat dan identieke motor met identieke uitlaatlijn , maar die minieme weerstand is minder erg dan de weerstand die een compressormotor ondervindt doordat de compressor moet aangedreven worden .

Verder is een turbo veel energie-efficienter dan een compressor .

De injectie op een turbowagen injecteert enkel meer dan met de gelijkaardige atmosferische motor als je de turbo effectief aanspreekt ,dus als je fel optrekt en het vermogen gebruikt .
Bij het rijden op een constante snelheid ,met contante gaspedaaldruk op een vlakke weg ,zaler niet veel turbodruk zijn en dus moet je mengsel ook niet verrijkt worden ,dus dan rij je het zuinigst .

Onlangs v iemand met die met een Subaru Impreza WRX op reis was in Duitsland en dat hij daar tot pakweg 160-180km/u zo goed als geen turbodruk had op de lange stukken snelweg zonder snelheidslimiet .

Enkel toen hij volgas accelereerde had hij 1,3 bar turbodruk .

Compressormotoren hebben normaal geen last v enige vertraging in het opbouwen v laaddruk (doordat compressor constant aangedreven wordt door de motor , zal de druk evenredig stijgen met het oplopen vh motortoerental .

Terwijl turbomotoren (vooral vroeger) wat vertraging hadden om laaddruk op te bouwen (turbolag of het fameuze turbogat) , pas boven een bepaald toerental kwam de turbo vollop op gang als je gas bijgaf .
Daardoor was de vermogens- en koppel-opbouw bij een compressor mooier vloeiend ,rechtlijniger waardoor hij geraffineerder aanvoelde .

En bij turbomotoren kwam de turbo plots op gang ,als het turbogat overwonnen was ,waardoor je een plotse powerboost kreeg die door sommigen als hinderlijk en door anderen als pure kick werd ervaren .
Ook leverde die plotse powerboost soms tractieproblemen op in slechte weersomstandigheden .

Maar met de huidige moderne ge-avanceerdere motorsturingen en betere bostcontrole kan men een turbomotor even beschaafd rmotorgedrag geven als compressormotor .

Een turbo is ook goedkoper dan een compressor en is ook stiller , compressor maakt afhankelijk vh type nogal wat mechanische geluiden en trillingen ( er zijn verschillende compressor oftewel superchargertechnieken bvb : Roots-blower , Lysholm ,Eaton , Comprex ,G-lader ,...) .

Turbo vraagt eigenlijk geen specifiek onderhoud , hij wordt gesmeerd en gekoeld door de motorolie er zijn een paar benzineturbo's waarvan het huis gekoeld wordt doorde motorkoelvloeistof (gewoon rustig warmrijden en pas als de motorolie op temperatuur is mag je doorvlammen ,na stevig doorrijden rij je best de laaste km's rustig en/of aat je de motor een 2-tal min op ralenti draaien om de turbo de gelegenheid te geven af te koelen .

Verder gewoon goede oliekwaliteit gebruiken en tijdig oliefilter vervangen ).

Een compressor heeft meestal (altijd ?)zijn eigen olie die gemiddeld om de 50 000km vervangen moet worden + nu en dan moet(-en) ook de aandrijfriem(men)vervangen worden.

Hoe kleiner en hoe lichter een turbo ,hoe sneller hij op gang komt (minder lag); hoe groter hoe groter het max-vermogen .

Een compromis dat de voordelen v e grote en enkleine turbo in 1 turbo tracht te verenigen is een VNT (Variable Nozle Turbine) met vertsetlbare schoepen ;die heeft in de lage toeren een effect als een snel opspoelende kleine turbo met weing if geen vertraging op gaspedaalcommando en in hoger toeren efect ve grotere turbo voor meer vermogen .

Er zijn tegenwoordig al veel motoren waarbij je op 1400 a 1500 RPM al turbodruk hebt , terwijl er vroeger motoren waren waarbij je pas rond de 5000 RPM turbodruk was .

Als ik zou moeten keizen tussen compresor en turbo ,dan werd het zeker de turbo en anders de 2 samen op je motor v Lancia Delta S4 (maar helaas is die niet betaalbaar ) .

en ik zoek verder

Pedaalemmer
19-04-2005, 09:32
oeh...ik vind iets leuks voor fred:

http://www.tigraexpentionclub.nl/photobookv2/Members%20Page/images/20041020090326.jpg

http://www.tigraexpentionclub.nl/photobookv2/Members%20Page/images/20041020090431.jpg

Pedaalemmer
19-04-2005, 09:44
wat heeft dat voor voordeel?

http://www.airpowersystems.com.au/wrx/aps_turbo.htm

http://www.airpowersystems.com.au/350z/turbo/friction.gif

VeeDubber
19-04-2005, 18:36
en vooral: wat voor SOORT compressor is 't?

Degene die ik gezien heb was met rootsblower, maar was een proto dus wil niet zeggen dat dat er nu ook op zit.

Welk type blok ze gebruikten heb ik niet onthouden, was nogal onder de indruk van de koppelkromme :)

MauSeR35
19-04-2005, 18:57
oeps voutje, stond dat ie zuiniger en sneller/krachtiger is dan de fsi 2ltr en niet dat ie er op is gebaseerd :redface:

patrick 86c
19-04-2005, 22:37
zal dat passen op een 1.3:D
zo niet passent maken.

berendd
19-04-2005, 23:20
BUT there are many more engine options, like the Gol 1.0t with 115hp!

MOTOR
Motor 999 Cm3 (DOHC) 16V
4 Cilindros, Turbo (1.4 Kgm)
Potencia 112 HP @ 5500 RPM
Par 114 lb-ft @ 2000 RPM

PERFORMANCES
aceleracion 0-100 km/h = 9.5 Seg.
Velocidad final 192 Km/h

Peso 996 Kgm
http://www.lunaticfringe.org/vwfox/pictures/gol/VW-Gol-1000-16v-turbo.jpg
http://www.lunaticfringe.org/vwfox/pictures/gol/VW-Gol-1000-16v-turbo-engine.jpg

en ze bestaan al.....

sjampoo
20-04-2005, 07:14
BUT there are many more engine options, like the Gol 1.0t with 115hp!

<KNIP>

en ze bestaan al.....

Is een oude bekende.. Douwe de Jong @ Ronald Morien heeft er al eens 1 op de zaak gehad,. is toen verkocht aan 'een bekende' uit Geldrop :)

Past niet in Polo, want turbo komt op plaats van radiateur..

en kost knaken genoeg om m naar europa te halen (zuid-amerika)

Pedaalemmer
20-04-2005, 08:23
nog meer van die aparte buiten europese vw modellen?

oldschool_lover
20-04-2005, 09:32
Dat is nou eens een leuk bericht van vw

berendd
20-04-2005, 14:32
Is een oude bekende.. Douwe de Jong @ Ronald Morien heeft er al eens 1 op de zaak gehad,. is toen verkocht aan 'een bekende' uit Geldrop :)

Past niet in Polo, want turbo komt op plaats van radiateur..

en kost knaken genoeg om m naar europa te halen (zuid-amerika)

kan je hem er dan niet in de lengte inhangen....?

of hoe hebben ze dat in de Gol opgelost?

MauSeR35
20-04-2005, 19:44
iets grotere motorruimte waarschijnlijk?

Reaper Kustoms
19-11-2005, 02:10
zo een mechanische compressor, heeft die geen olie leidingen van en naar het blok?