View Full Version : VW Golf II CL 1.6D 1984 - Vragen...
Erik Baas
11-04-2012, 22:36
De eerste van ongetwijfeld vele vragen (ik rijd voor het eerst een VW):
1: Klopt het dat mijn auto geen remkrachtverdeler heeft ?
2: Waar zit de thermostaat ?
3: Wat betekenen de letters "CL" eigenlijk ?
Alvast bedankt.
Erik Baas
12-04-2012, 00:13
4: Het verbruik is 1:16.5, is dat niet veel te hoog ?
Dokter D
12-04-2012, 07:02
1. Dat klopt wel
2. Achter de onderste koelslang.
3. Je had diverse uitvoeringen:
C: kaal
CL: iets luxer
Gl: Luxe
Carrat: erg luxe
En er zullen vast meer zijn
4. De mijne zit rond de 1 op 22 gemiddeld...
NickyMKII
12-04-2012, 07:22
1:16 is vrij normaal, mijn caddy1 uit hetzelfde jaar met hetzelfde blok rijd makkelijk 1:20
C = Comfort
CL = Comfort Luxe
GL = Grande Luxe
Carrat = rete cool
Na feb. 87 was de C en CL afgeschaft en was een golf 2 standaard CL, toen kreeg je de Madisson, Manhatten, Passadena enz...
Je thermostaat zit achter het bakkelieten kapje onder je waterpomp met idd de onderste koelslang erop, die haal je los en de thermostaat valt er gelijk uit. Tip, ververs dan gelijk je koelwater met g12 ;)
Erik Baas
12-04-2012, 12:07
Okee, dank je! Meteen alweer een nieuwe vraag: wat is G12 ??
Bumper83
12-04-2012, 13:33
Waarom G12 ipv G11?
omdat G12++ geen schadelijke bestanddelen meer heeft die bijvoorbeeld aluminiumdelen aanvreten.
G12++ is koelvloeistof, origineel van Volkswagen. Ik heb het zelf ook in mn GTI '85 gegooid op aanraden van VW zelf omdat de andere types mogelijk schade konden aanrichten en deze absoluut niet.
Maar oude Vwtjes zijn voor G11 gemaakt, of G11 voor oude VW net hoe je het bekijkt. toch?
NickyMKII
12-04-2012, 19:23
Nee, dat is G12 naar mijn weten, die rood achtige vloeistof, precies hoe bumper83 het uitlegt ;)
Blauw of groen water kan idd schadelijk zijn voor pakkingen e.d. (G11)
In mijn oldtimer dieseltjes is bij elkaar denk ik zo'n 2 ton op G11 gereden, nooit iets gehad. In de tijd dat die werden ontwikkeld bestond G12 nog niet eens.
Het kan beter zijn, maar ik heb er mijn bedenkingen bij hoeveel effect het werkelijk heeft.
NickyMKII
13-04-2012, 18:41
Vrij weinig denk ik ;) ik weet het ook pas sinds een jaar of 2, daarvoor heb ik ook 12 jaar mk1 en mk2 gereden op G11 en nooit problemen gehad......het gaat meer om het idee denk ik
Erik Baas
19-04-2012, 22:28
De "choke"-knop zou moeten helpen bij een koude start (diesel!), maar doet helemaal NIETS. Als ik 'm uittrek beweegt er wel een hefboompje achterop de brandstofpomp mee, maar aan het lopen van de motor verandert er niets (en koud of warm maakt niet uit). Kan daar iets kapot zijn, of moet er iets ingesteld worden ? En: kan het te maken hebben met het nogal hoge verbruik van 1:16,5 ?
ik gebruik die choke knop ook helemaal niet, -12° en dat ding start gewoon zonder die choke terwijl de garage beweerde dat het altijd noodzakelijk is.
ik geloof wel dat je die onmiddelijk moet uittrekken, nog voor je het contact aanzet. heb ook niet veel verschil gemerkt, en ik vergat die ook altijd weer af te zetten
Erik Baas
22-04-2012, 21:26
Mijn dieseltje start zonder die knop ook bij -10°, dat is in februari (toen ik 'm kocht) wel gebleken, dus dat is geen punt.
Wat het verbruik betreft: volgens het instructieboekje (jaja, dat was er dan weer wél bij ;) ) klopt die 1:16.5 wel ongeveer, bij stadsverkeer resp. 120 in de 5e versnelling. Weer een zorg minder... :)
Erik Baas
22-04-2012, 22:43
Waar dienen al die relais' voor, en waarom zit er een bovenop terwijl er nog veel relaisvoetjes open zijn ?
http://www.volksforum.com/albums/files/2/9/2/6/0/IM015563_cropped.JPG
O ja, en heeft er misschien iemand een elektrisch schema van de '84-er diesel ? Ik heb er een van een benzineversie, maar daar lijkt alles wel anders (nummering, draadkleuren, enz.).
de chocke knop (koude start versneller ) soms ook genoemd,
hoort in ieder geval voor een verhoging in toerental (ongeveer 1100 ipv 900 geloof ik) en een vervroeging van inspuitmoment te veroorzaken. Is niet ingewikkeld te verstellen, maar de exacte juiste instellingen achterhalen is wat lastiger, en lijkt snel abracadabra voor een leek.
die 'choke' knop is de inspuitvervroeging,en heb je met een goed afgestelde timing in ons land niet nodig.ik heb mijn audi omgebouwd naar diesel en rijd zonder die knop,simpelweg omdat ik geen zin heb een gat in men dash te hakken etc.
Erik Baas
22-04-2012, 23:14
[...]toerental (ongeveer 1100 ipv 900 geloof ik) [...]
.. waarmee meteen een andere vraag van mij beantwoord is, zelfs al voordat 'ie gesteld werd ! ;) Ben er nog niet aan toe, maar hij draait nu volgens mij wel te snel stationair; ik denk dat ik daar later nog wel eens mee aan de gang ga, en dan meteen maar eens beter naar de pomp kijken.
Waar dienen al die relais' voor, en waarom zit er een bovenop terwijl er nog veel relaisvoetjes open zijn ?
http://www.volksforum.com/albums/files/2/9/2/6/0/IM015563_cropped.JPG
O ja, en heeft er misschien iemand een elektrisch schema van de '84-er diesel ? Ik heb er een van een benzineversie, maar daar lijkt alles wel anders (nummering, draadkleuren, enz.).
Relais 43 = voor de weergave van de koelvloeistoftemp, gaat bij een oud type zekeringkast/kabelboom nog buiten de zekeringkast om
Relais 21 = knipperlichten
Relais 19 = ruitenwissers voorruit, door deze te vervangen door 99 heb je ook interval
Relais 20 = ruitenwissers achterruit
Relais 18 = x-relais/arbeidsrelais
Relais zonder nummer = brandstofpomp
http://www.vw-club.ru/service/manuals/A2_1/1081-12.pdf; link met elektrische schema's
http://www.a2resource.com
Nee, dat is G12 naar mijn weten, die rood achtige vloeistof, precies hoe bumper83 het uitlegt ;)
Blauw of groen water kan idd schadelijk zijn voor pakkingen e.d. (G11)
Lariekoek. G11 is tot 1997 door vw gebruikt. G11 en G12 mogen alleen niet gemengd worden, zorgt voor een reactie (bruine drap). Vandaar G12+, idiotproof
Erik Baas
23-04-2012, 14:19
Relais 43 = voor de weergave van de koelvloeistoftemp [..]
Relais 21 = knipperlichten
Relais 19 = ruitenwissers voorruit, door deze te vervangen door 99 heb je ook interval
Relais 20 = ruitenwissers achterruit
Relais 18 = x-relais/arbeidsrelais
Relais zonder nummer = brandstofpomp
Kijk, da's klare taal, dank je !
Ik denk alleen dat het relais zonder nummer met voorgloeien te maken heeft, vanwege de opdruk aan de zijkant (kom ik nog op terug). En mijn relais 19 is kennelijk zijn tijd vooruit, want die interval zit er al in. :)
nummerloos is inderdaad gewoon je gloeirelais!
19 heeft interval, maar 99 heeft instelbare interval, erg handig! (als je interval nu soms te sloom/snel is ;))
Erik Baas
23-04-2012, 21:46
En "nummerloos" blijkt nr. 46 te zijn (*); het plaatje is compleet, dank allemaal !
*: http://www.vwforum.nl/golf-i-ii-iii-jetta-vento-problemen-f11/relay-38-t86753.html
Erik Baas
25-04-2012, 22:56
Na het vervangen van de dashboardverlichting (wat me BTW 2.5 uur gekost heeft, grrr...) houd ik een kleine witte connector over: 2 ronde pennen, een grijze en een bruine draad, geen vergrendeling. De draden komen uit dezelfde bos als die van de 3 schakelaars die rechts naast de klokken zitten. Alle lampjes en schakelaars werken, dus wat kan dat nou zijn ?
PS.: Ik weet niet meer of ik het zelf losgehaald heb of dat het al los lag, het was daar nogal een chaos qua bedrading... ;)
Erik Baas
01-05-2012, 00:31
Morgen even meten wanneer er spanning op die connector komt, misschien word ik daar wijzer van...
Ondertussen heb ik de radiatorfan gerepareerd (een fast-on stekker was finaal weg-geoxideerd!), en de ruitensproeier doet het "zomaar" ook weer; zal ook wel een slecht contact geweest zijn. Alles wat ik losgehaald heb maak ik meteen schoon en glimmend, dus zowel het interieur als de motorruimte zullen er ooit eens echt netjes uit gaan zien.... ;)
Pookrevisiesetje is besteld, een vraagbaak van Olving is onderweg, en het lijkt er op dat ik een interieur van de juiste kleur kan overnemen. Kortom, ik ben lekker bezig, en het werk aan La Voiture vordert gestaag. :)
PS.: "La Voiture" is Frans voor "het hok". http://volksforum.com/forum/images/icons/icon10.gif
die 'choke' knop is de inspuitvervroeging,en heb je met een goed afgestelde timing in ons land niet nodig.ik heb mijn audi omgebouwd naar diesel en rijd zonder die knop,simpelweg omdat ik geen zin heb een gat in men dash te hakken etc.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens, mijn eigen ervaring leert dat hij sneller aanslaat als ik het gebruik, dus ik gebruik hem wel altijd bij mn sb motor, en daar heb ik de brandstofpomp op 0.95 afgesteld dus dat zou goed moeten zijn?
Erik Baas
03-05-2012, 16:29
Pookrevisiekit is binnen. Moet ik de bewegende delen van nylon eerst nog invetten, of juist niet ?
golf mkII 16v
04-05-2012, 17:43
99 Is variabele interval
Zonder NR is ind voor voorgloeien[diesel] en bij de benzine voor inlaatspruitstuk voorverwarming en de GTI de brandstofpomp
Beetje vetten wel doen ja, slijt t niet zo snel.
Erik Baas
05-05-2012, 19:26
... houd ik een kleine witte connector over: 2 ronde pennen, een grijze en een bruine draad, geen vergrendeling ...
Aha, meten is weten: regelbare 6 tot 12 Volt als het licht aan is, dashbardverlichting dus. Reserve of voor een radio ? Geen idee en het is ook niet zo belangrijk meer. ;)
PS.: Grijs moest grijs-blauw zijn.
Is die stekker niet voor je kachelpaneelverlichting?
Anders voor het handremlampje.. is ook een 2-pin stekkertje.
Erik Baas
05-05-2012, 20:26
Nee, die zitten er allebei op, en de lampjes werken.
Erik Baas
13-05-2012, 22:40
Vraag: op de remvloeistofvuldop zit een connector met twee draden; waar dienen die voor ?
http://www.volksforum.com/albums/files/2/9/2/6/0/CopyofIM015545.JPG
Vraag: op de remvloeistofvuldop zit een connector met twee draden; waar dienen die voor ?
http://www.volksforum.com/albums/files/2/9/2/6/0/CopyofIM015545.JPG
Voor het niveau metertje van het tankje ;)
Maar zover ik weet zit daar geen lampje voor in het dashboard
Grtz, Ramon
Erik Baas
14-05-2012, 16:24
Ja, dat zou je denken... maar inderdaad zit er geen lampje of metertje ! Zoekplaatje.. ;)
Ja, dat zou je denken... maar inderdaad zit er geen lampje of metertje ! Zoekplaatje.. ;)
Anders draai je het dopje er eens af dan zakt de vlotter naar beneden en dan ff kijken of er ergens toetters en bellen af gaan ;)
gaat er niet ergens het lampje van handrem branden dan? (standaard waarschuwingslampje voor de remmen).
gaat er niet ergens het lampje van handrem branden dan? (standaard waarschuwingslampje voor de remmen).
Hey kijk zover was ik nog niet maar dat zou inderdaad kunnen, ik zou zeggen draai het dopje er af en start de wagen zonder te remmen!
Dan zie je het snel genoeg he, en kwaad kan het niet
Erik Baas
14-05-2012, 21:37
Ik heb er al wel in gekeken, en geprobeerd de bedrading te volgen, maar daar werd ik niet veel wijzer van. In verschillende schema's vind ik het ook niet terug. Even vragen leek me slimmer dan meteen dingen te gaan slopen of zelf experimenteren, maar dat gaat morgen dus toch maar gebeuren... ;)
Erik Baas
15-05-2012, 11:21
Van alles geprobeerd, spanning en weerstand gemeten, geprobeerd draden te volgen: niets. Ik zag elders wel dat de GTI een of andere sensor in of bij dat tankje heeft, maar de CLD toch echt niet. Wie het weet mag het zeggen... ;)
Van alles geprobeerd, spanning en weerstand gemeten, geprobeerd draden te volgen: niets. Ik zag elders wel dat de GTI een of andere sensor in of bij dat tankje heeft, maar de CLD toch echt niet. Wie het weet mag het zeggen... ;)
Ik heb een gti met ook een vlottertje met stekkertje er op, ik kan het dopje er eens afdraaien hoor en starten, eens kijken wat er gebeurd, maar dat kan jij toch net zo goed, je sloopt er niks mee!
Maar ik heb nu ff andere problemen; zie mn topic over de temp meter :shake:
Grtz, Ramon
Erik Baas
15-05-2012, 23:11
dopje er eens afdraaien hoor en starten, eens kijken wat er gebeurdAl gedaan: niets... Morgen verder zien, bij daglicht.
Maar ik heb nu ff andere problemen; zie mn topic over de temp meterIk zag het, ja. Vervelend dat we nog steeds de eigenlijke oorzaak niet te pakken hebben... :(
Erik Baas
16-05-2012, 17:49
Vraag: op de remvloeistofvuldop zit een connector met twee draden; waar dienen die voor ?
Er blijkt idd. een vlotter in te zitten, en de draden staan parallel aan die van de handremschakelaar. Helaas was het staafje van de vlotter krom en zat het ding dus klem, en een van de draden was uit een kroonsteentje (!) gevallen. Geen wonder dat ik me af en toe suf zoek, zeg ! Deze wagen is afgeragd, verwaarloosd en vernaggeld... :(
Enfin, bedankt voor het meedenken, het werkt weer. :)
Erik Baas
13-06-2012, 20:45
Hoe kan een wielbout met een draadlengte van 28mm nou in vredesnaam aanlopen in de remtrommels (achter dus) ? Dat is toch de normale maat, of... ? Bestaan er kortere, of moet ik ze afslijpen ?
PS. Als ik ze een slag losdraai is het over, dus het gaat om één á anderhalve mm.
VdubMKII
13-06-2012, 21:18
zijn je wielen nog orgineel?
Erik Baas
13-06-2012, 21:58
Men zegt van wel, maar dat was met de vorige set ook... In elk geval zijn het eenvoudige stalen velgen, volgens mij ook van de juiste maat (net als de banden).
Hoe lang is een standaard wielbout van een Golf 2 ?
VdubMKII
13-06-2012, 22:14
Als je wielen niet standaard waren geweest zou ik zeggen dat het hart van de velg mischien was afgedraaid, dit doen ze wel eens om de et waarde te veranderen.
Hoelang de bouten normaal zijn durf ik niet te zeggen maar 28mm is geloof ik de kortste maat.
Dokter D
14-06-2012, 06:49
Wanneer Erik mijn oude velgen nog om de auto heeft dan zijn dit originele stalen velgen van een golf 2 uit 1984, het lijkt me heel erg sterk dat die zijn afgedraaid.
ff remtrommels open maken en binnenin kijken of je remschoenen niet los liggen.
ik had vorige week ineens een schurend geluid, dacht remschoenen versleten.
haal thuis alles open, is 1 van die veertjes losgekomen die de schoen op zijn plaats houden. als dit bij u ook zo is, kan u bout erachter blijven hangen. zolang dat veertje NIET tussen remschoen en trommel komt te zitten, hoor je het niet
Erik Baas
14-06-2012, 14:32
Dokter D: ik zie er niets aan wat op afdraaien wijst.
fcapri: het is bij beide achterwielen zo, en het lijkt me sterk dat dat toevallig en tegelijk ontstaat.
Dus, de krik er maar weer onder... [ZUCHT]
Erik Baas
15-06-2012, 16:18
Het was even zoeken, maar ben er uit: mijn bouten zijn toch geen standaard, er hoort M12x1.25 met 24 (!) mm schroefdraad en een _bolle_ onderkant van de kop op te zitten.
Vreemd toch, dat zulke simpele gegevens zo moeilijk te vinden zijn... ;)
Erik Baas
17-06-2012, 22:46
Okee, vandaag kon ik dan eindelijk de originele velgen en banden monteren. Hier had ik ook al pech mee: eerst bleek een van de banden lek, en 2 dagen na de reparatie weer, er zat nl. geen spijker in maar een KRAM (en dat geeft _dus_ 2 gaatjes...). :( Daarna bleken mijn wielbouten te lang (want toch niet origineel), en nu ze er dus eindelijk onder zitten kreeg ik tijdens de proefrit wéér een lekke band. Pffft, het zit niet mee.... Maar goed, hij rolt en stuurt nu een stuk lichter, en daar ben ik wel blij mee.
Leuk is ook dat het ding inmiddels moeiteloos 155 km/h haalt (op de teller), terwijl ik aan de motor eigenlijk niets gedaan heb. :)
Erik Baas
24-06-2012, 23:55
Hoe zit het eigenlijk met bandenmaat "155 R 13" ? Bij de meeste banden staat nog een getal na de breedte, wat dan de hoogte van de band aangeeft (in procenten van de breedte). Mag ik aannemen dat de hoogte in dit geval dus 100 (%), oftewel ook 155mm, is ?
nee,
155R13 zou 155/82R13 zijn (is mij allesinds zo toch es gezegd geweest)
Audi1981
25-06-2012, 05:55
Standaard hoogtemaat is 80% dus 155/80-13 idd.
Erik Baas
25-06-2012, 16:56
Duidelijk; dank !
heb het nu opgezocht, blijkt toch 82% te zijn als het getal ontbreekt en niet 80%
The "aspect ratio" of the sidewall height to the total width of the tire, as a percentage. If the information is omitted, it is assumed to be 82%. If the number is larger than 200, then this is the diameter of the entire tire in millimeters.
EDIT: en op een andere site spreken ze wel van 80%
Als het getal voor de hoogte-breedteverhouding ontbreekt (dit is vaak bij oude voertuigen), dan wordt daarvoor '80' gelezen.
en volgens deze tabel, daar spreken ze zowel over 145/80R13 als 145SR13 en die hebben een verschillende rolafstand. daaruit moet ik weer besluiten dat het 82 is
http://www.allevelgenvan.nl/popup_bandenwijzer.htm
ohja, veel zal het niet maken. zorg gewoon dat je 4 dezelfde onder de auto hebt. denk dat het van fabrikant afhangt welke ze net gebruikt hebben
Erik Baas
25-06-2012, 19:44
Welnee, het verschil is - in dit geval - 3mm, dat is erg weinig. Maar het verschil met mijn aanname van 100% is wél fors, ik ben blij dat dat opgehelderd is; dank voor je research !
Erik Baas
16-08-2012, 22:51
En toen lekte er olie uit het blok, op een plek waar geen olieleiding oid. in de buurt is. :( De oliespatten zitten tot op grote afstand, dus het moet hard gegaan zijn! Ik denk: koppakking. Maar de olie blijft mooi zwart, de koelvloeistof is okee, en de motor start en loopt nog gewoon prima. Vreemd... Enfin, morgen eerst maar eens goed kijken waar het precies vandaan komt.
Het goede nieuws: ik heb voor 40 euro een heel net en compleet (!) interieur op de kop getikt. Heel aardige en gastvrije mensen ook nog, en de koffie was prima.
Als je het doormekaar neemt mag ik dus niet mopperen... :)
Erik Baas
01-09-2012, 23:11
Er viel een clipje van de deurbekleding af, nog nooit eerder gezien, en geen idee waar het precies thuishoort:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/9/2/6/0/DSC0002324.JPG
Wie herkent dit ?
Erik Baas
02-09-2012, 20:12
Ik heb zojuist de engine-mapping even getuned! Of, in goed Nederlands: het gashefboompje bijgesteld. Als het goed is ga ik nu wat minder hard weg bij de stoplichten, en rij ik nog zuiniger ook. ;)
Voor en na:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/9/2/6/0/DSC00001en4.JPG
Erik Baas
03-09-2012, 17:52
Ik ben er achter waarom mijn achterlichten eigenlijk maar zwakke pitjes zijn:
Bij een accuspanning van 12.41V meet ik nog maar 11.65V aan de achterlichten, dat is een verlies van ruim 6%. Omdat de stroom ook met 6% afneemt heb je dus een vermogensverlies (=lichtverlies) van bijna 12% ! Oorzaak: (oa.) veel te dunne draadjes... :(
en bij draaiende motor produceerd je dynamo een spanning van 13,5 a 14V en moet je meer dan 12V meten achteraan en branden de lampen wel op vol vermogen. dus wat is het probleem? elke golf heeft die dunne draadjes en die zijn toch dik genoeg hoor
Erik Baas
04-09-2012, 10:49
Klopt, maar ook bij draaiende motor houd je nog steeds die 12% verlies: de lampen zouden feller branden als de bedrading minder zuinig was uitgevoerd. Vooral bij de rem- en knipperlichten is dat verschil heel duidelijk te zien !
Hoe dan ook, ik ben er niet tevreden over, en sta voor de keuze om dikkere draden te trekken óf LED-lampen te monteren. Dure grap...
en wie zegt dat VW dat niet berekent had?
wat als je 14.5V op je lampen zet, kunnen die dat aan, of gaan die 5x zo snel kapot gaan?
veel van die 'fellere' lampen zijn eigenlijk lampen gebouwd voor 10-11V die op 12V veel meer licht geven dan het originele. die 'goedkopere' felle lampen zijn dan ook veel sneller kapot dan je originele. de enige lampen die goed op overspanning werken zijn halogeen. door de hogere spanning is er een hogere temperatuur in de lampen en het halogeengas IN de lamp zorgt ervoor dat de gloeidraad niet kapot gaat.
als je gewoon 1 dikke plusdraad naar achteren trekt, daar een print met relais of transistoren zetten en de huidige bekabeling als stuurdraad gebruiken. dan krijgen de lampen de rechtstreekse voeding van de accu zijnde 14.5V en brand alles fel.
ledlampen zijn ook niet de optie, u huidige achterlichten zullen wel meer licht geven dan een ledlamp.
ook gaan leds achteruit in levensduur en gaan alsmaar zachter branden
Erik Baas
04-09-2012, 13:47
Autolampjes zijn gemaakt voor een nominale spanning van 12V, de levensduur zal wel korter worden op een hogere spanning, maar dat heb ik er desnoods voor over: goed achterlicht is erg belangrijk. Reed laatst in de regen achter een oude eend, ik zag mijn dimlicht op zijn reflectors eerder dan zijn achterlichten, da's wel even schrikken!
Wat je over de levensduur van LED's zegt klopt niet, de lichtopbrengst neemt niet af met de leeftijd (wat bij gloeilampen juist wel het geval is).
Je opmerking over relais' is een goed idee, mits de plusdraad erg dik is: die moet de stroom voor alle lichten aan de achterkant voeren, en die kan oplopen tot 7 of 8 ampère (waarbij het spanningsverlies navenant groter wordt)!
led gaat heeel zeker achteruit met zijn branduren.
bij de oude leds (die rode die in een tv stonden) was de regel
na 1uur: 2%verlies
na 10uur: nog eens 2% verlies
na 100uur: nog eens 2% verlies
....
bij die nieuwere felle leds gaat dit veel sneller en wordt uitgedrukt in halfwaardetijd:
De halfwaardetijd (L50) is het aantal uren dat een led kan branden totdat hij nog maar de helft van het licht uitstraalt. Bij eenvoudige gekleurde leds is deze tijd ook maar zeer beperkt, bij leds die fel wit licht uitstralen kan die tijd tussen 5000 en 150.000 uur liggen. Dat betekent dat wanneer een goedkope witte led als achtergrondverlichting constant aan staat, deze na zekere tijd nog maar half zo fel is.
hier spreken ze dus al over de helft van de lichtopbrengst. het duurt niet lang voor er al 10% verdwenen is.
als je toch een print wil maken, zou ik eerder transistoren of fets gebruiken en geen relais. voor elk lampje heb je al een relais nodig, en een relais zijn contacten branden ook in van de hogere stromen.
als je enkel de lichten en stoplichten zou sturen, kom je er met 4 powerfets en heb je nagenoeg geen verlies.
Op dit moment ben je dan wel electronica aan het toevoegen aan een degelijke auto. electronica is altijd één van de hoofdoorzaken van defecten bij autos. ik heb liever achterlichten die aan 80% branden, dan lichten die op een moment 0% kunnen geven.
wat wel heel handig kan zijn is om je stoplichten half te laten branden door een power fet als de lichten aanstaan. zodoende heb je dan 4 lampjes die achteraan branden als de lichten aanstaan.
met een beetje gefoefel steek je in de achterlichten ook 21watt lampjes en laat je ze alle 4 op half draaien.
van het moment je remt, laat je ze dan allemaal keihard oplichten. dit lijkt mij een beter systeem voor u.
Erik Baas
04-09-2012, 22:30
Dat van die LED's wist ik dus niet ! In de praktijk heb je er ook weinig mee te maken denk ik, tenslotte is 5000 uur wel erg lang: komt overeen met 500.000km bij 100km/h in het donker ! ;) Ik ga wel eens op zoek naar meer info over dit onderwerp, wil er het fijne van weten!
Print was ik niet van plan, relais' worden nogal duur, en transistoren hebben altijd een verlies van 1 á 1.5V en komen dus ook niet in aanmerking. En electronica is idd. kwetsbaar...
De remlichten zwak laten meebranden is wsch. een beter idee, kost alleen een diode en een weerstand. :)
Maar: ik wil de remlichten zelf (en de clignoteurs) ook wat oppeppen, en daar komen LED's toch het beste van pas, denk ik zo. Het enige andere is nl. de bedrading zwaarder uitvoeren, en dat kost niet niks...
over transistoren valt vol uitgestuurd maar een 0,2 a 0,3V, fets zijn nog iets beter dacht ik. maar idd kwetsbaar. vooral solderingen in een auto.
leds hebben het voordeel dat ze meer gericht licht geven, namelijk recht naar achteren. een gloeilamp schijnt alle kanten uit en dan moet je dus goeie reflectors hebben.
heb je voor de test al eens geprobeerd om één achterlicht met een dikke draad eens rechtstreeks van de accu te voeden, en dan vergelijken met de andere kant of het zichtbaar zoveel verschil maakt? die kabel kan je gewoon langs buiten de auto ff leggen
Erik Baas
05-09-2012, 15:54
Yep, er ligt een bos dikke draad klaar om de plus te verbeteren; eigenlijk moet je de test ook met de massadraad doen, maar dit geeft alvast een eerste indruk.
Erik Baas
10-09-2012, 21:54
Yup, geeft een zichtbare verbetering! 't Is ook nét het verschil tussen traag opgloeiende en vlot aanflitsende lampjes, en vooral voor mijn remlichten en clignoteurs zou dat beter zijn!
Erik Baas
11-09-2012, 22:08
En een stel nieuwe lampjes geeft ook nog eens een verrassende verbetering. Duh...
Nu nog even een heel dikke massadraad er bij - het tapijt is er toch net uit, gaat in een moeite door - dat lijkt me voorlopig genoeg. ;)
PS.: Zonder tapijt rijden klinkt ook heel apart, vooral als er toch al een gaatje in de uitlaat zit... Oei ! ;)
Erik Baas
10-10-2012, 22:42
Zo, er zit een compleet ander (en veel netter) interieur in (grijs/zwart ipv. bruin/beige), alleen in de kofferbak ben ik nog niet klaar. Ziet er een heel stuk frisser uit! Verder heb ik alle plaatwerk aan de binnenkant beplakt met vilt, en de holle ruimtes in de deuren en achterpanelen stijf opgevuld met schuimplastic, dat scheelt echt enorm in het geluid! :)
Er ligt een Jetta-frontje klaar om gemonteerd te worden, als dat ook klaar is zal ik even nieuwe foto's maken. 't Is nog steeds geen mooie auto, maar het wordt wel steeds iets beter. ;)
En zo werd een vragen-topic toch nog een project...
Erik Baas
18-11-2012, 18:45
Een experiment met bumperzwart liep op niks uit, de bumpers bleven vaal grijs. :( Ik heb nu een stukje met olie geprobeerd (gewone smeerolie), en dat ziet er meteen al beter uit:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/9/2/6/0/CopyofIM015974.JPG
Even afwachten of het ook goed blijft, in elk geval ben ik een stuk goedkoper uit. :)
ik heb een speciaal product gekocht. (staat onderaan deze foto)
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/golf/640/102_0042.jpg
zag er echt goed uit toen
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/golf/640/102_0098.jpg
na 1,5jaar zag het er nog redelijk uit
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/golfgbergen16okt12.jpg
bij aankoop zag mijn plastiek er haast uit zoals carosseriekleur
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/golf/640/100_9772.jpg
t is wel een lastig produkt om aan te brengen. hoe meer je aanbrengt, hoe donkerder het wordt. (na 2-3 lagen wordt het echt pik donker).
dus als je het produkt aanbrengt en niet onmiddelijk volledig openwrijft, zie je altijd de vorm waar het produkt aangebracht werd.
ook op je lak verdonkert het de boel, dus voorzichtig aanbrengen is wel nodig.
het probleem met smeerolie is dat het enorm veel stof aantrekt en blijft plakken. het ziet er echt niet meer uit erna en afwassen lukt ook al niet.
ik wreef mijn staalvelgen van mijn opel destijds in met oude olie. kreeg ik mooi glanzende staalvelgen :D
Erik Baas
18-11-2012, 22:30
Stof kan een probleem worden, ja... Maar het produkt wat jij beschrijft is dus niet makkelijk in het gebruik, en zal wel iets kosten denk ik? Je zwarte delen zien er wel mooi uit! :)
beter schildersfohn gebruiken haalt kleur weer op en verweerd langzaam
Erik Baas
20-11-2012, 11:51
Dat kon ook nog wel eens een goed idee zijn; heb je er zelf ervaring mee? Misschien eens te proberen, maar niet meteen op mijn bumpers... ;-)
@fcapri: Bij daglicht zag ik dat je bij de met olie behandelde plekken ook precies de lagen kon tellen. #weerwatgeleerd
Erik Baas
25-11-2012, 22:49
- Moeten voor de APK mijn achterruitenwisser en -sproeier ook echt werken ?
- Hoeveel kilometer kun je eigenlijk rijden met een gewone multigrade olie in een 1.6 diesel ?
Pascalvd
25-11-2012, 23:04
Als je achterruitenwisser niet werkt maar er wel op zit kan hij er op afgekeurd worden.
Wat ik bij mijn auto gedaan heb bij de keuring, is de ruitenwisser eraf halen, want dan hoeft hij het ook niet te doen.
hij is er op goedgekeurd overigens.
(sowieso is de keuring relatief vaag qua regels, ken iemand die zijn complete vooruit eruit gehaald heeft vanwege een barst. Zijn letterlijke woorden waren: Er is nu geen barst meer ter hoogte van het zichtsveld...)
Erik Baas
25-11-2012, 23:12
ruitenwisser erafHaha, dus toch... dank voor de tip! En die auto zonder voorruit, werd die goedgekeurd ? ;)
Pascalvd
25-11-2012, 23:19
Voor zover ik kan herinneren wel, heeft nog een heel topic over gestaan ergens op internet. kwam feitelijk op hetzelfde neer namelijk:
Een voorruit mag niet/in bepaalde mate beschadigd. Maar als hij er niet inzit kan hij er niet op afgekeurd worden.
Erik Baas
13-12-2012, 00:21
Zo zien onderdelen er uit als ik er mee klaar ben:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/9/2/6/0/IM015928.JPG
Gewoon een kwestie van alles wat ik loshaal schoonmaken voor het weer gemonteerd wordt. :) In dit geval: staalborsteltje in de boormachine, 5 minuten werk. Daarna ingesmeerd met vet, zodat het (voorlopig?) niet meer roest.
Het is de de steun van de dynamo die iets "verlengd" moest worden, omdat ik de V-snaar nét niet op spanning kreeg. Bij het monteren ontdekte ik dat er twee bevestigingsgaten zijn, op verschillende hoogte, en dat mijn vijlwerk dus overbodig was geweest. Oh, well.... ;)
PS.: De olie op mijn bumper was geen succes, na een ruime week werd die alweer zichtbaar grijzer. :(
Erik Baas
08-02-2013, 23:19
Heeft het eigenlijk enig nut om op deze auto (*) een veerpootbrug te monteren? Wordt 'ie dan wat stabieler in snelle bochten?
*: Golf II CL 1.6 Diesel, op 155/80-13 bandjes.
Heeft het eigenlijk enig nut om op deze auto (*) een veerpootbrug te monteren? Wordt 'ie dan wat stabieler in snelle bochten?
*: Golf II CL 1.6 Diesel, op 155/80-13 bandjes.
Ik ben geen pro in dit soort dingen maar ik denk gezien de smalle, hoge band dat het niet echt nuttig zal zijn.
Erik Baas
10-02-2013, 00:51
Zoiets dacht ik ook al, maar ik wilde het toch even aan de heren experts voorleggen. ;)
Vanaf maandag hoop ik op 185/60-14 te rijden, ik ben benieuwd hoe dát aanvoelt...
Erik Baas
15-02-2013, 23:13
Het is (voorlopig) uitgedraaid op 165/70-14, omdat ik daar snel en voordelig aan kon komen. O ja, en de voiture kwam bijna perfect door de APK, hij had alleen een rotte veerschotel, rechtsachter. Verder zelfs geen aandachtspunten, en dat voor een 28-jarige die door de vorige eigenaar afgeragd en verwaarloosd werd! :)
Johan1982MK1
15-02-2013, 23:25
Beste autos :D
Erik Baas
17-02-2013, 15:49
Dit is 'm, sinds kort op echt gouden 14" velgen (ahum). ;) Rolt en stuurt beter dan op 155-13. Moet er wel even rekening mee houden dat de snelheidsmeter en kilometerteller meteen zo'n 2,5% minder aanwijzen dan voorheen.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/9/2/6/0/CopyofIM016085.JPG
Erik Baas
22-03-2013, 21:22
Van binnen wordt 'ie stiller, ik heb een zacht dashboard op de kop getikt. Aan de buitenkant juist het tegenovergestelde: de claxon is een stuk harder (en spreekt veel vlotter aan), doordat ik een relais 53 geplaatst heb (ipv. de doorverbinding op pos. 6). :) Daar blijkt wel uit dat de normale bedrading echt te dun is...
Erik Baas
23-03-2013, 22:34
Hoe krijg ik de claxonknop eigenlijk los? Ik zie geen schroefjes, en opwippen met een schroevendraaier lijkt ook niet te lukken... En ik moet er echt bij, het ding maakt nogal slecht contact!
http://www.volksforum.com/albums/files/2/9/2/6/0/IM015541.JPG
Links en rechts zitten er 1 drukker in het stuur. Brede schroevendraaier eronder en ffe voelen waar de drukker zit, daar klik je 'm zo los.
Erik Baas
04-04-2013, 22:18
Dank je, 't is gelukt. Zat wel onwijs vast!
En zelfs daar binnenin was de vorige eigenaar al een het knoeien geweest: ik vond ingebrande plekken en een stuk isolatieband... :( Enfin, de claxonknop werkt nu weer perfect. :)
Erik Baas
03-07-2013, 00:22
Problemen hebben soms een onverwachte oorzaak! Ik had van de achterruitenwissermotor een wikkeling gerepareerd en toen deed 'ie het weer, maar wel erg traaaaaag... Hij maakte ook maar één slag op de intervalschakeling, terwijl dat er twee horen te zijn. Het ding werd bovendien nogal erg warm, en de zekering van 10A knalde er al snel uit. Een van 15A bleef wel heel, dus ik dacht "laat maar, dat pak ik later nog wel eens aan".
Totdat ik al mijn ruiten eens grondig schoonmaakte: het ding werkt weer als een speer, en maakt gewoon weer vlot twee slagen! Weer wat geleerd. Sufkut... ;) :)
Erik Baas
05-07-2013, 23:32
Hint:
http://u1.ipernity.com/33/83/07/23268307.f291abae.jpg
Zag de verkoop thread al. Gefeliciteerd. Leuk ding
Erik Baas
19-02-2014, 22:58
Jammer genoeg: de diesel staat nu te koop, zie http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=124211
Erik Baas
26-02-2014, 23:24
En is verkocht. [SNIF]
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.