View Full Version : Olie lampje brandt steeds
Mijn olielampje van mijn 16V cabby brandt steeds ik wordt hier helmaal stapelgek van dat gezoem!
Heb al een andere oliesensor maar dat hielp ook niet.Als het blok warm is dan gaat ie nog vaker aan.Als ik afrem voor de stoplichten bij een beetje aflopende weg springt ie ook aan en als ik weer optrek en een beetje stevig gas geef gaat ie weer uit.Helluup!!
Zestienkleppen
18-04-2005, 20:00
dus het lampje brandt/knippert en het zoemertje gaat tegelijk af?
ik zou haast zeggen gooi er een beetje olie in. warme olie is dun, dus schommelt het ook makkelijker tijdens het optrekken en afremmen
of `n nieuwe oliesensor...(druksensor?)
Heb al een andere oliesensor maar dat hielp ook niet
:rolleyes:
zou `t niet aan je tellerpaneel kunnen liggen? (waar `t lampje in zit)
Timmetje20
18-04-2005, 20:26
M'n broer heeft hetzelfde met z'n 1.1 en hij heeft alle reservoirs bijgevuld dus ook van koelvloeistof en remvloeistof en nu is het volgens mij over! Kun je eens proberen want ik ken het alarmtoontje zelf ook en het is echt donders irritant.
jan_gti_16v
18-04-2005, 21:38
ik heb dit probleem ook gehad bij mijn 16V (kr) en bij was het de oliepomp die overleden was...
en ja dat geluid is idd ook zeer irri maar dat moet ook :P:P:P
WilliamF
18-04-2005, 21:43
Nou, dan zou ik maar eens kijken of er wel genoeg olie in zit en zo ja... niet meer rijden. Een brandend lampje duid op een te lage druk, dit kan meerdere oorzaken hebben. Wanneer de motor warmer word word de olie dunner en zal de druk ook lager worden, en zal het lampje dus eerder, en in jou geval vaker gaan branden. Het is echt van levensbelang dat je niet meer rijd als dat lampje brand want als dat komt door een te lage oliedruk zal je hele motor in de soep lopen. De logische volgende stap na het checken van het oliepeil is het meten van de oliedruk. Als deze goed is (ook bij warme motor) kun je uitsluiten dat dat het probleem is. Dan kun je verder gaan zoeken naar andere eventuele oorzaken. Is de oliedruk te laag dan zul je moeten gaan schroeven.... Ik ben benieuwd dus houd ons op de hoogte...
drijfstanglagers denk ik...
golfpowerrrr
18-04-2005, 21:53
ik heb dat probleem ook een poosje gehad,bij mij hielp op het dashboard slaan wel eens.bij mij was er dus iets kapot in het dashboard ofzo.het is inderdaad erg irritant.ik heb laatst het dashboard eruit gehaald en toen hebben we alle stekkers na gekeken en vernieuwd.de reden hiervoor was niet dat gezoem,maar de vorige eigenaren hadden nogal met draden lopen knoeien.we hebben alle overbodige draden weggehaald en alles netjes gemaakt.ik moet zeggen dat ik daarna het nooit weer gehoord heb.dus het kan al iets heel lulligs zijn.
dus succes met zoeken!
en je had al een nieuwe sensor,maar nieuw kan ook al kapot zijn.ben zelf caravan monteur en heb al vaker gehad dat nieuwe onderdelen kapot waren!
WilliamF
18-04-2005, 21:53
Oke rene. Maar als het de drijfstanglager zijn en hij heeft het over "lampje brand steeds" dan zal dat ding toch al wel een gigantische tik moeten laten horen, althans dat is mijn ervaring... Als ie mazzel heeft is het alleen de pomp maar doorrijden met een brandend olielampje is echt het domste wat je kunt doen... :confused:
hoeft niet...drijfstanglager hoor je niet altijd..
jan_gti_16v
18-04-2005, 21:57
wrom zou die een tik moeten hebben???
dat hoeft op cker niet met kaspotte drijfstang lagers....
WilliamF
18-04-2005, 22:00
Als een lager er goed uitloopt heb je eigenlijk altijd wel een tik. Het hoeft inderdaad niet altijd maar op den duur zal hij hoe dan ook gaan tikken, en uit het verhaal maakte ik op dat hij er wel aardig mee doorgereden heeft en dat is echt funest met zo'n euvel. Maarja, tikken of niet... als er een lager uit ligt zal de motor er toch uit moeten, ik heb nog nooit meegemaakt dat dat goed ging... Het zal mij benieuwen.
Zestienkleppen
18-04-2005, 22:03
...en dus kun je het beste je oliedruk laten meten. Moet gezegd worden dat de zoemer en het lampje af en toe valse alarmsignalen geven door bochten of storingen aan de sensoren.
kan ook aan de printplaat liggen idd..
WilliamF
18-04-2005, 22:08
Ja, maar het is wel frapant dat het met warme motor en met remmen en optrekken erger word... Dat duid toch wel op inwendige lekkage hoor.
jan_gti_16v
18-04-2005, 22:10
ok als je gewoon domweg door blijt rijden jah dan gaat het een keer fout...
lampje of zoemer aan gelijk motor uit en repareren
WilliamF
18-04-2005, 22:17
Juist, jij snapt het... Doorrijders worden vanzelf gestraft...:D
Oliepeil en oliedruk dus meteen laten controlleren he!Meteen de eerste keer dat het lampje aanging al.Maar dit was allemaal o.k.,olie laatst ook ververst en er zit altijd voldoende olie in dus daar kan het ook niet aan liggen.
Ik ben nog wel zo slim om met een rood brandend lampje om dan meteen te stoppen hoor jongens!
Heb ook gehoord dat er dus oliesensors zijn met allemaal verschillende waardes en marges ofzo voor hetzelfde type blok.
WilliamF
19-04-2005, 18:35
Je hebt de oliedruk laten meten bij een garage... Voor een bepaald type motor is een bepaald type sensor, als je die sensor gewoon origineel hebt gehaald moet het haast wel goed zijn.
orgen maar ff kijken of de dealer mij kan helpen,hoewel ik niet zo te spreken ben over de VW dealer hier.
orgen maar ff kijken of de dealer mij kan helpen,hoewel ik niet zo te spreken ben over de VW dealer hier.
je bent niet de enigste.. maar ok.. das offtopic ;)
verbruikt ie ook geen olie teknix?
Hij gebruikt geen druppel olie Rene.Ik denk toch echt dat ik een verkeerde oliesensor heb.
Hij gebruikt geen druppel olie Rene.Ik denk toch echt dat ik een verkeerde oliesensor heb.
dat denk ik dan ook ja....als je oliedruk niet goed zou zijn...dan zou `t ergens moeten lekken toch?
check je oliefilter eens na, of is die ook al vervangen
is het probleem ondertussen nu al verholpen, ben wel benieuwd?
ligt t inderdaad aan het verschil tussen de sensors of was het wat desastreusers?
aangezien bij mij heel af en toe het lampje donkerrood oplicht.
heb de bovenste sensor al laten vervangen, samen met olie en oliefilter ongeveer een maand geleden (Afleverbeurt).
probleem leek opgelost, op afentoe bij een scherpe bocht en dergelijke na.
nu begon vanmiddag het lampje in ene continu te branden.
wagen aan de kant olie peilen (na ongeveer 1,5 minuut)olie is nog netjes op nivo, lekker helder nog.
rij weg lampje uit, ik dacht in eerste instantie dat ik dus gefopt was door de elektriek.
maar hij brand ondertussen weer.
iemand een idee wat een oliepomp moet kosten en is dat zelf nog te doen kwa inbouw?
wordt er nl. een beetje pia van
Der Typ Siebzehn
05-07-2007, 22:00
Iemand van het bedrijf waar ik werk heeft een Scirocco 2, bouwjaar 1983, oorspronkelijk zat hierin een 1800cc, 112PK motorcode "DX" blok, nu zit er een getunede 1600cc GTI blok in (waarschijnlijk een "EG" blok, motorcode zat er vreemd genoeg niet op het blok ingeslagen) van buiten gewoon standaard met het Bosch K-jetronic injectiesysteem, nu m´n vraag: bij die auto knippert het oliedruklampje überhaupt niet als de auto op contact wordt gezet, maar als de motor eenmaal is gestart, dan blijft het oliedruklampje constant branden, dus niet knipperen, wat eigenlijk het geval zou moeten zijn bij een te lage oliedruk, oliepeil is in orde, oliedrukschakelaar (aan de cilinderkop) is al vervangen door een nieuwe, wat zou dit kunnen zijn?
Heb zelf het probleem gehad toen was ook de eerste sensor die ik verving stuk pas toen ik er nog 1 bij de vw dealer haalde was het opgelost.
Bij de 1.5 motoren is het goed mogelijk om de oliepomp te vervangen.
Hij zit onder de motor in het carter dus carter moet er af.
de speling tussen de tandwielen mag maximaal 0,20mm bedragen en de tandwielen ten opzichte van de asjes 0,15mm hoe dit opgemeten moet worden?? :screwy: haal deze info uit de vraagbaak.
Voor de prijs gewoon ff de vw dealer bellen dat verplicht tot niks.
Houd er wel rekening dat je ook weer pakkingen van de olie aftap en carter moet hebben en nieuwe olie anders valt er niks te pompen :eek:
succes
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.