PDA

View Full Version : kleine gaatjes na het stralen> dichtplamuren ??


lowrider
23-04-2012, 11:29
Heb onlangs een complete auto laten stralen en in de epoxy primer lten zetten.
Het laswerk was voor het stralen gedaan maar door het stralen zijn er toch op sommige plekker kleine gaatjes in de carroserie gestraald.

wat nu te doen met deze gaatjes ?
Ik hoor verschillende meningen, ook van schadebedrijven.

de ene zegt : uitslijpen en nieuwe stukjes inlassen (van 2x2 cm of kleiner)
de andere zegt: omdat het inde epoxy staat kun je het gewoon dichtplamuren met goede plamuur (met polyestervezels of metaal plamuur)

wat is nu wijsheid ?

polopower
23-04-2012, 11:37
Als tijdens het stralen de gaten er in vallen, dan kun je je er verzekerd van zijn dat het direct omliggende metaal ook niet meer heel dik is. In mijn ogen kun je dan beter een nieuw stuk er in (laten) lassen.

edwing60
23-04-2012, 11:55
Als tijdens het stralen de gaten er in vallen, dan kun je je er verzekerd van zijn dat het direct omliggende metaal ook niet meer heel dik is. In mijn ogen kun je dan beter een nieuw stuk er in (laten) lassen.


+1 :thumbup:

De Pul
23-04-2012, 12:06
+2.enige goede oplossing.

lowrider
23-04-2012, 12:38
bedankt voor de tips, ik was zelf ook niet heel erg overtuigd van het insmeren met plamuur.
Ik neem aan dat ik de epoxy weg moet slijpen voor het lassen?

Omdat ik het stralen heb laten doen weet ik niet welk merk epoxy er gebruikt is, kan ik de ingelaste stukken gewoon met een willekeurige 2k epoxy overspuiten/schilderen ?

steven16v
23-04-2012, 13:25
Welk schadebedrijf zegt plamuren dan? Dan weet ik zeker dat ik daar nooit heen ga!

polopower
23-04-2012, 16:47
2k kan vrijwel altijd over 2k dus je kan een willekeurige epoxy halen. Aangezien het plaatje 'tussenliggend' is zal ik een klein randje rondom het verwijderde stuk even schoonslijpen ja. Een schone rand van een centimeter is meer dan voldoende

Spierings
23-04-2012, 19:28
Gewoon lassen, neem aan dat je straks gewoon een nette auto wilt.

Golf_84er
23-04-2012, 20:06
Vertinnen is ook een optie als het hele kleine gaatjes zijn. Alleen als het een gat is van 2x2 cm dan gaat dat natuurlijk niet lukken. Foto?

Jan-Jelle
23-04-2012, 20:49
Als je een volledige carrosserie hebt laten stralen en lassen zou ik hem zeker weten lassen. Als je al zo goed bezig bent zou ik de laatste plekken niet met plamuur afdoen. Dat is echt heel zonde!

staande golf
25-04-2012, 09:45
Inderdaad! Plamuur is natuurlijk ook nog eens poreus, dus aan de achterkant kan het water er zo intrekken. Daar komt bij dat er rondom het gat waarschijnlijk ook al het nodige materiaal verdwenen is. Voor die epoxy zou ik even informeren bij de straler en daar de zelfde soort halen, zou erg jammer zijn als dit op een of andere manier toch nog gaat werken. Zeker als de lak er straks overheen zit :)