Log in

View Full Version : g60 bougies slaan vet


EvertVW
27-04-2012, 10:10
Medeforumleden

Ondanks het feit dat ik een g60 kenner ben en dus veel deze blokken ken en weet heb ik nu een probleem waar ik al een tijdje niet uit kom:

Ik heb een g60 staan waarvan het blok compleet is gereviseerd. Het is een setup met een Schrick nokkenas, afgedraaid vliegwiel, gesmede zuigers, grijze injectoren, Spaghetti spruitstuk en alles is afgesteld en gechipt door van Kronenburg (al meer dan 10 jaar terug). Blok heeft altijd goed gelopen ook na de revisie.

Blok start direct en loopt goed en heeft ook gewoon genoeg vermogen. Alleen komt er continue een blauw zwarte walm uit de uitlaat die naar benzine stinkt. De bumper is ook al helemaal zwart bij de uitlaat. Als het blok een tijdje stationair loopt gaat hij op een geven moment onder toeren lopen en ook op 3 of 2 cilinders. Er zijn dan bougies vet geslagen. De motorolie staat inmiddels ook al iets boven max en stinkt naar de benzine.

Wanneer ik andere bougies monteer loopt hij meteen weer goed.

Het lijkt mij een probleem te zijn in de stoichiometrische mengverhouding.
Het rare is wel dat het blok niet lijkt te verzuipen en zelfs gewoon goed loopt en goed oppakt bij gasgeven. Behalve bij een tijdje stationair lopen omdat de bougies dan vet aan het slaan zijn.

Wie heeft zoiets al eens vaker mee gemaakt???

Graag alleen ervaren reacties! Heb zelf alles al gewisseld met een andere g60
die wel goed loopt. (Hal gever, blauwe temp sensor, injectoren, andere benzine, andere ecu, bougiekabels, etc, etc. Dit alles heeft niks uitgehaald.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

R.icky
27-04-2012, 11:52
Even Ruud16v opbellen mss dat hij wat weet. :confused:

EvertVW
10-05-2012, 18:56
Probleem is opgelost...

Er zat een overgangsweerstand in de connector die de digifant kabelboom met de motorruimte kabelboom verbind (2 x 3 polig). Deze waren weg gewerkt achter het expansievat omdat het hier om een inbouw in een mk1 cabrio gaat. De rood/gele kabel had al een spanning verlies van circa 0.5V bij niet draaiende motor! Bij draaiende was het dus nog meer... Hierdoor werden de injectoren niet goed aangestuurd....