PDA

View Full Version : sperr diff kopen of zonde van het geld


tim 16v
28-04-2012, 19:18
wie heeft er ervaring met een sperr diff? Wil er een kopen om me tractie te verbeteren bij het wegrijden. Geeft dit een enorm verschil of is het geen 900 euro waard. Hopelijk kan iemand me helpen.

gr tim

Spierings
29-04-2012, 00:33
Zelf geen ervaring maar het zal de tractie wel verbeteren, of het die 900 euro waard is hangt van jouw portomonee af en of het bij jouw wagen setup meerwaarde is. Je kan de tractie namelijk op meerdere manieren verbeteren.

brounys
01-05-2012, 13:23
zijn er volgens mij niet veel die het hebben:P
proberen proberen
of eerst is goeie bandjesss

MauSeR35
01-05-2012, 13:36
Wat heb je verder allemaal aangepast dan? Het wordt meestal gedaan als het vermogen flink is toegenomen dus ben benieuwd..

tim 16v
01-05-2012, 16:14
opzich niet echt veel gedaan. Heb een mk2 met een vr6 erin. laatst op de bank geweest 191 pk en 265nm. Auto is behoorlijk leeg en heeft geen stuurbekrachtiging meer alle teer matten eruit . heb al van alles geprobeerd met andere banden. maar tijdens een sprintje trekken kom ik gewoon niet goed weg. wil weg komen als een honda civic haha

Dokter D
01-05-2012, 16:30
Hoe zijn je schokdempers en veren, dat is tevens erg belangrijk bij het krijgen van goede tractie.

mark89769
01-05-2012, 16:45
launch control :)

arthur
01-05-2012, 17:20
Tja ik rijd momenteel een Japannertje, deze heeft standaard een torsen sper.

Nu is dat bij mij een torsen(Torque Sensing) sper, dit werk met wormwielen/tandwielen en vergt dus geen onderhoudt. extra grip is af te leiden aan het percentage van de sper. Maar dit is beperkt. Ik merk het voornamelijk bij uittrekken bij de bochten. Trek ik volgas op, dan heb ik gewoon wielspin.(als 1 wiel geen grip heeft gedraagt deze sper zich hetzelfde als een open diff)

Voor echt goede grip bij het wegrijden heb je toch eigenlijk een platen sper nodig, dit is net zoiets als de koppeling. Deze slijt, maak herrie en is in mijn inzien niet geschikt voor dagelijks gebruik.

Denk dat je beter moet oefen in het wegrijden.

Zorg voor goede banden en laat het vermogen rustig inkomen.

Misschien is het mogelijk om launch control toe te voegen.
Mijn auto heeft ook launch control(begrenzer op 4500 rpm bij stilstand, echt vermogen komt er toch pas na de 6500), maar als je jezelf kan beheersen kan je het net zo goed zelf.

tim 16v
01-05-2012, 17:43
vering is wel in orde heb een kw variant 2 in inox eronderzitten. ieder rubbertje van powerflex. en de auto is ook goed uigelijnd. probleem is denk ik ook dat het koppel op een zo laag toerental zit. heb bij iets over de 2 duizend toeren al 200 nm. het is gewoon heel lastig om dit een beetje goed en dus ook snel weg te krijgen. heb deze auto al bijna 3 jaar dus heb al behoorlijk wat geoefend haha :)

tim 16v
01-05-2012, 17:46
het gaat om deze auto. foto is genomen tijdens race wars dit jaar was nog 55ste geworden van de 250http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/2/0/4/vr6racewars2012.jpg

vwmk2driver
01-05-2012, 17:52
Een sper diff ga je zeker voelen.

leg de voor en nadelen naast elkaar en bekijk of het je het geld waard is.


Ik heb ervaring met sper differentieelen en heb ook ervaring met auto die dit niet hebben, veel meer ervaring heb ik met het inbouwen.

Ik zou wel voor een worm sper of zoals je zelf noemt, een " torson " kiezen.
Daar heb je weinig tot geen extra onderstuur van, hij gaat er ook niet heel veel zwaarder door sturen, en hij is onderhouds vrij.
peloquin of quife zijn aanraders !

Zijn beide even goed, kosten beide in aanschaf meestal evenveel, enigste voordeel wat peloquin heeft is dat er 2 nieuwe lagers en een boutenset bij zit. wat je tenopzicht van quife toch al snel 200 euro bespaard.

brounys
01-05-2012, 19:05
toch nieuws jonge:D
ik wil wel meehelpe oefenen wegrijden:P

tim 16v
01-05-2012, 19:09
Een sper diff ga je zeker voelen.

leg de voor en nadelen naast elkaar en bekijk of het je het geld waard is.


Ik heb ervaring met sper differentieelen en heb ook ervaring met auto die dit niet hebben, veel meer ervaring heb ik met het inbouwen.

Ik zou wel voor een worm sper of zoals je zelf noemt, een " torson " kiezen.
Daar heb je weinig tot geen extra onderstuur van, hij gaat er ook niet heel veel zwaarder door sturen, en hij is onderhouds vrij.
peloquin of quife zijn aanraders !

Zijn beide even goed, kosten beide in aanschaf meestal evenveel, enigste voordeel wat peloquin heeft is dat er 2 nieuwe lagers en een boutenset bij zit. wat je tenopzicht van quife toch al snel 200 euro bespaard.

heb zelf nog nooit met een sper differtieel gereden. Maar een platen sper is niet echt een aanrader voor een semi dagelijkse auto? Had hiervoor een golf 2 met een abf blok maar die had dit probleem echt niet met veel wielspin. Moet met het vr6 blok zo voor zichtig doen met het wegtrekken

tim 16v
01-05-2012, 19:11
http://www.youtube.com/watch?v=Rk1DTJXUHWY in dit filmpje kwam ik nog redelijk weg tegen de civic

einser20vturbo
01-05-2012, 20:15
ik zou hier eerst eens heen gaan http://www.uitlijnspecialist.nl/
een bezoekje aan deze man is zeker een aanrader doet zeer veel voor de autosport niet te vergelijken met het uitlijnen van de halfords :screwy:
weet zeker dat lammert je een mooi stuk opweg kan helpen :thumbup:

Mtdi
01-05-2012, 20:36
Is je auto uitgewogen?
Tussen uitlijnen en uitlijnen zit een groot verschil,experienteer eens met verschillende waarden.
wat voor/welke banden gebruik je?
Je kunt altijd nog een sper kopen,is je auto voor dagelijks gebruik of voor de fun.
Zoals Frank/Vwmk2driver aangeeft Quife,Peloquin of Wavetrack schijnt ook goed te zijn,en betaalbaar.
Succes

tim 16v
02-05-2012, 15:24
auto is alleen voor de fun. Is niet uitgewogen maar gewoon uitgemeten om me auto overal gelijk te krijgen ( met de schroefset). Vr6 blok is natuurlijk niet echt een ligt gewicht. zal dus ook wel veel meer gewicht zitten op me rechter wiel dit zal het ook behoorlijk beïnvloeden.

JerryGT
02-05-2012, 17:57
Keertje uitwegen ga je zeker merken met rijden ;)