PDA

View Full Version : wigje remschoenen vast, rempedaal te diep

casss
02-05-2012, 21:31
Op mijn golf 2 td heb ik een probleem met de remmen.
Bij de remschoenen moet ik het wigje tussen de schoenen zelf omlaag stellen, want anders gaat hij niet naar beneden. Gevolg hiervan is dat het rempedaal te diep zit, en ik 2 x moet trappen om goed te kunnen remmen. Als ik het wigje zelf naar beneden zet, dan werkt het verder goed! Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?

tim_j
02-05-2012, 21:37
de wig een beetje vetten, of de veertjes zijn lam.

casss
02-05-2012, 21:40
wig heb ik ingesmeerd, veertje staat onder spanning. Het lijkt eerder alsof de remschoenen niet ver genoeg uit elkaar komen, maar snap niet hoe dat zou kunnen...

Johan1982MK1
02-05-2012, 21:43
Idd, wat hierboven al gezegd is. Ik blijf het een goed systeem vinden. Sommige franse auto's van tegenwoordig kennen dit systeem nog steeds niet en elke x ellende als met een beurt de trommels er af moeten. Bij een golfje jaren 80 doe he gwn ff met een schroevendraaier in een boutgat t wigje omhoog doen en de remschoenen gaan naar binnen en je kan de trommel er zo afpakken.

golf mkII 16v
04-05-2012, 17:35
Horizontale stang waar het wigje tussen zit is dan ws uitgesleten
Dan loopt het wigje klem en zakt niet meer
Je kan de veer eventueel iets meer spanning geven door deze in te korten

casss
04-05-2012, 23:27
In die hoek zat het inderdaad; het probleem was dat het wigje even breed was(!) als het ijzeren deel van de remschoen waar de remcilinder tegenaan drukt. Hierdoor drukte de remcilinder tegen de remschoen én het wigje, die daardoor dus klem zat op het moment waarop hij normaal naar beneden zou zakken. Heb t wigje er even uitgepakt, en de bovenkant iets smaller gemaakt. Hij pakt nog op de tandjes aan de buitenkant, en kan er niet door schieten omdat er bovenop nog een uitstekend pinnetje zit. Bedankt voor het meedenken!