View Full Version : motor 16v PL vervangen door Scirocco 16v KR
Zestienkleppen
20-04-2005, 17:57
Geeft dat problemen? Ik wil graag een KR uit een Scirocco in mijn Golf 2 16v PL bouwen. De motorsteunen zijn geloof ik anders, maar daar kan ik toch de motorsteunen van mijn huidige motor voor gebruiken? Ontbreken er sensoren op de KR (klopsensor)?
Allart-Ghetta
20-04-2005, 18:23
Steunen zijn gelijk. Nokkenassen, kabelboom, computers, sensoren, gasklep, uitlaat, injectie, kortom heel veel is anders. Maar alles is over te bouwen.
Zestienkleppen
20-04-2005, 18:41
Ik wil eigenlijk de computers, injectiesysteem ed van de PL blijven gebruiken. Lijkt me het makkelijkste toch? Als alles over te bouwen is dan komt het wel goed denk ik.
Zo moeilijk is een 16v KR blok voor een golf 2 toch niet te vinden? en meestal goedkoper dan een scirocco blok. Die scirocco blokken is best veel vraag naar.
Van PL naar KR zou ik toch de bedrading ook overnemen mits de scirocco bedrading past. Maar het blok monteren is meestal geen probleem. Maar de bedrading is andere koek. Zeker als je de bedrading van de PL wil gebruiken :confused:
waarom vervang je `m door eentje uit een scirocco als ik vragen mag?
Zestienkleppen
21-04-2005, 02:34
't is een gereviseerde, en daar ben ik al tijden naar op zoek. Of ie nou uit een scirocco komt of een golf, dat is mij om het even. Ik hou alleen zo'n leuk inlaatspruitstuk over ;)
ah dat blok uit groningen? :rolleyes:
Big_Mac_Mark
21-04-2005, 09:29
't is een gereviseerde, en daar ben ik al tijden naar op zoek. Of ie nou uit een scirocco komt of een golf, dat is mij om het even. Ik hou alleen zo'n leuk inlaatspruitstuk over ;)
Wattan? Ga je over op carbs?
Zestienkleppen
21-04-2005, 09:34
Wattan? Ga je over op carbs?
Nee, misschien ooit (als ik rijk ben) een turbo met throttle bodies, maar voorlopig hou ik het bij mijn inlaatspruitstuk met de gasklep aan de linkerkant, die van een scirocco zit rechts.
Zestienkleppen
21-04-2005, 09:35
ah dat blok uit groningen? :rolleyes:
:rolleyes:
Big_Mac_Mark
21-04-2005, 09:37
Nee, misschien ooit (als ik rijk ben) een turbo met throttle bodies, maar voorlopig hou ik het bij mijn inlaatspruitstuk met de gasklep aan de linkerkant, die van een scirocco zit rechts.
Weet het...Maat van me heeft nog zo'n blok 'liggen' (niet in de weg, dus... :rolleyes: )
Nee, misschien ooit (als ik rijk ben) een turbo met throttle bodies, maar voorlopig hou ik het bij mijn inlaatspruitstuk met de gasklep aan de linkerkant, die van een scirocco zit rechts.
Maar dan als t een KR is moet je nog de Injectie gaan zoeken van een golf 2 KR. PL injectie (spinnekop) is anders.
Zestienkleppen
21-04-2005, 11:15
En als je toch die van een PL gebruikt?
Zestienkleppen
23-04-2005, 12:37
Nou, ik heb 't blok gekocht, verdere updates volgen. Ik probeer wat plaatjes van de ombouw te schieten, het begint zo halverwege mei.
richard-polo
23-04-2005, 15:06
Nee, misschien ooit (als ik rijk ben) een turbo met throttle bodies, maar voorlopig hou ik het bij mijn inlaatspruitstuk met de gasklep aan de linkerkant, die van een scirocco zit rechts.
is dit spruitstuk te koop?? ik wil je er een leuk bedrag voor geven als die de verkoop in gaat!! ben al een hele tijd op zoek naar een sirocco inlaat spruitstuk omdat ik de gasklep aan de linkse kant heb :redface:
laat het me even weten aub want je zou me erg uit de brand helpen :p
mvg richard-polo
Allart-Ghetta
23-04-2005, 15:42
Ik heb zelf een dunne te koop evt, moet toch maar zelf een korte inlaat gaan maken voor de turbo. Een maat van me heeft zelfs nog een dikke Scirocco inlaat liggen, ik zou zeggen doe een bod op welke je wil.
Ik ga juist een gereviseerde PL in een KR bouwen.
Injectie van KR blijft dan heb ik begrepen of heb ik dat mis ?
Mijn ombouw begint ook ergens in mei hoop ik ;)
richard-polo
23-04-2005, 17:28
allart je hebt mail..
Allart-Ghetta
23-04-2005, 19:31
Jij ook LOL
Zestienkleppen
23-04-2005, 22:34
Ik ga een juist een gereviseerde PL in een KR bouwen.
Injectie van KR blijft dan heb ik begrepen of heb ik dat mis ?
Mijn ombouw begint ook ergens in mei hoop ik ;)
Jij had dus mijn motor moeten hebben en ik de jouwe... :D
@Richard-polo: zie PM
Verder heb ik injectie + compjoeters van PL en KR, dus we zien wel.
Zestienkleppen
26-04-2005, 10:11
Dit moet er ook nog op komen:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/DSCF0027.JPG
Zestienkleppen
19-05-2005, 10:15
Even een vraagje tussendoor: kan de dynamosteun voor een auto met stuurbekrachtiging ook gebruikt op een zonder stuurbekrachtiging?
OakgreenVR6
19-05-2005, 12:11
Dynamosteun wel. Ik zie namelijk het verband niet tussen het feit of de auto wel of geen stb heeft...
Zestienkleppen
19-05-2005, 13:07
Dynamosteun wel. Ik zie namelijk het verband niet tussen het feit of de auto wel of geen stb heeft...
Misschien heb ik het verkeerd.....ik zal het nog eens goed bekijken.
Zestienkleppen
21-06-2005, 15:34
Is het juist dat de klopsensor/pingelsensor bevestigd kan worden op een KR motor door daar een staafje/draadeind op te lassen? Daar worden toch de trillingen van de motor aan 'gemeten'?
Zestienkleppen
22-06-2005, 10:48
Er is toch wel iemand die dit weet?
Allart-Ghetta
24-06-2005, 11:36
Gat zit gewoon in het blok, sensor zit met een bout vast. Ik heb dit zelf gedaan, dus geen van horen zeggen verhaal, daar heb ik zo'n hekel aan.
Zestienkleppen
24-06-2005, 14:05
merci, nu weet ik het tenminste zeker.
Zestienkleppen
25-06-2005, 20:38
Met dank aan Pieter, die op het laatste moment nog een versnellingsbak en dynamo voor me had, ben ik vandaag begonnen aan de ombouw. Ik probeer zoveel mogelijk zelf te doen, om de voortgang te bespoedigen.
Morgen zal ik even een paar plaatjes schieten, anders gelooft niemand me. Nadat ik vanochtend ongeduldig heb gewacht tot de buien over waren gewaaid begonnen tegen een uur of 12. Wat er nog moet gebeuren voordat de motor eruit kan is de rechter aandrijfas loshalen, uitlaatspruitstuk van de uitlaat afhalen en de tellerkabel van de versnellingsbak (ik heb zo'n ovaal plaatje eraf gehaald, maar de kabel komt nog niet los. Tips?). Alle kabeltjes, koelvloeistofzooi ed is allemaal los. Het inlaatgedeelte zat helemaal onder de olie, filter tot de gasklep.
Morgen hoop ik de motor eruit te kunnen halen. Vervolgens vergelijken met het nieuwe blok en eventueel wat dingen overbouwen (zoals de klopsensor). Montage en oplossen van eventuele problemen volgt dan de komende week.
tellerkabel zit met 1 boutje naast de kabel op de bak vast, daarna is het gewoon een kwestie van trekken
Zestienkleppen
25-06-2005, 21:37
tellerkabel zit met 1 boutje naast de kabel op de bak vast, daarna is het gewoon een kwestie van trekken
Boutje is los, iets minder voorzichtig trekken dan ik geprobeerd heb dus :D
Allart-Ghetta
27-06-2005, 13:42
Wanneer kan ik de motor ophalen? De jetta wil ook weer rijden.
Zestienkleppen
27-06-2005, 19:46
Wanneer kan ik de motor ophalen? De jetta wil ook weer rijden.
Ik weet niet of je er wat mee kan, hij is echt behoorlijk versleten, maar eruit. Zometeen komen er wel foto's bij.
Zestienkleppen
27-06-2005, 22:15
Waar ik zaterdag gebleven was; alle aansluitingen op de uitlaat en de motorsteunen na zijn los.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/Begininlaat.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/Begindag2.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/Beginversnellingsbak.jpg
De onderdelen die er niet meer in zitten:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/Onderdelen.jpg
Het gasklephuis, ik heb het vermoeden dat beide schakelaars of de aansturing het niet meer goed doen, met als oorzaak dat de motor stationair slecht loopt en ook volgas bij 5000+ toeren niet meer lekker doortrok.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/gasklephuis.jpg
Olie in de luchtweger/inlaat:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/Luchtweger.jpg
De #$%@#% km-kabel die er niet af wil. Uiteindelijk losgekoppeld van de tellerbak en door schutboard getrokken.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/KMkabel.jpg
Het werk van vandaag, vrij standaard, gewoon alles los halen en de motor eruit takelen:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/Zondermotor.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/Motoreruit.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/Motorachter.jpg
Versnellingsbak eraf:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/Motorzonderbak.jpg
En zo staat dat dan :o
http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/Tractor.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/Zondermotor2.jpg
De mysterieuze man die dit allemaal sneller als zijn schaduw voor elkaar krijgt :wink: :rolleyes:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/Ikke.jpg
Zestienkleppen
27-06-2005, 22:23
En nee, ik heb niet veel sleutelervaring, maar wel iemand die me tips geeft en in de gaten houdt. Daarmee kom je iig tot hier :)
Morgenochtend een nieuwe drukgroep+koppelingsplaat halen, want dat was compleet naar de kl8te.
Versnellingsbak heeft dunnere prise as, da's nog even een vraagteken. Ander verschil tot nog toe is de aansluiting van de achteruitlampen op de versnellingsbak, die zit er bij de vervanging niet op. Nou heb ik begrepen dat dat geeneens een APK-eis is voor zulke oude beestjes, maar het wordt opgelost.
Ook moet de omkeeras van het schakelmechanisme en de km-kabel vervangen worden.
draai ff aan het uiteinde van de tellerkabel, misschien gaat hij er dan makkelijker uit
Zestienkleppen
28-06-2005, 18:01
draai ff aan het uiteinde van de tellerkabel, misschien gaat hij er dan makkelijker uit
Nee helaas, zelfs al met een beitel eruit proberen te slaan, niks helpt. Maar ondertussen bij Pieter een andere 'besteld' dus dat gaat helemaal goed komen. Het is ook geen cruciaal onderdeel in het proces, dus ik ga me er niet te druk over maken.
Vandaag weer wat gedaan, paar foto's van gemaakt, komen er misschien vanavond nog op.
Zestienkleppen
29-06-2005, 23:11
Nog geen foto's, wel weer wat gedaan, maar minder dan ik gehoopt had.
De versnellingsbak, met nieuwe keerring, zit er weer op. Tevens de startmotor weer gemonteerd. De nieuwe klepstoters zitten erin, nu de nokkenassen nog. Ook een nieuw oliefilter en een nieuwe omkeeras van het schakelmechanisme geplaatst. Ik ga in de toekomst mooi proberen geen onderdelen meer bij de dealer te halen, die zijn echt absurd duur. Met de nadruk op absurd. Daarnaast weten ze ook niet waar je het over hebt.
Verder gemarteld met de uitlaat, die moest er tot en met de kat onderuit, maar dat zit allemaal godsallejezus vast. Na eindeloos martelen gelukt, bleek de kat helemaal leeg te zijn, maar goed, heb de spaghetti niet voor niks liggen.
Morgen nog een nieuwe versnellingsbaksteun halen (niet bij de dealer uiteraard) en verder met het assembleren van het blok. Hopenlijk kan ie er morgen dan in.
Zestienkleppen
30-06-2005, 20:26
Vanmiddag aantal uurtjes bezig geweest, nokkenassen gemonteerd (daar was nog een keering voor nodig), het hele distributieriemverhaal, en de poelies van de krukas en de waterpomp. De merktekens van de balansas (dat ding dat de oliepomp aandrijft) waren foetsie, maar hetzelfde gemonteerd als de oude motor (best wel handig zo'n voorbeeld ernaast).
Kleppendeksel en inlaatspruitstuk (de oude met alles erop en eraan) er weer op gezet, en nieuwe bougies erin gedraaid. Verder het schakelmechanisme op de versnellingsbak wat verbeterd, de pasbout met de 2 busjes had erg veel speling. Uiteraard de nieuwe versnellingsbaksteun geplaatst.
Ook de spaghetti gepast, lijkt prima, maar ik weet nog niet zeker wat de beste manier is om 'm te monteren. In z'n geheel erin zetten voordat de motor erin gaat (maar dan kun je de onderste moeren zo slecht aandraaien) of al aan de motor bevestigen (maar dan moet er weer geklooid worden onder de auto...), ik weet het nog niet.
Gelukkig kan ik daar nog even over nadenken, en dan zaterdag weer verder. In de tussentijd proberen de foto's nog online te krijgen.
OakgreenVR6
30-06-2005, 20:31
Ik zou het spruitstuk alvast aan de motor vastzetten, scheelt je een hoop geleur achteraf.
Zestienkleppen
30-06-2005, 20:37
Ik zou het spruitstuk alvast aan de motor vastzetten, scheelt je een hoop geleur achteraf.
Maar 't hele ding (die tot en met de kat is) of alleen het eerste gedeelte? Als ik de motor er schuin insteek zou het hele ding net moeten kunnen...
Ik weet wel dat de uitlaat het klotigste onderdeel van de auto is, de kat en de uitlaat net onder het spruitstuk waren het moeilijkst om los te krijgen, daarbij vergeleken is de rest kinderspel.
OakgreenVR6
30-06-2005, 20:45
Als het ff kan het hele ding, moet wel lukken. Ik neem aan dat je je complete voorfront er ook uit hebt gehaald ? Zo ja, dan kun je de boel haast wel zo naar binnen fietsen :)
Zestienkleppen
30-06-2005, 21:30
Als het ff kan het hele ding, moet wel lukken. Ik neem aan dat je je complete voorfront er ook uit hebt gehaald ? Zo ja, dan kun je de boel haast wel zo naar binnen fietsen :)
Helaas, aan de voorkant is er niks af. Was ook (nog) niet nodig. Alleen de radiator is verwijderd. Vervolgens kon de hele zooi zo naar boven.
Maar onder een hoek moet het ook wel gaan...hoop ik.
haal anders even je slotplaat los, kwestie van een paar boutjes, maar je kan je blok incl. spruitstuk er veel makkelijker inhangen
Zestienkleppen
01-07-2005, 15:09
Morgenochtend ga ik het eens overleggen...
Vandaag kan ik niets doen, eerste dag bij mijn afstudeerbedrijf!
Zestienkleppen
03-07-2005, 21:33
Nou, na nog de ochtenden dit weekend eraan gewerkt te hebben zit ie er helemaal in. Het spruitstuk was geen probleem, ik heb 'm vantevoren in de auto gedaan, maar vergeten de lambda erop te lassen. Na demontage van het inlaatspruitstuk wou ie er na enig aandringen nog uit en weer in, dus geen problemen.
Nu alleen nog de aandrijfassen, kmtellerkabel, koppelingskabel en starten!
Ik heb een heel aantal foto's, echter ook problemen met de USB poorten. Tot mijn frustratie moeten jullie (en ik) er dus nog even op wachten.
Zestienkleppen
04-07-2005, 20:44
De foto's:
Oud vs. Nieuw:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/DSCF0001.JPG
Vooraanzicht:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/DSCF0005.JPG
Nwe koppelingsplaat en drukgroep:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/DSCF0003.JPG
Plaat van de versnellingsbak erop:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/DSCF0006.JPG
Rommelen met de timing:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/DSCF0010_388692.JPG
Versnellingsbak en de nokkenassen zitten er ook op:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/DSCF0012_887308.JPG
Minder speling op het schakelmechanisme door middel van een nieuwe omkeerarm met 'golf'bal en een nwe pasbout met bijbehorende busjes. Het witte armpje is zo goed als nieuw, was me een half jaar geleden een keer afgebroken:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/DSCF0016.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/DSCF0015.JPG
Alles zit er zo'n beetje op, tot en met het inlaatspruitstuk:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/DSCF0019.JPG
En plof! Hij zat erin voordat ik het wist:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/DSCF0021.JPG
Bijna alles aangesloten:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/DSCF0024.JPG
De spaghetti (nauwelijks te zien, maar het ging er zonder problemen op):
http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/DSCF0026.JPG
Zestienkleppen
04-07-2005, 21:00
Woensdag de laatste loodjes en daarna inrijden!
In totaal ben ik er nu 7 halve dagen mee bezig geweest, en dat valt achteraf helemaal niet tegen. Het kan natuurlijk een stuk sneller, maar ik wou geen fouten maken (alhoewel, ik weet nog helemaal niet of dat gelukt is...) en heb overal rustig over nagedacht.
Woensdag hopenlijk een verslag van het eerste ritje!
MauSeR35
04-07-2005, 21:15
dat geeft me goede moed als ik dit zo lees.
maareh netjes gedaan zo volgens mij veel plezier er mee weer (voordat ik je topic ga vern*****;))
OakgreenVR6
04-07-2005, 21:17
Ziet er goed uit Derk, vervang je nog wel ff je oliefilter (zit een deuk in!)? ;)
zo'n mooi motorblok, en dan die vieze delen ertegenaan geschroefd? jammer...
Zestienkleppen
05-07-2005, 07:08
Ziet er goed uit Derk, vervang je nog wel ff je oliefilter (zit een deuk in!)? ;)
Is al gedaan, maar zie je niet op de foto's. ***edit, zie je wel, bij versnellingsbak en nokkenassen. Het filter is ook duidelijk kleiner, er zat een diesel versie op.***
zo'n mooi motorblok, en dan die vieze delen ertegenaan geschroefd? jammer...
Inlaatspruitstuk wordt nog omgewisseld voor gestraalde, maar eigenlijk geef ik niet zoveel om schone delen. Het gaat er geen km harder van, de motorkap is 99% van de tijd gesloten en over 10.000 km is het toch weer vies. Maar ik begrijp dat je het jammer vindt, het is alleen geen showauto.
Zestienkleppen
07-07-2005, 08:12
Gisteren de laatste werkzaamheden voltooid:
- korte aandrijfas stofhoes wielzijde vervangen
- aandrijfassen gemonteerd
- uitlaat vastgezet
- verse motorolie erin
- versnellingsbakolie vervangen
- koelvloeistofcircuit gevuld
- accu gemonteerd
en toen starten. Maar helaas is dat nog niet gelukt, het was ook al wat later dan ik gepland had, dus dat moet vandaag maar gaan lukken.
Iemand nog tips om hem aan het lopen te krijgen? Het lijkt alsof de motor geen/weinig benzine krijgt omdat de nieuwe klepstoters zonder olie zitten, en de kleppen niet (ver genoeg) open doen. Het stinkt wel goed naar benzine, daar kan het niet aan liggen. De bougies vonken ook. Misschien het ontstekingstijdstip...?
Pedaalemmer
07-07-2005, 13:38
beetje rare kleurencombo groen met blauw :s
Zestienkleppen
07-07-2005, 13:39
beetje rare kleurencombo groen met blauw :s
Zeg maar gerust geen combinatie. Het was helaas niet mijn keuze :o
[QUOTE=Zestienkleppen]Iemand nog tips om hem aan het lopen te krijgen? Het lijkt alsof de motor geen/weinig benzine krijgt omdat de nieuwe klepstoters zonder olie zitten, en de kleppen niet (ver genoeg) open doen. QUOTE]
Zelfs al zouden ze helemaal leeg zijn, zouden je klepstoters voldoende *slag* hebben om toch enigszins te openen....
Maar echt leeg lopen ze nooit...
Zestienkleppen
07-07-2005, 14:49
Zelfs al zouden ze helemaal leeg zijn, zouden je klepstoters voldoende *slag* hebben om toch enigszins te openen....
Maar echt leeg lopen ze nooit...
Hmm, okee. Ze zijn trouwens nieuw, dus ik neem aan dat ze leeg zijn of waren.
Zestienkleppen
08-07-2005, 16:00
Gisteren het een en ander gemeten aan de elektronica. Zolang ik in het bezit ben van deze golf heeft de ISV het nooit gedaan, het begint ermee dat er al geen spanning op staat. Nu was ik de stekkertjes die aangesloten zitten op het luchtfilterhuis-luchtweger eens aan het controleren, maar daar staat ook nergens spanning op.
Is er misschien iemand die dit bekend voorkomt?
Zestienkleppen
10-07-2005, 14:45
...en op de computer aan bestuurderskant staat wel spanning...maar op het blauwe stekkertje op het inlaatspruitstuk weer niet...??
Ik denk dat ik hem het beste eens aan een uitleesunit kan hangen.
Zestienkleppen
11-07-2005, 16:44
...maar hij loopt ondertussen wel. Moet nog wel het een en ander aan afgesteld worden, stationair ed vindt ie netzoals met de oude motor nog steeds niet leuk.
Problemen met de elektronica hoop ik nu op te kunnen lossen. iig werken de koelvlstofmeter en benzineniveaumeter op wonderlijke wijze wel weer goed...
Zestienkleppen
17-07-2005, 07:52
Gisteren nog wat aandacht besteed aan de uitlaat, zat er verre van fatsoenlijk onder. Helemaal gedemonteerd en van voor naar achter weer opgebouwd.
Nog niet toegekomen aan afstellen oid. De motor slaat gelukkig onmiddelijk aan bij starten, dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken. Het is wel duidelijk dat er wat afgesteld moet worden, want hij reageert heel traag op gas geven.
Zestienkleppen
23-07-2005, 20:52
Na 2x monteren en demonteren van de uitlaat zit ie er nu fatsoenlijk onder. Echter door de spaghetti en een slechte einddemper is het geluid verre van ideaal. Wel het eerste ritje kunnen maken (vantevoren even getankt bij de Tango natuurlijk!! :D ) en dat ging redelijk.
Enkele problemen nog;
Inschakelen van de 4e versnelling nog niet mogelijk, plaatje van schakelmechanisme "haakt" in de uitlaat :mad: , zodat je de pook niet naar achteren in de 4 kunt trekken.
De motor loopt ongelooflijk slecht bij lage toeren (500 - 2000 tpm). Geen enkel vermogen aanwezig. De elektronica is verdachte numero uno. Wie heeft er goede tips voor het controleren van de verschillende componenten? Is het waar dat als ik met een lopende motor stekkers lostrek, de computer kapot kan gaan? En wat moet ik precies controleren?
De oliedruksensoren lijken verkeerd om te zitten. Momenteel zit het gele draadje aangesloten op de voorste sensor, met een zwarte kop. Deze zit midden op het oliefilter. Daarachter zit een sensor met een witte kop, en daar heb ik het blauwe (?) draadje op gestoken. Echter bij mijn PL motor zaten de sensoren andersom. Wie weet hoe het hoort te zitten. Ik kan nu geen problemen ermee ontdekken, maar het juiste draadje moet wel op de juiste sensor (of de juiste sensor moet in het goede gaatje...)
Zestienkleppen
24-07-2005, 20:23
Vandaag een mooi ritje gemaakt, eerst even het schakelmechanisme aangepast, zodat de 4e versnelling weer gebruikt kan worden :D.
Verder geen klagen, maar de motor loopt wat aan de warme kant, 110 graden olietemp, daar ben ik nog niet zo over te spreken.
Verder nog iemand ideeen over de sensoren of controleren van de computer?
Zestienkleppen
26-07-2005, 19:28
Nu maar eens aan het meten en beredeneren gegaan. Ik ben geen voorstander van het lukraak verwisselen van sensoren ed, ik begrijp het liever, en hoop dan een oplossing te vinden.
Om mijn voorgaande vragen wat meer inhoud te geven een beschrijving van wat ik heb gedaan:
1. Controle van de "closed loop"-werking van de KE-Jetronic:
Hiervoor heb ik de stekker van de drukcorrector (dat plastic doosje aan de zijkant van de spinnekop) afgehaald, en dat weer aangesloten met een multimeter ertussen. Bij contact met ie 10 mA. Dit is correct. Na het starten loopt de waarde snel op naar 20 mA. Dit is geen goede waarde, maar geeft wel aan dat de computer het mengsel rijker af probeert te stellen.
2. Controle van de koelvloeistofsensor:
Deze is van het type "negatieve temp. coëfficiënt", oftwel minder weerstand bij hogere temperaturen. Ik meet hier 460 ohm bij een graad of 60 - 70, wat ongeveer moet kloppen. De weerstand loopt ook op, bij een afkoelende motor.
3. Controle van de computer/ed
De stekker van de koelvloeistofsensor afgehaald, en de stekker vervolgens gebrugd (kortgesloten). Doordat er dan geen weerstand meer gemeten wordt, denkt de computer dat de motor warm is. Vervolgens het losse stekkertje van de lambdasensor afgehaald en de meetopstelling als in punt 1 weer geïnstalleerd. Bij starten geeft dat een waarde van 10 mA, en als vervolgens het losse stekkertje van de lambda met de massa verbonden wordt loopt het in enkele seconden op naar 20 mA. De motor gaat hier merkbaar beter van lopen.
4. Tussentijdse conclusie:
De computer doet het, en stuurt de drukregelaar inderdaad aan. Echter loopt de motor dusdanig arm, dat de range van het bijstellen niet voldoende is. Doordat de motor arm loopt, wordt hij ook warmer dan normaal.
5. Stationairklep.
De ISV (dat stappenmotording) doormeten. Deze functioneert niet bij mij. Ten eerste de stekker eraf gehaald, contact ingeschakeld, en vervolgens gemeten aan de stekker: Tussen middelste contactpunt en massa zou accuspanning moeten staan, echter is 0 V. Tussen middelste en buitenste contactpunten zou 1 a 2 volt minder dan de accuspanning moeten staan, echter ook 0 V. Bij metingen aan de ISV zelf: Weerstand tussen de middelste en de buitenste connectoren moet gering zijn: Is 12,5 en 13,5 Ohm. Dat lijkt me gering genoeg.
De ISV zou aangestuurd moeten worden door de thermoswitch. Er loopt dan ook een roodzwart draadje van de ISV, langs (niet door!) de computer, naar de thermoswitch. Echter de weerstand over dit draadje is oneindig.
Conclusie: Draadbreuk? Van alle 3 de draadjes?
6. Gasklepmicroschakelaars controleren.
Bij volgas en gesloten gasklep moeten de schakelaars contact verbreken cq openen. De stekker aan het gasklephuis losgenomen, en weerstand gemeten. Bij gesloten tussen bovenste en middelste oneindige weerstand, en tussen onderste en middelste 0 Ohm, bij volledig geopende gasklep andersom.
Dit klopt wel met de werking, alleen het zou volgens de Heynes precies andersom moeten zijn...???
Verder ben ik nog niet gekomen. Wel even aan de verrijkingsinbus lopen draaien, waarna de motor duidelijk beter (en wat minder warm!) liep. Vervolgens CO laten controleren, die was niet best. Teruggeschroefd tot lambda=1,020 maar toen liep ie weer warm en slecht. De responsie op het gaspedaal is ook slecht.
Morgen weer verder kloten, maar zou het kunnen dat de distributieriem een tandje verkeerd staat? De ontsteking is eigenlijk ook al maximaal verdraaid, dat zou dan wel een verklaring zijn... :D
Ik hoop dat iemand anders hier ook wat aan heeft...
Zestienkleppen
27-07-2005, 22:52
hmm, gezien het aantal reacties vrees ik dat ik op mezelf aangewezen ben :frown: . Ik heb dan ook weinig zin om het verhaal van vandaag hier te gaan posten.
komkommertijd... vakantieperiode...
maar je bent goed bezig...;)
[ ff een hart onder de riem steken]
zal morgen het verhaal ff doorlezen
Allart-Ghetta
28-07-2005, 12:30
Vandaag een mooi ritje gemaakt, eerst even het schakelmechanisme aangepast, zodat de 4e versnelling weer gebruikt kan worden :D.
Verder geen klagen, maar de motor loopt wat aan de warme kant, 110 graden olietemp, daar ben ik nog niet zo over te spreken.
Verder nog iemand ideeen over de sensoren of controleren van de computer?
Oliedruksensoren, donkere draad (blauw dus) op donkere sensor (zwart) en geel op wit.
Allart-Ghetta
28-07-2005, 12:34
Warmlopen en slecht op gas geven reageren kan ook worden veroorzaakt door een te laat ontstekingstijdstip!
Moet 6 graden voorontsteking zijn (kerfje in je liegwiel) bij 1000 toeren en met de mapsensor (ontstekingsconputer) aangesloten.
Als de ontsteking maximaal staat kijk dan eens of je de boutjes waarmee hij vast zit wel in de goede bevestigingsgaten hebt gemonteerd.
Beetje klungelig om hele verhalen op een forum te gaan typen en dan achteraf te melden dat je niet eens weet of je distributie wel op tijd staat, terwijl dat zo eenvoudig te controleren is.
Zestienkleppen
28-07-2005, 12:50
Warmlopen en slecht op gas geven reageren kan ook worden veroorzaakt door een te laat ontstekingstijdstip!
Moet 6 graden voorontsteking zijn (kerfje in je liegwiel) bij 1000 toeren en met de mapsensor (ontstekingsconputer) aangesloten.
Als de ontsteking maximaal staat kijk dan eens of je de boutjes waarmee hij vast zit wel in de goede bevestigingsgaten hebt gemonteerd.
Beetje klungelig om hele verhalen op een forum te gaan typen en dan achteraf te melden dat je niet eens weet of je distributie wel op tijd staat, terwijl dat zo eenvoudig te controleren is.
Inderdaad een beetje klungelig, het is ook voor het eerst dat ik dit doe. Eigenlijk weet ik 99% zeker dat de distributie op tijd staat, want ik heb het 3x gecontroleerd, en alles staat precies goed. Enige optie is dat de nokkenasketting niet maagdelijk strak is, dit zou nog enige invloed kunnen hebben.
Boutjes van de ontsteking zijn horizontaal gemonteerd, oftwel het linkerboutje kan een gaatje omhoog en het rechterboutje een gaatje naar beneden. De ontsteking is bijna helemaal naar rechts gedraaid, als ik het goed heb (ik maak zo even een foto).
Mij werd ook nog het idee aangedragen dat het vacuummembraam op de ontstekingscomputer kapot is, waardoor er geen ontstekingsvervroeging meer plaatsvind, met slecht lopen tot gevolg.
De ISV klep doet het inmiddels, was 1 draadje gebroken. Op contact zoemt ie even, gaat uit, zoemt weer even, gaat uit, zoemt weer etc etc. Is dit correct, want de ISV heeft het nog nooit gedaan, dus ik weet het niet zeker.
Zestienkleppen
28-07-2005, 13:08
't is met de telefoon, maar goed.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/Afb076.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/3/Afb081.jpg
Zestienkleppen
28-07-2005, 17:58
Ondertussen niet stil gezeten, en dankzij de adviezen van Allart (wat stom van mij zeg, gewoon de boutjes van de ontsteking verkeerd) en het op orde brengen van de elektronica doet ie het (voorlopig) weer perfect!
Nu ben ik alleen nieuwschierig naar de goede afstelwaarden, CO en lambda ed. Even na laten kijken bij een keurstation, stond op CO=0,2 en Lamda=1,2. De CO kan geloof ik bij deze motor zonder kat ed wel op 1,0 of hoger staan...dus ik heb 'm een beetje rechtsom gedraaid thuis.
Maarre Allart, hulde!!!
Pedaalemmer
30-07-2005, 11:31
kratje bier voor allart dus...!
Zestienkleppen
30-07-2005, 12:16
kratje bier voor allart dus...!
Of misschien dat ie wat heeft aan korting op een oud 16vtje...?
Zestienkleppen
15-08-2005, 09:48
Net terug van vakantie, geen problemen, en alweer 4000 km verder!
Alleen het lager van de dynamo is geloof ik kapot gelopen, maakt namelijk een beetje lawaai...maar dat is niet iets wat niet vervangen kan worden!
De olietemperatuur is beter in vergelijking met de oude motor, maar bij het beklimmen van zware berghellingen blijft het lastig. De 2e versnelling is te lang om goed te kunnen klimmen, dus of je maakt te weinig tpm in de 2e of te veel in de 1e. Af en toe blijft het oliezoemertje nog wel afgaan, maar dat heeft volgens mij meer te maken met de bochten en de helling waaronder de auto staat. Iemand anders ervaring met bergrijden in een 16v? En dan niet met de slappe heuveltjes in Nederland... ;)
OakgreenVR6
15-08-2005, 12:16
Alweer op vakantie geweest?!:eek: Dat doe je goed dan. :)
Zestienkleppen
15-08-2005, 12:56
Je moet zo'n ding toch ergens uitproberen, nietwaar?
OakgreenVR6
15-08-2005, 13:13
Uitproberen in wat voor zin ? Snel rijden kan ook in NL :)
Zestienkleppen
15-08-2005, 14:15
Dat is waar, maar na zo'n avontuur heb ik alle vertrouwen weer terug dattie me niet in de steek laat. Dat heb ik nog niet na een ritje Enschede-Haaksbergen-Enschede ofzo.
Hard rijden doe ik normaliter niet veel, maar in DLD wel even kort geprobeerd; met volle bepakking zit ie zonder moeite zo op de 200 (op de teller wel te verstaan) en dat is voor mij snel genoeg.
OakgreenVR6
15-08-2005, 15:04
200 (op de teller wel te verstaan) en dat is voor mij snel genoeg.
Jij bent snel tevreden :D
vwbullit
21-08-2005, 16:00
lager van je dynamo is wel te vervangen
Zestienkleppen
21-08-2005, 17:44
lager van je dynamo is wel te vervangen
Dat dacht ik ook al. Maar ondertussen houdt ie het nog wel vol, en ik heb binnenkort geen tijd :(
Zestienkleppen
23-09-2005, 15:02
Kleine update, er zitten al weer mooi wat kilometers op, zonder veel problemen. De KR is een klein beetje sneller dan de PL, maar bij een rustige rijstijl dankzij de KE-Jetronic nog redelijk zuinig (1 op 14). Aan de dynamo heb ik nog niks gedaan, en bij het to-do lijstje is ook een wiellager gekomen.
Verdere wens is om de auto qua uiterlijk een beetje op te knappen. Zo ben ik nog op zoek naar een motorkap, achterklep en een linkerachterportier. Verdere uiterlijke verfraaiing hoop ik te vinden middels een set verbrede stalen velgen. De welbekende factor tijd speelt mij hier echter parten, echt veel tijd om er naar te zoeken heb ik niet.
MauSeR35
23-09-2005, 19:05
berichtje in de onderdelen gezocht help misschien mee en kost niet zo veel tijd toch!?
Zestienkleppen
24-09-2005, 07:21
berichtje in de onderdelen gezocht help misschien mee en kost niet zo veel tijd toch!?
Eh nee, dat was ik inderdaad van plan. Zit alleen te denken om een half dichte achterklep te maken...ik moet er nog even over nadenken :D
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.