Log in

View Full Version : Golf 2 onrustig bij constante snelheid

Function
04-05-2012, 23:51
Hallo Golfers,

Sinds een jaar heb ik een Golf 2 1.3 Function 1992.
Bij een constante snelheid ervaar ik een trekkerig gevoel. Alsof de motor iets pulserend de kracht overbrengt of loopt. Continu onregelmatige hele korte momenten van inhouden en power. Alsof je in een vlagerige wind rijdt. Het is niet heel nadrukkelijk aanwezig, maar er is duidelijk een verschil als de koppeling wordt ingetrapt. Dan rijdt de auto net iets rustiger. Er is dus niets met de wielen of banden. Aan de snelheidsmeter en toerenteller is ook niets te zien. Stationair loopt de motor als een zonnetje en bij het optrekken is ook niets bijzonders.

Komt dit meer voor? Wat kan het zijn?

Omdat ik zelf prutsen aan de auto leuk vind wil ik graag via dit forum advies wat als eerste na te kijken of schoonmaken dan wel vervangen en eventueel wat ondersteuning hierbij.

Waar ik aan zit te denken is:
- verdeler
- slippende koppeling
- bougies
- gasklep

jorg-maashees
05-05-2012, 15:23
Wanneer heb je de laatste beurt gedaan? bougi's , rotor, verderler en eventueel de bougi kabels zullen zeker wel goed doen. Ik zou daar eens beginnen, en dan verder kijken...... :thumbup:

JohanV
05-05-2012, 15:35
Misschien dat de vacuumpaddestoel op de ontsteking niet meer helemaal goed is. De vacuumvervroeging merk je pas bij flink gasgeven.

Of de ontsteking staat misschien niet helemaal op tijd?

jorg-maashees
05-05-2012, 16:14
Ik rij nu zonder vacuumvervroeging, heb er een ontsteking op van een mk3 abu motor. Werkt ook perfect :thumbup:

Function
15-05-2012, 00:53
De nokjes van de verdelerkap waren wit uitgeslagen en er zat een dikke laag corrosie op die niet weg was te schuren.

Als iemand kan vertellen waar ik info kan vinden over het plaatsen van foto's op dit forum dan wordt er een foto van geplaatst.

Nieuwe verdelerkap gekocht (€14,-) en geplaatst.
Dit is een zeer eenvoudig klusje. Pluggen loshalen. Twee metalen klemmetjes (onder en boven) los wippen met de schroevendraaier. Oude verdelerkap uit hoes/mantel drukken en de nieuwe er weer in drukken. Even opletten wat onder en boven is. Wat te zien is aan een nokje op de rand van de verdelerkap die moet passen op een uitsparinkje waar de verdelerkap op de motor wordt geplaatst. Klemmetjes vast drukken. Pluggen weer in juiste volgorde plaatsen en blazen maar.
De rotor zag er nog goed uit. Deze dus niet vervangen.

Met de nieuwe verdelerkap liep de motor meteen stukken beter.
Bij de hogere toerentallen is het misschien nog iets te merken (het trekkerig gevoel) maar kan ook inbeelding zijn. Ga in ieder geval de bougies hiervoor er uit draaien en inspecteren.

Nog tips voor het losmaken van de bougies?

tim_j
15-05-2012, 08:20
kijken naar zand rondom de bougies....

Function
15-05-2012, 15:32
De foto

http://img254.imageshack.us/img254/8693/hpim6164.jpg

jorg-maashees
15-05-2012, 16:04
Als je het goed aan pakt zou ik de rotor + bougi kabels en bougi's ook vervangen. Deze delen hebben ook niet het eeuwige leven, en kosten niet de hoofdprijs. Zeker bougikabels kunnen al wonderen verrichten. Succes :thumbup: