View Full Version : Tempratuur metertje geeft te warm aan.
Hallo,
Ik heb het al eerder gezegd hier maar mn koelvloeistof wijzertje geeft te warm aan boven het midden.
Reeds vervangen zijn:
Thermostaat
Radiateur
Wijzer unit van het instrumentenpaneel
Temperatuur sensor
olie koeler
Koelvloeistof circuleerd verder oke, dus waterpomp is nog goed en de fan slaat ook gewoon aan bij te warm worden.
Heeft iemand ideën laat het ff weten.
Grtz, Ramon
Foto up-date
Dit geeft de wijzer dus aan!
Hij moet dus in het midden staan.
Dit is na warm rijden de bedrijfs temp. en nu is het nog maar 11 graden buiten
http://4.media.hyves-static.net/1493281731/6/tvt7/0/img1493281731.jpeg
Als die daar blijft staan zou ik er niet te veel geld in pompen.
Volkswagen heeft als speciaal gereedschap een weerstandsrol.
Daar zit een potmeter in welke je in kunt stellen (variabele weerstand)
Hiermee boots je de temp sensor na, en kun je vergelijken wat de meter aangeeft en of hoe de meter moet staan.
Ik kom niet echt uit de buurt, maar misschien dat iemand bij jou in de buurt je er wel mee kan helpen
Bumper83
07-05-2012, 13:33
Hey Ramon,
jij ook al met dat probleem... mijn tempklok deed dat ook en begon er ook nog eens bij te knipperen. Ik heb een andere 2e hands tellerbak gekocht maar nog niet uitgeprobeerd... misschien zit het in de folieprint achterop de klok? als je wat gevonden hebt ben ik ook wel erg benieuwd!
Toen mijn Golf dat had bleek de koppakking lek...
gaat ie op den duur ook knipperen?
Aparte klokindeling trouwens!
Toen mijn Golf dat had bleek de koppakking lek...
gaat ie op den duur ook knipperen?
Aparte klokindeling trouwens!
Koppakking is niet lek want dan zou hij koelvloeistof moeten gebruiken, witte rook zou je moeten hebben en of je koelvloeistof moet er gek uitzien.
En zo hard scheur ik nou ook nooit en die koppakking is al eens vervangen ;)
Lampje gaat trouwens niet knipperen hoor
Dit is gewoon de klokindeling van een gti eehj uit 1985 t/m 1987 :thumbup:
8 klepper dan wel
de KR heeft al een indeling zoals de latere typpes
Als die daar blijft staan zou ik er niet te veel geld in pompen.
Volkswagen heeft als speciaal gereedschap een weerstandsrol.
Daar zit een potmeter in welke je in kunt stellen (variabele weerstand)
Hiermee boots je de temp sensor na, en kun je vergelijken wat de meter aangeeft en of hoe de meter moet staan.
Ik kom niet echt uit de buurt, maar misschien dat iemand bij jou in de buurt je er wel mee kan helpen
Nou... weet je wat het apparte is; de wijzer stond eerst goed, dus dat opnieuw kalibreren lijkt me niet nodig, anders had de wijzer altijd al niet juist gestaan.
M'n sysyteem heeft 3 dagen zonder koelvloeistof gestaan wegens een geklapte slang die poreus was geworden en sinds dien doet het wijzertje zo.
Hey Ramon,
jij ook al met dat probleem... mijn tempklok deed dat ook en begon er ook nog eens bij te knipperen. Ik heb een andere 2e hands tellerbak gekocht maar nog niet uitgeprobeerd... misschien zit het in de folieprint achterop de klok? als je wat gevonden hebt ben ik ook wel erg benieuwd!
Hey Robert,
Ja ik heb het ook helaas en samen met ons meerdere!
Ik weet wel dat na lange tijd het was elementje in de temp wijzer zelf uitgedroogd raakt en dan blijft het lampje de hele tijd knipperen.
Wijzertje kan je zo nieuw bestellen op VW Classicparts, inclusief verz.kosten kost je dat € 75,-
Maja die printplaatfolie is een ander verhaal die is zo schaars als de kroon van beatrix blijkbaar! :shake:
En ik zou graag een nieuwe hebben origineel maar kon alleen die van de jappanse versie kopen :screwy:
Ik zat nog te denken aan geen goeie massa, de massa van de 2 wijzers loop bovenlangs de printfolie, waar je lampjes zitten zeg maar, maar dat lijkt me ook geen probleem, misschien het massablokje onder het dashboard nog een goed op kuissen ?
Koppakking is niet lek want dan zou hij koelvloeistof moeten gebruiken, witte rook zou je moeten hebben en of je koelvloeistof moet er gek uitzien.
En zo hard scheur ik nou ook nooit en die koppakking is al eens vervangen ;)
Lampje gaat trouwens niet knipperen hoor
Dit is gewoon de klokindeling van een gti eehj uit 1985 t/m 1987 :thumbup:
8 klepper dan wel
de KR heeft al een indeling zoals de latere typpes
Grappig idd,ik had ooit een 8 klepper GTi PF,maar dan van 1989,die had dat dus niet.
Zo leer ik toch weer wat :D
M'n 16 klepper GTi 1987 KR had ook de "normale" klokindeling.
Grappig idd,ik had ooit een 8 klepper GTi PF,maar dan van 1989,die had dat dus niet.
Zo leer ik toch weer wat :D
M'n 16 klepper GTi 1987 KR had ook de "normale" klokindeling.
Mijnes is een EV uit 1985 ;)
De golfjes 1 gti hebben ook de zelfde indeling als de EV golf 2 gti, die verbruiks meter is wel leuk om te hebben jammer dat hij in de latere modellen is komen te vervallen, was gelijk ook makkelijker geweest voor mij om reserve klokken op de kop te tikken, die zijn nu erg schaars ;)
Grtz
Niemand een idee ?
Het is ontstaan nadat het koelsysteem een dag of 3 leeg heeft gestaan wegens een geklapte slang ?
Niemand een idee ?
Het is ontstaan nadat het koelsysteem een dag of 3 leeg heeft gestaan wegens een geklapte slang ?
het heeft zeker niets te maken dat je koelsysteem 3 dagen leeg stond tenzij je ermee gereden hebt natuurlijk
ik zou een andere teller testen of de meter dan ook zo ver zou gaan
dan weet je al tenminste of het je teller is of niet
het heeft zeker niets te maken dat je koelsysteem 3 dagen leeg stond tenzij je ermee gereden hebt natuurlijk
ik zou een andere teller testen of de meter dan ook zo ver zou gaan
dan weet je al tenminste of het je teller is of niet
Dit is een nieuw wijzertje he ;)
Ik weet niet of je al had gelezen wat ik allemaal heb vevangen, en de printplaat achterop de teller heb ik uiteraard ook al vervangen ;)
P.s. deze tellerbakken zijn ultiem lastig te krijgen! :shake:
Up-Date:
Ik heb vandaag de golf ff getempratuurd, de temp is in orde 90/91 graden op bedrijfs temp.
Weet iemand toevallig of het een massa probleem kan wezen, zit de tellerbak ook op het massablokje naast de zekeringenkast aangesloten ?
Grtz, Ramon
toen ik dit vroeg aan men broer zei die dat alle golf 2 hoog staan met het wijzertje. maar aangezien dit bij jouw vroeger niet zo was weet ik het niet.
btw, zo staat de mijne als ik rijd, ik reed natuurlijk wel hard, men brandstof was bijna op en k wou thuis zijn voor die leeg was
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/golfheet.jpg
zo staat de mijne normaal
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/golfnormaal2.jpg
als je motortemperatuur normaal is, dan zou ik er mij niet veel van aantrekken. wordt de radiator nog overal goe warm? geen koude plekken ofzo. zou kunnen van zonder water rond te rijden dat er vuil losgekomen is en nu de radiator half verstopt zit. net gezien dat radiator ook vervangen is nu.
tja, geen idee als alles al vervangen is. misschien is dit gewoon de normaal stand van het metertje en de sensor vooraan.
ik heb ook geen idee of dat metertje ook zijn spanning krijgt van die regelaar achteraan het dashboard? sommige auto merken krijgen rare kuren op hun meters als die regelaar aan het sterven is
toen ik dit vroeg aan men broer zei die dat alle golf 2 hoog staan met het wijzertje. maar aangezien dit bij jouw vroeger niet zo was weet ik het niet.
btw, zo staat de mijne als ik rijd, ik reed natuurlijk wel hard, men brandstof was bijna op en k wou thuis zijn voor die leeg was
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/golfheet.jpg
zo staat de mijne normaal
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/golfnormaal2.jpg
als je motortemperatuur normaal is, dan zou ik er mij niet veel van aantrekken. wordt de radiator nog overal goe warm? geen koude plekken ofzo. zou kunnen van zonder water rond te rijden dat er vuil losgekomen is en nu de radiator half verstopt zit. net gezien dat radiator ook vervangen is nu.
tja, geen idee als alles al vervangen is. misschien is dit gewoon de normaal stand van het metertje en de sensor vooraan.
ik heb ook geen idee of dat metertje ook zijn spanning krijgt van die regelaar achteraan het dashboard? sommige auto merken krijgen rare kuren op hun meters als die regelaar aan het sterven is
Ja klopt de spannings stabilisator maar die heb ik ook al overgezet ;)
Ik ga het massa blokje nog eens bekijken naast de zekering kast, want hoe meer massa des te hoger het wijzertje komt, hoe minder massa des te lager het metertje staat he.
Wat zijn dan al die nummertjes in het onderste rijtje ledjes bij jou ?
(p.s. mogen ze bij jullie 150 op de snelweg, beter voeren ze dat hier in zeeland ook in haha ;) )
Grtz, Ramon
hoe meer massa, hoe correcter u meters werken, maar ik denk dat dit niet van toepassing is op een temperatuurmeter. ik vermoed namelijk dat die teller op +5V hangt van de regelaar, en zijn massa wordt via je temperatuursensor geleverd. hoe meer massa de sensor geeft, hoe hoger die gaat.
je temperatuurmeter krijgt zijn massa dus niet via je tellerunit dus dat maakt ook niks uit. als je temperatuurmeter MEER spanning krijgt, dan zal die ook meer aanduiden. maar dit zou verklaren dat de spanningsregelaar kapot is, of overbrugged wordt door 'iets'
die onderste ledjes bij mij zijn een voltmeter.
vanaf 11V brand die rode led (als dit de enige is, is de accu leeg en de dynamo werkt niet
vanaf 12V gaat de gele led aan (dit is gewoon accu spanning)
vanaf 13V gaat er een groene aan, dit is net opladen van de accu
vanaf 14V gaat een 2de groene aan, dit is goed opladen
vanaf 15V gaat er een rode aan, dit is overladen van de accu, dynamoregelaar is gaar.
heb ik zelf gebouwd.
zolang ze u niet pakken, mag je overal 150 :D . dit was een test om te zien hoe hard hij nog kon met 382 000km op de teller. garage beweerde dat die amper boven de 140 zou uitkomen, de mijne heeft 160 al aangetikt
Erik Baas
11-05-2012, 21:25
... +5V van de regelaar ...
Heb jij een ander type spanningsstabilisator ? Ik weet nl. niet beter dan dat de spanning altijd 10 Volt is !
Intressant, maar ik heb 2 spanningsregelaars getest en het is bij allebij het zelfde ;)
Dus ik denk niet dat dat het is.
Of ze moeten allebij kapot zijn ?
Grtz, Ramon
ja, kan 10V zijn ook. in ieder geval een beetje minder dan 12. ik ben altijd gewend om met een 7805 te werken op het werk (5V regelaar), dus van gewoonte typte ik dus 5V.
als je de sensor, de teller, de regelaar, radiator, thermostaat ... al vervangen hebt, lijken alle mogelijkheden gedaan.
denk dat je motor gewoon warmer draait dan die mag doen, en dat de vorige meter/sensor slecht werkte waardoor die lager aangaf en dat je nu correcte uitlezing hebt.
koppakking kan ook een scheurtje hebben hoor, daarvoor hoeft die niet te roken. draai je dop van je water eens los als de auto zo warm draait en kijk of je luchtbellen krijgt. er kunnen gewoon uitlaatgassen in je watercircuit komen zonder dat er water in de motor loopt. de garage kan ook testen of er uitlaatgassen in je water zitten met een speciale meter. als je auto warm is en stationair draait, zou je bubbeltjes kunnen zien.
je koppakking werd al eens vervangen, is je timing dan allemaal weer goed gezet?
elektrisch gezien heb je volgens mij alles vervangen wat er die oorzaak kan geven.
ik weet niet of je losse weerstanden hebt liggen thuis? maar je zou eens een weerstand kunnen nemen en die op je sensordraad hangen en aan massa (vaste waarde). dan kijken hoe hoog je metertje komt te staan en iemand anders dezelfde test laten doen.
je kan eventueel je weerstand eens meten van je sensor als die warm staat, en diezelfde waarde vergelijken met een andere motor.
ik wil dit gerust wel eens uitmeten bij mij, maar ik heb een 1.6D en dit zou wel kunnen verschillen dan (alhoewel, die temp meters zijn uitwisselbaar, dus zouden dezelfde weerstandswaarden moeten hebben)
ja, kan 10V zijn ook. in ieder geval een beetje minder dan 12. ik ben altijd gewend om met een 7805 te werken op het werk (5V regelaar), dus van gewoonte typte ik dus 5V.
als je de sensor, de teller, de regelaar, radiator, thermostaat ... al vervangen hebt, lijken alle mogelijkheden gedaan.
denk dat je motor gewoon warmer draait dan die mag doen, en dat de vorige meter/sensor slecht werkte waardoor die lager aangaf en dat je nu correcte uitlezing hebt.
koppakking kan ook een scheurtje hebben hoor, daarvoor hoeft die niet te roken. draai je dop van je water eens los als de auto zo warm draait en kijk of je luchtbellen krijgt. er kunnen gewoon uitlaatgassen in je watercircuit komen zonder dat er water in de motor loopt. de garage kan ook testen of er uitlaatgassen in je water zitten met een speciale meter. als je auto warm is en stationair draait, zou je bubbeltjes kunnen zien.
je koppakking werd al eens vervangen, is je timing dan allemaal weer goed gezet?
elektrisch gezien heb je volgens mij alles vervangen wat er die oorzaak kan geven.
ik weet niet of je losse weerstanden hebt liggen thuis? maar je zou eens een weerstand kunnen nemen en die op je sensordraad hangen en aan massa (vaste waarde). dan kijken hoe hoog je metertje komt te staan en iemand anders dezelfde test laten doen.
je kan eventueel je weerstand eens meten van je sensor als die warm staat, en diezelfde waarde vergelijken met een andere motor.
ik wil dit gerust wel eens uitmeten bij mij, maar ik heb een 1.6D en dit zou wel kunnen verschillen dan (alhoewel, die temp meters zijn uitwisselbaar, dus zouden dezelfde weerstandswaarden moeten hebben)
Ik ga er zo eens aan werken, maar de motor loop niet te warm ik heb de temp gemeten met een zeer nauwkeurige meter, en dat is 90/91 graden op bedrijfs temp. koppakking is ook goed!
Geen bubbels of wat dan ook.
Ik weet niet wat je met timing bedoeld hoor ?
Maar voor de cylinderkop er af te halen kan de ontseting gewoon blijven zitten he ;) is een 8v EV motor.
Ik ga er zo eens aan beginnen en dan zie ik wel weer waar het schip strand.
Beide wijzertjes geven de zelfde waarde, zowel de oude als de nieuwe.
Grtz, Ramon
Jel Golf 2 GTI
12-05-2012, 09:36
mijn broer heeft hetzelfde probleem met zen 1600cc MK2 van 1986.
Als ik mijn eigen meter (VDO-klok) op de sensor zet geeft hij mooi 90 graden aan maar als hij zijn tellerbak terug aansluit slaat hij helemaal uit naar rechts als hij warm is. Andere tellerbak geprobeerd rechtstreeks op de meter. Dit gaf geen probleem, tellerbak ingebouwd en zelfde probleem was terug dus wij zijn er van uitgegaan dat er een knikje of storing in de kabel van de meter naar de tellerbak zit.
Ik heb bij men broer een VDO-klokje ingebouwd en de orginele afgesloten.
Grtz Jel.
timing van de nokkenas. als de koppakking is vervangen, dan is ook de kop eraf geweest en kan de distributie een tand verkeerd staan. dan kan je ook een heet motortje krijgen
Erik Baas
12-05-2012, 23:02
... kan de distributie een tand verkeerd staan. dan kan je ook een heet motortje krijgen
Dat is het niet, OP schreef zelf al: "de motor loop niet te warm ik heb de temp gemeten met een zeer nauwkeurige meter, en dat is 90/91 graden op bedrijfs temp.".
gti_power
13-05-2012, 07:06
Mijn gti 8v staat ook altijd zo met de wijzer,deze is ook van 85 maar mijn olietemp blijft nejes rond de 100 graden.
Nou weekendje verder,
Ikke zaterdag getankt en naar mn vriendin toe, onderweg zakt mn brandstof wijzertje naar 0 :shake:
Dus Spannigsregelaartje kaduuk, misschien dat dat dan toch het probleem is, nieuwe halen dus en dan zien we weer verder.
Nogmaals Motor Wordt niet te warm!!!
Grtz, Ramon :thumbup:
Vandaag een nieuwe spanningsregelaar op de printplaat gezet, dit maakt helaas niks uit, brandstofwijzertje zakt nog steeds weg, en temp. meter geeft nog steeds niet goed aan, ik ga maar eens een nieuwe printplaat kopen, en dan houd ik er mee op.
Grtz, Ramon
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.