View Full Version : Verschil in plaklood op nieuwe velgen
VW_Mannetje
07-05-2012, 17:54
Mijn vader heeft vandaag voor zijn Volvo V70 een set velgen met banden binne gekregen.
Velgen en banden zijn nieuw en online besteld.
Nu ben ik goed gaan kijken op beschadigingen of wat dan ook.
Nu viel me op dat elk wiel verschil in plaklood heeft.
90 gram, 70 gram, 60 gram en 30 gram zit er op de velgen.
Is dit wel goed, gezien ze nieuw zijn? of is het een opgeknapte set?
Hoe krommer het wiel, des te meer lood er toch op gaat?
Edit: En er zitten centreerringen bij :confused:
mark1991
07-05-2012, 18:32
Vaak ligt dit ook aan de combinatie banden en velgen... hoeveel inch gaat het om? Wat voor merk hebben de banden en de velgen?? Zijn de banden nieuw of niet?? bij een v70 met 15 inch met je trouwens goed oppassen met plaklood, loopt nog wel eens tegen de remklauw aan.
Nog nooit nieuwe velgen en banden gehad Klaas? Zelfs de af fabriek nieuwe velgen hebben allemaal wel lood. Ligt aan de tolleranties en combi met banden. Zie vaak de stip op de banden en de plaatsing ten opzichte ventiel.
patjetta
07-05-2012, 18:43
Alle banden en velgen hebben onbalans ook al zijn ze nieuw.
Ze hebben ook vaak allemaal verschillend onbalans.
Het is dus gewoon normaal dat ze allemaal verschillend onbalans hebben.
guusvandevenne
07-05-2012, 18:53
Onbalans is niet raar, maar tot 90 gram, is dat niet wat veel? Ik dacht dat er voor de apk keuring een maximum aan zit qua gewicht?
VW_Mannetje
07-05-2012, 19:09
Vaak ligt dit ook aan de combinatie banden en velgen... hoeveel inch gaat het om? Wat voor merk hebben de banden en de velgen?? Zijn de banden nieuw of niet?? bij een v70 met 15 inch met je trouwens goed oppassen met plaklood, loopt nog wel eens tegen de remklauw aan.
Gaat om 17", zijn LF Drift velgen geloof ik. Goodyear er onder en 225-45-17 dacht ik.
Hele set is nieuw.
VW_Mannetje
07-05-2012, 19:13
Nog nooit nieuwe velgen en banden gehad Klaas? Zelfs de af fabriek nieuwe velgen hebben allemaal wel lood. Ligt aan de tolleranties en combi met banden. Zie vaak de stip op de banden en de plaatsing ten opzichte ventiel.
Ja wel, maar snap het niet helemaal qua hoeveelheid lood.
Audi1981
07-05-2012, 19:14
17" + Goodyears : dan is 90 gram op één velg niet te gek, neem aan dat die 90 gram verdeeld is over binnen en buitenzijde.
patjetta
07-05-2012, 20:47
Voor apk maakt het niet uit of ze wel of niet gebalanceert zijn.
Het maakt dus ook niet uit hoeveel balanceer lood er op zit.
let ook goed op met monteren dat de velgen vlak tegen de naaf aankomen. Het kan namelijk zijn dat de ' stift' waarop de originele volvo velgen centreren verwijdert moet worden.
Onbalans zegt niks over gebruikt nieuw krom enzovoort. Het is een combinatie van velg en band welke in balans gebracht wordt. Draai je de band tov de velg en dan zal de onbalans voor balanceren ook veranderen.
Uiteraard is de onbalans 0 wanneer zowel de band als velg geen onbalans bevatten. Dit komt echter weinig voor.
Ik zou eerst eens kijken of die stip op de band gelijk staat met ventiel. Dit word zo ontzettend vaak verkeerd gedaan, waardoor er onnodig veel lood op gaat.
Ik zou eerst eens kijken of die stip op de band gelijk staat met ventiel. Dit word zo ontzettend vaak verkeerd gedaan, waardoor er onnodig veel lood op gaat.
Ja, en vroeger moest dot bij het ventiel, en daarna juist er tegen over...
Dat stipje heeft niks te maken met hoe je de band erom zet.
VW_Mannetje
22-05-2012, 08:16
Het volgende doet zich voor.
Als mijn vader nu een kilometer of 60 a 70 rijdt, trilt en schokt de hele auto...
How can?
VW_Mannetje
22-05-2012, 12:15
Dat mag ik aan nemen. Er zaten centreerringen bij? Van die gele van plastic, dat snapte ik eigenlijk ook niet.
Kan het nog wat anders zijn?
VW_Mannetje
22-05-2012, 12:15
Ik hoor net van m'n vader dat de centreerringen er niet tussen zitten, volgens Kwikfit hoeft dat niet.
eigenlijk hoeft een cetreerring ook niet erop, de bouten van de velg zijn conisch. Dus hij centreerd op 4 of 5 conische bouten. Zo,n centreerring is alleen om de velg makkelijk te monteren op de naaf.
VW_Mannetje
22-05-2012, 17:01
Dan valt het mee.
Hij heeft cotact gehad met het bedrijf waar hij de velgen vandaan heeft, ze willen ze opnieuw balanceren, maar dan moet je wel ff 100 km rijden :S
Na een aantal minuten bellen kunnen we ze hier in de buurt opnieuw laten balanceren, want hun denken dat het daar aan ligt...
Audi1981
22-05-2012, 17:04
Laat gelijk die ringen er tussen zetten, dat MOET namelijk wel...
VW_Mannetje
22-05-2012, 17:20
Hmmmm, ben benieuwd naar meerdere reacties want wij weten het niet meer.
Yellowbug
22-05-2012, 17:23
........, volgens Kwikfit hoeft dat niet.
Dat zegt toch al genoeg :screwy:
Spierings
22-05-2012, 17:29
Centreerringen inderdaad altijd monteren, bij voorbaat bij een bedrijf die wel verstand van auto's hebben :D
Heb al veel problemen hierdoor gezien, bij bepaalde velgen moet je zelfs de kunstof ringen vervangen door alluminum exemplaren om trillen te verhelpen.
Ook kijken of je de juiste wielbouten gebruikt hebt (conisch of bol) en ook even op de lengte letten
In nieuwe (goedkopere) velgen zit al (meestal) een ruim verschil in tollerantie
tel daar de (mindere) band bij op (maybe a bad year?) meestal de grootste boosdoener en je komt wel uit op die gewichtjes..
Niets om je zorgen over te maken igg, die velgen en banden gaan meestal toch geen 20.000 mee zonder een keer gericht te moeten worden...
Jan-Jelle
22-05-2012, 18:49
Ik werk zelf bij Volvo, centreerringen zitten (bijna) altijd bij stalen velgen. En als ze erbij zitten altijd gebruiken, ook al zegt de kwikfit van niet. Die gasten zou ik sowieso niet aan een volvo laten sleutelen.
Centreerringen zijn echt niet alleen voor een gemakkelijke montage, die centreerring zorgt ervoor dat je wiel precies op de goede plaats zit en dat niet alle krachten op de bouten komen.
Door de wielen enkel met bouten vast te maken blijf je een kleine onbalans houden.
Jan-Jelle
22-05-2012, 18:53
En mocht het niet goedkomen met die wielen, dan heb ik nog 2 nieuwe setjes 16'' staal met banden en wieldoppen liggen, origineel volvo.
1 set bandenmaat 215/55R16
1 set bandenmaat 215/60R16
vraagprijs is € 300,00 per set. helemaal nieuw!
VW_Mannetje
22-05-2012, 21:09
Dat zegt toch al genoeg :screwy:
Tjah, die keuze laat ik hem vrij in haha.
VW_Mannetje
22-05-2012, 21:11
@ Jan-Jelle: De centreerringen moeten er dus wel gewoon tussen! Ik zal het bespreken met die ouwe.
Bedankt voor het aanbod, maar hij heeft al 2x 16" liggen.
VW_Mannetje
22-05-2012, 21:12
Centreerringen inderdaad altijd monteren, bij voorbaat bij een bedrijf die wel verstand van auto's hebben :D
Heb al veel problemen hierdoor gezien, bij bepaalde velgen moet je zelfs de kunstof ringen vervangen door alluminum exemplaren om trillen te verhelpen.
Ook kijken of je de juiste wielbouten gebruikt hebt (conisch of bol) en ook even op de lengte letten
Waar kun je die alu ringen bestellen?
Hij heeft zelf wielbouten toen gekocht, maar hij kreeg ze er ook bij, en die waren iets korter.
Zal wel even vragen welke hij er op heeft zitten.
VW_Mannetje
22-05-2012, 21:12
In nieuwe (goedkopere) velgen zit al (meestal) een ruim verschil in tollerantie
tel daar de (mindere) band bij op (maybe a bad year?) meestal de grootste boosdoener en je komt wel uit op die gewichtjes..
Niets om je zorgen over te maken igg, die velgen en banden gaan meestal toch geen 20.000 mee zonder een keer gericht te moeten worden...
Daar maak ik me inderdaad niet druk meer om, om het plaklood :thumbup:
Yellowbug
22-05-2012, 21:23
Tjah, die keuze laat ik hem vrij in haha.
Ik doelde natuurlijk op de kwikshit, niet op je vader :D
Maar dat begreep je al hoop ik
VW_Mannetje
22-05-2012, 21:55
Ik doelde natuurlijk op de kwikshit, niet op je vader :D
Maar dat begreep je al hoop ik
:thumbup: :D
Spierings
22-05-2012, 22:14
Waar kun je die alu ringen bestellen?
Betreft een directset van het merk Mak, deze worden door de importeur Pon gelevert en daar komen die alu ringen ook vandaan om trillen te verhelpen bij dat type velg.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.